Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Jag har satt allt på standard i bios, det blev 51c i intelburn test (hade 40c med min gammla kylare).
Här är lite info från everest http://img402.imageshack.us/img402/7132/namnlsn.png

Hm, du får konstiga mätvärden på fläktarna. Prova gärna att köra HW och se vad den visar. Nu vet jag inget om ditt system men fläkthastigheterna såg rätt höga ut överhuvudtaget: http://www.sweclockers.com/nyhet/10852-hwinfo32_uppdateras_ti...

Alternativt kolla vad som visas i BIOS. Pumpen ska ligga kring 1300-1400RPM.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hm, du får konstiga mätvärden på fläktarna. Prova gärna att köra HW och se vad den visar. Nu vet jag inget om ditt system men fläkthastigheterna såg rätt höga ut överhuvudtaget: http://www.sweclockers.com/nyhet/10852-hwinfo32_uppdateras_ti...

Alternativt kolla vad som visas i BIOS. Pumpen ska ligga kring 1300-1400RPM.

Den ligger på 1400rpm.
Jag fick ner tempen till 66c (1.38 vcore) dvs lite sämre än min gammla pushpin kylare.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Den ligger på 1400rpm.
Jag fick ner tempen till 66c (1.38 vcore) dvs lite sämre än min gammla pushpin kylare.

Vad för fläkt/fläktar kör du till H50 och i vilken hastighet? Drog du åt kylaren tillräckligt? Hur mycket kylpasta använde du och hur applicerades detta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad för fläkt/fläktar kör du till H50 och i vilken hastighet? Drog du åt kylaren tillräckligt? Hur mycket kylpasta använde du och hur applicerades detta?

Alla kör i max hastighet, jag drog åt kylaren helt ok, jag använda kylpastan som satt på.
Här är en bild som visar hur jag gjort:
http://img638.imageshack.us/img638/4153/p100330002.jpg
Pilarna visar vilken håll dom blåser åt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Som sagt.. Vilka fläktar ger bäst kylning i push and pull?? 140mm kanske?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla kör i max hastighet, jag drog åt kylaren helt ok, jag använda kylpastan som satt på.

Jag är medveten om att Corsair tycker att man ska dra luft utifrån och in genom radiatorn men motverkar inte det syftet?

Alltså den blir ju rätt varm vid belastning och då drar man ju in den varma luften snarare än att ventilera ur den.

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced * Corsair TX 650W PSU * Asus M4A78-HTPC * AMD Phenom II X4 955 BE C3 - Corsair H50 * Corsair CM2X2048-8500C5DF * Sapphire Radeon HD 5770 1GB Vapor-X * Samsung 400 GB * Seagate 500 GB *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marrel

Någon som vet om man kan koppla in fler fläktar på något sätt på detta moderkortet?

Du kan köpa adapter, finns väl på närmaste datorbutik. Du kopplar du in fläkten till en 3 pin som sedan kopplas till en molex.
Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Hm, knepigt. Det borde ju inte vara något problem iallafall, vilket det uppenbarligen är. Jag kan inte komma på något mer för stunden än att testa att mäta med något annat program (Coretemp eller Realtemp exempelvis).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Som sagt.. Vilka fläktar ger bäst kylning i push and pull?? 140mm kanske?

Jag är mycket nöjd med mina Scythe Gentle Typhoon 1150RPM. Alla har ju egna favoriter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spikmyt
Jag är medveten om att Corsair tycker att man ska dra luft utifrån och in genom radiatorn men motverkar inte det syftet?

Alltså den blir ju rätt varm vid belastning och då drar man ju in den varma luften snarare än att ventilera ur den.

Visst, värmen från radiatorn går in i chassit. Har du i övrigt ett välventilerat chassi är det inget större problem. Prova så ser du. Faktum är att du får, på CPU åtminstonde, lägre temperaturer om du följer Corsairs rekommendation. Själv låter jag mina fläktar blåsa ut då jag inte vill suga in damm där radiatorn sitter.

Permalänk
Avstängd

Det konstiga är ju att när jag föst testa tempen så kom den upp i hela 75c!!! då stände jag av direkt, men nu kommer jag upp i 63c, så hela 12c skilland :/
Edit tog bort NB kylaren då den förmodligen bara sabbar luftflödet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag ska ta bort H50 och köra min gammla kylare.
Om någon i Östergötland är intresserad av den så finns den på blocket.se snart, för 400kr.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Satt dit min gammla kylare igen, den är bättre http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/kama-angle.ht...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Satt dit min gammla kylare igen, den är bättre http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/kama-angle.ht...

Jag skulle föreslå att du vänder fläktarna på H50 så att dom blåser ut luften istället för in som du visade på bilden, och NB fläkten var helt onödig men den tog du ju bort

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
Du kan köpa adapter, finns väl på närmaste datorbutik. Du kopplar du in fläkten till en 3 pin som sedan kopplas till en molex.
Mvh,

Tackar! Blir att fixa efter jobb

Permalänk
Medlem

Hag har en i5@3,6ghz men tyckte att fläkten till h50 lät så mycket så satt den på scilent, så så länge jag inte ska spela länge eller nått annat processorkrävande så kör jag på det, då ligger den på runt 600-800 rpm och låter inte så mkt Höjde bara temps med kanske 5-6 grader ändå

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt orkat gett mig in på och kolla om det är fläkten eller radiator som låter en del, är stock fläkten på h50 högljudd?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Har inte riktigt orkat gett mig in på och kolla om det är fläkten eller radiator som låter en del, är stock fläkten på h50 högljudd?

Den går ända upp till 1600RPM, så ja. Byte till en tystare fläkt är att rekommendera om man vill ha det tystare.

Permalänk
Medlem

@anders.149 eller bara dra ned rpm på den nuvarande fläkten

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
@anders.149 eller bara dra ned rpm på den nuvarande fläkten

Är det inte en 4-pins fläkt? Dessa brukar ju vara lite krångligare att styra. Men visst, får man till det så går ju det om man nöjer sig med den.

Permalänk
Medlem

Om cirka 2 Timmar så får jag hem min Corsair H50. Ska bli intressant att se vilka temps man får och om man ska ha den till att blåsa ut eller in luft.

Kör med ett lian Lancool k62 så har en st 140 intake front och 2 st 140mm Outake Top sen en st 120mm på baksidan. Ska ha ditt en st 140mm i fronten extra inom snar framtid.

Tro de ska bli bra med Push and pull som dra in luft i lådan. Men när man har läst lite så skiljer de inte direkt något hur man montera den om man har bra ventilation för övrigt

Och tester av denna produkt verka skilja sig rätt mycke oxå. SPÄNNANDE!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra kylare. Kör med 1 st fläkt som blåser ut luft

200x20=4ghz Intel i5 med 1.3 V

2 timmar prime ger 75 grader Load och 0 errors

idle runt 45 grader utan speedstep

Ska montera så att de blir push and pull och kolla temps. sen om man kan snurra ner fläktarna till 1100 rpm så dom bli hyffsat tysta =P

Permalänk
Medlem

Jag tycker H50 är riktigt bra, installerade om min så att den sitter i taket på min Cosmos S låda och nu ligger den idle på ca 38 C och load 1 timme OCCT ger ca 75 C. Jag hade stora problem tidigare att få till bra temps men nu verkar det funka bra. Kan också vara så att luftflödet i lådan inte heller funkade bra eftersom jag nu kopplat bort den 200mm sidofläkten som sitter i lådan.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd

Alltså 75c i prime tycker inte jag är speciellt bra, då ligger man väl runt 90c i linpack?
jag hade i alla fall förväntat mig mera av H50 kylaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan pova de programmet

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså 75c i prime tycker inte jag är speciellt bra, då ligger man väl runt 90c i linpack?
jag hade i alla fall förväntat mig mera av H50 kylaren.

Ligger på 75 grader i linpack med 5 runs av maximum

1.4v (4ghz)

Kör dok med 2 st 120 med push pull nu.

Men med 2 fläktar gav de nu max temp 67 i prime så Linpack är lite vassare i tempratur test.

Så runt 7 grader sänktes tempen av att sätta ditt 1 fläkt till.

Permalänk
Inaktiv

Min i7 920 vid 3,8GHz ligger på 70-75 grader med ett par tysta Scythe Gentle Typhoon 1150RPM fläktar i mitt m-ATX system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min i7 920 vid 3,8GHz ligger på 70-75 grader med ett par tysta Scythe Gentle Typhoon 1150RPM fläktar i mitt m-ATX system.

Vad anser folk vara för hög temp? Över 80 grader eller över 70?

Jag satt å lira Just Cause 2 och då gick inte cpun upp över 56 grader.

Jag klocka i alla fall ner min burk igen till 3900mhz. Vill inte ligga å snurra vid gränsen till stabil och blå skärm =P

Permalänk
Medlem

Kanske vore på plats med en ren H50 temp tråd.....

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sper

Jag klocka i alla fall ner min burk igen till 3900mhz. Vill inte ligga å snurra vid gränsen till stabil och blå skärm =P

Personligen anser jag LinX (IBT) över 75 grader på en i7 920 vara för mycket. 56 grader i spel är inget problem.

Permalänk

Är det ngn som har haft problem med att montera H50 i socket 775 och Biostar IP45 moderkort, jag får helt enkelt inte fast kylaren i socket-ringen så att jag kan vrida den medsols så att den fastnar.

Har försökt att lossa skruvarna så mkt det går för att ringa ska åka upp så mkt som möjligt. Men det fungerar inte. Finns det ngt alternativt sätt man kan montera fast fästes-ringen på?

Har ni andra haft problem med det, hur löste ni det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sper

Jag vet inte vad för höga temps är men OCCT avbryter när temperaturen går över 80C

Visa signatur