Permalänk
Medlem

Bostadsbubbla?

Jag och min sambo har precis sålt bostadsrätten och ska flytta från Västerås till Göteborg. Vi kommer till en början att bo hemma hos hennes föräldrar, men ska så snart vi har fixat jobb skaffa oss ett eget boende. Häri ligger mina bryderier, och jag gör nu det enda rätta och åberopar Sweclockers enorma kunskapsbank för att hjälpa mig.

Ingen har väl undgått nyheterna med dåliga tider och lågkonjunktur. Någonstans i allt detta ligger det något i bakhuvudet på mig som försöker påkalla min uppmärksamhet. Det skriker något om en bostadsbubbla som tydligen ska spricka när räntorna oundvikligen börjar krypa uppåt. Ligger det någon sanning i detta?

Vår idé var att köpa en villa i någon av småorterna norr om Göteborg längs E45:an. Vi Beräknar att vi ska komma undan med cirka 2 miljoner (ja, ja, det är inget slott vi snackar om direkt!)

Fast nu börjar jag få lite kalla fötter i och med det här med den beryktade bostadsbubblan och tänker att det kanske är bättre att skaffa sig en hyresrätt och vänta tills bubblan spricker för att då slå till snabbt som en mungo och köpa den där villan för en spottstyver. Tänker jag alldeles galet nu, eller är jag någorlunda på rätt spår?

Okej, detta blev kanske lite luddigt såhär klockan 6 på morgonen. För att sammanfatta lite: Finns det en bostadsbubbla och i så fall kommer den spricka inom den närmaste tiden (inom ett till två år)? Bör man i så fall vänta med bostadsköp och skaffa en hyresrätt eller rent av bo kvar hos svärföräldrarna så länge?

Är mycket tacksam för vettiga råd och förslag.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Hedersmedlem

Räntan kommer med all sannolikhet att öka inom de kommande 6 månaderna. Men det kommer inte bli någon extremhöjning med efterföljande krasch, priserna kommer på sin höjd korrigeras något (det är många andra som resonerar som du och som därmed kommer att driva priserna upp igen). Se till att ni har tillräckliga marginaler, men det kommer nog banken ändå kräva av er.

Men en bostadsbubbla finns det absolut. Det är dock inget som får spricka eftersom det skulle ha enorma konsekvenser för svensk ekonomi, så det är bättre att hålla uppe skenet med för låga räntor och räntesubventioner ... Trist för oss som står utanför bostadsmarknaden och får betala 50, 60, och 70-taliseternas miljonvinster.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tror inte vi får en bostadsbubbla, dock lär prisökningen stanna av temporärt, eventuellt att priserna backar 10% eller så för att sedan öka igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Men en bostadsbubbla finns det absolut. Det är dock inget som får spricka eftersom det skulle ha enorma konsekvenser för svensk ekonomi, så det är bättre att hålla uppe skenet med för låga räntor och räntesubventioner ... Trist för oss som står utanför bostadsmarknaden och får betala 50, 60, och 70-taliseternas miljonvinster.

Hoppa in i bostadsmarknaden nu då! Så har du också tid att göra vinst. Hade man varit smart (dvs inte göra som jag gjorde) skulle man ha hoppat in innan man började plugga på högskola, så skulle man haft en fin vinst som blivit kontantinsats till en större lägenhet efter studierna.

Har man heltidsjobb är det ju inga stora problem att haka på bostadsmarknaden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Räntan kommer med all sannolikhet att öka inom de kommande 6 månaderna. Men det kommer inte bli någon extremhöjning med efterföljande krasch, priserna kommer på sin höjd korrigeras något (det är många andra som resonerar som du och som därmed kommer att driva priserna upp igen). Se till att ni har tillräckliga marginaler, men det kommer nog banken ändå kräva av er.

Är lite inne på samma som dig där, tror inte heller att det kommer komma ett stort ras. -20% som tidningarna snacka om är väll möjligt, men inte över en natt. Och väldigt beroende på område.

Ett område med kanske 2-3 par på visning och lite mindre aktraktivt som en förort kanske kommer få större nergång än en central lägenhet med säg 10-15 par som tittar. Utbud mot efterfrågan.

Men kanske värt att vänta med att köpa tills ränteökningarna börjar komma, det kan kyla av lite med?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

När man i Sverige ska ta ett bostadslån så gör banken en kalkyl på ~7% ränta. De räknar med att du ska klara av den. Klarar man 7% är man beviljad lånet.

Att det skulle bli en bubbla där priserna skulle rasa med 20% över en vecka är inget jag själv tror på.

Först så ska riksbanken höja styrräntan, vilket är sagt att hända till sommaren eller efter sommaren. Den kommer stegvis öka men ändå i rätt rask takt.
Enligt bankernas prognoser så kommer räntan att "normaliseras" tillbaka till ~5% vid 2013. Det vill säga, om tre år kommer räntan vara 5%.
Vid det skedet då kanske har priserna slutat ÖKA, men kan med stor möjlighet ligga kvar på dessa "all time high" priser.

Varför priserna har ökat är itne bara för att det är snorbilligt att ha lån, men även att utbudet på marknaden just nu är jätte lågt! I alla fall när man pratar om Stockholm. (är väl samma i GBG).

Skulle det bli så att det är en bubbla som spricker (osannolikt) så har du ändå en fastighet du kan fortsätta äga och vänta tills priserna normaliseras igen.

Hur tänkte du skaffa dig en hyresrätt? Bo i andrahand i 3 år där ni måste flytta var 6te månad?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att gilla läget, behöver man någonstans att bo är det bara att betala

Sen är det skillnad på bubbla och bubbla Vi kommer ju knappast se något 50% prisfall på bostäder, det kostar helt enkelt för mycket att bygga nytt och man måste bo någonstans, vist 10% på några miljoner svider det med så länge man itne betalar vad man dedömmer som ett grovt överpris och inte räknar med att göra förtjänst på försäljnign senare så.
Och om du nu inte är ute efter något kortsiktigt klipp så är det ju omöjöigt att bedömma hur marknaden ser ut om 5-10 år när du eventuellt ska sälja bostaden igen.

Men jag förstår dig det spelar ju inte så stor roll om man betalar 1 eller 2 miljoner för huset bara man kan få tillbaks pengarna när man säljer , är ju skit trist om man gör några 100k i förlust oavsett om man gett en eller tre mille för kåken.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Den låga räntan (kostar knappt något och låna pengar) och extremt hög efterfrågan gör ju att priserna förmodligen ligger klart över vad de borde.

Att priser kommer gå upp så mycket mer är inte sannolikt. Backar man bandet 20-30 år så har vi gått från räntor på kanske över 10% samt där folk fick amortera av lånen (hela lånen) till idag där de flesta endast betalar räntor samt där räntan knappt finns.
Denna process har ju gjort att priset på boende kunnat öka något enormt eftersom det är månadskostnaden som blir det som avgör totalpriset.

Det går inte och lätta upp mer där såvida regeringen inte börjar ge bort pengar för husköp
Mycket osannolikt att inflationen kan sätta fart på bostadspriser igen för inflationsbekämpning är idag högprioriterat.

Att alliansen släppt tyglarna så här (SBAB är ledande i att låna ut där bostaden får lov och vara 95% som säkerhet på lånen) är mycket märkligt.

- Så länge efterfrågan på lägenheter är hög så kan priserna hållas uppe men skulle man börja bygga igen och göra det lättare att få bostäder så kan de börja sjunka.
- Tillåter man mer konkurrens bland byggentreprenörer så kan det också sänka priset för det kostar mycket och bygga idag, mycket på grund av dålig konkurrens.
- En ränteökning på 3% lär dämpa efterfrågan rejält vad gäller konsumtion, stiger den mer så kommer det med stor säkerhet bli en priskorrigering neråt. Gissar på över 20% på något års.
- Inför man regler för att amortera av mer av husets lån, sjunker priserna så kommer det förmodligen med automatik så kan det också riskera att sänka priserna.
- Så fort riksbanken börjar öka räntor så sätter inflationen igång på grund av det, högre räntor är inflationsdrivande vilket kan trigga än högre räntor tills konsumtionen mattas av och då även löner.

Permalänk
Medlem

Värt att hålla i minnet är att folk i allmänhet ofta värderar sott boende högre än mycket annat vilket innebär att många är beredda att ta ganska höga kostnader för sitt boende innan man flyttar. Man kanske hellre prioriterar bort annat innan man säljer huset eller lägenheten.

Priserna på bostäder avgörs av marknaden och om inte ägare kollektivt rusar för att sälja kommer inte priser justeras ner i någon större utsträckning, tror jag.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det kommer påverka med nybyggnation heller, då de nybyggda lägenheterna jag tittat på kostar mycket mer än dom "gamla".
Känns inte ovanligt med priser runt 2.5 miljoner för 65kvadrat, och sen en avgift på 3500-4500.

Samma gäller nybyggda hus, det kostar någonstans runt 2miljoner + tomt + arbete för en nybyggd villa. Givetvis billigare tomt ju mindre aktraktivt område och avstånd till tex göteborg.

Det är inte gratis att bygga nya bostäder, företagen som bygger ocha material kostar ju en hel del. Och hantverkare och liknande. Så att det beslutas att byggas mer tror inte jag påverkar priserna nämnvärt mycket.
Det behövs stor efterfrågan för nya, och jag tror dom företagen har bra koll på när det börjar bli lite för lite marginaler att bygga vidare.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Kommer FI's förslag att gå igenom gällande maxtak på belåning så kommer det troligen att få en signifikant effekt på marknaden.

http://di.se/Artiklar/2010/2/17/200391/-FI-hojer-troskeln-for...
http://di.se/Default.aspx?pid=200360__ArticlePageProvider

Det har väl konstaterats tidigare att Riksbanken är sämst på sina egna prognoser. Jag skulle inte bli förvånad om räntehöjningarna kommer snabbare än väntat.

Ser vi till dagens läge är det bara ett av de tre inflationsmåtten som ligger under målet, de övriga två ligger starkt i överkant av 2%-målet. Det måttet som ligger under målet är vanliga KPI som bygger till stor del på den låga räntans effekt på inflationen. När räntan väl börjar höjas kommer inflationen mätt som KPI öka direkt p.g.a högre räntekostnader.

http://www.scb.se/Pages/Product____33769.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Kommer FI's förslag att gå igenom gällande maxtak på belåning så kommer det troligen att få en signifikant effekt på marknaden.

http://di.se/Artiklar/2010/2/17/200391/-FI-hojer-troskeln-for...
http://di.se/Default.aspx?pid=200360__ArticlePageProvider

Det har väl konstaterats tidigare att Riksbanken är sämst på sina egna prognoser. Jag skulle inte bli förvånad om räntehöjningarna kommer snabbare än väntat.

Ser vi till dagens läge är det bara ett av de tre inflationsmåtten som ligger under målet, de övriga två ligger starkt i överkant av 2%-målet. Det måttet som ligger under målet är vanliga KPI som bygger till stor del på den låga räntans effekt på inflationen. När räntan väl börjar höjas kommer inflationen mätt som KPI öka direkt p.g.a högre räntekostnader.

http://www.scb.se/Pages/Product____33769.aspx

Precis, jag har länge sagt att Riksbanken lär "tulla på räntehöjningarna" redan i sommar. Får se om det slår in ;).

Dock tror jag inte att FIs förslag gällande maxtak går igenom, eventuellt att de kräver ammortering på större del av köpet eller snabbare ammorteringstakt. Men maxtak tror jag inte skulle fungera då det stänger ute för många unga helt från att köpa.

Även en sådan förändring skulle ju dock påverka en del, men tror inte det blir en rejäl effekt i de områden som idag har störst dragningskraft (typ Stockholms innerstad osv). Men den som lever får se

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Precis, jag har länge sagt att Riksbanken lär "tulla på räntehöjningarna" redan i sommar. Får se om det slår in ;).

Dock tror jag inte att FIs förslag gällande maxtak går igenom, eventuellt att de kräver ammortering på större del av köpet eller snabbare ammorteringstakt. Men maxtak tror jag inte skulle fungera då det stänger ute för många unga helt från att köpa.

Även en sådan förändring skulle ju dock påverka en del, men tror inte det blir en rejäl effekt i de områden som idag har störst dragningskraft (typ Stockholms innerstad osv). Men den som lever får se

Jag tror inte heller FI's förslag går igenom, politiker vill endast vinna snabba poäng, något de inte gör att på att införa striktare regelverk över bomarknaden.

Däremot kan man väl konstatera att det är farligt när alla tror att det bara kan gå uppåt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre fråga: När har vi INTE en bostadsbubbla?
Att över huvud taget ha ett tak över huvud i detta landet är ju någontins som är galet dyrt till och med i bästa fall tycker jag. Tycker inte det var så längesedan det predikades om att folk på något sätt skulle vara lyckligare av att äga sitt eget boende men nu låter det mer som att det det vore bättre om det var svårare...

Men sen har jag aldrig blivit klok på bostadsmarknaden i detta land heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____74160.aspx

Jag tycker att detta är fruktansvärt läskigt...

Personligen är jag en fan av lagstiftningen som bland annat finns i Frankrike och Tyskland (har jag för mig), där man har satt ett maxtak för amorteringstiden på 30 år. Det ger en slags verklighetsförankring i bostadsmarknaden, vilket jag uppskattar.

Bort med dessa kamikazeliknande personer som tar fullkomligt galna banklån (läs via SBAB) för att finansiera sina köp. Nej, det är ingen mänsklig rättighet att få köpa sig en bostad och jag skulle med glädje se att man börjar försöka styra upp den med lagstiftning (reglering). Sorry, men jag tar ett kliv från min ideologi i den här frågan.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Lycka till att få tag i en hyreslägenhet annars

Det där med att skaffa ett hus i utkanterna är inte så dumt. Visst, det kanske inte är många som vill köpa det sen, men priserna brukar inte skifta så mycket som de kan göra på andra ställen. Om ni dessutom kan leva med att inte ha fem minuter in till nordstan så är det ju lugnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Det där med att skaffa ett hus i utkanterna är inte så dumt. Visst, det kanske inte är många som vill köpa det sen, men priserna brukar inte skifta så mycket som de kan göra på andra ställen. Om ni dessutom kan leva med att inte ha fem minuter in till nordstan så är det ju lugnt.

Utan någon statistik att stödja mig på så tycker jag rent intuitivt att prisfallet borde vara störst, procentuellt, ju längre ut från "kärnan" man kommer.

Efterfrågan kommer alltid att vara högst på innerstan och lägre ju längre ut man kommer, ett 10%-igt drop i innerstan torde därmed resultera i ett kanske 25%-igt drop längre ut i förorterna.

En 50kvm halvrisig liten 2a i Farsta betingar nästan 1,2 mille vilket känns som rena fantasipriser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan någon statistik att stödja mig på så tycker jag rent intuitivt att prisfallet borde vara störst, procentuellt, ju längre ut från "kärnan" man kommer.

Efterfrågan kommer alltid att vara högst på innerstan och lägre ju längre ut man kommer, ett 10%-igt drop i innerstan torde därmed resultera i ett kanske 25%-igt drop längre ut i förorterna.

En 50kvm halvrisig liten 2a i Farsta betingar nästan 1,2 mille vilket känns som rena fantasipriser.

Låter ganska troligt. Är inne på det spåret med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag och min kompis var inne på samma spår när vi pratade förra veckan. 10% i innerstan trodde vi väll på, medan "resten" kanske får ett medel runt 20%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Jag ser det snarare som en fördel att inte bo inne i smeten. Sen är det ju ingen panik med att skaffa hus/lägenhet eftersom vi har boende hos svärföräldrarna (de har en gård och vi får gäststugan för oss själva) Det är ju ingenstans man vill bo i decennier direkt, men ett år eller så kan de säkert stå ut med oss.

Men det verkar ändå vara många som tror på ett prisfall inom det/de närmsta året/åren? Jag diskuterade det med en bekant idag och han trodde mer på att prisökningen skulle mattas av under några år för att sedan ta fart igen, men att det inte skulle bli några prisras.

Jag ska nog ner och snacka med banken och se vad de tror. Fast de är väl bara ute efter att låna ut pengar så för deras del är det ju bättre att jag köper nu för ett överpris än att jag väntar och får samma objekt billigare. Usch, "vem ska man tro på?" som di Leva, den gamle skojaren, sa. I slutändan blir det nog Sweclockers som vanligt..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag ser det snarare som en fördel att inte bo inne i smeten. Sen är det ju ingen panik med att skaffa hus/lägenhet eftersom vi har boende hos svärföräldrarna (de har en gård och vi får gäststugan för oss själva) Det är ju ingenstans man vill bo i decennier direkt, men ett år eller så kan de säkert stå ut med oss.

Men det verkar ändå vara många som tror på ett prisfall inom det/de närmsta året/åren? Jag diskuterade det med en bekant idag och han trodde mer på att prisökningen skulle mattas av under några år för att sedan ta fart igen, men att det inte skulle bli några prisras.

Jag ska nog ner och snacka med banken och se vad de tror. Fast de är väl bara ute efter att låna ut pengar så för deras del är det ju bättre att jag köper nu för ett överpris än att jag väntar och får samma objekt billigare. Usch, "vem ska man tro på?" som di Leva, den gamle skojaren, sa. I slutändan blir det nog Sweclockers som vanligt..

Det är ju inte direkt svårt att diskutera bostadspriserna när man inte är insatt.

-JAG tror, han tror, vi tror.
-Har ni kunskap inom området?
-Nääää...

Med tanke på att räntan höjs efter sommaren så kommer antagligen priserna börja mattas ut, men man får inte glömma att EFTERFRÅGAN är fortfarande stor, så en bubbla inom ett år känns inte ens i närheten av möjligt.

Det går ju bara att spekulera kring detta, får se vad framtiden ger oss. Men svenska bankerna är rätt smarta, lita på dem

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.