Dragon Age: Origins

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Mitt Dragon Age flyter på ganska dåligt, iaf med tanke på att min dator (sig) inte är så dålig. Än. Jag spelar alla spel i 1680x1050 (Dell 2209WA) och har exempelvis inga problem i ME2. Där har jag t om högre grafikinställningar. I Dragon Age kör jag med medium inställningar. Har kass FPS helt enkelt.

Vad kan problemet vara ? Finns det några drivrutiner som är att föredra ? Jag kör för tillfället med Catalyst 09.10. Hoppas att någon sitter på en lösning, man vill ju vara i toppform inför Awakening!

/piddan

Konstigt. Själv kör jag på högsta och har inga problem alls. Inte speciellt stora skillnader mellan våra riggar. Jag har ingen direkt koll på FPSen men det flyter och får alldrig framedrops.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt Dragon Age flyter på ganska dåligt, iaf med tanke på att min dator (sig) inte är så dålig. Än. Jag spelar alla spel i 1680x1050 (Dell 2209WA) och har exempelvis inga problem i ME2. Där har jag t om högre grafikinställningar. I Dragon Age kör jag med medium inställningar. Har kass FPS helt enkelt.

Vad kan problemet vara ? Finns det några drivrutiner som är att föredra ? Jag kör för tillfället med Catalyst 09.10. Hoppas att någon sitter på en lösning, man vill ju vara i toppform inför Awakening!

/piddan

Ta upp aktivitetshanteraren och kolla CPU-användning medans du kör spelet.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Hjälpsam

Jag har ingen AA eller AF, men resten på högt, Vsync är på.
Du kan gå in i Dokument/Bioware/Dragon Age/Settings/DragonAge.ini och sätta UseTripleBuffering till 1.
edit En sak som kan hända, efter en längre tids spelande, är att det börjar hacka och laddtiderna ökar, boten är att starta om spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q0rra
Ta upp aktivitetshanteraren och kolla CPU-användning medans du kör spelet.

Ja.. den var ju minst sagt alarmerande hög; 100 % varav Dragon Age tar upp 75 %. Vad fan gör man åt detta ? Tack för the heads up iaf, så hög ska den verkligen inte vara.

EDIT: Min cpu ligger på 37 grader i idle och ~42 grader i load. (båda kärnorna) Nu när jag bara browsar ligger min cpu användning på ~30 %, det är ju också det lite skumt..

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja.. den var ju minst sagt alarmerande hög; 100 % varav Dragon Age tar upp 75 %. Vad fan gör man åt detta ? Tack för the heads up iaf, så hög ska den verkligen inte vara.

EDIT: Min cpu ligger på 37 grader i idle och ~42 grader i load. (båda kärnorna) Nu när jag bara browsar ligger min cpu användning på ~30 %, det är ju också det lite skumt..

Har samma problem men inte orkat titta närmare på det. Det som kommer spontant skulle väl vara att köra det med en kärna.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Har samma problem men inte orkat titta närmare på det. Det som kommer spontant skulle väl vara att köra det med en kärna.

Har läst lite om detta problem idag, och det verkar som att problemet (för de flesta) bottnar i att deras cpu blir för varm i 100 % load och spelet antingen laggar eller bara dör. Min blir inte särskilt varm, utan bara laggar 24/7

Får väl kanske ta och testa det med en kärna lite senare. Det var någon som upplevde bättre gameplay med 'The Stone Prisoner' disablad också. Fast det kan man nog inte lita på.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på om det har något med strömsparfunktionerna att göra, testa att välja minimala strömsparfunktioner, i kontrollpanelen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle den inte det? De flesta moderna spel drar upp processoranvändandet avsevärt, ofta till max?

Browsers äter minne levande, och får de problem med nåt js kan de ta mycket CPUtid också.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Varför skulle den inte det? De flesta moderna spel drar upp processoranvändandet avsevärt, ofta till max?

Browsers äter minne levande, och får de problem med nåt js kan de ta mycket CPUtid också.

Sanning, my bad. Kollade bland annat ME2, och det drog också upp cpu-användningen i 100 %.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sen är det väl egentligen bara bra att ett spel använder 100% av CPU kraften. Man vill ju att spelen skall utnyttja kraften man har

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Provade köra Dragon Age med endast en kärna och det droppade genast till ~59%. Nu flyter det avsevärt mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

tackar för länken, patchade nu...

Ang cpu kärnor så kunde man ju tjäna rejält på att köra på 4 kärnor, min utilization som jag nämnde tidigare ligger näst intill & maxar min q6600 på 3.4GHz, flyter oftast väldigt bra, i vissa caves lite sämre...

Permalänk
Hjälpsam

At higher levels, non-player characters now receive a bonus to armor penetration. This mitigates an unintentional imbalance with well-armored high-level characters, since armor penetration previously did not scale as aggressively as armor itself did.

Hoppas att dom inte höjt fiendens AP allt för mycket.
Förstår inte riktigt vad dom menar, man får ju tag på det värsta pansaret väldigt tidigt i spelet inte mot slutet.
Patchen har kommit via Steam för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Provade köra Dragon Age med endast en kärna och det droppade genast till ~59%. Nu flyter det avsevärt mycket bättre.

Istället för mer än 59% av två kärnor går spelet snabbare med ~59% av en kärna? Låter mäkta märkligt; ej hört om att det skulle ha problem med fler kärnor förut.

Nu blev jag sugen på att prova samma sak. Inte för att jag haft långsamhetsproblem annat än vid sista striden (den där förbånkade lila elden).

Ratatosk- menas med det massive? Jag fick inte massive särdeles tidigt. Siktade visserligen inte på det för första genomspelningen, men ändå, efter hela Magikertornet + Redcliffe hade jag inte massive.
Intet nytt om pilbågar eller armborst än? Hmmm.

Nåväl, denna gång blir det med en magiker, som jag fick mikroa där vid 12-13-14 ska det bli kul att se skillnaden.

Visa signatur

Permalänk

Jag är i Redcliff och ska göra "nattfight" uppdraget. Så fort jag beordrar min gubbe att anfalla så dyker crafting menyn upp. Det går inte att trycka bort rutan, den dyker upp igen hela tiden. Är detta en bugg eller är jag helt efterbliven?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo e6550 | HD 4870 | 4 gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hästmoped
Jag är i Redcliff och ska göra "nattfight" uppdraget. Så fort jag beordrar min gubbe att anfalla så dyker crafting menyn upp. Det går inte att trycka bort rutan, den dyker upp igen hela tiden. Är detta en bugg eller är jag helt efterbliven?

lol

Hursomhelst, du anfaller med högerklick antar jag? Händer med alla karaktärer i gänget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe skönt bugg

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

lol

Hursomhelst, du anfaller med högerklick antar jag? Händer med alla karaktärer i gänget?

Ja jag anfaller med högerknapp. Det gäller bara min gubbe. Testade med Morrigan och då kom det inte upp nån ruta, men när jag bytte tillbaka till min egen gubbe dök den upp igen. Går inte klicka ner den

Visa signatur

Permalänk

Som jag trodde! Det var jag som var efterbliven. Morrigan var tydligen inställd på att göra herbalism på fiender. Gött då kör vi vidare.
Fantastiskt festligt spel förövrigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag trodde! Det var jag som var efterbliven. Morrigan var tydligen inställd på att göra herbalism på fiender. Gött då kör vi vidare.
Fantastiskt festligt spel förövrigt!

Rätt trevligt ändå. Koka potatissoppa på Darkspawn mitt uppe i striden.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ratatosk- menas med det massive? Jag fick inte massive särdeles tidigt. Siktade visserligen inte på det för första genomspelningen, men ändå, efter hela Magikertornet + Redcliffe hade jag inte massive.

Ja, jag fick tex Blood Armor via en DLC, direkt från start, enda problemet var ett det krävdes 38 i styrka, men det hade jag redan innan lvl 10.
Wardens Keep och return to Ostagar ger också fina Pansar.
Nu har jag iofs spelat så pass mycket att jag vet var jag skall få tag i grejerna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Rätt trevligt ändå. Koka potatissoppa på Darkspawn mitt uppe i striden.

Kvinnan står i alla fall vid spisen, inte vanligt så här års.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

----------------------------------------------------------------------------------
Dragon Age: Awakening

Trailer
We have won the war... but peace is fleeting!
Gameplay, del 1
Gameplay, del 2

Characters
Anders
Velanna
Sigrun
Oghren
Mhairi

Creatures
Queen of the Blackmarsh
The Children
Disciples
The Architect

Environments
Blackmarsh
Vigil's Keep
Wending Woods
Kal'Hirol
Amaranthine
Dragonbone Wastes
Knotwood Hills

Penny Arcade
Vecka 1
Vecka 2
Vecka 3
Vecka 4

Förhandstittar
IGN
GameSpot
Destructoid
TeamXbox
GiantBomb
BitMob
1up
GayGamer

-----------------------------------------------------------------------------------

För er som inte kollat förstasidan. Dessutom bara sju dagar kvar nu! Känns lite konstigt på något sätt, med tanke på att man väntade flera år på att få spela Dragon Age.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Jädrigt sugen nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

längtar som fan efter Awakening Förhandsbokat och bara väntar...

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅÅååååå.

Jag har förbeställt Dawn of War 2 - Chaos Rising och Dragon Age: Awakening. Då DoW2-CR hade release idag så var jag och hämta det.

Vad får jag se då.
Jo, båda spelen ligger tillsammans!!!!!!
Men polaren som jobbar där jag förbeställde dem fick inte sälja Dragon Age: Awakening till mig än
Det visar sig att om de skulle göra det så skulle de få ett vite/böter på 50000$
Jobbigt att veta att butikerna redan har det men att det inte släpps innan nästa vecka...

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeroAtSC
ÅÅÅÅÅååååå.

Jag har förbeställt Dawn of War 2 - Chaos Rising och Dragon Age: Awakening. Då DoW2-CR hade release idag så var jag och hämta det.

Vad får jag se då.
Jo, båda spelen ligger tillsammans!!!!!!
Men polaren som jobbar där jag förbeställde dem fick inte sälja Dragon Age: Awakening till mig än
Det visar sig att om de skulle göra det så skulle de få ett vite/böter på 50000$
Jobbigt att veta att butikerna redan har det men att det inte släpps innan nästa vecka...

Fattar inte. Fick du hem spelet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem