Permalänk
Avstängd

Helt klart nöjd med min H50, men nu är en ny vatten kylning påväg ist, blev en 360Rad och 3xYateloon fläktar, samt 3xScythe Slipstream 1900RPM fläktar och en zalman kontroll till det, CPU block blev det ett EK block...

men om man ska säga något om H50in så är det bara att det är en heöt klat bra och prisvärd kylare, min är verkligen tyst oxå, verkar ju som att många fått dåliga pumpar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Något är helt klart knas. kör 1.4v och når inte ens 80c i linpack.
Kolla kylpastan!

Nu har jag nog löst mitt "problem"

Pinsamt nog så hade jag inte riktigt koll på i7 och hur man gör i bios.

Nu med "rätt" volts (Cpu vcore 1.21250 och QPI/Vtt Voltage på 1.275) så ligger jag på mellan 62-65 (coretemp) i load vid 3.8 Ghz.

Hade lite för mycket på auto,,,,,,,

Nu blir det push/pull med ett par GT fläktar. (När Inet behagar ha i lager igen)

Gött!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Något är helt klart knas. kör 1.4v och når inte ens 80c i linpack.
Kolla kylpastan!

Ni har inte samma CPU så att jämföra temperatur/volt rakt av är totalt meningslöst.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Ni har inte samma CPU så att jämföra temperatur/volt rakt av är totalt meningslöst.

Precis, en enorm skillnad på en liten söt i5 750 på 95W TDP och ett stort monster i form av en i7 9XX på 130W TDP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag hade en NorthQ 3590 Siberian Tiger II och den pumpen va ljudlös.

Jag körde den med två Noctua NF-P12 1300 på MAX fart och den kylde bra.

MEN sen så ville jag göra datorn ÄNNU tystare så jag köpte mej en Scythe Orochi Rev.B och kör en Nexus 120 PWM fläkt på den nu och får BÄTTRE kylning och LÄGRE ljudnivå.

Ligger mellan 42-47 när jag har foldingen igång (ungefär 25% konstant load/core) sen när jag kör Core Damage på alla 8 Threads kryper den upp till 71 som max.

Vet du om man kan köra med corsairs fästen på en NorthQ 3590 ST2?
Det är ju samma "klump" så det borde väll gå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Helt klart nöjd med min H50, men nu är en ny vatten kylning påväg ist, blev en 360Rad och 3xYateloon fläktar, samt 3xScythe Slipstream 1900RPM fläktar och en zalman kontroll till det, CPU block blev det ett EK block...

men om man ska säga något om H50in så är det bara att det är en heöt klat bra och prisvärd kylare, min är verkligen tyst oxå, verkar ju som att många fått dåliga pumpar

Testa att stanna alla dina fläktar eller dra ner de så mycket du kan så låter nog din med.
Trodde själv också att min var helt tyst men den gav ifrån sig ett litet irriterande ljud...

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Fick äntligen hem skruvarna häromdagen så jag kunde koppla in min andra GT fläkt i en Push/Pull konfiguration. Det tog cirka 1 minut innan den rykte igen.
Är det bara jag som upplever ett fruktansvärt irriterande resonansljud när man kör två fläktar? Fick precis samma fenomen med två Slip Stream fläktar. Detta kanske försvinner om man har mer högljudda/högvarviga fläktar men för mig är ljudnivån viktigare än några få extra grader.

Sen har jag en fundering angående folk som klagar på att pumpen låter högt. Min är knäpptyst även om jag lägger örat mot den. Men då har jag radiatorn, där ju även reservoaren sitter, monterad i taket. Jag undrar om ljudnivån kan bero på om reservoaren sitter under eller över pumpen? Bara en tanke som kanske inte alls är relevant.
Kan väll även tillägga att jag har den uppdaterade kylaren där fästen för LGA1156 (eller LGA1366) följer med så kan hända att dom gjort någon ändring på pumpen?

Permalänk

Jag har testat lite olika fläktkombinationer och vid vissa kombinationer så blir det ett helt sjukt ljud. Tex Noctua NF-P12 in och en nexus 1200 rpm ut i push/pull lät som att hela maskinen skulle flyga iväg. Fläktarna var för sig låter ingenting dock
Nu kör jag originalfläkten från corsair in och nexus ut i push/pull och det låter ingenting i princip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Fick äntligen hem skruvarna häromdagen så jag kunde koppla in min andra GT fläkt i en Push/Pull konfiguration. Det tog cirka 1 minut innan den rykte igen.
Är det bara jag som upplever ett fruktansvärt irriterande resonansljud när man kör två fläktar? Fick precis samma fenomen med två Slip Stream fläktar. Detta kanske försvinner om man har mer högljudda/högvarviga fläktar men för mig är ljudnivån viktigare än några få extra grader.

Klipp ur innanmätet i ett par gamla fläktar och montera en sådan som distans på varje sida om radiatorn mellan denna och fläktarna. Det sänker ljudnivån.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

borde det inte funka att bara sätta brickor lr nånting mellan fläkt och radiator? och kanske klippa bort gallret i chassit? då borde de väl bli tyst?

Permalänk
Medlem

Finns inget fläktgaller och ljudnivån är inte problemet. Problemet uppstår när man har två fläktar i push/pull och det blir något slags resonansljud mellan fläktarna.
Ett slags högfrekvent vinande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Fick äntligen hem skruvarna häromdagen så jag kunde koppla in min andra GT fläkt i en Push/Pull konfiguration. Det tog cirka 1 minut innan den rykte igen.
Är det bara jag som upplever ett fruktansvärt irriterande resonansljud när man kör två fläktar? Fick precis samma fenomen med två Slip Stream fläktar. Detta kanske försvinner om man har mer högljudda/högvarviga fläktar men för mig är ljudnivån viktigare än några få extra grader.

Sen har jag en fundering angående folk som klagar på att pumpen låter högt. Min är knäpptyst även om jag lägger örat mot den. Men då har jag radiatorn, där ju även reservoaren sitter, monterad i taket. Jag undrar om ljudnivån kan bero på om reservoaren sitter under eller över pumpen? Bara en tanke som kanske inte alls är relevant.
Kan väll även tillägga att jag har den uppdaterade kylaren där fästen för LGA1156 (eller LGA1366) följer med så kan hända att dom gjort någon ändring på pumpen?

Till viss del kan det nog stämma men det verkar vara ganska stora skillnader mellan pumparna. Min låter en del men inte lika illa som några andras här.

Permalänk
Medlem

Visst följder det med fästen för AM3 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Finns inget fläktgaller och ljudnivån är inte problemet. Problemet uppstår när man har två fläktar i push/pull och det blir något slags resonansljud mellan fläktarna.
Ett slags högfrekvent vinande.

ah sånt ljud får jag också om jag kör båda fläktarna på max, kör jag ena på max och andra på lägsta så har ja inte de ljudet, lite små irriterande när resten av datorn typ e knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Visst följder det med fästen för AM3 ?

Japp

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Fick en liten lustig idé. Vad händer om man lägger en hink, full med is. Och sätter i radiatorn i den. Skulle det överhuvudtaget ge bra temps? Ser inte en anledning till varför inte men man vet aldrig, är verkligen inte så insatt i detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fick en liten lustig idé. Vad händer om man lägger en hink, full med is. Och sätter i radiatorn i den. Skulle det överhuvudtaget ge bra temps? Ser inte en anledning till varför inte men man vet aldrig, är verkligen inte så insatt i detta.

Testa! Låter som en kul idé.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fick en liten lustig idé. Vad händer om man lägger en hink, full med is. Och sätter i radiatorn i den. Skulle det överhuvudtaget ge bra temps? Ser inte en anledning till varför inte men man vet aldrig, är verkligen inte så insatt i detta.

testa inte . Kommer bli något knas med vattnet i slangarna tror jag iallafall .

eventuellt kondensation ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

44grader i Idle med 2 Noctua NF-p12 på en I7920 clockad till 3300ghz jag tycker det är högt :/ finns det nått annat man kan göra för att förbättra tempsen?

Bytt kyllpasta och kollat att den har riktigt contact mellan cpu och kylare.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
testa inte . Kommer bli något knas med vattnet i slangarna tror jag iallafall .

eventuellt kondensation ?

Du vet väl att det inte är vatten i slangen?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Du vet väl att det inte är vatten i slangen?

Citat:

Q: What’s the liquid inside the unit?
A: The liquid inside the H50 is distilled water with Propylene Glycol added to prevent corrosion and organic build-up.

Källa: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=79974

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shai Tan
44grader i Idle med 2 Noctua NF-p12 på en I7920 clockad till 3300ghz jag tycker det är högt :/ finns det nått annat man kan göra för att förbättra tempsen?

Bytt kyllpasta och kollat att den har riktigt contact mellan cpu och kylare.

Idle temp betyder squat testa lite IBT linpack så ska du nog kunna ha något att jämföra med.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

Läste på Legitreviews att H50 skulle monteras så att fläkten blåste in luft i datorn. Kör ni så, eller är det bara bull?
http://www.legitreviews.com/article/1025/4/

Jag tänkte sätta min på utsidan av mitt Antec P182.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Halloj,

Kollat igenom tråden nu och har tänkt köra följande för push-pull konfiguration i ett Antec Mini P180:

Radiator bak (utblås) <- Scythe GT 1450rpm <- H50 Radiator <- Scythe GT 1450rpm.

Fläktar framsida på chassit: 2st. Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm (inblås)

Topp: Originalfläkt 200mm. (utblås)

Kommer montera bort nedre HDD-racken för att få plats med ett Radeon 5870.

Låter detta som ett bra upplägg kylningsmässigt sett?

Tänkte köra radiatorn på insidan av chassit.

Mvh
Olov

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tretton37
Idle temp betyder squat testa lite IBT linpack så ska du nog kunna ha något att jämföra med.

70grader i prime95.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 9 i reglerna.

Permalänk
Medlem

För er som tänkt köra PnP men inte vet vilka skruvar ni ska använda. (ifall man inte vill köra med 2 skruvar/fläkt) Bara att skicka iväg ett mail till Corsair och säga att ni skulle vilja ha ett extra par skruvar för PnP, så är de jävligt schysta och skickar. Tog två veckor och det skickades från Kanada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Halloj,

Kollat igenom tråden nu och har tänkt köra följande för push-pull konfiguration i ett Antec Mini P180:

Radiator bak (utblås) <- Scythe GT 1450rpm <- H50 Radiator <- Scythe GT 1450rpm.

Fläktar framsida på chassit: 2st. Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm (inblås)

Topp: Originalfläkt 200mm. (utblås)

Kommer montera bort nedre HDD-racken för att få plats med ett Radeon 5870.

Låter detta som ett bra upplägg kylningsmässigt sett?

Tänkte köra radiatorn på insidan av chassit.

Mvh
Olov

skulle hellre köra så att du blåser in luft i radiatorn.

Permalänk
Medlem

Hur hårt skall h50 skruvas?

Permalänk
Inaktiv

Skruvar du för hårt förstörs plastbitarna i fästet. Den ska sitta fast men försök att inte dra i för hårt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör själv en GT 1450 som blåser ut i taket (främre delen), blev sjukt varmt när den tog kalluft utifrån + att det inte är mycket varmare luft i chassit, än i rummet, som jag har det nu.