Julen närmar sig. Vilken julöl dricker ni?;)

Permalänk
Skrivet av JackeShan:

Chimay Blå får det bli i år. Det står inte julöl på etiketten men fy fasen vilken god öl!

Nackdelen är att man antingen får vänta i en halvtimme tills trycket minskat eller så får man dricka den bra fort...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Nackdelen är att man antingen får vänta i en halvtimme tills trycket minskat eller så får man dricka den bra fort...

Hemligheten med Chimay blå är att man dricker den från en hink.
Sen får man inte glömma att det är fint öl så man får bara mumsa lite på den..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hjälpsam

Eriksberg Julöl, inte så jädra kvalmig och söt.
Inte heller specialflaskor eller speciellt dyrt.
Fick faktiskt skapligt betyg här.
Årets bästa julöl | Vin | SvD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt in på bolaget senaste i dag och skulle se mig om vad man hade för utbud. Och det man hade sa mig faktiskt ingenting. Jag vet inte om det kan ha med att göra att jag inte direkt känner någon större skilland på dom olika öl sorter som finns på marknaden. Ja, okej..jag känner ju skillnad på mörk och på ljus öl. Men skulle man tex hälla upp en mer exlusiv ljus öl imot en mer vanliga "tio kronorns" bira så skulle jag med stor sanolikhet inte känna någon skilland på dom två.

Men jag försöker ju att testa några julsorter varje år. Mest för att föra tradionenen vidare.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är det någon riktig skillnad på julöl och vanlig öl? Förutom att tillverkarna säger att det är "julöl"? Vad tycker ni gör julöl till just julöl? Det är antagligen att det ska vara någon "julig" tillsats i det, till exempel kanel.

Just nu dricker jag en Newcastle, som jag gillar som fan (brown ale) annars är det guinness som gäller under juletider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Är det någon riktig skillnad på julöl och vanlig öl? Förutom att tillverkarna säger att det är "julöl"? Vad tycker ni gör julöl till just julöl? Det är antagligen att det ska vara någon "julig" tillsats i det, till exempel kanel.

Just nu dricker jag en Newcastle, som jag gillar som fan (brown ale) annars är det guinness som gäller under juletider.

Tror att man tillsatte lite julsmaker i julöl

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Lump of Coal:

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk

Oj jävlar, den där ser smarrig ut... Jävla synd att jag inte kan handla på systemet, får se om Monk's eller OT i Stockholm har den...

Permalänk
Hedersmedlem

Underbar öl ja.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

berätta mer om lump of coal, vad kan den jämföras med?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Kan inte jämföra direkt till nånting annat...
Söt lite rökaktikt och lakrits smak, är 8% men alkoholen smakar inte genom. Nästan helt svart. Lite dyr men värt det...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Mörkt, allt går ner

Permalänk
Medlem

Drack Mariestads julöl och falcon julöl i fredags. Falcons smackade riktigt vidrigt medans mariestads var ganska bra.

Visa signatur