Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk

Vet inte vem jag skall prata med. Hållt så mycket inom mig att jag måste spilla ur mig lite här.

Sambon(23) berättade för tre veckor sen att hon "inte vet vad hon känner" och behöver lite tid. Kom från ingenstans, vi har varit ihop i fyra år och haft det bra. Aldrig grälat på varann om smågrejer, alltid kommit bra överens, haft lika syn på livet och drömt om livet tillsammans.

Tänker la inte gå in på detaljer från vårt samtal men vi fick ändå pratat ut. Men kortfattat; hon var ung när vi sågs och känner att hon aldrig "flippat ur" som jag(27) hade tid med mellan mina 19-24 år. Hon har i höstas landat ett nytt jobb i en bransch(restaurangkök kvällstid) hon drömt om och har vuxit som person nåt enormt och känner kanske för första gången självförtroende på riktigt. Men vi ses väldigt lite tid numera nu när vi jobbar om varandra.

Kanske har glöden för mig, och oss, inte riktigt hängt med i hennes kvicka utveckling.

Jag har gett henne space nu i några veckor och samtidigt gjort allt för att vara mitt bästa jag utan att det blir krystat. Kan dock inte säga att utvecklingen har gått åt det positiva hållet utan snarare tvärtom. Jag saknar hennes kärlek så jävla mycket och känner att jag är påväg rakt neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Vet inte vem jag skall prata med. Hållt så mycket inom mig att jag måste spilla ur mig lite här.

Sambon(23) berättade för tre veckor sen att hon "inte vet vad hon känner" och behöver lite tid. Kom från ingenstans, vi har varit ihop i fyra år och haft det bra. Aldrig grälat på varann om smågrejer, alltid kommit bra överens, haft lika syn på livet och drömt om livet tillsammans.

Tänker la inte gå in på detaljer från vårt samtal men vi fick ändå pratat ut. Men kortfattat; hon var ung när vi sågs och känner att hon aldrig "flippat ur" som jag(27) hade tid med mellan mina 19-24 år. Hon har i höstas landat ett nytt jobb i en bransch(restaurangkök kvällstid) hon drömt om och har vuxit som person nåt enormt och känner kanske för första gången självförtroende på riktigt. Men vi ses väldigt lite tid numera nu när vi jobbar om varandra.

Kanske har glöden för mig, och oss, inte riktigt hängt med i hennes kvicka utveckling.

Jag har gett henne space nu i några veckor och samtidigt gjort allt för att vara mitt bästa jag utan att det blir krystat. Kan dock inte säga att utvecklingen har gått åt det positiva hållet utan snarare tvärtom. Jag saknar hennes kärlek så jävla mycket och känner att jag är påväg rakt neråt.

Gå vidare; hon vill "rida runt" och du är inte längre förstahands-valet. Dumpa henne och gå vidare. Sedan gråt ut och förtryck inte känslorna. Nästa kvinna du hittar se till att hon inte har en identitetskris utan hittat sig själv.

Vissa gör det tidigare än andra; men du lär hitta många i 27-30 års åldern som är villig att "settle down" då den biologiska klockan börjar ringa.

Tråkigt att det blivit så och jag lider med dig. Hoppas det går bättre med framtida tjej.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Gå vidare; hon vill "rida runt" och du är inte längre förstahands-valet. Dumpa henne och gå vidare. Sedan gråt ut och förtryck inte känslorna. Nästa kvinna du hittar se till att hon inte har en identitetskris utan hittat sig själv.

Vissa gör det tidigare än andra; men du lär hitta många i 27-30 års åldern som är villig att "settle down" då den biologiska klockan börjar ringa.

Tråkigt att det blivit så och jag lider med dig. Hoppas det går bättre med framtida tjej.

Yeah, 3h efter du svarade mig dumpade hon mig.

Men jag vill ändå säga att det stabiliserade mina känslor något att få böla ut här och läsa ditt svar, jag kunde ta samtalet med henne hyfsat bra utan att bryta ihop eller så, hehe.

Peace out och tack

Permalänk
Medlem

Japp. Jag kunde förutse detta. Vimla har "uppgraderat" mig till Vimla 2.0. De skickade mig simkort i posten och allt var alldeles utmärkt. Schemalagt aktiveringsdatum var vid midnatt nu. Vid midnatt så pep min telefon till och sa "SIM 1 tillhandahas inte". Så jag bytte till mitt nya simkort, easy as cake. Eller inte. Fungerar inte. Det registreras som Vimla (okänd) och jag får samma felmeddelande och kan inte ringa ut eller surfa eller något. Tydligen ett vanligt problem när man kollar deras forum. Så nu väntar jag på att supporten skall svara med något konstruktivt och hoppas vid allt som är heligt att de får igång mitt abonnemang snabbt imorgon för jag har ett par inkommande samtal från myndigheter etc.

FSLAKNJFKASNADSKÖAFSKÖABFSFAEHAFHENPIFEA=("=("(=¤=((¤=( #// ¤"%W2543

Skrivet av Birdperson:

Yeah, 3h efter du svarade mig dumpade hon mig.

Men jag vill ändå säga att det stabiliserade mina känslor något att få böla ut här och läsa ditt svar, jag kunde ta samtalet med henne hyfsat bra utan att bryta ihop eller så, hehe.

Peace out och tack

Shitty feeling man men om hon inte känner sig redo så får man släppa taget. Kanske ångrar hon sig, kanske inte. Bedöm hur hon behandlar dig nu under uppbrottet som en barometer för dina känslor mot henne. Det är nog relativt 'vanligt' att få en liten kris i den åldern om man känner att man inte fått uppleva vissa saker som känns saknade, i brist på ett bättre ord. Man kan inte tvinga någon att stanna, jag lider med dig.

edit: Fick löst problemet med Vimla. Tydligen så behövde man starta telefonen en gång utan simkort i och sedan stoppa i det nya.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Yeah, 3h efter du svarade mig dumpade hon mig.

Men jag vill ändå säga att det stabiliserade mina känslor något att få böla ut här och läsa ditt svar, jag kunde ta samtalet med henne hyfsat bra utan att bryta ihop eller så, hehe.

Peace out och tack

Hej igen. Vad skönt att höra; ta din tid att processa det hela och ta inte tillbaka henne om hon "ångrar sig" efter en månad eller något!

Stay strong och det är inte hela världen; är trots allt ditt liv det handlar om och jag förstår att ni haft det bra tillsammans den tid ni var ihop. Men nu är det ett stängt kapitel och du har gått vidare. Behöver inte betyda att du måste svartmåla era gamla minnen ihop om ett eller två år.

Sedan är det sällan "man är kompisar" utan det är något man säger för att vara artig; stå på dig; håll dig undan och hon är bara konstig om hon fortsatt vill hålla kontakten då hon då bara vill ha "ut något av dig" och hoppas att du ska toffla för att du önskar att ni ska bli tillsammans igen.

Om 1-3 år har du någon ny om det är det du önskar; även om det kanske inte känns så i dagsläget

Permalänk
Medlem

Att en viss hackerjävel förmodligen ger sig på mig och andra i min närhet då o då. Vad är hans motiv, vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Att en viss hackerjävel förmodligen ger sig på mig och andra i min närhet då o då. Vad är hans motiv, vet jag inte.

det var en på swec som antagligen försökte hacka mig. han skickade en direktlänk till en fil som laddades ner automatiskt på min dator. fast jag öppnade den aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

det var en på swec som antagligen försökte hacka mig. han skickade en direktlänk till en fil som laddades ner automatiskt på min dator. fast jag öppnade den aldrig

Låter inte roligt. Kör NoScript eller liknande till din webbläsare som bör blockera allt utan din godkännande. Men förstås går det inte att skydda sig mot hackare om du själv inte är duktig.

Permalänk

@Birdperson: shit sucks man, som tidigare sa då är det att gråta och få ut de

Sköt om dig!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

@Birdperson: Usch vad jobbigt... Sköt om dig!

Permalänk
Medlem

delete

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Birdperson:

Yeah, 3h efter du svarade mig dumpade hon mig.

Men jag vill ändå säga att det stabiliserade mina känslor något att få böla ut här och läsa ditt svar, jag kunde ta samtalet med henne hyfsat bra utan att bryta ihop eller så, hehe.

Peace out och tack

Bara att gå vidare.

Jag undrar dock, är du tjock? Blev din fysik sämre för vart år o du anade inget?

En barndomskompis blev ihop med en tjej när han var 19 o han blev tjockare för vart år. Ibland var hon irriterad/arg o så men sa aldrig varför. Jag frågade honom om det var för han va tjock men det var det tydligen inte.....

När det väl tog slut så sa hon att han blev så himla tjock.....jag hade rätt!

Det känns inte så NU, men det som skedde var för det bästa. Hon kommer leva livet som hon behöver o du hittar nån som passar dig bättre.
Annars hade hon stannat kvar i olycka....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar finns det två "chefer" eller snarare ägare till företaget, det är min far och min farbror. Men det är min far som egentligen har hand om det mesta och min farbror är mer bara ägare för att han fick ta över företaget av min farfar först då min pappa inte ville jobba inom lantbruk, när företaget sedan skulle läggas ner vid millennieskiftet klev min pappa in.

Har nu jobbat där sen jag tog studenten och blir mer och mer irriterad på min farbror för var dag. Han har aldrig en riktig åsikt själv om hur saker ska göras, men när något görs så klagar han på att det är fel, oavsett vad man gör. T.ex så har jag och min pappa byggt om åt djuren så det ska bli lättare att hålla koll på dom, nej då var det dåligt för så har det inte varit förut. Han gör knappt något själv, men går runt och säger åt alla andra vad dom ska göra, och när han väl gör något tar det timmar innan han ens kommit igång. Han vägrar lära sig nya grejer, vi har till exempel installerat gps styrning på alla traktorer men den vägrar han använda för så har han aldrig gjort förut, ja ni förstår= allt som är nytt är per automatik dåligt. Kanske blev lite rörigt och vet inte riktigt vad jag ville ha sagt mer än att jag är irriterad på min farbror som verkar tro att det enda sättet man kan göra saker på är hans sätt, annars gör man fel.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Bara att gå vidare.

Jag undrar dock, är du tjock? Blev din fysik sämre för vart år o du anade inget?

En barndomskompis blev ihop med en tjej när han var 19 o han blev tjockare för vart år. Ibland var hon irriterad/arg o så men sa aldrig varför. Jag frågade honom om det var för han va tjock men det var det tydligen inte.....

När det väl tog slut så sa hon att han blev så himla tjock.....jag hade rätt!

Det känns inte så NU, men det som skedde var för det bästa. Hon kommer leva livet som hon behöver o du hittar nån som passar dig bättre.
Annars hade hon stannat kvar i olycka....

Bästa är väl om tjejjen har ekvivalent vikt till en själv... he he. Jag har aldrig klagat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Där jag jobbar finns det två "chefer" eller snarare ägare till företaget, det är min far och min farbror. Men det är min far som egentligen har hand om det mesta och min farbror är mer bara ägare för att han fick ta över företaget av min farfar först då min pappa inte ville jobba inom lantbruk, när företaget sedan skulle läggas ner vid millennieskiftet klev min pappa in.

Har nu jobbat där sen jag tog studenten och blir mer och mer irriterad på min farbror för var dag. Han har aldrig en riktig åsikt själv om hur saker ska göras, men när något görs så klagar han på att det är fel, oavsett vad man gör. T.ex så har jag och min pappa byggt om åt djuren så det ska bli lättare att hålla koll på dom, nej då var det dåligt för så har det inte varit förut. Han gör knappt något själv, men går runt och säger åt alla andra vad dom ska göra, och när han väl gör något tar det timmar innan han ens kommit igång. Han vägrar lära sig nya grejer, vi har till exempel installerat gps styrning på alla traktorer men den vägrar han använda för så har han aldrig gjort förut, ja ni förstår= allt som är nytt är per automatik dåligt. Kanske blev lite rörigt och vet inte riktigt vad jag ville ha sagt mer än att jag är irriterad på min farbror som verkar tro att det enda sättet man kan göra saker på är hans sätt, annars gör man fel.

Jag känner igen det där beteendet, "själv är bäste dräng" eller hur ordspråket nu går. Min far (också lantbrukare) är likadan, så när jag jobbade hemma fick han ta alla beslut om han inte aktivt frågade om min åsikt. Till slut sökte jag jobb som ingenjör (det jag är utbildad till) och nu får han sköta sig själv förutom vid säsong när det krävs extra hjälp.

Det är inte lätt att jobba med bakåtsträvare, det gäller att ha tålamod och försöka hjälpa dem inse att den nya läskiga tekniken gör jobbet mycket lättare när det väl funkar. Jag hade försökt åka med och ställa in GPSen till honom, sen visa hur han slår på autostyrningen i dragen. Då kommer han förhoppningsvis fatta att han kan lägga all koncentration åt att kolla bakåt på vad redskapet gör istället för att styra.

Jag skulle försöka hålla ut, det är ibland svårt att jobba med familj och släkt eftersom så mycket står på spel ifall man blir osams. Speciellt med stereotypiskt tjuriga gamla lantbrukare, man vet aldrig hur det slutar då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Är väl delvis en åldersfråga också antar jag, jag vägrade själv länge att befatta mig med mobiltelefoner tills brorsan lyckades övertala mig, nu är jag tydligen den ende i släkten som alltid är nåbar på telefon vad det verkar... Vet inte varför men jag hatar verkligen precis allt som har med moderna mobiltelefoner att göra (NMT kunde man åtminstone bygga roliga saker till).
Irriterar mig som fan på ett par av mina syskon som predikade så jädra mycket om telefonerna förr men nu aldrig svarar när folk ringer, vad är det för mening att ens ha en mobiltelefon om man aldrig svarar.
Min far är också ensam på lantbruket, jag försöker att hjälpa honom när jag kan dock, morsan har alltid velat ha allt samlat, men tror mina föräldrar har insett att ingen annan vill bo kvar på orten. Är inte det att jag inte vill jobba med lantbruket, det är en av de få saker jag trivs med och man behöver inte ha så mycket kontakt med allsköns drägg heller i ett sådant jobb annat än när man måste, utan att jag inte vill flytta tillbaka dit, till den orten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En kompis flyttade precis från stan till England. Tråkigt då det är svårt att hitta personer som man kommer bra överens med då man är ~30år med heltidsjobb.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenharl:

En kompis flyttade precis från stan till England. Tråkigt då det är svårt att hitta personer som man kommer bra överens med då man är ~30år med heltidsjobb.

Ni kan ju fortfarande ha telefonkontakt. Min bäste vän var tvungen att flytta ännu längre norrut för några år sedan, men vi håller fortfarande kontakt över telefon.

Om ni kollar litet så bör man kunna hitta bra avtal med något telebolag även för de kommande åren för samtal dit.

Jag vet, det är inte samma sak som att träffas "på riktigt" men det är ju i allafall bättre än ingenting menar jag och förhoppningsvis kanske ni ändå kan träffas och ta en öl och så någon gång.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawrgasm:

Där jag jobbar finns det två "chefer" eller snarare ägare till företaget, det är min far och min farbror. Men det är min far som egentligen har hand om det mesta och min farbror är mer bara ägare för att han fick ta över företaget av min farfar först då min pappa inte ville jobba inom lantbruk, när företaget sedan skulle läggas ner vid millennieskiftet klev min pappa in.

Har nu jobbat där sen jag tog studenten och blir mer och mer irriterad på min farbror för var dag. Han har aldrig en riktig åsikt själv om hur saker ska göras, men när något görs så klagar han på att det är fel, oavsett vad man gör. T.ex så har jag och min pappa byggt om åt djuren så det ska bli lättare att hålla koll på dom, nej då var det dåligt för så har det inte varit förut. Han gör knappt något själv, men går runt och säger åt alla andra vad dom ska göra, och när han väl gör något tar det timmar innan han ens kommit igång. Han vägrar lära sig nya grejer, vi har till exempel installerat gps styrning på alla traktorer men den vägrar han använda för så har han aldrig gjort förut, ja ni förstår= allt som är nytt är per automatik dåligt. Kanske blev lite rörigt och vet inte riktigt vad jag ville ha sagt mer än att jag är irriterad på min farbror som verkar tro att det enda sättet man kan göra saker på är hans sätt, annars gör man fel.

Skrivet av klirre:

Jag känner igen det där beteendet, "själv är bäste dräng" eller hur ordspråket nu går. Min far (också lantbrukare) är likadan, så när jag jobbade hemma fick han ta alla beslut om han inte aktivt frågade om min åsikt. Till slut sökte jag jobb som ingenjör (det jag är utbildad till) och nu får han sköta sig själv förutom vid säsong när det krävs extra hjälp.

Det är inte lätt att jobba med bakåtsträvare, det gäller att ha tålamod och försöka hjälpa dem inse att den nya läskiga tekniken gör jobbet mycket lättare när det väl funkar. Jag hade försökt åka med och ställa in GPSen till honom, sen visa hur han slår på autostyrningen i dragen. Då kommer han förhoppningsvis fatta att han kan lägga all koncentration åt att kolla bakåt på vad redskapet gör istället för att styra.

Jag skulle försöka hålla ut, det är ibland svårt att jobba med familj och släkt eftersom så mycket står på spel ifall man blir osams. Speciellt med stereotypiskt tjuriga gamla lantbrukare, man vet aldrig hur det slutar då

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm... Vet farsan och min farbror slutligen hamnade i två olika delar av landet, farsan byggde upp jordbruket själv på den nya orten medan farbror var den som alltid bar tjocka hornbågade glasögon, hade ingenjörsutbildning och byggde radiosändare och annat minns jag, hans hem såg ut ut som ett laboratorium innan han blev sjuk. Misstänker att det påverkade mig mycket när jag var barn, jag ville också göra alla häftiga grejer som han gjorde.
Min farbror lämnade jordelivet för några år sedan efter en tids sjukdom, jag vet att de flesta ansåg att han var udda och farsan var ofta arg på honom, på goda grunder, men för mig känns det mest som en stor bit saknas nu, många saker man påbörjade känns inte längre lika meningsfulla att slutföra nu. Han var en av väldigt få vuxna som förstod mig när jag var liten och som jag kunde identifiera mig med senare. Förut hade man en massa ambitioner och jag började så smått att bygga vidare på idéer och projekt i större skala han haft, men nu känner jag mig bara väldigt ensam på toppen och har ingen att dela drömmar och ambitioner med längre, i allafall inte på samma storslagna nivå med siktet ställt på stjärnorna, trots att både han och jag visste att ingen av oss skulle nå dit, men det är ju strävan dit som gör livet värt att leva tycker jag. Det är ingen annan närstående som har lika inspirerande och lockande saker att komma med längre.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Är diagnostiserad inom autism spektrum och försöker få körkortstillstånd, har inte känt mig redo sedan många år tillbaka pga konflikträdsla vid olycka. Jag har då varit beroende av alla andra att köra mig, något jag vill komma från och vara mer självständig. Har en billig begagnad bil, reserverat parkering, betalt handledarutbildning men transportstyrelsen har satt byråkratisk käpp i processen och kräver utlåtande från en psykiatriker och den grupp som diagnostiserade mig har antingen lagts ner, flyttats eller integrerats någonstans och det finns ingen kontaktinformation. Efter om och men så har jag hittat en psykiatriker som kan utföra ett utlåtande, för 1900kr. Dyrt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Är diagnostiserad inom autism spektrum och försöker få körkortstillstånd, har inte känt mig redo sedan många år tillbaka pga konflikträdsla vid olycka. Jag har då varit beroende av alla andra att köra mig, något jag vill komma från och vara mer självständig. Har en billig begagnad bil, reserverat parkering, betalt handledarutbildning men transportstyrelsen har satt byråkratisk käpp i processen och kräver utlåtande från en psykiatriker och den grupp som diagnostiserade mig har antingen lagts ner, flyttats eller integrerats någonstans och det finns ingen kontaktinformation. Efter om och men så har jag hittat en psykiatriker som kan utföra ett utlåtande, för 1900kr. Dyrt.

Har du prövat att gå via vårdcentralen? Om du nu har papper på det så bör de kunna remitera dig vidare (sedan tillkommer ju besöksavgift upp till högkostnadsskyddet)?

Nu har jag bara vart med vid olycka när någon annan vart inblandad men jag satt i bilen.
De flesta blir såklart stressade vid en olycka och jag tror båda parter är nervösa. Men i många fall är det bara att man delar varandras kontaktuppgifter, skriver ner händelsen, vad gjorde du, vad gjorde hen etc.

Här är en bra guide: https://www.trygghansa.se/forsakringar/bilforsakring/krockat

Såklart behöver du det inte just nu; men ibland kan det vara lugnande att höra att folk säger att det är okej. Shit happens! Det är hur du hanterar det som är det viktiga.

Låt inte det hela hindra dig! Förstår att det är stressigt och att sådant kan man gå och grubbla över, men är ju inte direkt någon människa som blir glad av konfrontation vid en olycka. Men du kommer klara körkortet galant och sedan så är det viktigaste att du inte hetsar i trafiken. Ta din tid och ta alltid det säkra före det osäkra. Att andra förare har bråttom är ju inte ditt fel t.ex.

Vad ska de göra? Klaga på att de har planerat dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Har du prövat att gå via vårdcentralen? Om du nu har papper på det så bör de kunna remitera dig vidare (sedan tillkommer ju besöksavgift upp till högkostnadsskyddet)?

Vårdcentralen var det första vi kontaktade men fick svaret att dem inte kunde, eller ville, skriva ett sådant utlåtande pga avsaknad psykiatriker bland personalen. Sedan försökte vi med gruppen som diagnostiserade mig, inkognito där. Sedan hörde vi oss till privata psykiatriska kliniker och blev antingen vidarebollad eller så var det ett nej. Hörde oss av till transportstyrelsen om någon rekommenderad psykiatriker, blev referrerad till någon uppe i Stockholm (!!!!!!), för det är säkert inte dyrt nog utan ska inkludera transportkostnaderna också för att ta oss dit. Min diagnos fastställdes (2006-2007) innan det började digitaliseras (2014), så papper behövdes.

Inte långt efter inlägget så bakpedalade en privat psykiatrisk klinik och ändrade sig, det går "helt plötsligt" för en summa - 1900kr. Det är det enda alternativet jag har just nu, så löjligt att behöva bli bollad på det här sättet.

Skrivet av JeanC:

Nu har jag bara vart med vid olycka när någon annan vart inblandad men jag satt i bilen.
De flesta blir såklart stressade vid en olycka och jag tror båda parter är nervösa. Men i många fall är det bara att man delar varandras kontaktuppgifter, skriver ner händelsen, vad gjorde du, vad gjorde hen etc.

Här är en bra guide: https://www.trygghansa.se/forsakringar/bilforsakring/krockat

Såklart behöver du det inte just nu; men ibland kan det vara lugnande att höra att folk säger att det är okej. Shit happens! Det är hur du hanterar det som är det viktiga.

Låt inte det hela hindra dig! Förstår att det är stressigt och att sådant kan man gå och grubbla över, men är ju inte direkt någon människa som blir glad av konfrontation vid en olycka. Men du kommer klara körkortet galant och sedan så är det viktigaste att du inte hetsar i trafiken. Ta din tid och ta alltid det säkra före det osäkra. Att andra förare har bråttom är ju inte ditt fel t.ex.

Vad ska de göra? Klaga på att de har planerat dåligt?

Tack! Men de är just den värsta situationen jag inte har varit så självsäker på att kunna hantera och med tanke på hur emotionella vissa personer blir och min oförmåga att "manipulera" andra för att avstyra ett utbrott. Tack och lov så är det tillåtet att använda dashcams så "ord mot ord" blir lätt motargumenterat.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohem:

Vårdcentralen var det första vi kontaktade men fick svaret att dem inte kunde, eller ville, skriva ett sådant utlåtande pga avsaknad psykiatriker bland personalen. Sedan försökte vi med gruppen som diagnostiserade mig, inkognito där. Sedan hörde vi oss till privata psykiatriska kliniker och blev antingen vidarebollad eller så var det ett nej. Hörde oss av till transportstyrelsen om någon rekommenderad psykiatriker, blev referrerad till någon uppe i Stockholm (!!!!!!), för det är säkert inte dyrt nog utan ska inkludera transportkostnaderna också för att ta oss dit. Min diagnos fastställdes (2006-2007) innan det började digitaliseras (2014), så papper behövdes.

Inte långt efter inlägget så bakpedalade en privat psykiatrisk klinik och ändrade sig, det går "helt plötsligt" för en summa - 1900kr. Det är det enda alternativet jag har just nu, så löjligt att behöva bli bollad på det här sättet.

Tack! Men de är just den värsta situationen jag inte har varit så självsäker på att kunna hantera och med tanke på hur emotionella vissa personer blir och min oförmåga att "manipulera" andra för att avstyra ett utbrott. Tack och lov så är det tillåtet att använda dashcams så "ord mot ord" blir lätt motargumenterat.

Detdär bör ju annars vara enkelt, någon som går igenom din journal, typ 10 minuters jobb max, sedan behöver du troligen också göra ett snabbt läkartest, typ samma som man gör när man tar lastbilskortet, men med lägre krav på en del grejer (dvs du kommer att gå igenom om du uppfyller alla krav för ett vanligt bilkörkort) Är typ att man får fylla i några formulär om att man är kroppsligt tillräckligt frisk, veva runt med armarna i luften några gånger framför doktorn, eventuellt göra en enkel synkoll om att du ser tavlan med eventuella glasögon (vet inte om du ens behöver göra det för enbart B kortet), osv. Tar typ fem minuter, jag har själv gjort det när jag behövde ta licens för tunga släpkombinationer för länge sedan. Tog typ fem minuter, kanske en kvart alt und alles.

Problemet är ju bara att få tag i någon som kan få tummen ur arslet och orkar läsa dina papper i hela fem minuter så att du kan få ett simpelt ok som myndigheterna kan använda för att kunna utfärda ditt tillstånd, mer krävs egentligen inte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohem:

Är diagnostiserad inom autism spektrum och försöker få körkortstillstånd, har inte känt mig redo sedan många år tillbaka pga konflikträdsla vid olycka. Jag har då varit beroende av alla andra att köra mig, något jag vill komma från och vara mer självständig. Har en billig begagnad bil, reserverat parkering, betalt handledarutbildning men transportstyrelsen har satt byråkratisk käpp i processen och kräver utlåtande från en psykiatriker och den grupp som diagnostiserade mig har antingen lagts ner, flyttats eller integrerats någonstans och det finns ingen kontaktinformation. Efter om och men så har jag hittat en psykiatriker som kan utföra ett utlåtande, för 1900kr. Dyrt.

Om du inte hittar något annat:

https://www.modigo.se

Du kan skriva remissen dit själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

En kompis flyttade precis från stan till England. Tråkigt då det är svårt att hitta personer som man kommer bra överens med då man är ~30år med heltidsjobb.

Se de på den goda sidan, han kanske blir utslängd snart, all hail brexit

Permalänk
Medlem

Köpte en bil i slutet av sommaren för 143k. Har bara hunnit köra ca 450-500 mil med den för den har strulat så mycket så den har stått avställd i perioder medan jag har lagat den. Är redan uppe i över 14k på reparationer och då har jag gjort allt jobb själv och köpt delar från Tyskland osv. Trodde nu att jag äntligen börjat få ordning på den, bara några småfel kvar. Men så i går när jag var på väg hem från macken efter att ha tvättat den så börjar kopplingen slira. Kul... Det är inget jobb jag gör själv heller så måste lämna in den. Ny kopplingssats för ca 2.5k, sen vet jag inte vad jobbet kommer att kosta. Kanske behöver nytt svänghjul också, jag vet inte, men ett sådant kostar ca 8k. Var nyss och köpte nya sommardäck till den igår också för 6k. Det får bli mycket övertid på jobbet nu framöver känns det som.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Se de på den goda sidan, han kanske blir utslängd snart, all hail brexit

Hon är amerikan så det vore ingen hjälp

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

@Kalium: Jag lider med dig. Det är historier som din som gör att jag bävar inför att byta bil. Min nuvarande bil har dock haft väldigt få fel under de snart 17 år jag haft den hittills vilket jag är extremt glad för. Det kompenserar andra dåliga köp jag gjort som t.ex. en vattenskadad båt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt liv... har egentligen många talanger och intressen men har haft mycket motgångar som tynger ner så har inte energi att göra särskilt mycket.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt liv... har egentligen många talanger och intressen men har haft mycket motgångar som tynger ner så har inte energi att göra särskilt mycket.

Har hört gott om detta. Är en internetbaserad övning som hjälper folk att förstå sig på sitt förflutna och nutid för att sedan forma sin framtid. Kan vara värt att testa

https://www.selfauthoring.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz