Envist skrivskydd @ microSD-kort

Permalänk
Medlem

Envist skrivskydd @ microSD-kort

Okej, såhär är det. Efter ett par timmars googlande och pillande har jag fortfarande inte lyckats få bort skrivskyddet på minneskortet i min digitalkamera. Sitter inget såntdär litet fiffigt fysiskt lås på kortet, utan det är nått annat som klabbar. Hittade en eminent guide om hur man fixade det hela i cmd här, men resultatet blev följande:

Och det fungerar som ni ser fortfarande inte. Frågan är då, what's up med Current Read-only State? Den lilla parametern hade jag gärna kastat ut med huvudet före, frågan är hur. Kan givetvis vara så att jag suger på och googla också, men hittar endast ett par andra nissar med samma problem, inga lösningar.

Har ingen kortläsare till kortet, utan mixtrar via usbkabeln till kameran. Sitter på Win7 Ultimate x64, och jag vill alltså formatera om kortet helt samt få bort write-protect.

Tacksam för alla svar, speciellt de som löser problemet.

Edit: Kameran är förresten en Olympus µ850 SW.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur får men ett SD som inte går att skriva på? Alltså var har du fått tag i detta minne?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Minns inte vart jag köpte det, men har haft det fullt fungerande i ett par år säkert. Sedan en vacker dag när jag höll på och ta nå bilder, filma eller vad jag nu gjorde så tog det stopp helt plötsligt. Helt vanligt SanDisk-kort.

Edit: Typo. Tack Jalle64.

Permalänk
Hedersmedlem

Du menar sandisk? Men ok satt det i kameran när detta skedde? Provat att omformatera det i kameran?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Sorry för typon där.
Har även testat i kameran, fungerar inte där heller (varken formatering eller att ta bort bilder/filmer en och en).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se efter om det inte sitter en spärr på kortet, jag har det på två av mina kort, helvete om man glömmer bort det:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Sitter inget såntdär litet fiffigt fysiskt lås på kortet, utan det är nått annat som klabbar.

Som sagt var ingent sådant evil stuff, det var bland det första jag tänkte också.

Permalänk
Medlem

Prova om du kan ta bort partitionen på minneskortet, genom Diskhanteraren i Win7. Sen lägg till ny partition och formatera i valfritt format. Så gjorde jag med ett Transcend USB-minne jag ville ha i NTFS men kom i FAT32 som standard, samt var skrivskyddat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Fungerar inte, det står som Read Only i diskhanteraren, även om man går in i cmd och tar bort det.