Dragon Age: Origins

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

CC = Crushing prison?

Crowd Control

Du använder spells som stoppar dom från att röra sig snabbt och eller attackera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crowd_control_(MMORPG)

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

CC = Crushing prison?

CC= Crowd Control (Attacker som gör att fienden inte kan attackera)

EDIT: Jahapp, nån hann före >.<

Permalänk
Medlem

Jag spelar dual wield warrior på min main.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ceogar:

CC = Crushing prison?

Funderade också, tror att han menade Cone of Cold.
Lekt lite med en Mage på senare, leachspelsen drain life och drain mana är jädrigt trevliga förstaspells, dessa kan alltså väljas utan att välja någon föregående.
edit Hade tydligen fel om CC.
När jag körde med Rogue använde jag denne till CC, satte upp henne till att attackera Normal och sämre i första hand, bossarna fick tex. Alister ta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Har lite problem, påbörjat en ny kampanj för det var såpass längesen jag spelade nu. Men Hard verkar ha blivit nästintill omöjligt, jag hade inte dessa problem när spelet var nytt och opatchat då lirade jag Hard som var svårt men inte så här svårt som jag har nu..

Första gången lirade jag Sten, (hunden), Morrigan och Dual Wield rogue.
Denna gången lirar jag Leliana, Morrigan, Dvärgen och Ranger rogue.

Är min setup för dålig för hard? Har spelet patchats så att det blivit svårare? Jag fick loada ungefär 25-30 gånger för å klara striden precis utanför orzammar och det går inte mycket bättre där inne.

Lothering och the joining var enkelt dock..

Jag rekommenderar dig att ändra lite i dessa parties. Själv har jag kört igenom Origins fyra ggr: först på Normal (med dual-wield rogue), sen Hard (mage), sen Nightmare (two-handed Warrior) och slutligen en på Nightmare igen (dual-wield warrior).

Två setuper som jag gillade:
- Min dual-wield warrior, Sten/Oghren, Leilana och Wynne
- Min two-handed warrior, Alistair, Zevran och Morrigan

I den första har jag alltså två warriors som gör mycket skada (men som inte är speciellt defensivt lagda i början) och det kompletterar jag med en healer (eftersom de inte kan ta extremt mycket stryk) och en archer som kan köra ranged mot de fiender som mina krigare attackerar. Jag har en svaghet: ganska lite stryktålighet mot fronten. Så det måste balanseras upp med healing i rikliga mängder. Strategin är dock att jag ska decimera motståndarna snabbt, kanske släcka två fiender nästan direkt. Med denna uppsättning kan alla attackera samma fiende utan problem och snabbt göra så mycket skada som möjligt.

I den andra uppsättningen har jag tre som slåss på fronten, varav Alistair är en s.k. tank som kan ta absorbera mycket skada utan större problem. Det minskar behovet av healing, så jag kan köra Morrigan istället. Hon får snabbt sin cone-of-cold som hon gärna får öppna en strid med. Då kan exempelvis Zevran se till att få snabbt få några criticals på de frusna motståndarna så att de blir "shattered". Se till att Alistair utrustas med en riktigt tung rustning (hans uppgift är alltså att stå och ta emot stryk, medan övriga medlemmar gör så mycket skada som möjligt). Visst, Morrigan kan ju heala lite i nödfall, men hennes huvudsakliga uppgift är att paralysera motståndarna så att mina melee-killar kan ta hand om dem.

Angående din första uppsättning med Sten/Dog/Morrigan och Dual Wield rogue: Inte helt fel tänkt, men hunden är tyvärr ganska svag ibland. Byt ut honom mot Alistair istället. Se till att Morrigan kör s.k. Crowd-control (som övriga skribenter har påpekat). Det är A och O i såna här konfigurationer.

Din andra uppsättning med Leliana/Morrigan/Oghren och Ranger rogue: Om jag tolkat det rätt så har du alltså dubbla archers? Inte bra, en rogue per team är vad du vill ha! Den största svagheten med detta team är att du inte kan ta speciellt mycket stryk vid frontlinjen. Om din rogue skulle köra melee så blir det aningen bättre, men Oghren är ingen "tank". Han slår hårt, men kan inte ta kopiösa mängder stryk. Fienden kan antagligen sänka Oghren/rogue ganska snabbt (ännu värre blir det av att du inte har någon healer), sen åker Leilana och Morrigan på storstryk när de lämnas ensamma.

Om din andra rogue kör som archer rekommenderar jag att du parar ihop honom med: Wynne/Sten/Oghren
Om din andra rogue kör som melee rekommenderar jag att du parar ihop honom med: Morrigan/Alistair/Ogrhen

Nu lär jag få lite kritik för min fablaisse för two-handed warriors, så ni andra får gärna köra igång och grilla mig!

/ Mvh, Perkoff

Permalänk
Medlem

Lite synd att det inte fanns fler dual-wield warriors att rekrytera. Både Sten och Oghren kör ju med 2hands vapen.
Hade inte skadat med någon 1h+shield warrior till också. Alistair är ju bra... men om vill ha lite omväxling från Alistair.

Iofs så finns det ju moddar som tillåter att specar om gubbarna vilket jag iaf använde.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Vilka DLC's ska man köpa om man ska spela igenom spelet från början? Tänkte ifall man får några fina bonusar som är extra mysiga att ha när man lirar från scratch. Har 1600 BioWare points att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Vilka DLC's ska man köpa om man ska spela igenom spelet från början? Tänkte ifall man får några fina bonusar som är extra mysiga att ha när man lirar från scratch. Har 1600 BioWare points att tillgå.

jag rekommenderar alla som läggs till i campaignen, dvs inte
golems of...
lelianas song
darkspawn chronicles
...

witch hunt tillhör inte campaignen, kan dock va trevligt ändå att lira igenom efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert redan skrivet, men 40€ för allt, Origins, Awakening och samtliga DLC på Steam (ultimate edition) tycker jag är väldigt ok. Ett av mina favoritspel genom alla tider iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jävligt fin tråd, tillägnat, det bästa spel jag spelat!

Permalänk
Medlem

Jag tillhör de lyckliga som inte spelat det än, men det ligger här brevid mig och skall installeras nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Text med bra tankar och idéer.

Själv kör jag helst med två mages som blandar healing och dps. Sen körde jag Alistair eller mig själv som tank och en rogue eller en warrior som dps. Tankade till och med som 2-hands. Med tillräckligt med rustning och healing så klarar man det. Nu har jag iofs inte kört på nightmare, tror inte ens att jag körde på hard ärligt talat. Så det kan vara en urusel setup.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkmoon:

Själv kör jag helst med två mages som blandar healing och dps. Sen körde jag Alistair eller mig själv som tank och en rogue eller en warrior som dps. Tankade till och med som 2-hands. Med tillräckligt med rustning och healing så klarar man det. Nu har jag iofs inte kört på nightmare, tror inte ens att jag körde på hard ärligt talat. Så det kan vara en urusel setup.

Min senaste genomspelning körde jag med tre mages (:P). Fungerade kanon. Jag själv och Morrigan som skiftade mellan de olika attackspellsen och sedan gammeltanten Wynne som helar och greasar (bl a). Samt ett lämpligt slagträ längst fram. Fungerade faktiskt klart bättre än tank-rougue+ 2 mage. Mages är absolut bäst imho. Efter att ha blivit Arcane Warrior själv, så var jag helt oövervinnerlig med 3-mage setupen.

Nu ska ju tydligen Arcane Warrior försvinna i 2an, men eftersom EA verkar bojkotta Steam för DA2-släppet så blir det ändå inget köp för mig innan de ändrar åsikt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Min senaste genomspelning körde jag med tre mages (:P). Fungerade kanon. Jag själv och Morrigan som skiftade mellan de olika attackspellsen och sedan gammeltanten Wynne som helar och greasar (bl a). Samt ett lämpligt slagträ längst fram. Fungerade faktiskt klart bättre än tank-rougue+ 2 mage. Mages är absolut bäst imho. Efter att ha blivit Arcane Warrior själv, så var jag helt oövervinnerlig med 3-mage setupen.

Nu ska ju tydligen Arcane Warrior försvinna i 2an, men eftersom EA verkar bojkotta Steam för DA2-släppet så blir det ändå inget köp för mig innan de ändrar åsikt.

Tyckte att Arcane Mage var rätt tråkig när jag körde det, eller snarare att det absolut inte var det flyt i spelandet som man ville ha. Av någon anledning så var han tvungen att stoppa undan sina vapen varje gång han skulle använda en spell och det kunde betyda liv eller död när det var en healing spell han skulle kasta. Så för min del var det inget kul alls tyvärr.

Permalänk

Jag ska stoppa in lite runor i mitt första rejäla svärd (topsiders honor). Har bara novice och journeyman, tänkte köpa bättre i camp. Är det värt pengarna att köpa Grandmaster? Blir ca 42 G för 3 st.. Ger de bara +1 dmg mer än master eller det finns fler fördelar som inte syns i statsen?

Känns som det är mer prisvärt att köpa några mellanrunor.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Hjälpsam

Brukar inte köpa lägre än Master, man hittar en hel del lägre runor som kan användas dock.
Tycker inte att det är värt att köpa några alls, innan man har rejält med pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Idag tog jag upp DA:O lite på kul igen..!

Min senaste play-through körde jag 2h-warrior, och teamade mestadels med Leliana som primärt archer, Wynne som healer och Alistair som tank.

Nu har jag kört en bit både på en dual-wield rogue och blandad mage. Det är verkligen ett fantastiskt spel!

Ett par funderingar som dök upp bara.

Jag har läst om folk som spelar utan party och kör solo. Förändrar det antal motståndare eller deras hp eller dylikt? Eller balanseras det inte alls och därmed är toksvårt?

Är någon av den nya DLC:n som kommit sedan jag spelade värd att köpa?

Tänker främst på Witch hunt, Lelianas song och Darkspawn chronicles...

Slutligen, är det inte sjukt jobbigt att fixa alla achievements? Då tänker jag främs på de där som innebär att fylla ett specifikt spellträd, eftersom man inte får nog xp på en vända för att fylla alla som mage t.ex...

Fler som laddar inför DA2 med att lira lite DA:O?!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Idag tog jag upp DA:O lite på kul igen..!

Min senaste play-through körde jag 2h-warrior, och teamade mestadels med Leliana som primärt archer, Wynne som healer och Alistair som tank.

Nu har jag kört en bit både på en dual-wield rogue och blandad mage. Det är verkligen ett fantastiskt spel!

Ett par funderingar som dök upp bara.

Jag har läst om folk som spelar utan party och kör solo. Förändrar det antal motståndare eller deras hp eller dylikt? Eller balanseras det inte alls och därmed är toksvårt?

Är någon av den nya DLC:n som kommit sedan jag spelade värd att köpa?

Tänker främst på Witch hunt, Lelianas song och Darkspawn chronicles...

Slutligen, är det inte sjukt jobbigt att fixa alla achievements? Då tänker jag främs på de där som innebär att fylla ett specifikt spellträd, eftersom man inte får nog xp på en vända för att fylla alla som mage t.ex...

Fler som laddar inför DA2 med att lira lite DA:O?!

Jag har också missat de flesta DLC , bestämde mig precis som du att att ladda med DA innan 2an kommer , upptäckte också att jag helt glömt av att lira Awakening så nu lirar jag igenom detta och efterråt skall jag testa alla nya DLC som kommit.

Surt nog råkade jag ut för en fläskig bugg i Awakening där all utrustning på huvudkaraktären helt sonika deletas då man kommer in i Silverite mines , började bli fundersam då jag klarat arean och alla karaktärer utom min huvudgubbe fått tillbaka sina saker.
Så det var bara o bita i det sura äpplet och ladda en save från tidigare och förlora en hel kvälls spelande för att köra om det hela och undvika buggen.

Nån som vet om det i huvudkampanjen / DLC addons går att som i Awakening köpa en scroll för att respecca gubben? , min dualwield Rogue är rätt felspeccad och det var ju lätt fixat i Awakening.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Harakiri:

Jag har också missat de flesta DLC , bestämde mig precis som du att att ladda med DA innan 2an kommer , upptäckte också att jag helt glömt av att lira Awakening så nu lirar jag igenom detta och efterråt skall jag testa alla nya DLC som kommit.

Surt nog råkade jag ut för en fläskig bugg i Awakening där all utrustning på huvudkaraktären helt sonika deletas då man kommer in i Silverite mines , började bli fundersam då jag klarat arean och alla karaktärer utom min huvudgubbe fått tillbaka sina saker.
Så det var bara o bita i det sura äpplet och ladda en save från tidigare och förlora en hel kvälls spelande för att köra om det hela och undvika buggen.

Nån som vet om det i huvudkampanjen / DLC addons går att som i Awakening köpa en scroll för att respecca gubben? , min dualwield Rogue är rätt felspeccad och det var ju lätt fixat i Awakening.

Den buggen råkade jag också ut för.
Här har du din addon.
http://www.dragonagenexus.com/downloads/file.php?id=14

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jösses , The harvester i Golems of Amgarrak.
Kör som mage , kämpade o slet tillslut var det bara jag och Brogan kvar , harvester hade bara en millimeter. hälsa kvar!
Jippi tänkte jag och lade en sista fireball för att ta kål på honom och offrade Brogan.

Och då startade fas2 av fighten ... ARGH!

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Harakiri:

Jösses , The harvester i Golems of Amgarrak.
Kör som mage , kämpade o slet tillslut var det bara jag och Brogan kvar , harvester hade bara en millimeter. hälsa kvar!
Jippi tänkte jag och lade en sista fireball för att ta kål på honom och offrade Brogan.

Och då startade fas2 av fighten ... ARGH!

Hahah, ja den är inte rolig. Tog några gånger på nightmare att ta ner den, men det gick tillslut (använde böcker för att träna om följeslagarna inför striden).

Permalänk
Medlem

Tjaaa!

Har lirat en 5-6 timmar nu och tagit en del sidequests i Redcliffe village. I questsen står det att jag ska "travel to the marked location on your map" Men kan fan inte se några markeringar. Har prövat att byta quest active men får inga markeringar vad jag kan se......Vad ska jag leta efter?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tjaaa!

Har lirat en 5-6 timmar nu och tagit en del sidequests i Redcliffe village. I questsen står det att jag ska "travel to the marked location on your map" Men kan fan inte se några markeringar. Har prövat att byta quest active men får inga markeringar vad jag kan se......Vad ska jag leta efter?

Mvh J

Syftar troligen på den stora världskartan, och inte på Redcliffe's karta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Syftar troligen på den stora världskartan, och inte på Redcliffe's karta.

Kan inte se något där heller. Men vet inte riktigt vad jag letar efter på kartan. Allt annat har varit så tydligt markerat tycker jag.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Kan inte se något där heller. Men vet inte riktigt vad jag letar efter på kartan. Allt annat har varit så tydligt markerat tycker jag.

Mvh J

Har inte för mig att det brukar vara markerat med ett "X" direkt. Kolla namnen på platserna på kartan och se om det finns något som anspelar på vad det är du letar efter i questen. Alternativt, sök på questen HÄR.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S