Intel stoppar uppdaterad firmware för X25-M G2

Permalänk
Melding Plague

Intel stoppar uppdaterad firmware för X25-M G2

Efter en mängd rapporter om fallerande SSD-enheter drar Intel tillbaka den senaste uppdateringen för X25-M G2.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Fin X25-M G2 80GB fungerar efter flashning iallafall. Trist för alla de som kommer få krångla med att få nya diskar via RMA-processen som lär lida (speciellt från mindre butiker) med tanke på hur få diskar som fortfarande kommer hit till vårat land.

Permalänk
Medlem

Samma problem för Corsair, att det ska vara så svårt att ordna TRIM-stöd...

Permalänk
Medlem

Tur man inte flashat ännu.
Men trist för dem som gjort det och stött på problem, hoppas Intel löser det smidigt för alla dem då.

Avvaktar uppdateringen, får se om den är ok!

Permalänk
Medlem

Tur att man kör XP då Hoppas dock de fixar det snabbt. Hoppas kunna köpa Win7 när det släpps så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blir nog en OCZ vertex ändå.

Permalänk

Fy satan, det känns som att jag precis undvikit en kula .. flashade i förrgår utan problem.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

PCPer.com:

Citat:

What seems to be the problem? While we aren't 100% sure yet, it appears the issues are limited to users of Windows 7 and the operating systems need to install some sort of driver after the firmware has been updated. When the user reboots after that software is in place, the drive apparently gets SMART errors and general disk read errors.

Anandtech:

Citat:

Update: Some users have had issues with Intel's TRIM firmware bricking their drives, Intel has since pulled the firmware while they figure out what's going on. If you've downloaded it but haven't updated, do so at your own risk. While we haven't had any issues on the three drives we've updated here others have had problems. We'll keep you posted. Intel's official statement is below:

“Yes, we have been contacted by users with issues with the firmware upgrade and are investigating. We take all sightings and issues seriously and are working toward resolution. We have temporarily taken down the firmware link while we investigate.”

Hittills verkar det begränsa sig till befintliga Win7-installationer och nån drivrutinsuppdatering där via. Kanske man vågar uppdatera sin färska disk när den väl kommer hem innan man installerar 7?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Fy satan, det känns som att jag precis undvikit en kula .. flashade i förrgår utan problem.

Flashade också i förrgår, mitt funkar bra!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Tur man inte flashat ännu.
Men trist för dem som gjort det och stött på problem, hoppas Intel löser det smidigt för alla dem då.

Avvaktar uppdateringen, får se om den är ok!

Mmm redan förlorat 7 timmar på skiten, Intel borde ge mig timlön för att jag slösat tid på deras misstag. Och nu har jag en formaterad SSD och kommer lägga ner 2 timmar till på installation av windows när jag får SSDn fixad....

Det är förresten knappast relaterat till Windows 7 då även BIOS säger att det är fel på disken när man sätter den i IDE läge, S.M.A.R.T funktionen ger det meddelandet tror jag det var. Och även när jag starta upp mitt Win Vista x64 på samma dator på annan hdd med SSDn i ACHII läge så grinar Windows hela tiden på att det är fel på disken och att den kommer krasha. Tummen upp för Intel, dom lyckas IGEN.

Inte nog med det så ville Intel att jag skulle skicka loggar, printscreens, svara på en vägg med text te frågor då jag hade ringt dom, men dom erbjöd sig inte skicka en utbytes ssd med crosshipping, jag sa te dom att ger inte dom mig support tänker jag inte hjälpa dom heller. Ren idioti från deras support, att jag ska supporta dom och inte tvärt om.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om uppdateringen går att ladda hem på något annat ställe ?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Fy satan, det känns som att jag precis undvikit en kula .. flashade i förrgår utan problem.

Exakt. Något nervös igår att det skulle hända något. Men fungerat fint än så länge.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
SpelClockers

Hmm tur att man aldrig hann uppdatera igår. Tänkte uppgradera nu men möttes av meddelandet på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

När win7 startat upp igen efter flashning så hittade den ssd´n som en ny maskinvara och installerade den på nytt om bad mig starta om. Men min verkar funka fint. Antar att felet syns direkt efter flashning, isf är jag lugn.

Permalänk
Medlem

Jag fick min igår och installerade även Windows 7, en iso med alla uppdateringar fram till Oktober. Funkar riktigt bra än så länge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Mmm redan förlorat 7 timmar på skiten, Intel borde ge mig timlön för att jag slösat tid på deras misstag. Och nu har jag en formaterad SSD och kommer lägga ner 2 timmar till på installation av windows när jag får SSDn fixad....

Det är förresten knappast relaterat till Windows 7 då även BIOS säger att det är fel på disken när man sätter den i IDE läge, S.M.A.R.T funktionen ger det meddelandet tror jag det var. Och även när jag starta upp mitt Win Vista x64 på samma dator på annan hdd med SSDn i ACHII läge så grinar Windows hela tiden på att det är fel på disken och att den kommer krasha. Tummen upp för Intel, dom lyckas IGEN.

Inte nog med det så ville Intel att jag skulle skicka loggar, printscreens, svara på en vägg med text te frågor då jag hade ringt dom, men dom erbjöd sig inte skicka en utbytes ssd med crosshipping, jag sa te dom att ger inte dom mig support tänker jag inte hjälpa dom heller. Ren idioti från deras support, att jag ska supporta dom och inte tvärt om.

Vet inte om du låtsas eller om du är sådan här i verkligheten, men du måste ju förstå att ju mer information du ger de desto mer kan de hjälpa dig, de har ingen aning vad som är fel i dagsläget, ju mer info de får in från olika användare desto tidigare kan de komma med en lösning på problemet. Att skicka dig en ny disk löser inte problemet på sikt, det löser inte problemet alls för någon annan än just dig.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

när ska intel lära sig att testa sina firmwares innan dom släpper dom?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei

Inte nog med det så ville Intel att jag skulle skicka loggar, printscreens, svara på en vägg med text te frågor då jag hade ringt dom, men dom erbjöd sig inte skicka en utbytes ssd med crosshipping, jag sa te dom att ger inte dom mig support tänker jag inte hjälpa dom heller. Ren idioti från deras support, att jag ska supporta dom och inte tvärt om.

Det är meningslöst för dem att ta hem din disk eftersom felet bara uppstår på din dator.
Därför vill dom ha så mycket information som möjligt innan dom kan erbjuda dig en ny disk.

Du skjuter dig bara själv i foten om du inte hjälper Intel att lösa ditt problem.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

När släpper intel sina ssd med nya sata standarden?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
jag sa te dom att ger inte dom mig support tänker jag inte hjälpa dom heller. Ren idioti från deras support, att jag ska supporta dom och inte tvärt om.

HAHAHAHAHAHAHA jag skrattar här så jag gråter. Bästa jag läst på länge. Roligaste är att du verkar vara seriös med det påståendet också.

Permalänk

Jag uppgraderade min disk igår, utan bekymmer alls.
Det jag undrar över är om disken kan lägga av när som helst nu, eller uppstår felet direkt efter flashning?

Nån som vet?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Tur att man kör XP då Hoppas dock de fixar det snabbt. Hoppas kunna köpa Win7 när det släpps så...

Förra veckan, menar du?

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade firmware igår också. Har inte haft några problem än så länge.
Skulle den av någon anledning dö så blir det jobbigt då jag köpte den i USA :-/

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk

Uppdaterade också igår, och har inte haft några problem...

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Mmm redan förlorat 7 timmar på skiten, Intel borde ge mig timlön för att jag slösat tid på deras misstag. Och nu har jag en formaterad SSD och kommer lägga ner 2 timmar till på installation av windows när jag får SSDn fixad....

Ja för det står ju ingenstans att man ska ta backup innan man uppdaterar firmwaren...

Permalänk
Medlem

Vad tänker Intel göra med de användare som fått sin SSD-disk att inte fungera då?

Visa signatur

Intel Core i7 920 @2.67 GHz // Asus P6T Deluxe v2 // OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6 GB // GTX 275 896 MB // Cooler Master 932 HAF // 2,3 TB hdd // Corsair TX 650W PSU // Creative SB X-Fi Xtreme Audio

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaxa
Vad tänker Intel göra med de användare som fått sin SSD-disk att inte fungera då?

RMA troligen.

Permalänk

Puh...tur att jag inte fick hem min nya 160GB SSD igår o uppdaterade! :/
Kul att man har tur för en gångs skull ^^

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPION2000
Puh...tur att jag inte fick hem min nya 160GB SSD igår o uppdaterade! :/
Kul att man har tur för en gångs skull ^^

Liknande situation här Väntar på Windows 7 och disken från Komplett

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Får troligtvis min disk idag. Lite oroande är det

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||