Dator anpassad till Aion

Permalänk
Medlem

Dator anpassad till Aion

Hej

Jag undrar vad det krävs av en dator för att spela Aion?
Jag har nu en dator med följande spec: :

Fujitsu siemens computers , Intel Pentium 4 cpu 3.40 GHz, 3 Gig RAM, Ati Radeon x850

och jag är inte nöjd med bildupptadering samt att det laggar.

Det som är irriterande är att bilden har små frekventa hack som syns då man rör sig i spelet, ofta i samband med att man rör sig långa sträckor eller rör kameran mycket.

Ibland är det knappt synligt men det är tillräckligt för att förstöra spelbarheten.

Tillägger att jag har medel på grafiksetting.

Iaf överväger att byta processor eller kanske helt ny dator.

Är det värt att byta processor, isf till vilken?

Eller är det bättre med en ny dator, isf vilken?

Fick ett tips att det kan bli bättre om man byter hårddisken, byter till en så kallad SSD disk då denna laddar upp data mycket snabbare, stämmer detta?

Många frågor men jag funderar helt enkelt om jag ska uppgradera min dator eller köpa ny.

Tack i förhand!

Daniel.

Permalänk
Medlem

Köp en ny dator

Permalänk
Inaktiv

Ser väll snarare ut som det skulle vara grafik kortet som släntarefter.
Eb SSD skulle främst hjälpa i uppstartandet av spelet, inte under själva tiden du springer runt. Inte helt inne på din dator men kan vara intresant att veta vad du har för PSU och Moderkort i fall det skulle vara värt att inskaffa ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Både CPU och GPU behövs uppgraderas för att njuta av Aion fullt ut. Vist spela PVE o.s.v lär du inte ha några problem med men Sieges så behövs en väldigt kraftig burk.

Dessutom rekomenderas inte ATI kort för Aion för tillfället på grund av textur bug krashen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Eftersom hela datorn är rätt gammal kan det vara en idé att byta den mot en helt ny. Har du en mindre budget lär ett byte av grafikkort kunna fungera om du hittar något begagnat till AGP (gissar att du har AGP iaf, men beror på moderkortets uttag)

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!!

Ska tilläggas att jag har en begränsad budget så en ny superdator kanske inte är aktuellt.

Mitt modekort heter iaf FUJITSU SIEMENS D1826-G
ID: DMI

ska ta reda på mitt nätagregat snart också.

Permalänk

En lite dum fråga kanske.. Men vad för lina sitter du på? Bredbandshastighet. Och använder du trådlöst nätverk eller kabel direkt..

Det är endå ett MMO spel vi talar om. Fler saker som spelar in i prestande och lagg vid sånt. Tänkte bara så att du kollar alla saker innan du köper på dig något nytt som kanske inte kommer att hjälpa mot just ditt problem.

Meeen.. Helt klart så börjar ditt paket att bli lite till åren. Grafikkortet ger väl störst skillnad i Prestanda/Pengar vågen.

Permalänk
Medlem

Sådär, mitt nätagregat är alltså ett Seasonic model:ss-500HT Active PFC F3
Ac input 100-204v-9A 50/60 Hz.

Kollade min hastighet med bredbandskollen och visar att jag har:

Ta imot: 37.76 MB

Skicka: 15.79

Jag använder en RP614v3
4 Port Cable or DSL Router with 10/100 Mbps Switch

är det nått mer så är det bara att fråga, tack för alla svar hittills!

Permalänk

Okej.. Ja jag ser inga problem med din setup.. Du kör ju via kabel och har ju en bra lina.

Nätagget ska nog inte heller ha några problem med ett bättre grafikkort. Så vill du ha en lösning här och nu (där alternativet är en helt ny dator)
så sätter du en budget på hur mycket du vill spendera och lägger det på ett grafikkort. Mer än 1500:- behöver du inte lägga ut..

Permalänk

Jag har märkt att Aion kräver mycket av CPU'n
Jag har en e8400 klockad till 3,6 och cpu load spikar 100% med jämna mellanrum i storstan, Jag kör ifs 1920 x 1080 2x AA och max på allt annat.
Mitt grafikkort är ett hd4850. Eller är det kanske så att processorn försöker ta över när grafikkortet inte orkar med?

Permalänk
Medlem

Okej, skulle jag isf kunna få tips på lämpligt grafikkort?

patrikringdahl, känner inte igen din processor men är det en dual core eller är den likvärdig med min processor? Samma med ditt grafik kort hd4850, är det bättre än mitt?

Jag vet inte om processorn tar över för grafikkortet, hur ser man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rare123
Okej, skulle jag isf kunna få tips på lämpligt grafikkort?

patrikringdahl, känner inte igen din processor men är det en dual core eller är den likvärdig med min processor? Samma med ditt grafik kort hd4850, är det bättre än mitt?

Jag vet inte om processorn tar över för grafikkortet, hur ser man det?

Hans processor och grafikkort är rejält mycket bättre än dina grejer så tyvärr kommer du inte lyckas lira Aion tillfredställande...tror inte du når minimikraven för spelet heller

Din enda chans är att köpa o bygga en budgetdator med dualcore och minst ett 4870 och sedan klocka upp cpu till 3,5ghz eller mer

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Småhacken borde gå att fixa mer eller mindre gratis, men segheten kräver nog uppgradering av hårdvara, framförallt grafikkortet, dock är jag inte så insatt i bra budgetkort nu så det får nån annan tipsa om, tänk också på att småhacken kan finnas kvar även om du köper ett nytt grafikkort eftersom det kan bero på att någonting skriver till hårddisken eller att den är fragmenterad. För att minska småhack kan du testa söka efter trojaner o dylikt med nåt bra program, låsa din swapfil så den inte ändrar sig (tex min 2G, max 2G) samt att köra en defragmentering av hårddisken. Försök stänga av så många bakgrundsprogram som möjligt med.

Permalänk
Medlem

Okej, angående hårddisken har jag defragmenterat och kört felkontroll samt virussökning innan jag började spela. enda bakgrundsprogramen är ccc, och antiviruset.
låsa swapfil har jag aldrig gjort innan, hur gör man det?
Min dator har dessutom tre hårddiskar, gör det nån skillnad vilken jag installerar spelet på?
Just nu är spelet installerat på c disken där operativsystemet är installerat på.

Tack igen alla för svar!!

Permalänk

För swap, egenskaper på "den här datorn" -> avancerade inställningar -> virtuellt minne, och sätt minimum och maximum på samma. (gäller win xp, kanske är liknande på andra med, kommer inte ihåg, bara o googla annars).
Testa att köra disable på antivirus när du spelar, samt att du har gott med utrymme på c-disken.
Har du flera hårddiskar i datorn kan det va bra och ha spelen på en annan disk än det operativsystemet ligger på. (fysiskt olika diskar, om det är olika partitioner men samma disk så gör det ingen skillnad)
Funkar andra nyare spel bra eller är det samma småhack där med?
Ibland måste man in med flera olika virus/rensnings prog för att få bort allt.

Permalänk
Medlem

ska du byta gfx så måste du byta moderkort, ska du byta moderkort så måste du byta processor och minnen.

det är helt enkelt lika bra att byta hela skiten, du kan smälla ihop en ny dator som klarar spelet väldigt bra för ena 3-3,5 lök idag. Lätt.

Permalänk
Medlem

rare123 , ditt grafikkort är från 2004 , det är hela 5 år sedan, och det är gissningsvis din proccessor med.

eftersom det har gått ganska många generationer , och nya standarder kommit sedan dess så går det i prinip inte att upgradera datorn till något vettigt då nya delar helt enkelt inte passar.

sålänge moderkortet inte är ett 775 i alla fall, vilket inte är helt omöjligt.

ungefär hur mycket kan du lägga på nya delar?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Strawberry:Okej, Jag har alltså tre fysiska Diskar och D-disken har faktist mer minne också så de kanske kan vara en ide.
Guildwars funkade mycket bra på den här datorn men inte everquest, där tror jag det är mer lagg, det är de jag har att jämföra med.

Zergling: Om jag ska byta till en helt ny dator vill jag gärna få tips på vilken eller vilka delar som passar bra.
3000kr-3500kr är inga problem.

skulle kunna sätta min gräns på 5000kr

Permalänk
Medlem

slängde ihop ett paket lite snabbt , med de allra nödvändigaste delarna .
chassi tog jag ej med då man brukar ha en personlig åsikt om dessa. ( du kanske kan använda ditt nuvarande och spara en slant )

det som fattas , men som du troligtvis redan har är tangentbord, mus, skärm, hårddiskar,
och cdläsare.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=737140...

har du ett seasonic 500watt så behöver du nog inte skaffa nytt iofs
och om inte radeon lirar med aion så är det här nått i samma prisklass
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494032

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tack Devildoll för inköpslistan det verkar vettigt men samtidigt måste jag nog sälja min gammla dator innan jag köper en ny, om jag ska ha råd med 5000 iaf. Därmed säljer jag "burken" samt programen/operativsystemet, men inte skärm,mus, tangentbord och högtalare.

Permalänk
Medlem

kan rekommendera den här disken då http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391646

rapp och billig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om spelet går bra och du får ryck när du rör kameran mycket så har det INGET med att göra att dina grejer är gammla, hade det vart prestanda problem så hade det visat sig hela tiden inte bara som du beskriver,

Som det låter så är det Hårddisken, har haft liknande problem att bilden haltar lite när disken börjat bli trött.

För att om det rycker till på detta sätt så är det nånting med läsningen. Och system som börjar bli lite trötta , med ett packat register, massa processer börjar ofta bete sig så, om det är en sak som haltar till kan hela systemet följa med.

För övrigt så är inte spelet mer krävande än world of warcraft.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noggerr
För övrigt så är inte spelet mer krävande än world of warcraft.

Jo det är det. Maxar båda spelen i 1080p och Aion kräver mer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet är pinsamt fult?!

AA 8x
1650 x 1050 fullt på alla effekter.

ser ut som nått spel från 2005.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Jag tycker spelet är pinsamt fult?!

AA 8x
1650 x 1050 fullt på alla effekter.

ser ut som nått spel från 2005.

MMOn är aldrig snygga. Förutom Age of Conan då, men det spelet har ju mindre spelare på samma skärm än en omgång i CS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ett mmo ska kunna spelas på en koldriven dator för att det ska lyckas .

har det systemkrav som crysis så att bara 0.05 % av jordens befolkning kan spela det så kommer de inte tjäna någon kosing.
aion ser helt ok ut tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
ett mmo ska kunna spelas på en koldriven dator för att det ska lyckas .

har det systemkrav som crysis så att bara 0.05 % av jordens befolkning kan spela det så kommer de inte tjäna någon kosing.
aion ser helt ok ut tycker jag.

Det där stämmer rätt bra. Även on WoW blivit ett skitspel så kan nästan alla spela det idag på lägsta settings tillskillnad från när det kom då det hade medelkrav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5000:-? du kan få riktigt bra grejer att spela med för 5000:-

Kolla min dator, skulle säga att den i min sign i dagsläget är värd ca 4000-6000:- och med den burken kan jag kötta Aion säkerligen med höga inställningar på en 20 tummare.

Då räknade jag ändå in onödiga saker såsom extra hårddisk och chassi, men ja..you get the point. Idag är den "skräp".

Din dator är riktigt riktigt gammal såååå..det är bara att köpa nytt och hänga med i tiden.

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Jag tror jag säljer min dator och köper en lite nyare/bättre.
Det är nog dags att uppgradera nu eftersom jag har haft datorn några år.

Undrar om nån kan ge ett prisförslag på min dator:

Processor: Intel Pentium 4 650, 3,4Ghz
Ram: 3GB
Operativsystem: Windows XP home Edition
Modekortschipset:Intel Grantsdale i915P
Grafikkort: Ati Radeon X850 Series (256MB)
ljudkort: Creative Audigy 2 ZS
Nätverkskort ADtek AN983 10/100Mbps
Två Hårddiskar med 232 GB på varje
Kortläsare: MS,CF/MD,SM,SD/MMC.
En Dvd Rom-spelare och en Dvd-Rom-spelare med Rw.

Jag säljer endast burken isf.

Permalänk
Medlem

jag skulle säga mellan 1 och 2 tusen.

Visa signatur