Router under 1000kr som klarar 100/100 mbit?

Permalänk
Medlem

Ume'-Johan: Kan rekommendera WNDR3700, skaffade mig en nyligen för min 100/10 anslutning. Fungerar utan problem kablat och trådlöst. Inga problem att göra port forwards eller liknande. Väl värd pengarna jämfört med dom D-Link enheter jag tidigare använt.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min DIR-655 iaf Hur kan man tycka att det är svårt att öppna portar? Advanced -> Port forwarding -> lägg till portar -> profit

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kerl
Tar tillbaka det jag skrev om DIR-655, den är kung. Det visade sig att mina portöppningar fungerade men inte till dem som sitter i samma stadsnät som mig, utanför kommer alla åt mina servrar.

Har samma problem här hos mig.Kom du på hur man fixade det ??

Brorsan kan inte komma in på min TS? Alla andra kan som sitter utanför mitt stadsnät..

Har en D-link 635 får 98% upp och 97% ner på bredbandskollen (Har 100/100 lina)

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Att det inte fungerar inom statsnätet beror på ISP eller den som sköter statsnätet.
Denhar stängt av att man skall kunna se peroner inom samma subnät.
Några polare och jag hade detta problemet och löste det genom att våran ISP fick lägga oss på olika subnät, då de vägrade att ändra sina inställningar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ställer man de krav som TS nämner så finns det enligt min uppfattning inte en enda konsumentrouter som håller måttet i dagsläget (inkl. DIR-655, jag äger en själv). Sitter man på 100/100 stadsnätsuppkoppling och vill få ut max av det så bör man skaffa sig en routerlösning med m0n0wall/pfSense/Vyatta. Vilken av dem du bör välja beror helt på hur mycket funktioner du behöver. Är det bara grundläggande rotuerfunktionalitet som en vanlig konsumentrouter kan erbjuda så duger m0n0wall utmärkt, är lätt att konfigurera och administrera och har ändå en del mer avancerade funktioner för den som så önskar. pfSense å sin sida är mer avancerad på funktionssidan (klarar redundanta/aggregerade uppkopplingar, massa varianter av VPN-server osv.). Vill man sedan ha riktigt high-tech grejer så verkar Vyatta vara "the shit". Har inte haft tid att provköra den i "verkligheten" än, men den klarar bl.a. ospf-routing, vpn i många varianter, lastbalancering och en hel drös andra roliga funktioner.
Rent praktiskt behöver du (nästan oavsett vilken mjukvara du vill köra) en gammal dator (Pentium 2 på 400MHz och 64-128Mb RAM och minst två nätverkskort räcker gott och väl, vill du koppla in fler än en dator behöver du även en switch) och om du vill köra m0n0wall så rekommenderar jag att införskaffa en CF-->IDE-konverter (finns på Kjell&C: O bl.a.) och ett CF-kort. Dessa använder du sedan som hårddisk så slipper du oljud, vilket gamla hårddiskar brukar vara rätt duktiga på att ge ifrån sig
Som du märker så behöver inte lösningen kosta dig mer än typ 200kr om du kan komma över en gammal harv någonstans ifrån även om det kräver lite mer pill än plug 'n play-varianten som kostar dig en dryg tusenlapp och ger dig dessutom rejält mycket bättre prestanda, stabilitet och funktioner.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

astros: Du kan ju alltid kika på nätverkskort som har 802.11 draft-N. Dock är det bara teoretiska maxhastigheter det handlar om. Verkligheten är en helt annan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700X, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

nivv: Skrev inget om att jag tyckte det var svårt, men du kanske läste det som om jag tyckte att det var krångligt med port forwards.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |