Köpråd - tyst dator för c:a 6 tusen kr.

Permalänk

Köpråd - tyst dator för c:a 6 tusen kr.

Hej!
Jag är en ganska vanlig datoranvändare med ganska lite kunskap om själva hårdvaran. Efter att ha plöjt igenom en del trådar och recensioner både här och på andra platser och väl medveten om att de flesta av mina frågeställningar redan finns att finna ( bl. a här... http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=85788... ) startar jag ändå en egen tråd, för nu har jag så många olika argument och undringar om de parametrar jag bollar med att jag behöver hjälp med att hantera dem.

Sammanfattning:

Jag vill att datorn ska vara tyst. Sen ska den vara rimligt snabb men inga state of the art-krav. Samtidigt önskar jag att den ska vara miljövänlig och sålunda energisnål. Det finns också en begränsad budget på c:a 6000 (även om det alltid rusar iväg en extra tusing) och bara det brukar ju sätta upp en del hinder. Har inga problem med att montera allt själv så det spelar ingen roll om den är färdigmonterad eller kommer i delar.

Datorn kommer att användas till att:

- Surfa med. Datorn ska kunna hantera ett tjugotal flikar utan att den börjar hacka.

- Kolla på film och därför ha ett bra surroundljud.

- Komponera musik på lekmannavis med Buzz och Fruity Loops och alltså hantera ljud bra.

- Redigera foton.

Jag vill att alla komponenter ska funka bra i Linuxmiljö eftersom jag nästan uteslutande använder Ubuntu. Enda gången jag rör WinXP är när jag kör Buzz eller FL då det är lite bökigt med Wine.

Det spelar ingen roll hur chassit ser ut. Bara det fyller behoven.

Fram till nu har jag kört en Aopen XC-65 Cube http://www.konsumentguiden.se/dator/chassi/aopen_xc_cube_ez65... vilken jag varit hyfsat nöjd med. Minus på den var framförallt att den var inte så tyst som jag önskade (eller också har den börjat låta mer över åren) samt att det integrerade grafikkortet på 96 MB kändes aningen klent.

Så. Till alla mina undringar då.

1. AMD eller Intel?

Det är ju en bra början. Har alltid haft Intel innan. Mest för att det bara har blivit så och så verkar de flesta vara. Antingen är man en Nokiamänniska eller en Ericson ju. Man blir trygg med den ena och den kör man vidare på. Men, spelar det egentligen någon roll och vilken passar mig i så fall bäst? Enligt denna tråd verkar ju i alla fall en konvertering till AMD vara att rekommendera. http://sweclockers.com/artikel/6178-amd_mot_intel_i_samma_pri...

2. Tower, barebonetyper, Laptop, Macmini, Imac?

Macvarianterna har jag i ärlighetens namn inte satt mig in i mengår väl bort direkt trots att de ska vara tysta pga Buzz och FL-problem. Dock verkardet som att Ubuntu nu för tiden funkar bra. Ska visst vara tyst byggda.

En god vän som jobbat på Inet och blivit miljömässigt engagerad menar att det bästa man kan göra idag är att köpa en laptop och hooka upp den till skärm och anständigt skrivbord eftersom komponenterna är byggda för att dra låg energi och prestandamässigt lätt kan ge mig det jag vill. Personligen har jag dock bara erfarenhet av knäburkar som väser och skränar och strular.

Där jag är nu känns det som att ett vanligt torn eller barebonevariant borde kunna ge mig det jag söker.

SFF av något slag som Barebone,MiniATX, HTPC är ju lätt, smidigt och snyggt men jag börjar bli galen på alla olika genrer. Det viktigaste är tystnad och en ful stor burk skulle min händiga fru lätt förvandla till en snygg grävling eller igelkott eller snigel.

Har tittat på alternativ och Antec verkar ju generellt bra såsom
-Antecs NSK-3440 http://www.silentpcreview.com/article763-page1.html -Antecs Solo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=103899 -Sonatavaranten på Solo http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6027&page=9 -
Sen verkar det ju som att allas älskling P182 går att dämpa bra också.
-NZXT Hush verkar ju intressant men har ingen HDD-dämpning men det kan man fixa själv säger de händiga http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175231

3.Komponenter

Här har jag ingen bra koll. Har aldrig haft och det lilla jag visste inför förra datorköpet för fyra år sedan är inte så aktuellt längre. Inser att de flesta komponentköp beror på vad jag väljer i fråga 1 och 2 här ovan så funderandet hamnar hela tiden i cirklar.

HDD
Jag sitter på en HDD 1GB WD 10EADS http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=342841 och den lär jag klara mig på till SSD-hårddiskana sjunker i pris så hårddsisk behöver jag inte.

Moderkort
Här behöver jag hjälp. Det finns de med integrerat ljud och grafik som kanske duger åt mig. Desutom kanske jag inte ens behöver bekymra mig beroende på om jag köpt en burk med färdigmonterat moderkort.

Processor
Här behöver jag också hjälp. Snabb, men inget state of the art.

RAM-minne
Inget problem. Det verkar ha gått inflation i RAM både i pris och storlek de sista åren men de flesta verkar ju köra 4 GB så det gör väl jag med. Corsair eller Kingston.

Nätaggregat
Här är jag verkligen undrande. Hur mycket kräm behöver man egentligen? Mitt förra system EZ-65 körde på 220W och det räckte ju rätt långt. Men samma sak här- det viktigaste är att den är tyst. Har den sen kapacitet att trycka ut 450W spelar det ju ingen roll, även om jag bara anänder 300W. Så länge priset inte rusar iväg.

Grafikkort
Har behöver jag råd. Har aldrig varit någon gamer så har inte satt mig så mycket in i detta. Vore ju kul att ha möjlighet att köra PES 2009 nångång så 128MB vore i alla fall önskvärt. Förra systemet hade 96MB och det blev lite blekt. Gissar att 128MB ger mig den film och bildkvalitet jag behöver för en eventuell uppgradering till 24tums skärm. Vore fint om det fanns en utgång till TV:n med. Väldigt gärna passiv kylning.

Ljudkort
Är det så att de som är integrerade på moderkortet duger nu för tiden? Har ett gammalt Delta 66 annars som funkar till komponerandet men det saknar surround vilket känns B.

Dämpning och fläktar
Behövs ju. Men vilka är ju svårt att bestämma innan man valt chassi...

Slutligen:

Miljömässigt så sägs det att 80% av energiförbrukningen går åt vid tillverkning och transport till kunden så man ska ju inte stirra sig blind på energiåtgången på hemmaplan men jag drar mig för att köpa begagnade datorer för att slippa strul. Skulle någon ha tips ändå om begagnade datorer som de på IT-auktion eller annat tar jag gärna emot det.

Som sagt, mycket frågor som hoppar i sick-sack. Tar tacksamt emot alla råd.

Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

AMD eller Intel?
Intel är i din prisklass ointressant i denna stund

Chassi
Antec SOLO på egen begäran

Moderkort
Asus gör kvalitetsgrejer, de brukar också ha koll på drivrutinerna (till Linux menar jag)

Processor
Snabb trekärnig sådan

RAM-minne
4GB snabbt DDR2-minne

Nätaggregat
Allas tysta älskling Corsair

Grafikkort
Passivt = oftast gammalt eller slött kort, även om dina krav inte är så stora blir det ofta ånger av att köpa slöa saker. HD4770 ger mycket prestanda för pengarna och är svalt av sig vilket innebär att fläkten inte bör låta så mycket. Jag har dock ingen egen erfarenhet så jag ska egentligen inte säga något. För passivt får du gå på Geforce 9600GT för ~100 kr mindre eller HD4650 för ~600 kr. Det finns alltid den populära Arctic Cooling Accelero S1 som klarar att kyla de inte allt för kraftfulla korten passivt.

Ljudkort
Inbyggda borde duga

Dämpning och fläktar
Nexus anses tillverka några av världens bästa fläktar. Scythe Ninja 2, en groteskt stor och tyst processorkylare. Köp fläktkontroller om du vill tysta ner fläktarna när du inte sysslar med krävande grejer.

DVD-brännare fick du ingen, ta valfri med SATA.

Det går att göra billigare, men nu försökte jag klämma in så mycket prestanda som möjligt i prisklassen 6 000-7 000.

Permalänk
Medlem

som så många gånger i dessa trådar glöms operativsystemet och om du ska ha vista kanske det blir mellan 1000 och 2000 kr till

Edit: du ska använda ubuntu kanske? (kollade din signatur)

Permalänk
Medlem

Alla inbyggda ljudkort är värdelösa för musikproduktion som du säkert vet, eftersläpningar och underliga EQ-kalibreringar kommer göra dina mixar till en mardöm men ska du återanvända ditt m-audio så går de flesta moderkorten bra. Ska du däremot ha ett firewire-ljudkort så är det bara tis chipset som pallar och gigabyte blir det enda valet. I övrigt håller jag helt med om tuppels post och har inget annat att tillägga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
som så många gånger i dessa trådar glöms operativsystemet och om du ska ha vista kanske det blir mellan 1000 och 2000 kr till

Edit: du ska använda ubuntu kanske? (kollade din signatur)

om du tar och läser vad han skrev så får du genast svar på dina frågor och kommer inse att ditt inlägg var helt onödigt

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Något sådant här kanske?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-------------Bild%202.png

Motivering:

- Tyst och svalt mATX-chassi. Recension finns här: http://www.sweclockers.com/artikel/6046-antec_mini_p180
- Ett strömsnålt grafikkort (inte lika varmt=tystare) med dugliga prestanda.
- Minnena duger alldeles utmärkt om du inte ska överklocka.
- 400W Corsair - tyst kvalitetsnätaggregat. 400W räcker och blir över.
- Processorn är bra, för ~200:- till får du lite mer prestanda i form av X3 720.
- Tysta och billiga fläktar; byt ut Antecs original 120mm som sitter baktill (utblås) samt sätt en i fronten (inblås).
- Prisvärd processorkylare, är dock osäker på om den funkar till AM3??? Någon annan får gärna flika in här. Recension: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=13

Har inte valt något moderkort, främst för att jag är relativt osäker på vilka bra AM3-mATX-moderkort det finns. AM2/AM2+ finns det lite mer att välja bland. Någon som har något bra förslag?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

@Tuppel: Tack för tipsen! Ska kolla in grafikkorten du tipsade om. DVD glömde jag men det har jag redan. Thermalright ultra 120, tycker du att ninjan är bättre än den?

@Xore: Tack för påminnelse om OS. Jo, du har rätt. Mestadels Ubuntu blir det vilket står uppe under "datorn ska användas till" Gammalt XP har jag som också får en liten partition. Vista går jag inte i närheten av. Hu.

@Typhonos: Vad betyder "tis chipset"? Firewirekort betyder att det är externt förmodar jag. Kollar upp det.

@Tim2k: Jo. Det är väl Antecs solo eller p180 som jag lutar åt. Vad är speciellt med grafikkortet du valt? Och moderkort, vad tror du om det? Samma som tuppel? Kör ingen den där Thermalright ultra 120 längre?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersFriberg
@Tuppel: Tack för tipsen! Ska kolla in grafikkorten du tipsade om. DVD glömde jag men det har jag redan. Thermalright ultra 120, tycker du att ninjan är bättre än den?

TRUE har ju ingen medföljande fläkt. Den presterar bättre än Ninjan men om du inte ska överklocka är det ointressant. Ninjan har en tyst medföljande fläkt och lågt luftmotstånd (inget turbulensljud).

Permalänk

Här har du ett bra paket som jag själv har plockat ihop och köpt.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=708489...

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Citat:

@Tim2k: Jo. Det är väl Antecs solo eller p180 som jag lutar åt. Vad är speciellt med grafikkortet du valt? Och moderkort, vad tror du om det? Samma som tuppel? Kör ingen den där Thermalright ultra 120 längre?

Kan rekommendera Antecs P18X-serie starkt, har själv ägt ett P180B som tveklöst är det bästa chassit jag ägt.

Grafikkortet är lite "underklockat"; jobbar inte i lika höga frekvenser och avger därmed mindre värme (=tystare).

Kan tyvärr inte komma med mer input gällande moderkortet, känner mig inte hemma på just moderkort för AM3. Asus brukar dock leverera när det gäller moderkort, tror knappast det är dåligt. Tuppels paket ser också onekligen rätt bra ut!

Thermalright Ultra är fortfarande en av de bästa processorkylarna, Noctua är väl lika bra om inte bättre. Dock rätt dyra.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Vad är skillnaden mellan e sata och sata?

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Citat:

@Typhonos: Vad betyder "tis chipset"? Firewirekort betyder att det är externt förmodar jag. Kollar upp det.

Firewirekort har olika chipet och har man ett ljudkort med firewire interface så är alla chipset utom Texas Instruments för dåliga. Du har ett mycket bra kort i och med ditt m-audio och det tycker jag du ska behålla.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pho3nIx - Teknik
Vad är skillnaden mellan e sata och sata?

Sata är för interna diskar och e-SATA är för externa diskar med E-SATA interfacet, om inte USB eller Firewire räcker till.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel

http://pici.se/pictures/FmpgmZKwS.jpg

Jag har Antec Solo, och dessa Nexus 120mm & 92mm.

Jag kan säga att på standard volt 12v så låter de för mycket, om man som mig är ute efter nästan total tystnad.

Dock låter de mycket lägre & godkänt om man köper 5v adapters till dom. https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motst...

Permalänk

@Tuppel: OK. Ninja it is, then.

@Pho3nIx: InWin-chassi. Är det nån tystnad i det?

@Tim2k: "underklockat" grafikkort... betyder att du inte maxar det på nåt vis eller?

@Typhonos: aha. så tis chipset betyder TI:s chipset ochde jobbar ihop med gigabyte på något vis. Eller är jag helt lost? Ser att du kör med en dämpad P182:a. Hur funkar det? Jag behåller nog på din anmodan mitt ljudkort och fortsätter mixtra med inställningarna beroende på musicerande eller filmtittande.

@MX510: Ja det var ju ingen tung extrasumma. Och det drar inte ner kylningen så att det blir något drama inne i burken eller?

Tack för all support hittills! Åker till gotland en vecka och kommer inte att röra några datorer under tiden. Ha det!

Anders

Visa signatur

Permalänk

@Tuppel (och andra): Moderkortet du tipsade om verkar ha integrerad grafik. Tror du den duger som den är? I så fall kunde jag ju skippa ett extra grafikkort. Och detta blev jag lite nojjig över:
The only drawback with the motherboards is that the manufacturer's (not the chipset) limit the CPU's to 65 or 95 watt. Newer Phenom 125 watt B3's will fry the board. Är det något jag ska bry mig om? Läste också detta på Newegg men förstår inte riktigt om det är nåt jag ska bry mig om heller... En fråga för grafikdelen på forumet...

...och en sista fråga. Nätagget har bara en strömkontakt till pci-e. Betyder det att jag "bara" kan ha en pci-e-krets uppkopplad? Ska ju inte ha fler visserligen. Undrar bara.

Ju mer jag läser desto mer verkar det vara ett feting-kit du meckat ihop.

Visa signatur

Permalänk

Tjohopp! Frugan sa att jag skulle titta in här och se om jag kunde hjälpa till, men du har ju fått utmärkta tips allaredan!

/Adam, Inas man.

Permalänk

@Compassion: aaaight! Tack för omsorgen. Fyndigt namn. Computerpassion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

@Tuppel (och andra): Moderkortet du tipsade om verkar ha integrerad grafik. Tror du den duger som den är? I så fall kunde jag ju skippa ett extra grafikkort. Och detta blev jag lite nojjig över:
The only drawback with the motherboards is that the manufacturer's (not the chipset) limit the CPU's to 65 or 95 watt. Newer Phenom 125 watt B3's will fry the board. Är det något jag ska bry mig om? Läste också detta på Newegg men förstår inte riktigt om det är nåt jag ska bry mig om heller... En fråga för grafikdelen på forumet...

...och en sista fråga. Nätagget har bara en strömkontakt till pci-e. Betyder det att jag "bara" kan ha en pci-e-krets uppkopplad? Ska ju inte ha fler visserligen. Undrar bara.

Ju mer jag läser desto mer verkar det vara ett feting-kit du meckat ihop.

Nu inser jag att detta är ett sent svar, men citerat från Asus hemsida:
M4A78 PRO
AMD 140W CPU Support

Någon vid namn idhunter på Prisjakt använder Phenom II 920 (125W) på ett M4A78 Pro, det är antagligen samma kille som heter idhunter här på SweClockers, vill du stilla din oro ytterliggare kan du ju PM:a honom.

Du kan skippa grafikkortet om du inte ska spela något, känner du sedan behov för ett är det bara att köpa.

PCIe-strömkontakter används enbart (kanske finns någon uddapryl som kräver extern ström) till grafikkort. Ljudkort och liknande drivs av PCIe-slotet det sitter i. För övrigt tror jag inte det stämmer att den bara har en PCIe-strömkontakt, för t.ex. vanliga grafikkort som HD4870 och GTX260 kräver två.

Permalänk

Gamla datorn är slutligen inlämnad för felsökning och jag väntar på den slutliga domen sedan i måndags.

@Tuppel: 140 W. tack för info om detta och om PCIe-strömkontakterna. Jo. Kanske dumpar jag grafikkort för stunden. Lurar på vad som är bäst...

Det interna grafikkortet lär ju sno av RAM-minnet fast jag vet inte hur mycket det påverkar datorns snabbhet i helhet. Dessutom borde ju burken bli lite varmare invändigt också. Innebär det att chassifläktarna kommer att få jobba hårdare och riskera att väsnas mer? Och när man ändå håller på att snöar och försöker förstå det här med hårdvaran... M4A78 E istället för pro kostar ett par hundra mer och jag läste häromnatten att den har aningen kraftigare nord eller sydbrygga och således en bättre grafikkrets. Hittade ett par bra recensioner på olika bryggor men hittar dem inte nu. Har någon åsikter om detta? Gah... Snöar var ordet. Och nu är det sent igen. Huvet står still.

Kollade också Tuppels tips på grafikkort och hittade Radeon HD 4670, en variant på den du tipsade om. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=383157 Verkar ju prisvärd och väldigt bra och tyst. Vet inte om det är något som gör att den inte skulle vara kompatibel med moderkortet. GDDR3 T.ex.... måste allt vara ddr2 eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt P182 funkar hyffsat, hade önskat bättre HDD-dämpning och att lådan inte hade övre fläktplatsen men jag är ganska kräsen. P182 är en riktigt bra låda som dock kostar därefter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gamla datorn är slutligen inlämnad för felsökning och jag väntar på den slutliga domen sedan i måndags.

@Tuppel: 140 W. tack för info om detta och om PCIe-strömkontakterna. Jo. Kanske dumpar jag grafikkort för stunden. Lurar på vad som är bäst...

Det interna grafikkortet lär ju sno av RAM-minnet fast jag vet inte hur mycket det påverkar datorns snabbhet i helhet. Dessutom borde ju burken bli lite varmare invändigt också. Innebär det att chassifläktarna kommer att få jobba hårdare och riskera att väsnas mer? Och när man ändå håller på att snöar och försöker förstå det här med hårdvaran... M4A78 E istället för pro kostar ett par hundra mer och jag läste häromnatten att den har aningen kraftigare nord eller sydbrygga och således en bättre grafikkrets. Hittade ett par bra recensioner på olika bryggor men hittar dem inte nu. Har någon åsikter om detta? Gah... Snöar var ordet. Och nu är det sent igen. Huvet står still.

Kollade också Tuppels tips på grafikkort och hittade Radeon HD 4670, en variant på den du tipsade om. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=383157 Verkar ju prisvärd och väldigt bra och tyst. Vet inte om det är något som gör att den inte skulle vara kompatibel med moderkortet. GDDR3 T.ex.... måste allt vara ddr2 eller?

M4A78-E har bättre grafikkrets än Pro, ja, HD3300 istället för HD3200. Hur stor skillnaden är har jag däremot ingen aning om.

Kretsen kommer bli varmare än ett moderkort utan inbyggt grafikkort, men ett separat grafikkort blir ännu varmare.

Minnestypen på grafikkortet har ingenting med någonting annat att göra.

Permalänk
Citat:

M4A78-E har bättre grafikkrets än Pro, ja, HD3300 istället för HD3200. Hur stor skillnaden är har jag däremot ingen aning om.

@Tuppel: Bah. Kvittar förmodligen för mitt behov. Hittade ett par bra recensioner häromnatten men nu gör jag inte det längre.

Citat:

Kretsen kommer bli varmare än ett moderkort utan inbyggt grafikkort, men ett separat grafikkort blir ännu varmare.

@Tuppel: Jo det är klart. Det har du kanske rätt i. Hur är det med ett inbyggt grafikkort och mitt RAM-minne? Stjäl det minneskapacitet i sådan utsträckning att jag blir lidande av det?

Tack för all hjälp och tålamod.

Visa signatur

Permalänk

Domen lyder: Trasigt moderkort- köp ny dator.

Undrar nu:

- Är Tuppels supertips ovan något som bör/kan/skall revideras då det gått ett par månader? Priser förändras ju fort och nya produkter har kommit.

- Kunde det vara värt att satsa på en av de nya 4-kärniga processorerna med hänsyn taget till mina ovan nämnda behov?

- Sapphire HD 4670 hade jag spanat in i denna version: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=383157 men den verkar vara utgående. Hur är denna i förhållande? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=469940 Det är ett gig istället för ett halvt men vad gör det för skillnad? Är det skillnad i prestanda på sapphire och power color?

- Är det någon som vet något om "be quiet!s power suppliers?

- Hur får man fri frakt som Tuppel får i sitt förslag ovan och hur klistrar man in köplistan så snitsigt i tråden?

- Är detta en hit? http://sweclockers.com/market_show.php?id=45711 och http://sweclockers.com/annons/?id=45710

Tack på förhand!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis kommit hem från nattarbete så jag är alldeles för slö i skallen för att svara på något annat än fri frakt-grejen: https://www.inet.se/artikel/6101343/ eller klicka vidare från inet.se/kampanj

Kan återkomma till det andra senare idag om ingen annan hinner före.

Permalänk

Jag tycker att du ska trimma delarna för att bereda plats för en SSD. I operativsystem och program är skillnaden enorm mellan en SSD och en HDD.

Nu vet jag tyvärr inte hur det står till med drivrutiner men om det hade varit Windows hade jag kört med intregrerad grafik (gäller så länge du väljer AMD, Intels IGP är inte att rekommendera), valt ett nätaggregat från FSP (det är kvalitetsaggregat trots priset), köpt ett billigare chassi och förlitat mig på de chassifläktar som medföljer chassit.

Pengarna som "sparas in" på att välja dessa billigare delar skulle jag lagt på en bra SSD (en SSD baserad på Indilinx kontroller som t.ex. OCZ Agility, Vertex eller Crucial M225, eller Intels X25-M G2). SSDn används givetvs bara för att husera systemet, du kan fortfarande använda HDDn för att huserna dina stora musikfiler, filmer osv.

När man väljer en SSD som systemdisk försvinner oxå det mesta av det störande ljudet från hårddisken. För att ta bort det sista rekommenderas (om du nu inte redan har det) ngn form av enklare ljuddämpning, t.ex. https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/nexus...

Permalänk
Medlem
Citat:

Domen lyder: Trasigt moderkort- köp ny dator.

Undrar nu:

- Är Tuppels supertips ovan något som bör/kan/skall revideras då det gått ett par månader? Priser förändras ju fort och nya produkter har kommit.

- Kunde det vara värt att satsa på en av de nya 4-kärniga processorerna med hänsyn taget till mina ovan nämnda behov?

- Sapphire HD 4670 hade jag spanat in i denna version: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=383157 men den verkar vara utgående. Hur är denna i förhållande? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=469940 Det är ett gig istället för ett halvt men vad gör det för skillnad? Är det skillnad i prestanda på sapphire och power color?

- Hur får man fri frakt som Tuppel får i sitt förslag ovan och hur klistrar man in köplistan så snitsigt i tråden?

- Är detta en hit? http://sweclockers.com/market_show.php?id=45711 och http://sweclockers.com/annons/?id=45710

Tack på förhand!

Klicky klicky

Reviderade paket, här med fyrkärnig processor med låg värmeutveckling. Ett SSD-paket slängde jag också ihop, även om SSD inte hör hemma i denna prisklass (du verkar ju trots allt vilja ha möjligheten att spela nånting, SSD + grafikkort blir dyrt). Chassit i SSD-paketet läcker ljud överallt, är inte gjort för att vara tyst.

Satsa hellre på det begagnade passiva HD4850 än HD4670 då det är mycket bättre. Men om du köper HD4850 tycker jag du bör sätta dit en tyst 92-120 mm fläkt med buntband. Denna kan du sedan styra med fläktkontrollen för att göra tyst när du inte spelar. HD4850 helt passivt blir varmt, väldigt varmt om luftflödet inte är optimalt.

Annonsen med moderkortet + CPU-kylare är det heller inget fel på, CPU-kylaren bör dock regleras med en fläktkontroller för optimal ljudnivå.

För att klistra in kundvagnen kör du print screen, beskär i något bildbehandlingsprogram och laddar upp på till exempel pici.se.

Permalänk
Medlem

Så AMD är fortfarande kungen i budgetprisklassen?

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt P180 Mini - mitt livs bästa köp. OTROLIGT bra.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

@fqvarfort: Jo. Jag håller med. Ett Ssd vore bra. Det står på önskelistan att dunka in ett litet sånt att köra operativet på men det blir inte förrän de sjunker i pris. Alltså om ett år eller två. Snarare två skulle jag tro.

@Tuppel: Sitter i vårdsvängen förmodar jag! Samma här. därför sent inlägg häromdan. Rackarns med nya förslagen. Har ju läst så mycket om olika alternativ som jag vägt fram och tillbaka och nu kommer du med nya!

- Nytt moderkort. Vad är det för skillnad mot M4A78 Pro?
- Fetare grafikkort. Undringen var egentligen om jag borde nöja mig med ett av de billiga fyrkärniga som heter 620 0ch 630 eller köra på den trekärniga 720 som du tipsade om i somras. Är den nya i listan värt de extra hundrana?
- Fläktkontroller. Är det oavsett jag nappar på begagnade grafiken eller inte? Fick dessutom intrycket att den begagnade var för DDR3-minnen.
- Kraftpaket. Du har downsizat till 400W.
- Grafikkort. Med buntband!! Får läsa lite mer om det kortet.

Ovanstående kan jag ju ta reda på själv och gör det väl också efterhand men det är väldigt hjälpande för mig med den här nätdialogen och dina snabba svar.

Tack!

Visa signatur