Dragon Age: Origins

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Menade inte att wow är fult utan håller med om att det är mäktigt och fantasifullt i sin design. Däremot så tycker jag inte att figurerna är speciellt detaljerade. Man ser ju nästan all fyrkanter, trianglar och cirklar som de är uppbyggda utav.

Ta sekvensen med den stora orgen eller vad den nu heter i da, senaste klippet från sidan. Den ser väldigt detaljerad ut tycker jag och har faktiskt mycket stora förväntningar på spelet såväl spel som grafikmässigt. Dock så är väl spelkänslan viktigast.

Baldurs gate var ju mycket bra för sin tid o hoppas att detta blir lika bra.

Ja WoW kommer inte vara lika snyggt rent tekniskt. Karaktärerna i WoW är inte speciellt detaljerade då det finns så otroligt många olika variationer på gear man kan ha och skulle man ha det så detaljerat så skulle dom aldrig kunna ha 500 pers på samma skärm utan att spelet skulle kräva en superdator.

Bioware har aldrig gjort snygga spel men dom har alltid lyckats skapa en riktigt bra spelupplevelse av det dom har tillgång till. Jag ser fram emot spelet och kommer nog inhandla det när det släpps.
Hoppas bara dom satsar hårt på utvecklar verktyg så spelare själva kan skapa äventyr och mods till spelet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Aja blev ett grafikkort ändå. Såg annons för ett 4870 1GB här på sweclockers för 800kr så slog till. Är ju åtminståne klart bättre än 8800GTS som jag har nu och för ca halva priset mot ett 5770 som presterar likvärdigt så var det klart mer prisvärt.

Så nu räknar jag med att spelet ska flyta på bra. Man kanske inte kan köra very high (i 1920x1200 som är upplösningen på min skärm) ändå men high åtminståne måste ju gå.

Lyckades göra en Elf som jag blev nöjd med i char creatorn efter så där en 20 försök Humans har jag massor av som jag är nöjd med. Ganska beroendeframkallande att leka med ändå även fast det börjar bli lite repetivt. Bland det svåraste ätt få till tycker jag är eye shadow. Man vill ha det men man vill inte att de ska se ut som billiga prostituerade.

ca 70 % females 30 % Males. Tycker det är roligare å göra females hehe
EDIT Kolla gärna in några av mina character å säg vad ni tycker. http://social.bioware.com/20042/albums/11899

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med förbeställningar? Får man extramaterial och olika från olika ställen man förbeställer? var är då mest fördelaktigt att förbeställa ifrån?

Det där med en stone golem som kan joina partyt samt ett DLC, måste man köpa det separat eller är det exempel på saker man får tillgång till om man förbeställer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulan880
Hur är det egentligen med förbeställningar? Får man extramaterial och olika från olika ställen man förbeställer? var är då mest fördelaktigt att förbeställa ifrån?

Det där med en stone golem som kan joina partyt samt ett DLC, måste man köpa det separat eller är det exempel på saker man får tillgång till om man förbeställer?

Du får olika in-game items beroende på var du beställer, ja. Själv har jag beställt från Webhallen där du får två exklusiva items. Beställde samlarutgåvan, dock är den fullbokad nu.
The Stone Prisoner får du vare sig du köper spelet före eller efter release; bara spelet är nytt och inte begagnat.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Skulle det blir stor skillnad på att köra spelet med ett 5750 istället för ett 4770? Vet inte vilket kort jag ska köpa riktigt!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta som fan! Har haft collectors ed. bokad ett tag.

Testade character creator fast blev inte alls spec imponerad.. Ska spela som mage och den självklara rasen är väl Elf(?) eftersom de har +2 i 2st stats som är klockrena för mage klassen.
Tänker spela som male men de flesta ansikten ser ju feminima ut och de flesta frisyrerna är skit! Tyckte inte heller att grafiken var något spec alls.
(kom inte och säg att jag inte ska spela rollspel om jag är ute efter bra grafik, det argumentet fungerar ej!)

Jaja Detta spelar väl ingen större roll.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Nej det är för att NWN 2 bygger på aurora engine. Spelmotorn är föråldrad och inte speciellt bra på nyare system.

Det finns många stora problem med motorn och efter Obsidian tog över blev den ostabil och dålig på alla sätt.

Sänka skuggorna löser långt ifrån alla problem jag har med spelet nu. Funkade mycket bättre för mig innan deras patchar.

Ok, visste jag inte.
Jag har varit mycket försiktig vad gäller att patcha NWN 2, efter en patch som gjorde att spelet inte startade (överambitiöst kopieringsskydd), det fixades vid en senare patch men jag var inte glad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Förstår inte varför de lägger till en massa skit som gör ens karaktär bättre i collectors edition och som förbeställningsbonus. Det värsta med RPGs är ju oftast att de är för lätta. Sen göra det ännu enklare med en massa +++gear tycker inte jag verkar kul.

Köper jag detta blir det vanlig version, och icke förbeställning.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Förstår inte varför de lägger till en massa skit som gör ens karaktär bättre i collectors edition och som förbeställningsbonus. Det värsta med RPGs är ju oftast att de är för lätta. Sen göra det ännu enklare med en massa +++gear tycker inte jag verkar kul.

Köper jag detta blir det vanlig version, och icke förbeställning.

Precis vad jag tänkte, men tänkte några minuter till och kom på att man kan lira på medium eller tom hard som svårighetsgrad om man är orolig för det!

Permalänk
Medlem

De grejer som man får med som bonusprylar brukar ju dock vara grejer som bara spelar någon roll ett tag alldeles i början, sedan brukar de vara värdelösa jämfört med vad man själv hittar/kan köpa.

Har inte tittat så noga på vad man får till DA:O men jag skulle gissa att så är fallet även där...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Skulle det blir stor skillnad på att köra spelet med ett 5750 istället för ett 4770? Vet inte vilket kort jag ska köpa riktigt!

Nej, inte egentligen. Ett 5750 är inte så bra, eller prisvärt kanske man borde kalla det, för det är ju inget dåligt kort i sig. Jag skulle köra på ett 4870 om jag var du och om du har råd för det. 4870 är bättre än 5750 och 4770, och billigare än 5750. Så definitivt 4870. Fast du får ju inte dx11 då. Men ändå, kör på 4870

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Nej, inte egentligen. Ett 5750 är inte så bra, eller prisvärt kanske man borde kalla det, för det är ju inget dåligt kort i sig. Jag skulle köra på ett 4870 om jag var du och om du har råd för det. 4870 är bättre än 5750 och 4770, och billigare än 5750. Så definitivt 4870. Fast du får ju inte dx11 då. Men ändå, kör på 4870

Tack men ser här att mitt nätagg kanske inte pallar med ett 4870, kräver 500w och jag har 480w :S, "orkar" inte köpa ett nytt nätagg också

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli förvånad om allt ballade ur pga 20W, jag skulle köra endå

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack men ser här att mitt nätagg kanske inte pallar med ett 4870, kräver 500w och jag har 480w :S, "orkar" inte köpa ett nytt nätagg också

Vad grafikkortstillverkarna anger är dock vad de rekommenderar, och inte vad grafikkortet kräver. Hur kan de veta vad du har för övriga komponenter i datorn? Vad de rekommenderar är därför alltid vad kortet kräver + några hundra watt för övriga komponenter + ytterligare några hundra watt bara för att vara på den säkra sidan. Så du skulle lugnt kunna köra på ett 4870 med ditt nätagg, din dator kommer inte dra ens i närheten av 500 watt (snarare 200-250W som mest).

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att 4870 kräver 500W. De spär på som attan för säkerhets skull. SÅ länge du inte har en extremt överklockat quad core med 20 hårddiskar och grejer så skulle du till och med kunna köra 2 st 4870 (om det är bra kvalite på nätaggregatet) Oftast är det viktigaste inte watten utan hur många amper de kan leverera per lina. Det kan vara enorm skillnad på ett agg till ett annat på samma watt. Därför de tvingas spä på så mycket.

Angående grafiken i char creatorn. Tycker att den är helt okey. Visst har man sett bättre men klar börbättring mot Baldur's Gate 2 =P Jag tycker fortfarande grafiken i KotOR är helt okey men är inte så kräsen så länge man inte ser massor med jaggies och sånt. Förklaring på jaggies http://img.tomshardware.com/us/2007/01/02/avivo-vs-purevideo/...

Angående items man får med. Det är bara för att lura folk att köpa det. Antingen är det overkill och det blir som att fuska sig till gear som är för bra eller så är det bara bra en stund. Hur som helst så måste ju spelet vara balanserat för att folk inte har dem eftersom majoriteten inte kommer ha sakerna så extra items kan enbart förstöra balansen eller inte göra någon vidare förändring alls. Dessutom lär det komma massor med moddar som lägger till mer items än vad man kan tänkas behöva.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas

Angående items man får med. Det är bara för att lura folk att köpa det. Antingen är det overkill och det blir som att fuska sig till gear som är för bra eller så är det bara bra en stund. Hur som helst så måste ju spelet vara balanserat för att folk inte har dem eftersom majoriteten inte kommer ha sakerna så extra items kan enbart förstöra balansen eller inte göra någon vidare förändring alls. Dessutom lär det komma massor med moddar som lägger till mer items än vad man kan tänkas behöva.

Jao.. Jag skulle bli väldigt förvånad om de gjort de items man får med obalanserat bra, ska spela på medium eller liknande iaf.

Permalänk
Medlem

Får se vad jag spelar på men ska försöka hålla mig till medium. Inte så van med denna typen av RPG mest spelat KotOR, Mass Effect och massa JRPG så blir nog jag börjar med en klass som inte är så komplicerad. Är det warrior som är lättast tror ni? Mage och rouge verkar ju vara svårare.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Kör på Warrior.
Vad många inte tänker på när dom säger att spelet är för lätt, är att eftersom dom är vana spelare, är deras taktik betydligt bättre än för ovana och spelet säljs även för ovana.
Tycker man att spelet är för lätt, får man öka svårighetsgraden, svårare än så är det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kör på Warrior.
Vad många inte tänker på när dom säger att spelet är för lätt, är att eftersom dom är vana spelare, är deras taktik betydligt bättre än för ovana och spelet säljs även för ovana.
Tycker man att spelet är för lätt, får man öka svårighetsgraden, svårare än så är det inte.

Japp och om det inte räcker kan man göra det svårare på konstgjord väg. T.ex. är det många som spelat FF7 utan att använda magi eller enbart genom att använda magi. Aldrig uppgradera vapnet osv.

Jag måste erkänna att BG var extremt svårt tyckte jag men då visste jag inget om D&D regler och hade aldrig spelat något sådant spel innan. Förhoppningsvis är DA mer lättbegripligt. Inte nädvändigtvis lättare men mer intuitivt vad som är bra. Jag försökte spela BG som Diablo eller FF7 och det gick ju inte så bra =P

Största förvåningen för mig när jag körde WRPG för första gången (tror det var IWD eller BG1 eller nå sånt) var att man missar så ofta. I JRPG som FF7 missar man kanske 3/100 slag om ens det medan i WRPG missar man upp emot hälften om man har otur.

Sedan då man är uppväxt med JRPG så är man van att tänka att man använder vanliga attacker 90 % av tiden och sparar magi å sånt till bossar elelr svåra fiender. Detta fungerar dock inte i spel som DA. Inte i alla JRPG heller för den delen. Spelat en del Shin Megami Tensei spel senaste åren och där är det i stort sett nödvändigt att hitta fiendens svaghet och använda den magin/attacken som de är svaga mot om man ska ha en chans.

Tack vare SMT-spelen så har jag lärt mig att använda buffs å sådant som lär vara viktigt även i DA. Annars är det ju oftats bara attack/heal och nån gång då å då magiattack i JRPG. Finns ju ingen anledning att t.ex. söva en fiende som man dödar på 1-2 slag men i DA och sånna spel är ju fienderna svårare att få kål på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario

Är det detta 4870 kortet du menar då?
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Såg att det fanns en 512 MB variant också

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det detta 4870 kortet du menar då?
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Såg att det fanns en 512 MB variant också

Fick ett sådant igår. Köpte begagnat. Börjar bli en del folk som uppgraderar till 5850/70 nu så det borde ramla in en hel del begagnade annonser. Måste bara varna för fläkten, den kyler bra men låter mycket. Jag hade en Artic Cooling fläkt sen innan jag kunde sätta dit som tur var. Visserligen har jag ganska tyst dator så kanske därför men tyckte standardfläkten var alldeles för högljudd låter mer på 7 % som är lägsta än min gör på 50 % och min låter mindre på 100 % än den gjorde på 20%. Bara så du vet. Powercolor använder en ZEROtherm kylare. Köp hellre en som använder referenskylaren för 4870. De låter mindre även om de inte kyler lika bra.

512MB kan jag inte rekommendera i dagens läge. Fast beror på vilken upplösning du kör på. Kör du på 1680x1050 eller lägre ska det räcka till i stort sett alla spel. Däremot kör du i 1920x1200 så finns inte tillräckligt med minne för att köra kantutjämning och annat i många spel. Kör du 2560x1600 kan du glömma 512 direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som läst Dragon Age boken, Stolen Throne?
http://www.bokus.com/b/9780765324085.html?pt=search_result&se...

bra? värd att skaffa innan spelet?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Har läst dem båda, och ja, de är helt klart läsvärda om man är intresserad bakom loren och historian bakom spelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozbaab
Jag skulle bli förvånad om allt ballade ur pga 20W, jag skulle köra endå

En liten varning bara, det kan vara som så att grafikkortet kräven en viss watt för att öht boota upp. Det fick jag erfara den hårda vägen även om det 'bara' skiljde 20 watt. Sedan om den inte alls kräver den mängden i drift är en annan sak.

Och fan, väntan på detta spel börjar bli riktigt jobbig nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Jag har precis börjat med första boken, har inte läst mer en 100 sidor men bra hittills!
Jag rekommenderar böckerna om du vill bli mer taggad!

Permalänk
Medlem

båda? Har sökt lite men kan inte hitta någon mer än den där ( http://www.bokus.com/b/9780765324085.html?pt=search_result&se... ), Om ni skulle kunna vara så snälla att hjälpa mig till den första skulle jag upskatta det

Permalänk
Medlem

Läst Stolen Throne och gillade den. Visste inte att det fanns någon annan.

Blir jag måste köra spelet på 360n ändå...min PC är kaputt och lär nog inte gå att spela DA på en netbook precis...aja ska vara glad man har en 360 åtminståne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korize-
båda? Har sökt lite men kan inte hitta någon mer än den där ( http://www.bokus.com/b/9780765324085.html?pt=search_result&se... ), Om ni skulle kunna vara så snälla att hjälpa mig till den första skulle jag upskatta det

Första boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0765324083&r=1
Andra boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0765324091

Har läst den första och är halvvägs in i den andra. Böckerna är okej, inget mästerverk men helt klart underhållande. Märks ibland att det är baserat på ett spel med karaktärsklasser och sånt.

Permalänk

Jag såg fram emot det här spelet, det gjorde jag verkligen...Men ett spel som har DLC innan det ens har släppts är inte ett spel som jag kommer att köpa. Tråkigt att Bioware går i den här fällan, de verkade ju vara ganska hyggliga tidigare. Men vad kan man förvänta sig, nu när de är uppköpta av EA. *skakar på huvudet*