Permalänk
Medlem

Dominator GT

Tja ska gå från 1156 till 1366.

Äger 8 GB CMG4GX3M2A2000C8 2 * PC3-16000 4GB Kit 8-8-8-24.

Kan jag då köpa ett till kit så jag har 3 * PC3-16000 4GB Kit 8-8-8-24 när jag går över till 1366.

Eller måste jag köpa 2 * CMG6GX3M3A2000C8 PC3-16000 6GB Kit 8-8-8-24.

Permalänk

Socket 1366 använder sig av Tri-channel så ett till likadan minne ska du köpa! Du ska alltså ha tre st; inte två!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscaralexiusson
Socket 1366 använder sig av Tri-channel så ett till likadan minne ska du köpa! Du ska alltså ha tre st; inte två!

Äger 4 minnen så köper jag ett kit till har jag 6.

Men frågan är om det funkar att köra 3 st 2 kit och få 2 st Tri-channel.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte fungera? Det är LÖGN och MARKNADSFÖRING att minnen MÅSTE säljas i kitt om 2,3,4,6 st osv.
Jag köpte styckvis för budgetmaskiner rätt ofta om det bli billigare.

Precis samma stickor i ett 2,3,4, eller 6 dimms kitt.

Fins inga Speciela Trippel chanel minnen som många här yrar om, fins iget dualchanel minne. ända det bevisar är att folk inte vet vad en kanal innebär. Minnet skiter totalt i om det sitter i varsin kanal det vill bara skicka och ta i mot data. Kanalerna är inte medvetna om varan och därmed inte minnena heller.

Har du 4st 2Gb stickor så köp 2st identiska till så är det biff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Varför skulle det inte fungera? Det är LÖGN och MARKNADSFÖRING att minnen MÅSTE säljas i kitt om 2,3,4,6 st osv.

Fins inga Speciela Trippel chanel minnen som många här yrar om, fins iget dualchanel minne. ända det bevisar är att folk inte vet vad en kanal innebär. Minnet skiter totalt i om det sitter i varsin kanal det vill bara skicka och ta i mot data. Kanalerna är inte medvetna om varan och därmed inte minnena heller.

Tack !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Helt sant det du skriver! Grejen var att han frågade vilket han skulle köpa, och jag skrev vilket. Jag menade inte att han behövde, men prestandan ökar ju om man köra Dual resp. Trippel-channel. Hur mycket vet jag dock inte, det är förmodligen markant skillnad!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Det var en allmän upplysning Inget annat.