Egenbyggd dator, i7 975 XE för under 20k?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TompiQ
Jag måste kolla, lär burken palla trycket med ett 750W's agg eller ska jag dra ihop några extra hundringar och köra 850W?

RAM kan jag alltid lägga till senare.

Hade kört på 850W, dels är det mer framtidssäkert och dels så är det ca. 40 dagar tills dem får in 750W.

Permalänk
Medlem

Gå på 12GB RAM 160gig ssd (alt 80GBx2 i RAID (speeeeeeeeed)) och ett grafikkort.

Sen när spelprestandan inte räcker till längre (cryengine 3, unreal 4 osv.) köper du ett till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Gå på 12GB RAM 160gig ssd (alt 80GBx2 i RAID (speeeeeeeeed)) och ett grafikkort.

Sen när spelprestandan inte räcker till längre (cryengine 3, unreal 4 osv.) köper du ett till.

Bättre att köra en disk istället för att RAIDa SSD's, då accesstiden tredubblas i RAID. I alla fall på Intel's X25-M.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det här inte är relevant, men i den prisklassen känns det som att ett system med ett Tyan Thunder socket F moderkort och dubbla AMD Opteron Quad Core hade varit intressantare än ett förhållandevis alldagligt system med en Intel Core i7 975 EE.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har valt att köra med två grafkort, då jag nöjer mig med ett mindre SSD där jag bara placerar de spel jag känner för mest, och helt enkelt flyttar filer mellan diskarna när jag känner för att spela mer/mindre utav <passande titel här>.

Att pumpa in extra RAM kan vänta tills efter sommarjobbet, 6 Gig lär vara adekvat nog. Jag kommer inte sätta igång med grafandet förrän tills hösten oavsett vad (Jag går än så länge på kurser med tillgång till hårdvara där).

Jag har dock valt att punga ut extra för ett 850W agg.

Så slutresultatet är en mix utav Chamezz's samt megaman1's listor.

Jag fortsätter gärna ta emot tips, och bara den här tråden har hjälpt mig inse vad som går ihop och vad som inte gör det. Ett första steg mot att faktiskt kunna lära mig hårdvara såväl som mjukvara.

Stort tack till alla som bidragit till att ta ner mig på jorden igen. När jag väl fått hit delarna och pusslat ihop dem får vi se om det blir monster eller misse.

Återigen, tack.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Bättre att köra en disk istället för att RAIDa SSD's, då accesstiden tredubblas i RAID. I alla fall på Intel's X25-M.

Det var mer än jag visste, ska lägga det på minnet, Tack:up: