Samlingstråd, 13:37-erbjudanden från Komplett

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Precis likadant för mig, skickades i Måndags och såg ingenting på kollisökningen. Trodde man skulle få vänta i evigheter, men så kom disken just där vid lunchtid Bor i Lycksele så du som är umebo borde ju fått den i samma veva tycker man.

Ah, men då får jag förhoppningsvis disken imorgon. Fick du disken idag? Hur stort var paketet? Kanske inte gått in i brevinkastet och det har lämnats på närmaste postkontor så får jag kanske en avi imorrn...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av kalkih:

Det var inte precis den snabbaste leveransen jag har varit med om. Står fortfarande bara Bekräftad och så många dagar ska det väll inte behöva ta för att man skall få hem sin vara när ni har den i lager och allt?
Stort minus!
Inget svar får man från eran support heller.

Ber om ursäkt för att du fått vänta. Anledningen till att det har tagit extra tid är för att vi har gått igenom alla order manuellt för att säkerställa att allt sett rätt och och fånga upp eventuella dubbelorder så att så många som möjligt ska få varsin disk.

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericobarco:

Ah, men då får jag förhoppningsvis disken imorgon. Fick du disken idag? Hur stort var paketet? Kanske inte gått in i brevinkastet och det har lämnats på närmaste postkontor så får jag kanske en avi imorrn...

Gick ej in i brevinkastet, var bara ett vadderat kuvert men ändå för stort. Brevbäraren ringde på och jag hade som tur var inte hunnit fara på jobbet

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Ber om ursäkt för att du fått vänta. Anledningen till att det har tagit extra tid är för att vi har gått igenom alla order manuellt för att säkerställa att allt sett rätt och och fånga upp eventuella dubbelorder så att så många som möjligt ska få varsin disk.

/Mikael

Borde ni inte hinna skicka idag isåfall så man hinner få den i morgon, torsdag?
Står ju fortfarande som "Bekräftad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/___________________________...

Så här ser det ut den längst upp för mig är inte på är det felet=

Skrivet av pompa_kumla:

Sata raid ahci mode var inte på när jag formatera dock att jag satt på ahci i onboard sata ide ctrl mode. Nu har jag satt på den som jag missa men är det så illa att man måste formatera om skiten

Bilden är blockerad här på jobbet tyvärr.
Sata Raid Ahci mode är den första inställningen på skärmen - Den skall vara PÅ
Onboard sata ide ctro mode är den andra inställningen på skärmen - Den skall vara AV
Så har jag fattat det som. Dessutom rekommenderas du att du använder SATA_0 porten för SSDn. Har du flera skall du använda SATA_0 och SATA_1. GSATA_0 är Gigabytes egna kontroller

Skrivet av Brainstorm:

Borde ni inte hinna skicka idag isåfall så man hinner få den i morgon, torsdag?
Står ju fortfarande som "Bekräftad"

Komplett skrev tidigare att de skickar resterande imorgon. Håller med om att det är riktigt sent (1v leverans) men men...du hinner fortfarande ångra dig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

jo, då får jag den på fredag om jag har tur....annars måste jag vänta till måndag :-S

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Gick ej in i brevinkastet, var bara ett vadderat kuvert men ändå för stort. Brevbäraren ringde på och jag hade som tur var inte hunnit fara på jobbet

Aha, då var det som jag trodde. Tack för infon, då känner jag mig lite lugnare. Fick en lagringsdisk och 2,5">3,5" adapter från Dustin idag. Hade varit kul att få allt på en gång men då får det förhoppningsvis bli imorgon istället.

Permalänk
Medlem

Mocka har båda två nu men det var inte det som löste mitt problem testade att byta sata kabel och dubblade siffrorna så nu funkar det som det ska tack:)(

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Mocka har båda två nu men det var inte det som löste mitt problem testade att byta sata kabel och dubblade siffrorna så nu funkar det som det ska tack:)(

Jasså? Nu blev jag verkligen nyfiken. Vad för kabel? Är kabeln vikt på något sätt eller rak?
Ska även testa båda AHCI-inställningarna när jag får SSDn från Komplett (om det nu blir denna veckan).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Dubbel prestanda av att byta kabel? Måste ha varit något fel på kabeln då

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

/Mikael

Samma sak sa ni ju i fredags när någon frågade om när ni skulle skicka dem, fast då ska ni att ni skulle skicka alla i helgen eller på måndagen! Lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dubbel prestanda av att byta kabel? Måste ha varit något fel på kabeln då

Jag har också stora problem med min nuvarande SSD. Bytte till en "riktig" SATA-300 kabel men märkte inga förbättringar. Tror faktiskt SSDn håller på att gå sönder p.g.a. att den körs i ATA mode och inte AHCI som den borde men nu är jag lite OT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar var min hårddisk är :c Står skickad men sen ingenting mer, den ska till Komplett Stockholms och fortfarande inte dykt upp något sms :<
Bah, mailade supporten 10.20 idag och frågade om dom visste, fortfarande inte fått svar :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Undrar var min hårddisk är :c Står skickad men sen ingenting mer, den ska till Komplett Stockholms och fortfarande inte dykt upp något sms :<
Bah, mailade supporten 10.20 idag och frågade om dom visste, fortfarande inte fått svar :<

Mailade dem också idag angående den långa leveransen, har inte fått något svar jag heller.Mycket dåligt...

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Jag beställde också en SSD disk och har hittills vart lite smått besviken då jag inte märkt någon skillnad.
Körde testet AS SSD Benchmark och där fick jag:
Seq:
Read: 132,70 MB/s, Write: 114,42 MB/s

Men det verkar som vissa får till och med dubbla hastigheten på Read, är det något man ska aktivera? Är inte så insatt i SSD diskar

Permalänk
Skrivet av GripeN90:

Högerklicka på BO-MP i Steam -> Properties -> Local Files -> Verify Intergrity of Game Cache..

Borde göra susen.

Tack som FAN! det fungerar perfekt nu !
Är det någon idé att ha steam på SSD-disken föresten? kommer det bli någon märkbar skillnad?
kom och tänka på det nu ..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Tjenare!
Jag beställde också en SSD disk och har hittills vart lite smått besviken då jag inte märkt någon skillnad.
Körde testet AS SSD Benchmark och där fick jag:
Seq:
Read: 132,70 MB/s, Write: 114,42 MB/s

Men det verkar som vissa får till och med dubbla hastigheten på Read, är det något man ska aktivera? Är inte så insatt i SSD diskar

Så här får du göra: http://www.youtube.com/watch?v=Bn0XTsIXQiA Sen kan du också köra cmd som admin och skriv in: fsutil behavior query DisableDeleteNotify för att se om TRIM är på. Får du en nolla som svar är det aktiverat. Är det verkligen 1st 64GB du kopplat i? För 114 write låter väldigt högt

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Sata kabeln var en rak från 2005 och den andra som funka bra var vinklad köpt 2008 vet inte om det är någon skillnad på dem eller om ena var "trasig"

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ericobarco:

Jag har samma problem, jag valde att det skulle skickas med brev eftersom det gick att välja (Brukar vara ett snabbare lev.sätt och även billigare). Därav har inte jag heller något giltigt kolli.nr. Kanske du sitter i samma sits? Hoppas det dyker upp imorrn.

Fick min idag, Sitter och installerar lite program....

EDIT: 44,1Gb ledigt nu... W7 x64, Minecraft, Java, Nvidia drivrutiner och µTorrent installerat

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Jag har inte haft ngn tur med dual-boots tidigare, men jag följde lifehackers tutorial, och det har funkat bra, både med mekanisk HD och SSD.

http://lifehacker.com/#!5403100/dual+boot-windows-7-and-ubunt...

Oki, körde bara en helt vanlig install och det gick perfekt för mig.

Skrivet av Fritjof92:

senaste lär ge stuttering och det är väl inte så roligt?

Kolla "customer reviews"

Hehe, jo jag har sett det, men man får väll testa ett tag och se om man får samma sak

Jag fick resultaten läs 247.3MB/s och skriv 69.64MB/s, har inte AHCI aktiverat vad jag vet.
På min gamla SATA 500GB disk fick jag läs 73.87MB/s och skriv 70.55MB/s.

Blev mest imponerad som någon annan skriver vid uppstart först efter att Windows-loggan försvunnit då man redan kommit in på skrivbordet innan skärmen hunnit ställa om sig till rätt upplösning I övrigt har jag inte hunnit testa så himla mycket. Kör alltid sovläge på datorn som startar på någon sekund oavsett hur snabb disken är.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Så här får du göra: http://www.youtube.com/watch?v=Bn0XTsIXQiA Sen kan du också köra cmd som admin och skriv in: fsutil behavior query DisableDeleteNotify för att se om TRIM är på. Får du en nolla som svar är det aktiverat. Är det verkligen 1st 64GB du kopplat i? För 114 write låter väldigt högt

Tack för snabbt svar!
Ja det är den SSD:n och fick lite över 114 när jag gjorde testet igen sen ;)..

Jag testade att ändra den enda jag såg till AHCI, men då gick det inte att starta datorn den dog bara när den ladda Windows. Gör jag något fel?

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Tack för snabbt svar!
Ja det är den SSD:n och fick lite över 114 när jag gjorde testet igen sen ;)..

Jag testade att ändra den enda jag såg till AHCI, men då gick det inte att starta datorn den dog bara när den ladda Windows. Gör jag något fel?

Då gjorde du samma fel som jag, dvs, installera Windows utan AHCI. Det går dock att lösa genom att följa denna korta guide: http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Då gjorde du samma fel som jag, dvs, installera Windows utan AHCI. Det går dock att lösa genom att följa denna korta guide: http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-...

Intressant guide det där, den får det att verka svårare än vad det är

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

AHCI ökar inte prestanda utan ger bara mer funktioner.
Vad jag kan se så bör det vara motsatt å aktivera AHCI då det tar upp mer resurser. (gäller ej raid då det gynnas)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

AHCI ökar inte prestanda utan ger bara mer funktioner.
Vad jag kan se så bör det vara motsatt å aktivera AHCI då det tar upp mer resurser. (gäller ej raid då det gynnas)

?

AHCI kan absolut öka prestandan genom NCQ, native command queuing, och det gäller både vanliga HD och SSD. Hur stor skillnad det gör beror på användningssätt.

Tidigare, när NCQ var nytt och innan det blev ordentligt optimerat kunde man förlora mer än man vann, men det gäller inte längre, iaf enligt min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fick min igår och installerade Windows 7 + Service Pack 1. Hade valt AHCI i bios innan och fick lite dålig prestanda i testprogrammen, visade sig att mitt gigabyte moderkort hade en annan inställning att ändra också för att få igång AHCI på SATA3 portarna, blev lite bättre efter det!

AHCI VS IDE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gizgiz:

Fick min igår och installerade Windows 7 + Service Pack 1. Hade valt AHCI i bios innan och fick lite dålig prestanda i testprogrammen, visade sig att mitt gigabyte moderkort hade en annan inställning att ändra också för att få igång AHCI på SATA3 portarna, blev lite bättre efter det!

AHCI VS IDE

Lite?

Som du ser på 4K QD32 (Queue Depth/32 samtidiga utestående läs/skriv-förfrågningar, NCQ arbetar) så är prestandan oerhört mycket bättre. Nästan 1,5ggr på write och 7ggr snabbare på read.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Nappade också på erbjudandet. Kör den som speldisk, men jag undrar om man borde ha den som OS disk istället för Intel 80GB G2? Crusial får ju lite mer poäng, men Intel har ju alltid varit känd för att vara bra som OS disk. Vad tycker ni?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nappade också på erbjudandet. Kör den som speldisk, men jag undrar om man borde ha den som OS disk istället för Intel 80GB G2? Crusial får ju lite mer poäng, men Intel har ju alltid varit känd för att vara bra som OS disk. Vad tycker ni?

Mer poäng i vad? Jag kollade anandtechs ssd bench och där vinner min x25 g1 över crucial 64GB. Jag tycker att du ska ha kvar inteldisken som systemdisk.

Permalänk
Medlem

Mitt resultat med Asus laptop i sign (N73JN) :

Tänkte att det kanske vore intressant för de som väntar på disken att se hur den presterar i Sata2.