Permalänk
Medlem

Godkänt och komp?

Hej,

Har nu uppdaterat mig sen första inlägget.. Står nu med följande:

Det som fattas är ett chassi, funderar på NZXT Hush HU-001, samt fläktar. Vill få ner ljudnivån..

Permalänk
Antielefant

Skippa DDR3 och kör DDR2 om du ändå ska köpa ett moderkort utan Crossfire och en X3 720.

Utöver det får du göra en lista från en butik, då grejorna du valt ut på prisjakt kräver att du handlar från minst FEM.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok, DDR2 ist. Så jag kommer inte märka någon skillnad förrens jag kör en X4? Crossfire, är när man kör 2 grafikkort parallelt va? Är det en förutsättning för DDR3?

Moderkortet är ju trots allt tillverkat..

Alla produkterna jag listade, utom skärmen, finns hos komplett.

Är det värt att istället köpa ett X4 och därmed köra DDR3, läste någonstans att just black box processorn X3 var grym att överklocka, därför jag valde den..

Tack för svaret btw..

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Blir inte riktigt klok. Trodde att proccesorn stödde DDR3 då det är socket AM3... Men kanske inte har med det att göra?

Permalänk
Antielefant

DDR3 vs DDR2 gör noll skillnad i prestanda, och för att överhuvudtaget rättfärdiga ett DDR3-system bör du redan ligga över 12k i budget. Det kräver betydligt dyrare både moderkort och minnen, pengar som du bättre kan spendera på bättre processor eller grafikkort.

Vad har du för budget och vad ska vara med?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok.

Budget ligger på ca 10 000. Med skärm (så ca 8 000 kvar). Vill ha ordentligt med hårddisk, gärna raid (spegling och därmed hälften av utrymmet som köpts).

Framtidssäker, med andra ord möjlighet att uppgradera inom något/några år. Vill kunna spela alla spel som finns på marknaden nu, med bra resultat.

Den ska vara tyst..

Budgeten är något flexibel, med det menar jag att om mervärdet är stort så spelar inte en tusenlapp extra någon roll.

Kollade på den som rekommenderades här på forumet under bästa köp 5-10 k, och modifierade lite, därför jag kom fram till ovan...

Supertacksam för din input! Btw, jag gick på känn gällande AMD istället för intel. Kanske ska välja intel?

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat lite andra trådar, där det självfallet är du som tipsat..

Har nu gjort en liten modifiering på ett av dina tips, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Vad tror du om följande:

Bytte ut till större hårddisk, samt annan burk med separat nätag.

Hur känns denna? Och en till fundering, om jag tolkar infon om moderkortet rätt kan jag inte köra cross fire med detta? Alltså slänga in ytterligare ett grafikkort om jag vill ha mer kräm? Förslag..?

Permalänk
Avstängd

ta ett corsair 650 w, kostar 900 eller nåt på inet., mer prisvärt

Permalänk
Antielefant

Mja, men gå ner till 450W. 550 är overkill för ett ensamt 4890.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om han vill köra CF i framtiden då (Har ingen aning om moderkortet klarar CF eller inte, var bara en tanke jag hade)?

OM det går och köra CF, borde han inte köra på ett 550 eller 650 då?

Permalänk
Medlem

Ska ev. slänga in fler diskar i den, så kanske bättre att köra 550? Skiljer förhållandevis lite..

Sen var det de där med CF.. :s

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Vad tror ni om Gigabyte GA-MA790X-UD4? (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=399973)

Jag har, som ni redan märkt, inte särskilt god koll ... Men då bör jag väl kunna köpa ytterligare ett HD4890 kort om säg ett halvår-år och få en rejäl boost?

Vill köpa... Blir det sammantaget ett bra paket då?

Permalänk
Medlem

På moderkortet står det att det stöder minne: "4 x 1.8V DDR2 DIMM " och minnet ovan vill tydligen ha 2.1 V?

Funkar denna kombination då?

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Är det bara jag eller var det 2 processorer i paketet?

Varför inte satsa på AM3 platformen rakt ut.. moderkortet du valde är ju AM2+/AM3... vad det nu menas med det (skulle tro att det ju funkar till båda )

Om du tänkte köra CF och AM3 så skulle kanske ett
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P som är lillebror till det någorlunda omtyckta UD5P
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395213

Ja annars måste man väl tillägga att det isf är krav att du har ett grafikkort då Moderkortet inte har ett VGA-chip... men det är ju vanligt nuförtiden och inget att oroa sig för

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Var nog bara du, är enbart 1 processor..

Är separat grafikkort som gäller..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
DDR3 vs DDR2 gör noll skillnad i prestanda, och för att överhuvudtaget rättfärdiga ett DDR3-system bör du redan ligga över 12k i budget. Det kräver betydligt dyrare både moderkort och minnen, pengar som du bättre kan spendera på bättre processor eller grafikkort.

Vad har du för budget och vad ska vara med?

Intressant!
Så mitt paket http://www.pici.se/pictures/small/uRDVWhIsZ.jpg är alltså egentligen inte mycket att hänga i granen?
Även om man kör på en AM3-processor och ett AM3-moderkort fast med DDR2-minnen i dagsläget? Du tror inte att DDR3-minnen snart kommer springa om DDR2 i prestanda?
I så fall kanske du anser detta paket mer prisvärt istället för det under den första länken:

Anser du det vara värt att ta ett AM3-moderkort, eller ska man skippa det i dagsläget? Vilket gigabyte-kort är i så fall prisvärt?
Hur många år tror du då att det kommer fungera, innan man "tvingas" byta ut moderkort, processor m.m. till ett AM3-system?

Vad bör man satsa på nu, om man vill ha samma "grundsystem" i ett antal år framöver? AM3-/AM2+-moderkort + AM3-/AM2+-processor samt DDR2-minnen, eller vad tycker du?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larre83
Hej,

Har precis slängt ihop vad jag tror att jag nu ska beställa. Har försökt sätta mig in under natten och tror att jag lyckats skapligt.

Någon input? Något som inte är komp? :S

Vad tror ni om skärmen? Har fått både ris o ros....

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=larza83&k=665518

lite onödigt med 2 cpu kolla på GTX 275 som alternativ på graffe annars ser det väll bra ut. Jag skulle köra på ddr3 och inte ddr2 om jag köpte nytt system idag (även om det inet är någon jätte stor prestanda skillnad)sen så är det mobot du valt ddr3 så till det kan du inte köpa ddr2 för att förtydliga lite

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Intressant!
Så mitt paket http://www.pici.se/pictures/small/uRDVWhIsZ.jpg är alltså egentligen inte mycket att hänga i granen?
Även om man kör på en AM3-processor och ett AM3-moderkort fast med DDR2-minnen i dagsläget? Du tror inte att DDR3-minnen snart kommer springa om DDR2 i prestanda?
I så fall kanske du anser detta paket mer prisvärt istället för det under den första länken:

http://pici.se/pictures/GlqTAkfDB.jpg

Anser du det vara värt att ta ett AM3-moderkort, eller ska man skippa det i dagsläget? Vilket gigabyte-kort är i så fall prisvärt?
Hur många år tror du då att det kommer fungera, innan man "tvingas" byta ut moderkort, processor m.m. till ett AM3-system?

Vad bör man satsa på nu, om man vill ha samma "grundsystem" i ett antal år framöver? AM3-/AM2+-moderkort + AM3-/AM2+-processor samt DDR2-minnen, eller vad tycker du?

Det är ingen skillnad alls prestandamässigt mellan DDR2-1066 CL5 och DDR3-1333 CL6, och det är det snabbaste RAM Phenom2 kan ta utan att du överklockar både nordbrygga och HT-länk.
Så även om du köper ett dyrt DDR3-moderkort och en Phenom2 955 måste du byta minst processorn när du ska kunna köra snabbare minnen (eftersom minneskontrollern sitter i CPUn).

Enda skillnaden mellan AM2+ och AM3 är som sagt DDR2 vs DDR3, men i dagsläget kostar bra DDR3 ungefär 50% mer än DDR2, och samma gäller moderkorten.

Skillnaden mellan ren AM3 (955/AM3/DDR3) och ren AM2+ (940/AM2+/DDR2) prestandamässigt är alltså noll, men skillnaden i pris är ~1500:-, varav 500:- på processor, 500 på minnen och 500 på moderkort, varav processorn ändå måste bytas när man ska ha snabbare minnen. För fyra tusen kan du lika gärna köpa helt nya grejor när det nu blir dags.

Oavsett vilket ersätts AM2+/AM3 om 18 månader. Dagens socklar håller formfaktor 941 pin, och det räcker inte till nästa generation, Bulldozer/Orochi. Den kommer med vad AMD planerat 1479 pins. Finns alltså ingen fysisk chans att kunna köra AM3-processorer på Bulldozerkort eller tvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha,

Nu fattade jag vad ni menade med 2 CPU. Har totalt gått från första förslaget och är istället inne på nedan, men osäker på moderkortet då jag vill kunna köra CF...

Permalänk
Antielefant

Ska du köra CF är det ett Asus M4A78-E och ett Corsair 650W jag rekommenderar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det är ingen skillnad alls prestandamässigt mellan DDR2-1066 CL5 och DDR3-1333 CL6, och det är det snabbaste RAM Phenom2 kan ta utan att du överklockar både nordbrygga och HT-länk.
Så även om du köper ett dyrt DDR3-moderkort och en Phenom2 955 måste du byta minst processorn när du ska kunna köra snabbare minnen (eftersom minneskontrollern sitter i CPUn).

Enda skillnaden mellan AM2+ och AM3 är som sagt DDR2 vs DDR3, men i dagsläget kostar bra DDR3 ungefär 50% mer än DDR2, och samma gäller moderkorten.

Skillnaden mellan ren AM3 (955/AM3/DDR3) och ren AM2+ (940/AM2+/DDR2) prestandamässigt är alltså noll, men skillnaden i pris är ~1500:-, varav 500:- på processor, 500 på minnen och 500 på moderkort, varav processorn ändå måste bytas när man ska ha snabbare minnen. För fyra tusen kan du lika gärna köpa helt nya grejor när det nu blir dags.

Oavsett vilket ersätts AM2+/AM3 om 18 månader. Dagens socklar håller formfaktor 941 pin, och det räcker inte till nästa generation, Bulldozer/Orochi. Den kommer med vad AMD planerat 1479 pins. Finns alltså ingen fysisk chans att kunna köra AM3-processorer på Bulldozerkort eller tvärt om.

Aha! Tack för ett utförligt svar. Då slipper man ha ångest för att man inte köper en ren AM3-plattform då, om man har en rätt begränsad budget.
Då är det väl lika bra att köra på en AM2+-processor, DDR2-minnen samt ett AM3- eller AM2+-moderkort, om skillnaden är så pass liten som du säger, och om priserna skiljer såpass mycket.

Du rekommenderade ett Asus-moderkort för CF. Tycker dock att det kostar lite för mycket. Vad tycker du om Gigabyte GA-MA780G-UD3H istället? Tycker det verkar helt ok?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Sådär.. Tack för alla förslag och förklaringar. Är nu framme vid nedan, blev något dyrare, men helt kklart värt det. Även 2 hårddiskar pga raid..

Då kör vi på det! Hojta om ni ser ngt galet.. beställer imorgon..

Permalänk
Medlem

Säkert en idiotisk fråga. Men kan man nyttja det inbygga grafikkortets prestanda via CF? Alltså koppla ihop det inbyggda ATI Radeon HD 3300 med mitt XFX Radeon HD 4890?

Permalänk
Medlem

Threehundred är inte tyst men möjligtvis prisvärd, det ska du vara medveten om.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ok.. Dämpningsmatta att rekommendera? Eller är det andra fläktar, nätag som gäller?

Permalänk
Medlem

Du kan inte få den tyst utan omfattande moddning och sämre hårdvara men det går att få ned den från orkannivå genom att byta processorkylare och fläktarna mot Scythe Slipstream 800 RPM.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag har bara läst positiva saker om Three hundred... Ok, vad är billigaste sättet att få samma prestanda men med låg ljudnivå? Annat chassi? Vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Du kan inte få samma prestanda som med ventilationshål överallt och fullt med fläktar, det är alltid en kompromiss mellan kylning och ljudnivå. Vissa saker kan förbättras om man skär i chassit och gör optimal kabeldragning men faktum kvarstår som ovan.

Vill du ha en bra kompromiss så är Antec Solo, P182 eller NZXT Hush bättre alternativ. Coolermaster Sileo är verkligen tyst om man hänger upp hårddisken men den är inte riktigt i samma kvalitetsklass som nyss nämnda chyassin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så, för att få en dator som är riktigt tyst med motsvarande prestanda är det bara vattenkylning som funkar? Svindyrt blir det....

Är ju 2 intressenter hemma, jag som vill ha prestanda och sambon som vägrar ha en dator som väsnas..

Är ju i slutänden 4 saker som i huvudsak orsakar oljud, processorfläkt, grafikkortsfläkt, nätag och chassi fläkt. Missar jag ngt?

Vad med om jag byter ut chassit till Nexus Caterpillar Silent, samt köper till en Noctua NH-U12P för processorn. Nätagget ska ju redan vara tyst om jag förstått det rätt.

Då fattas grafikkortet. Vad för kylning? Eller är jag rekommenderad att köpa LeadTek GeForce GTX 275 896MB istället? Ska tydligen vara tystare...?