Jag har i uppgift att leta upp en begagnad Macbook åt en polare. Jag är ganska insatt i Apple-sfären, men jag är osäker på vilket jag ska prioritera åt honom.
Det är en MacBook i polykarbonatplast som är aktuell. Hans behov är till största del ganska basic. Maila, surfa, skriva och så. Men det kan bli aktuellt med musikskapande i framtiden, och då vill han gärna har möjlighet att göra det på den. Förmodligen i Logic då. På så vis är det bra med en Firewire-port vad jag vet, vilket de gamla plast-Macbookarna har.
Men specen går inte konstant uppåt har jag märkt.
Kort och gott har jag hittat två intressanta annonser. En säljer en maxad Macbook 4,1 (2,4 GHz, 4 GB RAM, 250 GB HD) dock med Intels grafik.
En annan en senare modell med nVidia-chipet, men med alla andra spec sämre. (2,13 GHz Core 2 Duo med 3 MB cache, 160GB HD) Inget uppgift om RAM, gissar på 2 GB.
Vilken ska jag rekommendera? Killen i fråga spelar aldrig spel, men jag tänker att grafikchipet ändå kan vara av betydelse när det i framtiden verkar bli mer av GPGPU-uppgifter för datorn.