Permalänk

bästa 120mm chassifläkt

Söker en 120mm chassi fläkt

Ska kunna flytta minst 70cfm

Ska vara så tyst som möjligt

Priset är inte ett problem
------------------------------------------------------------------------------------------------

Är intresserad av

- Scythe S-FLEX 1900rpm - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=308814

- Scythe Kaze Maru 140mm 1900rpm, som passar på 120mm hål - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=352782

- Scythe Kama Flex 1900rpm - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=352719

- Scythe Slip Stream 1600rpm - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=274914

- Scythe Ultra Kaze 2000rpm - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=279369

Vilken rekommenderar ni? Vilken är den tystaste fläkten ni känner till som klarar av minst 70cfm?

Hört att Slip Stream fläktarna går sönder efter några månader, är det sant?

Ändras dessa fläktar i hastighet automatiskt beroende på temperatur?

Permalänk
Medlem

läst mycket gott om Slipstream fläktarna.. tror INTE dom går sönder efter bara några månader. jag har själv Ultra Kaze fläktarna, och dom känns som dom har god kvalitet. det finns ett litet lock av gummi som man kan öppna och trycka in lite smörjning. jag har tryckt in vanligt hjullagerfett, det funkar fint.

Ultra Kaze är i alla fall inte särskilt tyst, men det är inte det som är meningen heller

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ha så tyst som möjligt men tittar ändå på fläktar mellan 1600-2000rpm? Jag har SlipStream 800rpm och tycker de låter för mycket.

Men SlipStream är bra fläktar är bra fläktar; bland de tystaste man kan köpa enligt SPCR. S-FLEX är nästan lika tysta men har högre kvalitet på lager och ger dessutom ett högre tryck. UltraKaze däremot är tydligen bara dåliga; 3000rpm-varianten är väl aktuell om man vill ha högsta möjliga luftflöde, men annars så presterar vilka andra fläktar som helst bättre (i cfm/dB).

S-FLEX 1600 är tystare än SlipStream 1600. SS flyttar dock mer luft per varv. Jag skulle tagit nån av dessa två.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Riktigt trevligt test det där! Tack

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

jag har 2st ultra kaze 3000 och tycker dom är kanon!! kör man dom i 1600 rpm så är dom ganska tysta och flyttar massor med luft, och vrider man upp dom till 3000rpm så blir de rena tornadon men allt går ner ca 30 grader.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Är det chassi eller cpu fläkt du ska ha ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Är det chassi eller cpu fläkt du ska ha ?

jag ska ha chassi fläkt.

ändras fläktarnas hastighet automatiskt?

Permalänk
Medlem

jag är förvånad att ingen har nämnt nexus eller noctua.

mitt tips är att kolla in deras fläktar också.

eller är det kanske så att dom inte finns i 70+ CFM?

Permalänk

här skriver vissa att Slip Stream fläktarna går sönder efter några månader.

http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=N82E168...

"All of them die after less than a year."

"Got loud after a year. Broke after 18 months"

"Failed after only 3 months of use."

"As others have said in these reviews, they only last 3-4 months. My first one lasted 3 months and I bought the exact same model to replace it and that one has now failed after 3.5 months. These fans DO NOT LAST!"

"Two fans seized with less than 4 months of operation."

m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren

noctua har inga fläktar som flyttar så mkt luft, nexus har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=265555 är den tyst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
S-FLEX 1600 är tystare än SlipStream 1600. SS flyttar dock mer luft per varv. Jag skulle tagit nån av dessa två.

S-FLEX 1600 klarar inte 70cfm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
S-FLEX 1600 klarar inte 70cfm.

Nej. Men 64 cfm, det är ju inte särskilt långt ifrån.

Permalänk
Citat:

jag ska ha chassi fläkt.

ändras fläktarnas hastighet automatiskt?

Okej , kaze 2000-3000rpm fläkten ser ju bra ut ! kan vara så att dom är för att kyla cpu kylaren

Nej du måste ha fläktkontroll

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Okej , kaze 2000-3000rpm fläkten ser ju bra ut ! kan vara så att dom är för att kyla cpu kylaren

Nej du måste ha fläktkontroll

kan man ändra hastigheten med speedfan?

Permalänk
Medlem

I princip inga fläktar styr hastigheten själva, ok hade någon uråldrig 80mm fläkt med inbyggd tempcensor, så det får man lösa antingen via strömmatningen från moderkortet eller en fläktkontroller med rattar på så man kan skruva hastigheten själv.

Har aldrig haft några Sliptream, men glidlagrade fläktar håller inte om man monterar dem liggande, typ taket på en datorlåda, då får man satsa på kullagrade fläktar eller Noctua/S-flex som har någon tåligare variant av glidlager. Kan ju vara så att folk monterat dem "fel"

Inte för att jag fattar varför du ska ha så snabba fläktar
Men Schyte Gentle Typhoon finns i en 1850 rpm variant och skulle tro att det kan vara ett interssant alternativ. Annars bör ju 1900 S-flex vara helt ok.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344756 denna är tyst och har ett högt luft flöde
90 cfm
18 db
nästan för bra för att vara sant??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren

Citat:

noctua har inga fläktar som flyttar så mkt luft, nexus har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=265555 är den tyst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Nej. Men 64 cfm, det är ju inte särskilt långt ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raffzz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344756 denna är tyst och har ett högt luft flöde
90 cfm
18 db

Hörni, titta på sidan 28 på länken som tomasol skickade. Där kan ni se att inte ens Kaze 3000 klarar 70 cfm! Siffrorna från tillverkarna är bara fantasier, bry er inte ens om dem...

Citat:

Nexus Basic (ej PWM) har trevligast ljudbild av de "tysta" fläktarna. Ultra Kaze 3000 flyttar massivt med luft.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Men Schyte Gentle Typhoon finns i en 1850 rpm variant och skulle tro att det kan vara ett interssant alternativ. Annars bör ju 1900 S-flex vara helt ok.

Gentle Typhoon 1850 säljs inte i Sverige tror jag.

Hänger fortfarande inte med, min fläkt jag har nu är en 92mm AVC 70cfm 3pin, som ändrar hastighet av sig själv, hur går det till?

Citat:

90 cfm
18 db

Bara en affär som har den. Som ligger i göteborg, själv bor jag i sthlm.

Permalänk
Medlem

70CFM är sjukt mycket. Det kommer inte vara tyst.

T.ex. erkänt tyst Scythe S-Flex (1600-varianten) ligger på 31 dBA@1m och då skyfflar den 47 CFM. 70CFM är väll runt 50dba@1m gissar jag.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk

fläktarna går väl upp i hastighet om man spelar spel? om man surfar tex så blir dem tystare?

Permalänk
Citat:

kan man ändra hastigheten med speedfan?

Ja på vissa moderkort kan du koppla 1 eller 2 fläktar till moderkortet som du sedan kan styra med speedfan.Fläktarna går inte upp i hastighet när du spelar , det brukar vara cpu fläkten som går upp i hastighet inte chassi fläktarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
70CFM är sjukt mycket. Det kommer inte vara tyst.

T.ex. erkänt tyst Scythe S-Flex (1600-varianten) ligger på 31 dBA@1m och då skyfflar den 47 CFM. 70CFM är väll runt 50dba@1m gissar jag.

Håller med fullständigt

Varför ska du ha migst 70 cfm?
Du måste ju ha fått värdet någonstans ifrån, om det är från någon produkt specifikation så brukar de snällt sagt vara något överdrivna. För att komma upp i ~70 CFM verkar det som om man behöver en 120mm fläkt på runt 2000 rpm det kommer att låta ungefär som en hårtork/damsugare.
Kör man fläktar på 2000 RPM bryr man sig inte om ljudnivån

Normala chassie fläkter ligger på ungefär 30 CFM och drygt 1000 rpm vid full fart, och då låter det ungefär vad normalt folk står ut med.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tips: Kolla aldrig på tillverkarnas uppgifter!

Använd istället test som Tomasol länkade till tex:

http://xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans-rou...

Kan säga direkt att det inte finns tysta fläktar som flyttar 70cfm, eller ja kasnke om man tycker en dammsugare är tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

90 cfm
18 db

Alldeles rätt, det är för bra för att vara sant. Skulle vara intressant att se hur tillverkarna har gjort när de "hittat på" siffrorna

Visa signatur

Min Fru

Permalänk

Så här ligger det till.

Har en dell studio xps 435mt, som är en mini tower, den har en chassi fläkt som är av märket AVC 70cfm 92mm som gör över 4000rpm, men den låter lite för mkt när jag surfar, när jag spelar spel så låter den som ett flygplan, men det är lugnt, det som stör mig är när jag surfar, då låter den lite för mkt. Fläkten ändrar hastighet av sig själv hur det än går till vet jag inte?

På idle är fläkten på 1250rpm, då låter den för mkt. Så därför söker jag en fläkt som är tyst på idle, men flyttar minst 70cfm när man spelar spel.

Permalänk
Medlem

frågan är då vad som styr fläkten.. om det är fläkten själv som reagerar på värme och ökar i varv, eller om det är moderkortet som styr den, eller något annat..

tror ialla fall inte du skulle få några problem om du sätter in en vanlig chassiefläkt som du låter gå konstant på ett varvtal du trivs med..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
frågan är då vad som styr fläkten.. om det är fläkten själv som reagerar på värme och ökar i varv, eller om det är moderkortet som styr den, eller något annat..

tror ialla fall inte du skulle få några problem om du sätter in en vanlig chassiefläkt som du låter gå konstant på ett varvtal du trivs med..

Jag tror moderkortet styr fläkten, innebär det att om jag tex köper en slip stream, kmr den ändras i hastighet också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så här ligger det till.

Har en dell studio xps 435mt, som är en mini tower, den har en chassi fläkt som är av märket AVC 70cfm 92mm som gör över 4000rpm, men den låter lite för mkt när jag surfar, när jag spelar spel så låter den som ett flygplan, men det är lugnt, det som stör mig är när jag surfar, då låter den lite för mkt. Fläkten ändrar hastighet av sig själv hur det än går till vet jag inte?

På idle är fläkten på 1250rpm, då låter den för mkt. Så därför söker jag en fläkt som är tyst på idle, men flyttar minst 70cfm när man spelar spel.

Ok du är körd
Du kan inte ha kvar kakan och äta den, du får helt enkelt välja, ljudnivå eller luftflöde.
Det går att påverka ljudnivån lite med fläktvalet, men så länge man har en vettig fläkt som inte låter i lagren så låter i princip alla fläktar lika mycket och flyttar lika mycket luft vid samma varvtal.

Det finns en gräns för hur mycket man kan minska varvtalet på en fläkt innan den stannar, och snabba fläktar brukar gå att sänka mindre än långsamma.

Inte så att det går att pressa in en fläkt till någonstans i lådan? Sen blir det ju inte bättre av att du ska ha en 92mm fläkt där är utbudet sämre än för 120 mm fläktar och de låter mer vid samma luftflöde.

Visa signatur

Min Fru

Permalänk

Jag hitta en fläkt som verkar vara intressant, nämligen

Nexus 120mm PVM - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=265555 - har pwm styrning

Så frågan är, finns det 3 pin till 4 pin (pwm) adapter så jag kan få med pwm styrningen?