Permalänk
Avstängd

Mobilt OS

Som frågan lyder...

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem

Gillar själv symbian efter en lång erfarenhet av detta OS.

Eftersom Maemo inte är ett mobilt OS så kommer det inte kunna tillhöra denna tråd. Dock Kommer jag säkerligen föredra Maemo före alla de nämnda.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust

Eftersom Maemo inte är ett mobilt OS så kommer det inte kunna tillhöra denna tråd. Dock Kommer jag säkerligen föredra Maemo före alla de nämnda.

Är du säker på att Maemo inte är ett mobilt OS?
Nokia N900 kör väl Maemo ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra Android, men p.g.a. brist på (enligt mig) attraktiv hårdvara, så kommer det att bli en iPhone. Röstade dock på Android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag skulle föredra Android, men p.g.a. brist på (enligt mig) attraktiv hårdvara, så kommer det att bli en iPhone. Röstade dock på Android.

+1

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Avstängd

Ingen som gillar Sony Ericsson's OS?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Ingen som gillar Sony Ericsson's OS?

SE har inget eget OS. De har kört med Symbian och Windows Mobile (och eventuellt snart Android).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om man vill rösta på två då?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Då gör du precis som när du ville rösta på två partier i riksdagsvalet

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
+1

+1

Permalänk
Avstängd

Nu ska jag lägga mig, fortsätt gärna rösta och kommentera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Röstade på Windows mobile. Gillar dock resterade skalan också. Inget är bra på allt i mitt tycke men alla är riktigt bra sett till det dem är och vilken skara de ska användas till.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
SE har inget eget OS. De har kört med Symbian och Windows Mobile (och eventuellt snart Android).

SE har ett eget operativ. Det ligger på de allra flesta modellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Är du säker på att Maemo inte är ett mobilt OS?
Nokia N900 kör väl Maemo ?

Jepp. N900 är en tabletpc/smartphone som använder sig av Maemo. Men maemo är ett solitt OS och inte ett mobilt OS.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Jepp. N900 är en tabletpc/smartphone som använder sig av Maemo. Men maemo är ett solitt OS och inte ett mobilt OS.

OK

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
SE har ett eget operativ. Det ligger på de allra flesta modellerna.

SE's egna användargränssnitt på de egna "dumb phones" är lika mycket ett OS som gränssnittet i min armbandsklocka. Till skillnad från operativsystemen i röstalternativen så saknar det API och möjligheten att exekvera native-program, vilket knappast gör det till ett operativsystem som åsyftas här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns JSR'er för att integrera Java-applikationer mot t.ex. telefonbok och SMS. Men visst, du kan inte lägga in native-appar i det. Men ett OS är det i vilket fall som helst och jag vet flera som tycker det är ett bra OS.

Men kan hålla med om att det inte är något OS som hör hemma bland röstningsalternativen. Men att säga att "de har inget eget" är helt fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Men att säga att "de har inget eget" är helt fel.

Sätter du likhetstecken mellan användargränssnitt och OS? Anser du att ett flerfunktionellt (larm, tidtagare, osv) digitalt armbandsur styrs via ett OS? Om inte, vad behöver denna klocka ha för funktionalitet, för att användargränssnittet ska klassas om ett OS?

Eftersom du kallar mitt påstående helt fel (d.v.s. tveklöst), så antar jag att du har en väldigt klar definition av vad ett OS egentligen är. Dela gärna med dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör ditt armbandsur java?

Permalänk
Medlem

Android! Är helt sålid i det, iPhone har grym hårdvarukvalité men mjukvaran är inget jag vill ha och det känns som att insidan är viktigare än utsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Kör ditt armbandsur java?

Måste det alltså kunna köra java?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sony Ericsson har inget eget OS. utan deras dumbphones kör OSE som Operativsystem.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

OSE utvecklades väl av Enea tillsammans med Ericsson om jag inte minns fel.

s.c.s.i. Tycker det finns trolltendenser hos dig. Chill out. Känns off-topic ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Android är nice! Trevligare än Iphone OS tack vare att man kan köra widgets och leka lite mer med utseendet på startskärmarna, och att det är öppnare från start.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd

Ok, Det räcker nu om att SE har eget OS osv osv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

s.c.s.i. Tycker det finns trolltendenser hos dig. Chill out. Känns off-topic ändå.

Tack för ditt uttömmande svar! Visar tydligt att mitt påstående var "helt fel".
Dessutom, en diskussion kring vad som egentligen är ett mobilt OS i en tråd som handlar om föredragna sådana off-topic? Vore inte en klar definition på sin plats innan man börjar rösta?

Edit: Gjorde en liten goggling, och OSE kallas ibland för ett OS, och ibland för ett proprietärt användargränssnitt. Hittar dock ingen info om att SE har något med utveckling av det att göra.

Visa signatur
Permalänk

Håller med java-os är inte riktiga os:P Röstade på android, men webbOS från palm ser fint ut:) Någon som vet om det finns mycket apps och hacks till det;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Android är nice! Trevligare än Iphone OS tack vare att man kan köra widgets och leka lite mer med utseendet på startskärmarna, och att det är öppnare från start.

+1. Man får helt enkelt bestämma själv....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk
Medlem

Googlade lite jag med; OSE, Operating System Embedded (finns ju med redan i namnet! ) utvecklades av Bengt Eliasson som var konsult hos Enea men vid tidpunkten på uppdrag hos Ericsson (fanns inget Sony Ericsson då), systemet användes på den tiden i radiobasstationer. Nu används det för ARM-processorer, t.ex. Sony Ericssons telefoner.

Det är fanimig ett riktigt operativsystem!!!

Visa signatur