Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Melding Plague

Prestandadatabas – Solid State Drives

Två nya SSD-enheter dyker in i SweClockers prestandadatabas. Det handlar om Kingston SSDNow V och V+ som framhålls som duktiga budgetalternativ. Frågan är om de kan mer än att bara vara billiga.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför testar ni bara MLC och inte SLC ?

Permalänk

Bra gjort nu vet jag mer om SSD och ungefär vilken jag ska köpa nu:)

Permalänk

Grymt! Ser ut som att det kanske blir en 80gb intel x25 till den bärbara snart..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Varför testar ni bara MLC och inte SLC ?

SLC-enheter är på väg bort från konsumentmarknaden. Vi siktade på att få med de mest omtalade modellerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Intressant läsning och Intel verkar ha gjort en bra SSD iom G2:an.
Har en beställning liggande så får vi se när den kommer.
Är nöjd med mina 3x30Gb Vertex i Raid0 men får väl byta ut dem när man får Intel diskarna.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Hur förklarar man att intel-diskarna skriver 4 kB snabbare än de läser dessa när förhållandet vid större storlekar är omvänt?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Hur förklarar man att intel-diskarna skriver 4 kB snabbare än de läser dessa när förhållandet vid större storlekar är omvänt?

Edit: Måste höra med någon på Intel, blev också nyfiken på det nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Oj oj oj... Att missa Crucial M225 är nog ett stort misstag. Kanske gick den inte att få tag på för tillfället men det är ändå synd.

Lär bli två Crucial M225 64GB i raid0-uppsättning för både mig och tjejen, en uppsättning vardera.

Edit: Rättstavning på Crucial.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Bra artikel... men att Intel springer i cirklar runt konkurrenterna vet jag inte riktigt om ni får fram med era tester.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Intels X25or, G1 v/s G2, är ju försumbar. Plockade nyss ihop en ny burk utan SSD då jag inte orkade vänta på G2. Med facit i hand kunde jag nöjt mig med generation ett. Nåja, blir väl några kronor billigare om nån månad.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Bra artikel... men att Intel springer i cirklar runt konkurrenterna vet jag inte riktigt om ni får fram med era tester.

Beror på vilka tester du kikar på/värdesätter. Vi värdesätter slumpmässiga skrivningar/läsningar och mer verklighetstrogna scenarion i PCMark Vantage, och ser således x25-M G2 som solklar vinnare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Inuti skalet syns flera överraskningar. I G-Monster V5 sitter inte bara en utan två stycken SSD-enheter. Det rör sig om dubbla 1,8 tums G-Monster V3 som är bestyckade med lagringskontroller från Indilinx och 64 MB cacheminne vardera. Dessa är i sin tur sammankopplade med en produkt som kallas för G-Monster Evolution. Det innebär att enheterna är konfigurerade i RAID-0 med hjälp av en kontrollerkrets från Jmicron"

lite off topic
jobbar bosse bildokton jobba på sweclockers?

Permalänk

Ja det va synd att ni inte hade med Crucial M225 , då den verkar mycket intressant.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Jag skulle tycka att det var intressant om man jämförde den faktiska Windows Vista uppstarten för respektive SSD med testet i FutureMark.

Jag tvivlar starkt på att det går dubbelt så snabbt att starta med en Intel som med en OCZ Vertex exempelvis.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Fint test, men jag säger som några andra att det hade varit najs om ni fått med Crucial-disken

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Som många andra tycker jag det är väldigt synd att ni inte tog med Crucial m225, den slår ju prismässigt Intel X25-M G2. Så Crucial m225 är igentligen den sanna vinnaren här

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi siktade på att få med de mest omtalade modellerna.

Var är isåfall Crucials M225!? Det är en av de mest intressanta just nu, hur kunde ni missa den...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Var är isåfall Crucials M225!? Det är en av de mest intressanta just nu, hur kunde ni missa den...

Vi missar ingenting. Crucial hann inte skicka testex. så vi får uppdatera med den modellen senare. Det finns fler modeller som dyker upp inom kort och som kommer med i en framtida uppdatering. Just det ständiga flödet nya modeller är orsaken till varför vi fixar ihop en databas istället för en vanlig artikel.

Edit: Kan tillägga att både Samsung och Micron (Crucial) håller på att byta tillverkningsprocess.

Visa signatur

Permalänk

Hade velat se en vanlig hdd med i testet så man har något att jämföra med annars GREAT!

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Edit: Kan tillägga att både Samsung och Micron (Crucial) håller på att byta tillverkningsprocess.

Till?

Permalänk
Medlem

Utvecklingen inom SSD är rasande snabb,och priserna lär ju gå ner lika fort hoppas man

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Till?

Kan dom, likt Intel, konvertera till 34nm tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Kan dom, likt Intel, konvertera till 34nm tro?

Kanske,

Toshiba var väl på gång med 43nm? Kan ju vara dit de konverterar annars.

Permalänk
Medlem

Fy vad Intels kom efter i alla skrivtesterna medan de inte utmärkte sig i läs heller.

Det enda de är bra på är väl 4k skriv? De andra är ju ändå 4-5 gånger snabbare än vanliga hårddiskar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fy vad Intels kom efter i alla skrivtesterna medan de inte utmärkte sig i läs heller.

Det enda de är bra på är väl 4k skriv? De andra är ju ändå 4-5 gånger snabbare än vanliga hårddiskar.

Planerar du att använda SSD som systemdisk, vilket jag förmodar att de flesta tänker göra, är det slumpmässiga läsningar och skrivningar av små filer som är det väsentliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes

Den skriver bland de sämre på större filer, men tappar helt enkelt inte prestanda vid 4kb vilket de andra gör och faller pladask.

Bra test, mycket intressant läsning.

Intel har verkligen lyckats här. Gamla 25:an var ju grym, och med detta mycket lägre pris är den ju lätt den man ska köpa, om man söker sig längre än HDD.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Blir en SSD vid nästa uppgradering. Lutar dock åt en OCZ Summit eller Vertex pga priset och prestandan.

Andreas D: OCZ har i sitt utbud en modell som heter Vertex EX 120GB SLC.. Den kostar förvisso 13k (på dustinhome) och är förmodligen helt ointressant för de flesta normala köpare. Det hade dock varit coolt om du hade kunnat smeka OCZ till skicka över ett testexemplar

Och som många andra redan har kommenterat så hade en recension med Crucials modeller inte skaddat.

Permalänk
Avstängd

när intel börjar använda pci express istället för sata händer det nog grejer

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte bli lättare att få tag på en Intel G2 efter detta testet, damn you Swec