Fråga ang. återkreditering av laptop!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Fråga ang. återkreditering av laptop!

Hej!
Har fått återkreditering av Asus på en laptop jag köpte för 15500 (de ska återkreditera hela summan) för två år sedan då det drog ut på tiden med min reparation och de hade problem med att ge mig en ersättningsmodell. De sa att de skulle genomföra en återkreditering till Resursbank (då jag köpte på återbetalning), som skulle återkreditera GH-data som ska återkreditera mig.

GH-data erbjuder mig nu en laptop:
http://ghdata.se/WebShop/Applications/Article/ArticlePreviewF...

Vad jag undrar är om jag kan kräva pengar/köpa varor för den summan hos GH-data eller om jag måste acceptera motsvarande vara. Är det GH-Data som bestämmer vad jag kan få?

Uppskattar svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Alltså om Asus (?) gör en återkreditering till Resursbank så ska de även göra motsvarande kreditering till dig. Dvs, som om köpet aldrig existerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Mitt misstag, hade missförstått Asus! Dom återkrediterade leverantören som låter GH-Data göra inköp från leverantören för summan jag betalade, alltså 15 500 kr. Kan jag då kräva att jag får köpa varor för samma summa? Laptopen är ju 2000 kr billigare än vad jag betalade, dvs att dom har ju då mer pengar att spendera hos leverantören.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Som kund har du rätt till en motsvarande vara som den som gått sönder, plus eventuell ersättning om ärendet tagit lång tid. Om laptopen var två år gammal och du nu får en ny för samma summa minus 13% så skulle jag tro att du fått så pass mycket mer dator att du har svårt att hävda att du ska ha ännu mer.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!