Macbook begagnad - CPU eller nVidia-grafik?

Permalänk
Medlem

Macbook begagnad - CPU eller nVidia-grafik?

Jag har i uppgift att leta upp en begagnad Macbook åt en polare. Jag är ganska insatt i Apple-sfären, men jag är osäker på vilket jag ska prioritera åt honom.

Det är en MacBook i polykarbonatplast som är aktuell. Hans behov är till största del ganska basic. Maila, surfa, skriva och så. Men det kan bli aktuellt med musikskapande i framtiden, och då vill han gärna har möjlighet att göra det på den. Förmodligen i Logic då. På så vis är det bra med en Firewire-port vad jag vet, vilket de gamla plast-Macbookarna har.
Men specen går inte konstant uppåt har jag märkt.

Kort och gott har jag hittat två intressanta annonser. En säljer en maxad Macbook 4,1 (2,4 GHz, 4 GB RAM, 250 GB HD) dock med Intels grafik.
En annan en senare modell med nVidia-chipet, men med alla andra spec sämre. (2,13 GHz Core 2 Duo med 3 MB cache, 160GB HD) Inget uppgift om RAM, gissar på 2 GB.

Vilken ska jag rekommendera? Killen i fråga spelar aldrig spel, men jag tänker att grafikchipet ändå kan vara av betydelse när det i framtiden verkar bli mer av GPGPU-uppgifter för datorn.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Du kommer få mer genomgående svar om du postar i Apple mac delen av forumet. Denna delen är oftare för windows datorer.
Men den första datorn ser ju bättre ut, tror inte heller att ett inbyggt 9400M kommer klara tillräckligt många gpgpu applikationer för att vara värd samma pris.