Permalänk

ASUS EAH4890 Problem

ASUS EAH4890/HTDI/1GD5 1GB

Jag köpte detta kort för ca 3 veckor sedan och har den senaste veckan fått en del problem med det. Problemet är att grafikkortet slutar att svara i spel och ibland när man ser på film. Det händer oftast i Crysis, Quake Live, Dark Messiah samt Fallout 3. Allting är rätt kopplat till kortet och har provat både drivrutinerna som man får med grafikkortet, samt nyaste versionen som finnes på ATIs hemsida. Jag har inget minne av att jag har ändrat någonting eller installerat något som ska ha orsakat detta.

Vad kan detta bero på? Jag gjorde en nyinstallation av XP i samband med det nya kortet för att inte få något maskinvarukrångel i register och dyligt. Men verkar inte ha hjälpt speciellt bra.

Det jag har provat själv för att lösa problemet är att ställa upp spänningen till kortet från 1.35 till 1.4, klockat ner kortet då det är aningen överklockat från fabrik samt avinstallerat och installerat nya drivrutiner. Har också provat stänga av VPU Recovery ifall det var någon bugg med detta kortet som gjorde att det resettade drivrutinerna utav misstag. Men icke, datorn startades då om istället.

Finns det något mer som man bör prova? Kan vara bra att veta att jag sitter på ett 550W Corsair nättaggregat. Har inte heller klockat kortet till högre hastigheter än fabriksinställningar utan har enbart klockat ner GPUn från 850MHz till 800MHz.

Tacksam för hjälp! Vill gärna inte ge upp på kortet då det presterar jäkligt bra, men tyvärr ger upp stup i kvarten.