Playstation 3-tråden, del 3

Permalänk

Mitt PS3 kunde fått en YLOD dagen efter jag köpte den.
Och jag tycker PS2-kompabiliteten är viktig, så jag tänker köra på denna så länge det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musta_jokeri:

Yes, precis den jag har.

Hur lätt/svårt är det att byta?

Att byta ut BD enheten är inte svårt, logikkortet har bara kablar och ett par skruvar som håller den fast. Flytta logikkortet till den "nya" och montera ihop allt igen, därefter så ska det funka.

Här är en video på hur du nermonterar (och fixar YLOD på) PS3an, http://www.youtube.com/watch?v=RcATu8ZjXZ0 (specificerad för 60GB).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har själv gjort det där fixet på en kompis ps3a. Det fungerade i några dagar bara!

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair RM850x V3 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av guffen86:

Har själv gjort det där fixet på en kompis ps3a. Det fungerade i några dagar bara!

Om du menar YLOD fixet så varierar det, jag har fått 3 stycken YLOD/RLODs detta året med X antal månader emellan. Fixen tar mig bara strax över en timme att göra, then I'm back to gaming.

Fast jag har funderat på att göra mig av med min 60GB och skaffa en Slim och PS2a då min 60GB inte kan spela import (NTSC, NTSC-J), varav en del spel jag har för PS2 systemet är det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Fick och installerade min nya PS3-läsare igår.
PS3an har nu rullat 17 timmar Endurance race på GT5 utan problem.

Tack för hjälpen 037180!

Permalänk

Tjena! jag sitter här med mitt PS3 o väntar in nya Call of duty: modern warfare 3 och nu är de så att jag undrar om de går att spela multiplayer så att två spelare kan ha varsen tv så man inte har split screen utan helt enkelt en varsen tv? spelar har ju dock inget med de o göra kan ja tänka mig men nämnde det ändå

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Frågar å en släktings vägar!

Uppdateras spel via sony's nät även om man struntar i att skaffa konto på/åt ps3an?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Frågar å en släktings vägar!

Uppdateras spel via sony's nät även om man struntar i att skaffa konto på/åt ps3an?

spelen uppdateras även om du inte är inloggad på ditt konto
dvs du behöver inte ha ett PSN konto bara internet så uppdateras dom

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk

För ett par månader sen välte jag PS3an vilket ledde till att GTA slutade funka, det var nog både jack i skivan och skador på hårddisken då vissa redan installerade demos slutade funka.

Jag kollar mest på film o det enda spelet jag spelat har fortsatt funka så jag har skjutit på problemet.

Nu häromdan när jag köpt RDR för en spottstyver o skulle installera det så låste det sig efter installationen och sen har PS3an inte gått att starta alls utan jag har hamnat i menyn för att reparera hårddisken. Jag körde "reparationen" ett par ggr men jag blev skickad till den menyn efter varje uppstart.

Då har jag läst på lite och förstått att det man får göra i det läget är att köra safe mode och återställa hela systemet vilket inbegriper omformatering av hårddisken. Eftersom jag har 2-3 spel så kvittar det för mig. Problemet var då att vid återställningen så låste den sig på första momentet direkt under första momentet Restore Default settings och låg kvar där i ett par timmar.

Till slut tvingades jag bara stänga av den och nu när jag omstartar kan jag inte ens få igång safe mode igen utan kommer bara till att det inte hittar någon hårddisk alls.

Är det ens nån mening med att plocka ur hårddisken och koppla in den i PC:n o formattera om där eller är den helt förstörd iaf?

Går det att byta hårddisk numer på Slim, det är så satans mkt skrivet om det där så jag blir snurrig om att Sony spärrat det på nåt sätt?
Alternativet verkar stå mellan att köpa en ny för 2k eller att byta hårddisk vilket verkar kosta minst 600 spänn iaf.

den är 1.5 år gammal så KköpL gäller ju fortfarande och jag kan ju lämna in den till NF samtidigt som jag köper en ny o sen säljer den gamla på blocket om de byter hårddisk på den men tror ni det finns nån risk att NF börjar krångla om att jag förstört den själv och debiterar mig en massa?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja min PS3a men har en del köpa spel på HDDn som jag vill skall följa med. Finns det något sätt att byta användarnamn + andra uppgifter till nästa köpare? Vad borde jag tänka på mer?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Funderar på att sälja min PS3a men har en del köpa spel på HDDn som jag vill skall följa med. Finns det något sätt att byta användarnamn + andra uppgifter till nästa köpare? Vad borde jag tänka på mer?

Spel köpta på PSN är låsta till ditt konto och kan inte föras över till någon annan.
Med andra ord inte en bra försäljningsvinkel då man inte vill låta sitt eget konto ligga kvar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Spel köpta på PSN är låsta till ditt konto och kan inte föras över till någon annan.
Med andra ord inte en bra försäljningsvinkel då man inte vill låta sitt eget konto ligga kvar.

Mjo, tänkte dock att personen kunnat ta över kontot bara man kunde ändra alla uppgifter som mail, användarnamn, personuppgifter, lösenord osv innan köpet?

Edit - Om detta inte är en bra idé och jag vill radera mitt konto. Gör man det på nätet eller i PS3an? Letade lite igår men hittade inget sätt att makulera ett konto.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mjo, tänkte dock att personen kunnat ta över kontot bara man kunde ändra alla uppgifter som mail, användarnamn, personuppgifter, lösenord osv innan köpet?

Edit - Om detta inte är en bra idé och jag vill radera mitt konto. Gör man det på nätet eller i PS3an? Letade lite igår men hittade inget sätt att makulera ett konto.

Du kan inte ändra användarnamn.
Så vill du ge personen ditt konto i försäljningen så är det bara lösen, e-mail och kreditkort som kan bytas.
Men du får leva med att denne köpare använder "ditt konto" för all framtid

Väljer du att "radera kontot" så råder jag dig att avaktivera det i din PS3. Att makulera det helt är bara dumt då du kanske i framtiden vill spela på en nyköpt PS3 eller hos en vän...

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du kan inte ändra användarnamn.
Så vill du ge personen ditt konto i försäljningen så är det bara lösen, e-mail och kreditkort som kan bytas.
Men du får leva med att denne köpare använder "ditt konto" för all framtid

Väljer du att "radera kontot" så råder jag dig att avaktivera det i din PS3. Att makulera det helt är bara dumt då du kanske i framtiden vill spela på en nyköpt PS3 eller hos en vän...

Jaha, okej. Tack för svaret.

Vet du hur man avaktiverar kontot i PS3an?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett PS3 till mig själv nu när jultiden är på G. Tror ni den kommer bli mycket billigare? Inte för att den är speciellt dyr just nu. 1900kr för 160GB varianten. Är det skillnad på dem två förutom HDD storlek??
Alla hundralappar sparade är ju hundralappar man kan lägga på annat viktigt så som spel

Permalänk
Medlem

Nope, enda som skiljer är HD och den går ju byta sen om man känner att den man valt är för liten. Tror inte det kommer bli jättemycket billigare. Känns som priserna är ganska fasta ett tag framöver nu. Kanske att något ställe har bra erbjudande med spel eller kontroller i något paket.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jaha, okej. Tack för svaret.

Vet du hur man avaktiverar kontot i PS3an?

Under account management på din PS3 har du system activation.
Bara att inkativera konto där.

Sedan radera det från din PS3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Under account management på din PS3 har du system activation.
Bara att inkativera konto där.

Sedan radera det från din PS3.

Underbart, tack för svaret! Lär ju formatera HDDn också för säkerhetsskull. Man kunde göra det i systemet om jag inte minns fel.

Visa signatur

Permalänk

Hej. Hade bara en fråga. Jag laddade ner en app från PS Store som heter Music Unlimited och sen när jag vill radera den går det inte. Jag installerade den och sen så visade det sig att det inte var någor för mig så jag raderade, men den finns kvar där och om jag går till den i "musik" och trycker på triangel för att sedan radera den så kommer det inte upp någonting när man trycker på triangel. När jag går in på den måste jag installera den igen. Någon som vet vad jag kan göra för att ta bort den?

Permalänk
Medlem

Var väl ett tag sen Sony blev hackat. Vad är det som gäller nu, dvs vad är det bästa man kan göra nu? Avsluta psn konto osv. Vill avsluta/radera allt som har med psn och göra.

Permalänk
Medlem

Vart i Helsingborg (eller strax utanför) kan man köpa kabel som denna? http://www.amazon.co.uk/Premium-inch-3-5mm-Stereo-Cable/dp/B0...

Hittar bara motsatta versioner av den typen av kabel, min polare behöver den för att få både ljud från PS3an och Skype från datorn, och att beställa från Amazon är ju bara omständigt pga väntetiden jämfört med en kort bilresa.

Edit:

Fixade länk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Var väl ett tag sen Sony blev hackat. Vad är det som gäller nu, dvs vad är det bästa man kan göra nu? Avsluta psn konto osv. Vill avsluta/radera allt som har med psn och göra.

Det är bara gå in i inställningar och avsluta de, ska inte vara några konstigheter.

Skrivet av 037180:

Vart i Helsingborg (eller strax utanför) kan man köpa kabel som denna? http://www.amazon.co.uk/Premium-inch-3-5mm-Stereo-Cable/dp/B0...

Hittar bara motsatta versioner av den typen av kabel, min polare behöver den för att få både ljud från PS3an och Skype från datorn, och att beställa från Amazon är ju bara omständigt pga väntetiden jämfört med en kort bilresa.

Edit:

Fixade länk

Claes Ohlson, Elgiganten, Siba eller vilken annan vanlig hemelektronikaffär ska ha sådana, om inte borde de ta in det utan problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimpen 316:

Hej. Hade bara en fråga. Jag laddade ner en app från PS Store som heter Music Unlimited och sen när jag vill radera den går det inte. Jag installerade den och sen så visade det sig att det inte var någor för mig så jag raderade, men den finns kvar där och om jag går till den i "musik" och trycker på triangel för att sedan radera den så kommer det inte upp någonting när man trycker på triangel. När jag går in på den måste jag installera den igen. Någon som vet vad jag kan göra för att ta bort den?

Är inte Music Unlimited (Som jag faktiskt var en helt okej tjänst ändå) likt mubi, vidzone och de andra tjänsterna en del av systemet?
Således skulle nog ikonerna finnas där även om du inte laddat ner något från PSN.

Edit: Jag får upp delete på triangel menyn. Testade på mubi och den försvann helt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv

Fick ett Playstation 3 i julklapp och är väldigt nöjd med det
Fick GT5 med vilket jag spelat flitigt.
Köpte Heavy Rain och Uncharted 1 igår och klarade precis ut Heavy Rain, grymt bra spel det med!

Tänkte köpa lite fler spel till ps3, vilka spel måste man bara spela? Gamla som nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon141556:

Fick ett Playstation 3 i julklapp och är väldigt nöjd med det
Fick GT5 med vilket jag spelat flitigt.
Köpte Heavy Rain och Uncharted 1 igår och klarade precis ut Heavy Rain, grymt bra spel det med!

Tänkte köpa lite fler spel till ps3, vilka spel måste man bara spela? Gamla som nya

Uncharted serien säger dom flesta, så där har du 2an och 3an till att köpa

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Metal gear serien för fan!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Metal gear serien för fan!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Indeed!

God Of War serien, Metal Gear Solid HD + 4an, Assassins Creed 2 + BH + Revelations, Infamous 1-2 m.fl

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lägga till ett kontokort när jag har ett "ä" i mitt namn.

Jag skaffade nyss Killzone 3 och vill kunna köpa kartpaketen, men nu är det så att jag har ett "ä" i mitt namn.
När man skriver kontoinnehavarens namn så verkar det vara väldigt kinkigt med hur bra namnet stämmer överens.
När jag gör det inne på https://store.playstation.com/login.gvm står det "Please enter your name as it appears on your credit card", vilket jag ju gjort.
Det är bara det att sidan vägrar acceptera "ä", och min bank godkänner inte namnet med ett "a".

Jag har även testat att göra det via konsolen, men hittar inte "å,ä,ö".

När jag precis skaffat PS3:an (i början av januari 2010) laddade jag min wallet med pengar som jag köpte Dante's Inferno DLC och Burnout Paradise för.
Vid den tidpunkten måste det ha funkat med bokstäver utanför det engelska alfabetet.

Det måste finnas flera på forumet som stött på detta problem eller helt enkelt vet hur man ska göra.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Problemet är inte å, ä eller ö eftersom de funkar när man handlar på PS3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om att de inte godkänner a istället för å iaf, verkar skumt sedan för jag har alltid kört med å i mitt namn och aldrig fått stul med PSN eller Playstation Store, vad exakt är svaret när du inte får godkänt köp? kan inte vara så att de är något annat som strular mer allmänt?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood