Litet router problem (Netgear rp614 v3)

Permalänk
Medlem

Litet router problem (Netgear rp614 v3)

Hej.
Jag har nyligen fått problem med min netgear rp 614 v3 router.
Det hela började med att vi bytte internetleverantör från telia till bahnhof, vid installationen krävdes det att man inte skulle ha router inkopplad, så jag kopplade ur den.
Efter installationen fungerade internet utmärkt, så prövade med att koppla in routern igen, men då fungerade det helt plötsligt inte.
Fabriksåterställde den och prövade igen, resultatet var att den fick för sig att jag hade Statisk IP, trots att jag har dynamisk IP.

Kopplade in min andra router Rp 614 v4, och efter en snabb automatisk inställning fungerade internet.
Försökte sedan igen med v3 routern, men samma problem.
Efter en- två dagar prövade jag igen, då stod det äntligen att jag hade dynamisk IP, den ställde in sig automatiskt, men när det var klart stod det att internet ej kunde hittas.
Återigen bytte jag router till v4, internet fungerade igen.

Min fråga är då:
Varför blir det så?
Hur kan jag fixa det?

(Ibland kan jag inte komma in på routers inställningar heller, utan den vill bara upptäcka vilken slags IP jag har fixa inställningarna för att när det kommer till "Internet couldnt be found, eller något liknande, starta om samma process)

Permalänk
Medlem

Ibland måste man vänta ca 20min innan macadresslåsningen mot datorn V4 routern släppts av Bahnhof och sedan byta till V3 routern.
Har du uppdaterat firmwaren i routern till den senaste?

Jag hade problem med min netgear RP614 V3 router när jag hade Bredbandsbolaget bytte jag router till min Dlink 604 så fungerade helt plötsligt uppkopplingen.

I annat fall varför inte köra på V4 av routern som dessutom är nyare och använda V3 routern intern om du behöver flera utgångar?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har uppdaterat de, ej säker dock.

Anledningen till varför jag bytte från v4 till v3 var för att när man spelade på v4 routern så blev ofta Dc:ad från spel, msn loggades ut, och andra roliga problem.

Permalänk
Medlem

Jag har en firmware som jag fick tag på när min router krånglade, tappade uppkopplig å sånt. Efter denna uppgradering så funkade den kalas. OBS till V3

http://foppson.servehttp.com/RP614v3_V6.1RC6NA.zip

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

tackar!
Skall pröva så fort min router inser att jag har dynamisk och inte statisk ip som den hävdar nu..