Bildbevis - så här ser min Caterpillarrekommendation ut.

Permalänk
Antielefant

Bildbevis - så här ser min Caterpillarrekommendation ut.

Till er som tvivlat att det får plats och funkar;

Nexus Caterpillar, framifrån;

Eftersom det varit så mycket snack om att min rekommendation angående Caterpillar och SLI'ade kort inte skulle fungera något vidare inhandlade jag mig min egen lilla låda från Inet för att se hur det faktiskt ser ut.

Jag kan skriva min slutsats redan här, chassit slukar utan större problem väldigt mycket komponenter utan att det stör kylningen så länge man gör en vettig kabeldragning. Fyra nackdelar har slagit mig under tiden jag byggde datorn.

1. Nätagget sitter trångt mot hårddiskburen, så det ska nog helst monteras innan moderkortet kommer på plats så man får mer space. Däremot sitter det underbart för att få bra kabeldragning.

2. Hårddiskburens placering är mycket väl genomtänkt för att ge bra kylning, men eftersom de skruvas mot botten av chassit kan det vara svårt att komplettera med fler utan att välta chassit. Högljudda hårddiskar är heller inte att rekommendera, då dessa platser inte är dämpade.

3. Det övre grafikkortet hamnar väldigt nära (<1 cm) ljudisoleringen i taket. Detta ser värre ut än det är, eftersom ljudisoleringen är ojämn släpper den faktiskt in luft. Däremot måste man vara försiktig med var man drar eventuella USB- och ljudkablar till fronten så dessa inte hamnar ivägen eller i fläkten.

4. Vänstra sidan på chassit går inte att öppna. Dels är det fastnitat, dels är det fastlött, och dels är det ihopklistrat med tak och golv med bitumen. Det gör att vänstra sidan på 5.25"-platserna är onåbara, så DVD etc fästs bara på höger sida och hålls på plats genom en fjädrande plåtbit på vänster sida... dvs DVDn blir inte speciellt tyst.

Sen är snabbfästena för PCI-kort bara ivägen för grafikkort som tar dubbla PCI-platser, men de går att fälla bort och använda skruvar istället.

I övrigt är slutprodukten väldigt tyst för att vara en SLI-rigg, med det enda hörbara oljudet hårddiskknattret. I load spinner förstås grafikkorten upp, men eftersom man monterar spegelvänt (luckan åt höger, inte vänster) fortplantas det ljudet väldigt dåligt mot användaren.

Nyuppackad och nyöppnad ser den ut så här - märk väl att chassit är upp och ner för moderkortsmontering.

De två grafikkort som ska in, ett Gainward och ett Asus GTX260, båda med plastlådekylaren.

Snabbkontakten man får med från Asus är alltid bra att ha, och chassits kablage är bra uppmärkt. (dålig skärpa då kameran fokuserade på bakgrunden...)

Moderkort, processor och minne...

Monterat.

Ett Zalman HP 600W...

Och allt monterat.

Bättre bild;
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar08...

*EDIT*
Tillsnyggad kabeldragning:
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar10...

Frontkanalen ser ut så här:
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar11...

Och chassit på plats.
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar10...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Trevligt & intressant att se. Tack för recensionen.

Köpte du den bara för visa oss att du hade rätt?
Inte för att just jag har tvivlat på att de fick plats. Jag har mer varit tveksam på luftflödet. Och önskemål om takfläktplats för utsug av varmluft från grafikkortet.

Permalänk
Antielefant

Nej, men för att tjejen tröttnat på sitt Antec med SLI... hon fick inte plats med sina hårddiskar längre
Hon får köra mitt gamla chassi då hon har större behov av fulltower än jag har, och jag tröttnade på att bära 28kg stål när man ska på LAN och liknande.

Jag har inte problemet med varmluft från grafikkortet i och med att det är slutna kylare som dumpar ut luften, och hittills har jag inte uppmätt högre temperaturer än 82c på det övre kortet ens i OCCT burn.

Det hjälper också att fronten på chassit är genomsläpplig hela vägen, så du får in en hel del luft även mellan hårddiskar och DVD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för idle temp på grafikkorten?

Permalänk
Medlem

Du har lyckats bättre än de flesta men vidhåller fortfarande att P182 kyler bättre samt att HDD-monteringen är nästan värdelös. Skulle man borra hål i moderkortsplåten för kablarna samt addera ett inblås så skulle det eventuellt räcka. Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Antielefant

Umm... just nu 30/32, men jag kör Hybrid SLI också... med en RPM på fläktarna på 39 respektive 42 RPM enligt NTune

Med korten igång (mätt efter 10 minuter)
Övre: Idle: 53c (30% fan), Load: 76c (70% fan), Burn: 82c (85% fan)
Undre: Idle: 48c (40% fan), Load: 73c (70% fan), Burn: 79c (90% fan)

Korten är olika ställda, Asuskortet är det undre och har aggressivare fläktar då det är ett TOP-kort. Gainwardkortet är snällare ställt trots att det också är kraftigt fabriksklockat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur tyst är det då i idle ?
när man spelar så hör man ändå inte datorn.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Avstängd

fan vad stilrent det var..

personlig åsikt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... just nu 30/32, men jag kör Hybrid SLI också... med en RPM på fläktarna på 39 respektive 42 RPM enligt NTune

Med korten igång (mätt efter 10 minuter)
Övre: Idle: 53c (30% fan), Load: 76c (70% fan), Burn: 82c (85% fan)
Undre: Idle: 48c (40% fan), Load: 73c (70% fan), Burn: 79c (90% fan)

Korten är olika ställda, Asuskortet är det undre och har aggressivare fläktar då det är ett TOP-kort. Gainwardkortet är snällare ställt trots att det också är kraftigt fabriksklockat.

Jag sitter och funderar på vilket mitt nya chassi ska bli. Detta eller NZXT Hush eller Sileo 500. Letar efter ett ganska tyst chassi i den här prisklassen men som ändå inte suger helt på kylningen.
Just nu lutar jag åt NZXT hush då den verkar vara ganska bra avvägd mellan tysthet och kylning och har överlag lite bättre betyg från de recensioner jag har läst om man jämför med Sileo 500.
Nexus caterpillarn har jag inte hittat nån recension på så lite input från dig om det här chassiet skulle uppskattas.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Antielefant

Det är inte så grått som det ser ut på bilden, jag får skylla på blixten på kameran som slår igenom rätt mycket.
Det är svart, inte grått, och man ser faktiskt inte igenom meshen i fronten heller om man inte har mycket ljus runtomkring.

Hur mycket låter det?
Beror på, faktiskt. I idle låter den då inte mycket, och då har jag flyttat upp den från golvet till skrivbordet bredvid min högra skärm, som synes i sista bilden ovan. På golvet hördes den inte alls.

Det som hörs mest över huvud taget är fläkten i fronten, och en Nexus Real Silent i PWM-läge vet vi alla inte låter särskilt mycket.

Däremot kan jag rekommendera att man även köper en Nexus DiskTwin om man ska köra högljudda hårddiskar, typ Raptor eller WD Black. Allt annat än tysta diskar i hårddiskstället i botten är otänkbart, däremot funkar det väl i det i fronten, men är inte särskilt tyst.

I load är den väldigt snäll, det är grafikkorten som börjar låta men den dämpar förvånandsvärt bra eftersom sidan mot dig är helt sluten. Ställer man den däremot på vänster sida om användaren hörs det mycket mer, men fortfarande inte mer än ett odämpat chassi.

Jag kan också säga att det här chassit är betydligt tystare än Hush, har min server sitter i ett sånt och det låter mer trots att den här datorn är betydligt kraftigare (och som synes, nästan knökfull).

Ett par saker jag inhandlat för att få det ännu bättre;

2m kardborrband på Biltema för kabeldragningen: 39,90
Buntband, också på Biltema: 19,90
1x1,5mm silikonlist (10m) för vibrationsdämpning av den öppningsbara högersidan och skarven nätagg/chassi: 49,90:- på Byggmax, går åt ca 2m.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nexus caterpillar är inte snygg, ser ut som ett chassi från 1996, det är nackdelen med det cjassit, sen sv¨årt att få snygg kabeldragning på den då man int kan gömma sladdarna så som på antec three hundred eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Nexus caterpillar är inte snygg, ser ut som ett chassi från 1996, det är nackdelen med det cjassit, sen sv¨årt att få snygg kabeldragning på den då man int kan gömma sladdarna så som på antec three hundred eller liknande.

Huvudsaken är väl inte att det ska vara snyggt innuti, bara funktionellt?

Permalänk
Antielefant

Umm.... Du jämför alltså Antec 300 (imho det mest högljudda chassit på marknaden btw) med heldämpade Caterpillar?

Sen är det skit samma om kabeldragningen "ser vacker ut" om den är bra gjord för ventilationen och funktionell - bara en idiot skulle sätta plexi på ett dämpat chassi ändå.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

kan ju hålla med om att den inte är vacker men verkar ändå intresant. hur är det med optiska enheter, mycket vibrationer?

Permalänk
Antielefant

Mja, nej, inte direkt. Däremot kan du inte köra med en fullång DVD längst upp.

Eftersom datorn är upp-och-nervänd blockerar den grafikkortens luftväg om den sitter där.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

tycker det är rätt kasst att det bara går att öppna ena sidan, visst om det varit ett 400kr chassi så vist men inte i denna prisklassen. Skulle oavsett inte köra ett så pass "billigt" chassi med 2 kort även om det går känns ungefär som att bygga in en motor från en ny fin BMW i en söder rostad Ford

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Antielefant

Mjo, men kan du öppna andra sidan också så är ju inte ljuddämpningen sluten, och kommer därför att vara rätt värdelös, så... tradeoff.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
känns ungefär som att bygga in en motor från en ny fin BMW i en söder rostad Ford

Men tänk dig minen på killen bredvid som sitter och varvar sin fina bil när den sönderrostade Forden drar iväg vid rödljuset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan va folk klagar på hur det ser ut, så farligt var det inte. Vem bryr sig ens hur det ser ut, inte så att man ska sitta och stirra på burken:D

Permalänk
Antielefant

Jag gjorde faktiskt en mindre modifikation av chassit nu, för att se om jag kunde få ner load temps på övre kortet på något enkelt sätt.

Som jag sa tidigare kan man inte sätta DVD-läsaren längst upp, eftersom den blockerar luftflödet till grafikkorten. Med läsaren i andra slotten från utsidan räknat fanns det däremot gott om plats ovanför för att sätta dit två 80mm Papst-fläktar jag haft liggandes ett tag.

Sagt och gjort, dit med en remsa självhäftande kardborrband ovanpå läsaren, och dit med fläktarna. En liten bit silikon mellan fläktarna för att förhindra oljud, och stabilisering med en gummisnodd mot vardera sida. Enkelt, snabbt och väldigt effektivt.

Jag passade även på att hyvla bort topparna på dämpmattan precis ovanför fläkten på övre grafikkortet för att få bättre sugmöjlighet, och borrade lite hål i den översta 5,25"-täckplattan.

Tio minuters jobb - nästan tio grader lägre load temp på båda grafikkorten i normal fabriksklockning (650/1350/2300).
Ö - 74c
U - 72c

Fick även ner idle temps på båda till runt 45c.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore de inte enklare att ersätta den över ljudämpningsmattan med en plan en? Som typ dom ja har i mitt chassi? http://www.cluboverclocker.com/reviews/cases/lian_li/pc-6070b...

Bara en idé lixom

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Antielefant

Det funkar, dock hyvlade jag bara en yta motsvarande ca 10x10cm.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Fan va folk klagar på hur det ser ut, så farligt var det inte. Vem bryr sig ens hur det ser ut, inte så att man ska sitta och stirra på burken:D

Dagens bästa ! På tok för många stirrar på sina burkar istället för att använda dom

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Antielefant

Hehe, amen broder. Däremot avskyr jag att behöva lyssna på burken...

...vilket förklarar mitt extrema ogillande för Antec Three Hundred

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut.

Jag beställde ju ett Clodius+dämpningsmatta och HDD-dämpning istället eftersom jag var lite osäker när det gällde Caterpillarns temperaturer.
Dom har inte fått in det än på inet, så kanske kan få byta mot Caterpillar om det nu är värt det.

Hur tycker du att Clodius står sig mot Caterpillar, både när det gäller ljudnivå och temperaturer?
Antar att Caterpillar är tystare, men är det stor skillnad?

Blir lite osäker på hur man ska göra med dämpningen på Clodius också.. finns ju ventilationshål över hela chassit.

Permalänk
Antielefant

Det är rätt stor skillnad stock, men oavsett chassi blir det varmare när du dämpar det eftersom ljuddämpning och värmeisolering är samma sak.

Med den moddning jag gjorde, skalning av topplagret och med fläktarna uppepå DVD-läsaren, håller det bra temperaturer på båda grafikkorten, och till skillnad från Clodius blockerar de inga hårddiskplatser heller.
Det låter en aning mer, eftersom jag öppnade fronten mer med tre 30mm hål i 5,25"-plattan, men det kan jag leva med. Hålen syns inte bakom meshen ändå.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

JAg tycker det är synd att caterpillarn är då ful, om den skulle ha snyggare design så skulle den säkert vara bra, sen ska man kunna gömma sladdarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
kan ju hålla med om att den inte är vacker men verkar ändå intresant. hur är det med optiska enheter, mycket vibrationer?

Mest högljudda? Skulle jag inte säga då det räcker att byta ut de två tricool fläktarna mot andra som Fracta Design's. För mig är det bara NB fläkten och hårddisken som låter i idle.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
sen ska man kunna gömma sladdarna med.

Vad gör det för skillnad i ett slutet och ogenomskinligt chassi?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Luftflödet påverkas negativt. Vi pratar inga stora tal här men Az1337 har delvis rätt. Hursomhelst bra jobb med lådan Zcenix.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd

Det finns många fördelar med att ha det s nyggt i chassit, om sladdarna är ordnade, blir luftflödet bättre sedan blir det inte lika varm bland komnponenterna då sladdarna o annat inte hänger ivägen. Sedan är det bra att sladdarna är ordnade om man ska byta något, så slipper man leta sig fram i sladdjunglen. Sen blir det snyggt om man öppnar sidoplåten o visar :D. Och antec three hundred går att få lika tyst som alla de andra "silent" case med lite modding. Anteh Three Hundrev va aldrig avsedd till att vara tyst, den va byggt för att ha bra luftflöde och många fläktar. Ta bort fläktgallren, byt ut tri cool fläktarna, samt någon ljuddämpning, vips tyst.