Permalänk
Medlem

Flasha utan CPU?

Köpt ett moderkort som inte stödjer Athlon XP, men som man genom att uppgradera bios kan få att stödja denna processor. Frågan är: Kan man flasha ett bios utan en processor, eller måste jag få tag på en äldre Athlon processor, flasha och därefter uppgradera till en XP?

Visa signatur

[size="2"]Until thermaldeath do us part...[/size]

Permalänk
Medlem

Utan CPU startar inte burken...

En ledtråd kanske...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Du vet att Bios går via prollen precis som OS:et gör. Det blir nog till att låna en annan prolle lr så får du ta med dig ditt bios till en polare med samma mobo och flasha på hans (förutsatt att han inte har en XP prolle).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Går det inte att köra med en XP prolle fast mycket långsammare hastighet? eller går det inte att starta datorn alls med den i?

Permalänk
Medlem

Vet inte. Enligt hemsidan stöder just det kortet inte XP, vilket låter konstigt eftersom den stöder Duron med Morgankärnan. Klart jag kan chansa och köpa en XP, men då finns risken att jag sitter med en oanvändbar cpu samtidigt som jag måste köpa ett annat moderkort eller en ny processor. Men om någon av er lovar att köpa den XP 1600+ jag eventuellt inte kan använda så chansar jag gärna...:-)

Visa signatur

[size="2"]Until thermaldeath do us part...[/size]

Permalänk
Medlem

Antagligen så stödjer moderkortet en Athlon XP, men kanske inte officiellt då dom inte har t.ex ändrat så att den riktiga klockfrekvensen visas vid boot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H