Anmälda för ökad data på livsmedel - vad är felet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Per 100 gram ska stå på alla produkter. GDA är mer ett komplement till det.

Ja, det vet jag, ville bara stärka att jag tycker just 100g är ett väldigt lämpligt mått.

Citat:

Utveckla gärna. Varför skulle det vara töntigt? Och exakt vad menar du med "nyttigaste"?

Svårt att utveckla då jag inte hade någon riktig baktanke med just töntig, men jag tycker att om man vaktar sin kost så noga att man väger sin mat och kollar vad saker innehåller så hör inte chips, läsk eller godis hemma i kosten. Om man ska äta chips/godis eller dricka läsk så kan man lika gärna skippa att räkna den dagen, vilket jag stöttar till fullo!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Svårt att utveckla då jag inte hade någon riktig baktanke med just töntig, men jag tycker att om man vaktar sin kost så noga att man väger sin mat och kollar vad saker innehåller så hör inte chips, läsk eller godis hemma i kosten. Om man ska äta chips/godis eller dricka läsk så kan man lika gärna skippa att räkna den dagen, vilket jag stöttar till fullo!

Går alldeles utmärkt att äta godis, chips och läsk under diet. Du blir ju inte fetare av 200 kcal chips än vad du blir av 200 kcal ris t.ex. Allt handlar om mängd.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kunde ta bort portionsbegreppet helt och bara räkna per 100 gram. Då skulle folk själva få räkna ut hur mycket de sätter i sig.

"Näringsvärde per portion" känns som en av de där grejerna man har förenklat så långt att det blivit krångligt. Man fattar vitsen: här är siffrorna man behöver, ingen uträkning krävs. Men i själva verket är det mycket mindre flexibelt än hundragramsvärdena och kan vara potentiellt missvisande. Detta med chipsen var kanske lite extremt, men även andra matprodukter har ofta ganska små portioner angivna och då blir det ju fel om man räknar med de siffrorna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tycker man kunde ta bort portionsbegreppet helt och bara räkna per 100 gram. Då skulle folk själva få räkna ut hur mycket de sätter i sig.

Möjligen skulle, som någon var inne på, hela förpackningens näringsvärde kunna vara ett användbart komplement.

Permalänk
Medlem
Citat:

Går alldeles utmärkt att äta godis, chips och läsk under diet. Du blir ju inte fetare av 200 kcal chips än vad du blir av 200 kcal ris t.ex. Allt handlar om mängd.

Exakt, ungefär var 5 år så kommer "experterna" på att det är den bästa dieten. Kalorier ut>kalorier in=viktnedgång. Sedan glömmer man bort det igen och hittar på nya dieter under 5 år.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det finns också livsmedel som säljs i stora förpackningar som innehåller flera portioner t.ex. bröd, cornflakes, ketchup, chips, läsk och yoghurt. Här är portionerna definierade som en vanlig portion. För bröd är en portion = en skiva, för cornflakes är en portion = 30 g (2 dl), för ketchup är en portion = 15 g (en matsked), för chips är en portion 25 g (en handfull), för läsk är en portion = 250 ml (ett glas) och för yoghurt är en portion = 125 g.

Citat:

Ett livsmedel kan ha olika portionsstorlek beroende på om det säljs i en en-portions-förpackning eller stora förpackningar med många portioner. En stor läsk på 1 ½ liter anger en portion till 25 cl (eller 250 ml), vilket motsvarar ett glas läsk medan en burk läsk med 33 cl (eller 330 ml) räknas som en portion eftersom det är en en-portions-förpackning som inte kan återförslutas. På samma sätt anges en portion till 125 g på 1 liter yoghurt, medan det finns yoghurt i mindre förpackningar 100 g, 125 g, 180 g och 200 g, som alla motsvarar en portion eftersom de är en-portions-förpackningar.

Citat:

Portionsstorlekarna ska ses som en vägledning till den mängd man kan eller bör äta och dricka för att få en balanserad kost. Därför kan några portioner verka små och andra stora. Ett exempel är chips där en portion motsvarar 25 g, en liten handfull, men många äter kanske mer än en handfull. GDA är därför också en vägledning till vad som är en passande mängd att äta med hänsyn till att t.ex. chips har ett högt innehåll av kalorier. GDA ska hjälpa konsumenten att förstå vad livsmedlet innehåller och ska ses som en vägledning till hur stor en portion är för vissa produkter.

http://www.gdainfo.se/home/konsumenter/vad-aer-gda/vad-aer-en...

Det verkar vara CIAA som har hand om hur stor en portion är, inte de enskilda företagen i sig. Vilket gör en anmälan ännu mer absurd.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Exakt, ungefär var 5 år så kommer "experterna" på att det är den bästa dieten. Kalorier ut>kalorier in=viktnedgång. Sedan glömmer man bort det igen och hittar på nya dieter under 5 år.

Jo tack, jag vet det. Nu är det ju tydligen populärt att allting ska ha ett namn med -metoden efter sig. Fånigt. Om bara folk kunde läsa lite grundläggande näringslära...

Själv äter jag lite högre andelar protein och ligger på kcal-underskott. Vad för livsmedel jag äter beror på vad som finns och vad jag är sugen på. Vad ska man kalla den metoden? "Crippas köttardiet där man kan äta vafan man vill"- metoden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo tack, jag vet det. Nu är det ju tydligen populärt att allting ska ha ett namn med -metoden efter sig. Fånigt. Om bara folk kunde läsa lite grundläggande näringslära...

Själv äter jag lite högre andelar protein och ligger på kcal-underskott. Vad för livsmedel jag äter beror på vad som finns och vad jag är sugen på. Vad ska man kalla den metoden? "Crippas köttardiet där man kan äta vafan man vill"- metoden?

Hehe ja, jag har haft en liten svacka och försöker komma i bättre form och några på mitt arbete undrade vilken metod jag använde för deras verkade inte funka så bra. Jag svarade att jag rör mig mer än förrut och de sa något i stil med att det är ju jobbigt att röra sig

Så mitt dagliga intag är säkert inte exakt samma som någon annans därför är just dagligt intag generellt och inget specifikt och kan alltså vara en helt godtycklig summa rent teoretiskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hehe ja, jag har haft en liten svacka och försöker komma i bättre form och några på mitt arbete undrade vilken metod jag använde för deras verkade inte funka så bra. Jag svarade att jag rör mig mer än förrut och de sa något i stil med att det är ju jobbigt att röra sig

Så mitt dagliga intag är säkert inte exakt samma som någon annans därför är just dagligt intag generellt och inget specifikt och kan alltså vara en helt godtycklig summa rent teoretiskt.

Sådana människor är ju helt underbara.

Det är sant att dagliga intaget varierar mellan individer men det lättaste är ändå att räkna med Harris & Benedict-ekvationen och få ett ungefärligt värde. Ät detta värde i 2 veckors tid och se viktförändringen. Vill du öka/minska i vikt så ökar/minskar du på energiintaget. Simple!

Hoppas inte Aftonbladet läser det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har aldrig hävdat något annat. Jag tycker dock fortfarande att håller man sig till en begränsad mängd kalorier så finns det vettigare saker att lägga dessa på än chips och godis.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

3 märkningar hade varit perfekt och lätt översiktligt

* RDI (Rek dagligt intag)
* Totala energin/fett etc för hela produkten
* energi/fett etc per 100g

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.