Billigt chassi + nätaggregat

Permalänk
Medlem

Billigt chassi + nätaggregat

Hej!
Jag skall köpa ett nytt chassi och ett nytt nätaggregat.
Jag ska använda det till ett 4870x2 grafikkort, en i5 cpu, 4gb DDR3 minnen samt 2st SATA diskar. Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig ett tips på något prisvärt (läs billigt) alternativ.
Själv har jag kollat på "Ace Ace Battle 4 ATX 500W" för 549kr, men misstänker att det är ett allt för dåligt paket?
Tack på förhand!

Permalänk

Ta allt förutom ACE! Det där nätaggregatet kommer inte klara driva din rigg.

LanCool K-56
Corsair 650W

Permalänk

Snyltar lite på din tråd...

Varför inte ACE??
Har beställt deras 620W agg..

Men jag ska bara driva:
Nexus Clodius Ventilation Pro 2x120mm fläktar
AMD Athlon2 X2 3,0GHz
Corsair XMS2 DDR2 4GB (2x2Gb)
XFX GeForce GTS 250 1GB
2x Samsung 500GB diskar
OCZ Vendetta 2

Duger mitt ACE agg till detta då?

Permalänk
Hedersmedlem

Undvik ACE för allt du kan, rätt vad det är så smäller nätagget och riskerar att ta med sig fler komponenet. Fattar inte varför fan folk snålar på den viktigaste komponenten i datorn!?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Undvik ACE för allt du kan, rätt vad det är så smäller nätagget och riskerar att ta med sig fler komponenet. Fattar inte varför fan folk snålar på den viktigaste komponenten i datorn!?

Pga en pressad ekonomi och ändå lägger en relativt "stor" beställning... (ialf i mitt fall)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noiseprojekt
Pga en pressad ekonomi och ändå lägger en relativt "stor" beställning... (ialf i mitt fall)

blir ju ändå bara dyrare om nätagget skulle smälla... Varför inte köpa ett corsair 400W, klarar lätt av din rigg (dock ej TS rigg).

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
blir ju ändå bara dyrare om nätagget skulle smälla... Varför inte köpa ett corsair 400W, klarar lätt av din rigg (dock ej TS rigg).

Håller fullständigt med, ryker ditt ACE-agg så lär det bli VÄLDIGT mycket dyrare än att bara köpa nytt nätagg. Får saker inte plats i budgeten, kompromissa inte, köp dem senare.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Okej, hade ingen aning om att ACE var så dåliga även om jag sökt lite på dom....

Permalänk
Medlem

Re: Billigt chassi + nätaggregat

Hmm med tanke på att du kommer ligga på ca 450W i load är det INTE att rekommender ett nätagg av kass kvalite som ACE är. Satsa på kvalitetsagg från Corsair eller liknande på 500W minst.

ACE agg duger i princip bara till budget budgdet byggen.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OMXS30
Hej!
Jag skall köpa ett nytt chassi och ett nytt nätaggregat.
Jag ska använda det till ett 4870x2 grafikkort, en i5 cpu, 4gb DDR3 minnen samt 2st SATA diskar. Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig ett tips på något prisvärt (läs billigt) alternativ.
Själv har jag kollat på "Ace Ace Battle 4 ATX 500W" för 549kr, men misstänker att det är ett allt för dåligt paket?
Tack på förhand!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Re: Re: Billigt chassi + nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Hmm med tanke på att du kommer ligga på ca 450W i load är det INTE att rekommender ett nätagg av kass kvalite som ACE är. Satsa på kvalitetsagg från Corsair eller liknande på 500W minst.

ACE agg duger i princip bara till budget budgdet byggen.

/K

För min del blir ACE agget bara tillfälligt så jag kan få igång datorn ett tag sen blir det ett Corsair 450-650W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Billigt chassi + nätaggregat

Citat:

För min del blir ACE agget bara tillfälligt så jag kan få igång datorn ett tag sen blir det ett Corsair 450-650W

Varför inte bara spara lite mer pengar och köpa ett kvalitetsagg direkt istället för att lägga ut bortkastade pengar på ett skitagg?

Permalänk

För att jag behöver datorn senast nästa fredag, ska iväg på ett lan då..
Ska dra all musik via min burk ut i PA systemet jag ha med mig..

Jo det är lite bortkastat men finns folk på tradera som köper allt...

Permalänk
Medlem
Citat:

folk som köper lösa delar vet oftast vad dom letar efter, och det är INTE ett ace agg. ett corsair har 5 års garanti och håller långt där efter. jag har ett overkill agg i min dator men jag hade lite extra pengar så satsade högt istället så vet jag om att jag inte behöver köpa ett nytt agg på många år av uppgradering.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Låna en mindre summa av dina föräldrar kanske?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Billigt chassi + nätaggregat

Där har du ett problem, risken med ACE-agget i din dator är att den kommer troligtvis smälla innan LAN-et är klart :), men vad vet jag kanske blir ett roligare LAN med en brinnande dator? :D.

/K

Citat:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Jag fick lära mig den dyra vägen.....
Oki det var inte just ett ACE, men ett budget.
det skiljer typ 3-400kr men en jävla skillnad prestandardmässigt.
Kompromissar gärna men absolut aldrig på den viktigaste delen (hjärtat/motorn) i hela datorn.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Billigt chassi + nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Där har du ett problem, risken med ACE-agget i din dator är att den kommer troligtvis smälla innan LAN-et är klart :), men vad vet jag kanske blir ett roligare LAN med en brinnande dator? :D.

/K

Ja självklart!!
Det räcker ju inte med en 2500 Watts rökmaskin!!

Permalänk
Citat:

ACE 620W och Corsair VX450 ligger ju nästan på samma pris, det skiljer runt 50kr för det mesta. Varför inte köpa ett Corsair VX450 direkt?

Ett VX450 klarar av att leverera mer effekt kontinuerligt i verkligheten och levererar mycket stabilare spänningar än ACE (och är tystare och har längre garanti och innehåller kvalitetskomponenter och....).

Till trådskaparen:
Att försöka köra dina komponenter i den burken med det nätaggregatet skulle förmodligen generera en trevlig liten ljud och ljusshow (med inslag av vit rök) så fort du sparkar igång ett spel eller liknande (om det ens fungerar så länge). Rena vansinnet att riskera så dyra komponenter med ett sådant skitaggregat.

Skinnis ger ett bra alternativ.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Inte ens ett Ace agg på 620W kan leverera mer amps på 12V än ett Corsair CX400W.. Ace Raw Plus 620; 12V1 15A och 12V2 16A (tot 372W) medans Corsair CX400; 12V 30A (360W). Och det finns marginal att plocka ut ur Corsair medans jag tvivlar starkt på att Ace agget klarar det.. Tar hellre en stark 12-lina än två små som på Ace.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Jag är inte emot att köpa ett ordentligt nätagg när det behövs, har själv 750W chieftec som är utvecklat av Channel Well. och förstår att folk avråder från ACE vid drift av 4870x2.

det jag dock saknar är siffror på hur dåliga ACE är. känns som att det mest är har spridit sig på detta forum att ACE är sämst utan att någon har någon erfarenhet av dem. och nu bortser vi från att de anger peak wattage och jämför dem med nätagg runt 300-400 W.

de flesta omdömen på prisjakt/webbutiker är positiva. och den dator jag byggde med ett ACE chassi+nätagg har inga problem, agget är tyst och driver fint de budgetprylar som finns i datorn.

så alla självutnämda experter, visa var det framgår att ACE "troligtvis kommer smälla" och "är sämst" även när det kopplas till hårdvara som dess specifikation klarar av.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Egentligen behöver du ju inte köpa Corsair, FSP skulle väl räcka till exempel?? Men du måste ju inte ta det sämsta av sämsta liksom...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

ACE aggen är klena, har inte riktigt hängt med i teknikutvecklinen och är inte byggt på komponenter av god kvalité enl. dom flesta.. Det finns också många historier på ACE agg som lagt av och brännt up flera andra komponenter i datorn.. Jag tycker själv att priset nästan säger allt, men titta också på specifikationerna och att dom inte är 80+ certifierade.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

jag tvivlar inte på att de använder billigare tillverkningsmetoder eller är klenare än andra agg som är märkta till samma watt. det jag efterfrågar är alla dessa "historier" om uppbrända komponenter och inte bara tredjehandsrykten.

och ditt påstående om att de inte "hängt med i teknikutvecklingen" har jag också intresse av att se fakta på.

jag försöker inte framhålla att ACE-agg är bra, är bara trött på alla som drar sig med egna sanningar utan att ge något stöd för dem.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
jag tvivlar inte på att de använder billigare tillverkningsmetoder eller är klenare än andra agg som är märkta till samma watt. det jag efterfrågar är alla dessa "historier" om uppbrända komponenter och inte bara tredjehandsrykten.

och ditt påstående om att de inte "hängt med i teknikutvecklingen" har jag också intresse av att se fakta på.

jag försöker inte framhålla att ACE-agg är bra, är bara trött på alla som drar sig med egna sanningar utan att ge något stöd för dem.

Kan inte mer än hålla med, mycket rök utan eld...

Permalänk
Medlem

Som sagt, specifikationerna - framförallt bristen på specifikation från ACE samt ingen 80+ certifiering är för mig varningstecken.
Ex. på Ace "hemsida" så specar dom max uteffekt på sitt 620W: "combined max 480W (3,3V, 5V + 12V), Peak 620W". Användaren tror han köper ett 620W agg eftersom det säljs så, men om han läser det finstilta så köper han ett 480W agg.
Men det är klart, man kan ha en "GSG" approach och köpa det billigaste nätagget med förhoppningen att allt ska hålla.
Men om man betalar goda pengar för moderkort, CPU, grafikort etc. så gör man sig själv en otjänst att köpa ett nätaggregat som lätt kan skicka alla komponenterna till nästa dimension..
För ett par hundra kronor till så får du ett bra kvalitetsaggregat med garantier.. och du kan känna dig mycket lugnare när du trycker på strömknappen..

Välj själv men kom inte å gråt sen om det går åt h-vete

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal

Visste du inte att alla på SweC (som ofta påpekar att de bara köper Corsair) även haft ett Ace-agg som brunnit upp/exploderat/imploderat och förstört deras moderkort? Notera att det gäller alla medlemmar.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)

Permalänk

SHIEET ! Efter jag läste detta blev det att direkt gå in på inet och beställa nytt nätagg.

Just nu sitter jag med en i7:a och ett P6T med ett 620w Ace nätagg.

Kolla signatur för specs.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem

Står ju flr fan att du har ett Xion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv HD4870x2 och skulle inte köra med sämre nätagg än Corsair 650W. Risken med ett 550W är att det börjar låta när du har lite hårddiskar / klockar och om det är av lågbudget kanske det inte orkar driva det / låter mycket / går sönder / tar andra saker med sig.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm