Permalänk
Medlem

Ny speldator , 23k~

Japp, ny speldator. 23k ligger budgeten på.
Go nuts.

Permalänk
Medlem

Bara burken eller alla tillbehör?

Permalänk
Medlem

Vore bra om du skriver vad du vill ha, en lista eller liknande.

Processor
Minne
Hårddisk
Skärm
.. o.s.v.

Permalänk
Medlem

bara dator, Så bra som möljigt för runt 23k.

Permalänk
Medlem

Här är väl vad jag skulle köpa om jag köpte en helt ny rigg för den budgeten, iaf. om jag handlade den på komplett.se:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Här är väl vad jag skulle köpa om jag köpte en helt ny rigg för den budgeten, iaf. om jag handlade den på komplett.se:

http://img519.imageshack.us/img519/3615/kundvagnkomplett.jpg

Varför en raptor disk?

Permalänk
Medlem

När har du tänkt handla burken är det bråttom med det?
Jag skulle ialla fall vänta lite och see vad som händer med nvidia och dessutom ska ju intel släppa 930 cpun.

Sen skulle jag köra på en dator för 20k+ som här så skulle jag antingen välja ett moderkort med stöd för 2x processorer eller också EVGA's classified 4way sli något i den stilen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Varför en raptor disk?

För att de levererar prestanda och är större än de nuvarande SSD-hårddiskarna som fortfarande är för dyra. Dessutom så är det 5års garanti på WD:s raptor-hårddiskar.

BTW: Hur mkt. skiljer det i prestanda mellan en 150Gb Velociraptordisk och intels X25-M G2 på dagens SATA2 ??
Det lär ju inte motivera priset?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

För att de levererar prestanda och är större än de nuvarande SSD-hårddiskarna som fortfarande är för dyra. Dessutom så är det 5års garanti på WD:s raptor-hårddiskar.

BTW: Hur mkt. skiljer det i prestanda mellan en 150Gb Velociraptordisk och intels X25-M G2 på dagens SATA2 ??
Det lär ju inte motivera priset?

Detta var ett klipp jag hittade lite snabbt på youtube. (Finns väl säkert bättre)
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Själv tycker jag också att de fortfarande är dyra osv men idag ska man ha en snabb disk så är det ssd som gäller.
(Väntar själv på att köpa en tills de blir billigare med mer utrymme osv)

Edit: Btw fortfarande dyra? Grabben har en budget på 23k.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Detta var ett klipp jag hittade lite snabbt på youtube. (Finns väl säkert bättre)
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Själv tycker jag också att de fortfarande är dyra osv men idag ska man ha en snabb disk så är det ssd som gäller.
(Väntar själv på att köpa en tills de blir billigare med mer utrymme osv)

Edit: Btw fortfarande dyra? Grabben har en budget på 23k.....

Jo med tanke på det så är ju priserna inte så viktiga men jag läste lite på anandtechs tester att det övriga systemet ofta flaskhalsar och inte gör någon skillnad mellan velociraptor och SSD i verkligheten, men i testprogrammen så prisas SSD däremot...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack grabbar.

Permalänk

Skulle försökt få med en riktig vattenkylning om jag hade den budgeten
men då får man tumma lite på prestandan och det är väl inte aktuellt?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

http://img519.imageshack.us/img519/3615/kundvagnkomplett

VARFÖR ultimate ?

Räcker gott och väl med home premium..

Permalänk
Medlem

Re: Ny speldator , 23k~

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noobenu
Japp, ny speldator. 23k ligger budgeten på.
Go nuts.

P5Q Deluxe
Intel 80gb G2
860
5870
HX750
8gb Corsair Dominator 1600 mhz
W7 HP 64
Samsung 223B
Antec 1200
Samsung SpinPoint F3 1TB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
VARFÖR ultimate ?

Räcker gott och väl med home premium..

För att Ultimate är grymmast Sitter själv på det genom Technet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo med tanke på det så är ju priserna inte så viktiga men jag läste lite på anandtechs tester att det övriga systemet ofta flaskhalsar och inte gör någon skillnad mellan velociraptor och SSD i verkligheten, men i testprogrammen så prisas SSD däremot...

SSD Intel x-25M gör stor skillnad även på äldre system. Min polare har en sådan på sitt E6600 system, och datorn kommer in i windows på bara någon sekund, vilket tog 45 sekunder innan med vanlig HDD. Om en person sitter på så pass gamalt system som skulle flaskhalsa SSD, skulle den personen troligen inte änns köpa SSD. Värt att tänka på........:/

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är jag inte så jävla insatt på ssd eftersom inte tänkt inhandla en närmaste tiden ialla fall men av vad jag sett/läst osv så är ju ssd betydligt snabbare än velociraptorn. Hade det inte varit någon skillnad mellan ssd och velociraptorn så hade ju folk inte valt ssd när ssd är dyrare eller hur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
För att Ultimate är grymmast Sitter själv på det genom Technet

Förbannade fanboys

Vad får man med ultimate?
Jo, fler språk som man knappast har någon användning för då man köper en svensk version, samt en störande brandvägg som klagar på allt mellan himmel å jord, man får inte ens porrsurfa utan att den ska komma och käfta med en.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Förbannade fanboys

Vad får man med ultimate?
Jo, fler språk som man knappast har någon användning för då man köper en svensk version, samt en störande brandvägg som klagar på allt mellan himmel å jord, man får inte ens porrsurfa utan att den ska komma och käfta med en.

Skiter i om jag har xp eller w7 ultimate. Men nu fick jag en licenssgratis och då sa jag inte nej, skulle inte du heller gjort. Menar du UAC? så kan man stänga av det vilket var det första gjorde med RC:n och licensen jag sitter på nu. Absolut ingen fanboy, visst jag föredrar windows före linux men har man haft windows i hela sitt liv är det svårt att vänja om sig till linux även om det blir en dualboot när jag hittar nån linux dist som passar mig

Visa signatur