Canon 70-200/f4 L IS USM vs Canon 70-200/f2.8 L USM.

Permalänk
Medlem

Canon 70-200/f4 L IS USM vs Canon 70-200/f2.8 L USM.

Har haft beslutsångest i snart två veckor nu angående vilken telezoom jag ska köpa till min Eos 40D. Har i dagsläget bara en normalzoom och vill utöka väskan med en telezoom. Bor i Sydkorea just nu så objektivet ligger lite bättre till i pris här. Ett Canon 70-200/f4 L IS USM landar på cirkus 8500:- och ett Canon 70-200/f2.8 L USM landar på runt 9000:-.

2.8an har ju rätt många år på nacken vad jag har hört medan f4an med IS är från 2006? Jag fotar ganska blandade saker, allt från naturbilder till motorsportevents. Båda är ju riktigt bra objektiv skärpemässigt men vilket är vassast? Enda nackdelen jag ser med 2.8an är vikten. Väger 1,3kg jämfört med ca 750 gram för 4an.

Misstänker att jag kommer bli toknöjd vilket jag än köper men det gör ju inte att beslutsångesten blir mindre för det.

Någon som har erfarenhet av dom båda objektiven och kan dela med sig lite?

Permalänk
Medlem

Behöver du f2.8 så köp 2.8an annars köper du 4.0an.
(eller med andra ord, vill du använda iso 800 eller iso 1600. Iso 400 istället för iso 200 etc etc.)

Permalänk
Medlem

Tja... Jag har personligen inget problem med vikten på ett 70-200/2.8 och skulle hellre välja ljusstyrka framför IS. 2.8:an blir ju åxå mer användbar med telekonverter, tack vare ljusstyrkan.
Behovet är ju kanske inte lika stort på 4:an, men där ingår ju inte stativfäste, iaf inte här i sverige. Det kan ju vara något att tänka på åxå.

IMO är det ju IS eller ljusstyrka du väljer mellan. Vikten är såklart en faktor, men enl. min personliga åsikt är det mest en bisak. Sen tycker ju inte alla som jag...

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt Canon 17-85/f4-5,6 IS USM som normalzoom ett tag så är jag också mer för att ha ljusstarka objektiv snarare än objektiv med IS. Använder numera Sigma 17-50/f2.8 och gillar det objektivets egenskaper mycket mer än Canonobjektivets. Därför är jag lite rädd för att välja 70-200/f4 IS utan kommer nog köra på 70-200/f2.8 istället.

Ska downtown i morgon och köpa batterigrepp och objektiv tänkte jag. Börjar klia i fingrarna

Permalänk
Medlem

Har du tillräckligt med pengar (budget)
Vad ska du fota med din 70-200 (inne i sport hallar, osv där det är lite mindre ljus än ute?)

F4 är dock lite skarpare... i studio är den helt okej! Dock är överallt 2.8 IS bäst.. några år på nacken? :S Det finns ny gjorda objektiv... massor med rumors om nya 70-200 2.8 IS men ingenting än.

Eftersom du bor i Asien, Korean så kostar dem minst 6000kr mindre där än här! Så ja varför inte 70-200 2.8 IS, ingen snack om saken.

Sen kan du lägga till Sigma 24-70 det motsvarar Canons och presterar ungefär lika bra om inte bättre på vissa område.

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart köpt 70-200/2.8 istället för F4 med IS. Du kommer ha mer nytta av det extra steget i ljusstyrka än vad du har nytta av ISen. Om nu inte vikten är en riktig killer för dig så är det givet att bara hugga 2.8:an.

Permalänk
Medlem

Tankarna har faktiskt börja gå mot ett 2.8 IS. Menar om jag skulle ångra mig så får jag lika mycket för det när jag kommer hem till Sverige som jag köpte det för här. Ligger på knappt 14 000:- här i Korea. Ska iväg till en butik senare i eftermiddag och klämma lite. Se om jag kan göra någon deal eftersom jag ska köpa batterigrepp också.

Permalänk
Medlem

Ja men det är ju det jag säger...

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har F4 IS och är helnöjd, jag lägger ganska stor vikt vid just vikten på gluggen så därför blev det detta och inte 2.8. Prislappen spelar ju självklart roll också.

Enligt vissa kännare ska ju F4 IS vara ett om inte det skarpaste objektivet Canon har.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte köpt något objektiv. Efter mycket letande hittade jag till slut till Canonbutiken här i Daegu, Sydkorea men det var världens skitbutik. Dom hade lite blandade objektiv hemma men inga L-objektiv what so ever. Så letandet går vidare.

Har iaf bestämt mig för att det inte blir ett F2.8 IS för 14 000 blir lite väl stor del av reskassan. Tänkte köpa batterigrepp och kanske någon mer glugg också.

Permalänk
Medlem

F4 är mindre, lättare, något skarpare (enligt de tester jag sett), stabiliserat och vädertätat (något som non-IS varianterna inte är). Om du behöver de snabbare slutartiderna som du får med F2.8 för sportfotograferingen så är det eg. inte så mycket till val mellan de båda, men för allt annat skulle jag välja F4.

Permalänk
Medlem

Blev ett 70-200 F2.8 IS till slut. Landade på 12 500:-.