Återskapa data från hårddisk (oläsbar dyn. HD)

Permalänk
Medlem

Återskapa data från hårddisk (oläsbar dyn. HD)

Hej!

Jag behöver sweclockers expert råd:

Jag köpte en ny dator, tog ut hårddisken från den gamla och satte in den i nya: hårddisken syns i bios och enhetshanteraren men kan icke läsa data från den. Jag kopplar tillbaks den till gamla datorn och samma sak, går icke läsa från den nu heller.

För att precisera så står det: OLÄSBAR DYNAMISK HÅRDDISK.

Attans tänker jag som har massa gamla högskolegrejer och fotografier på den som jag gärna vill behålla. Så min tanke är att jag borde:

1. säkerthetskopiera hela hårddisken (endast 160GIG)

2. på ngt sätt försöka återskapa datan

Min fråga: Vilka program kan användas till att göra ovanstående?

Kanske Ni vet några länkar till olika guider lr andra forum där dom diskutera just detta?

Väldigt tacksam om Ni kunde hjälpa mig

//Lukas

Permalänk
Avstängd

Vissa moderkort är känslig på var på ide-kabeln man ansluter saker. Master och slave har vissa platser. Prova att byta plats på ide-kabeln och hårddisken.
Har du bytt operativsystem kan även det påverka men tror inte det just nu då den inte går i den gamla datorn heller.
Det finns ett byglingsläge som heter csel där disken blir master/slave efter var den ansluts på ide-kabeln. Om du använder samma ide-kabel kan det vara risk att det hänt något med den(låna en ide för att prova). Kolla även att du inte vänt ide-anslutningen till hdd:n, går inte på nyare diskar.

Om du ska läsa ur disken:
Det finns företag som kan återskapa stor del av disk som blivit förstörda.(dyrt)
Det finns även program att köpa som återställer/kopierar som också kan gå bra. Hittar inget direkt men försök med google recover files hard drive.
Har för mig att det ska finnas freeware också, du kan prova att söka på sweclovkers också så bör du hitta någta stycken freeware-program.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera GetDataBack, otroligt smidigt program, inte gratis ska tilläggas men väl värt sina kronor.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Innan GetDataBack skall man alltid prova med gratisvaran:

testdisk

för att återställa borttappade partitioner, funkar det behövs ingen GetDataBack.

Permalänk
Medlem

Länk till Testdisk:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Använt flera gånger, riktigt bra program.

Permalänk

Har goda erfarenheter av en sån här
borde funka
http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla råd!

Jag tänkte först köra med testdisk/photorec men dos-prompt baserade program gör mig väldigt nervös.

Sedan så installerade jag GetBackData och fick genast väldigt högt förtroende för programmet. Det är väldigt lätt överskådligt och man ser direkt vilka funktioner man kan ha nytta av.

Jag kan berätta lite snabbt hur jag gjorde:

1. Började med att göra en image av hela hårddisken och sparade den på min nya hårddisk. 160 GIG tog ca 1½ timme att kopiera till min Samsung Spinpoint F1 (1TB).

2. Efter det så startade jag om burken direkt och tog bort den "trasiga" hårddisken så jag/datorn inte av misstag skulle skriva över ngt på den.

3. Rebootade burken, startade GetBackData programmet och läste in "image:en" från nya hårddisken. Programmet gjorde ngt med image:en (vette fan vad det var) men efter ytterligare ca 40min läsning så kunde jag utan några problem läsa de olika partitionerna och kopiera över alla filer till nya hårddisken.

GetBackData >>>> all

Permalänk