Permalänk
Medlem

Swiftech återförsäljare i sverige

Jo. som sagt. är det någon som känner till någon pålitlig återförsäljare i sverige som säljer full arsenal av Swiftech's vattenkylnings delar?
Jag har kollat runt en del och kom fram till att jag vill köra med riktig vattenkylning och lutar lite åt att köpa delar från swiftech med 1x(2x140mm) radiator och en 1x(3x140mm) radiator och en stark pump för kylning av 1x CPU och 1x GPU(kommer bli 2x GPU snart)

Några rekomendationer om andra bra tillverkare kanske?
PS: kommer köra allt detta antingen i en TJ-07 eller Lian Li PC-x2000/alt Lian Li PC-x1000

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag hittade en återförsäljare som tycks ha de flesta delar av olika tillverkare, men jag tyckte lite dåligt utbud av just swiftechs grejer, men mycket EK. altså helt ok. kan naturligtvis inte säga nåt om deras pålitlighet eller support.
jag gjorde ihop en lista på grejer jag behöver. så kanske en kommentar eller råd?

Slang -- Black Water Coil 11,2 mm Black (1/2)
Pump -- EK Water Blocks DCP 4,0
GPU Block -- EK Water Blocks EK-FC 5870 CF - Acetal
vätska -- Feser One 1L UV Black
Nipplar -- Slangsockel G1/4 NK12
CPU Block -- Swiftech Apogee GTZ Ci7 - LGA1366
Reservoar -- XSPC Laing Dual Bay Reservoir 1Res for 1Pump
2x120mm Rad -- XSPC RX240
3x1200mm Rad -- XSPC RX360

Hela kittet kommer hamna nåstans på 3500-4500 slaget, denna exakta lista var på 4360 SEK

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Tycker jag ser riktigt bra ut... jag har mycket bra erfarenhet med swiftech grejor genom åren och EK har väl blivit bra de senaste åren också och kommit ikapp, de har väl altid haft bra ideer men inte kunnat ge sina produkter kvalitet och finnish på samma linje för 3-4 år sen och bakåt men ligger i topp nu. Swiftech har legat i toppen och haft smarta lösningar så länge jag minns, och det är länge.. När det kommer til pump så är definitivt swiftechs "swiftech mcp655" vägen att gå, den finns ju i andra brandingar också men den är oöverträffad genom många år, du hittar kanske billigare snyggare och på papperet bättre men driftsäkerheten och styrkan i denna pumpen är bara bäst och överträffar även aquacomputers Ultra som är en uppgradering av en eheim med mycket gott rykte. ska du ha full kontroll på pumpen och veta vattnets temp och ha kontroll över flödeshastighet eller automatisera för ekonomisk drift och ansluta sensorer och styra fläktarna til radiatorerna efter vattnets temp, ja då är Aquacomputers AC aquastream XT, Ultra alternativet.. men då får du tänka på att beställa nipplar til pumpen separat och de är smalare utan att det ger flödesförlust för det är också en mycket kraftig pump med enorm lyfthöjd i vattenpelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Tycker jag ser riktigt bra ut... jag har mycket bra erfarenhet med swiftech grejor genom åren och EK har väl blivit bra de senaste åren också och kommit ikapp, de har väl altid haft bra ideer men inte kunnat ge sina produkter kvalitet och finnish på samma linje för 3-4 år sen och bakåt men ligger i topp nu. Swiftech har legat i toppen och haft smarta lösningar så länge jag minns, och det är länge.. När det kommer til pump så är definitivt swiftechs "swiftech mcp655" vägen att gå, den finns ju i andra brandingar också men den är oöverträffad genom många år, du hittar kanske billigare snyggare och på papperet bättre men driftsäkerheten och styrkan i denna pumpen är bara bäst och överträffar även aquacomputers Ultra som är en uppgradering av en eheim med mycket gott rykte. ska du ha full kontroll på pumpen och veta vattnets temp och ha kontroll över flödeshastighet eller automatisera för ekonomisk drift och ansluta sensorer och styra fläktarna til radiatorerna efter vattnets temp, ja då är Aquacomputers AC aquastream XT, Ultra alternativet.. men då får du tänka på att beställa nipplar til pumpen separat och de är smalare utan att det ger flödesförlust för det är också en mycket kraftig pump med enorm lyfthöjd i vattenpelaren.

tja. Angående pumpen, Jo jag var helt inne på att köpa Swiftech's mcp655 jag bara valde denna då jag försökte att spara ''lite'' pengar, men det gör kanske ingen skillnad då det är några tusen redan. lika bra att ta det hela vägen.
Jag funderade lite på det där med flödes sensor och temp på vattnet. men jag tycker att det är lite överflödigt, i annat fall kan man ju lägga till det sen.
PS: just nu skiter jag i hur mycket ström min dator tar, Jag har fast pris på en ''Varmhyra med el inkluderat'' haha

En sista grej. Skulle du rekomendera att jag köper sånna där nipplar med en skruv/mutter liknanade top som går run slangen istället för en klämma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt att köra med en TJ07 svart med fönster.
Jag kommer då köra med en 4x120 (alt. 3x120) i sidan i botten på lådan och en 2x120 i taket på lådan med 2x 5870 och en 1366. Synlig reservoar från fronten i 2x 5,25 rack (fönster till behållaren) kommer bli helt klockrent!
Fattas bara pengarna nu. blir inte förän efter midsommar (återbäringen )

Chassit plus alla komponenter till vattensystemet hamnar då på råa 8500 SEK, utöver de redan 18500 jag la ut förra månaden på uppgradering. helt sjukt att man lägger ut så mycket pengar på datorer men wtf, Det är skitkul

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du måste vara kompis till WeeMaan
till de grejer du valde så jag ser på namn att slangen är inte slangen bara coil, sånt fjäder som man sätter på slangen för att den skulle inte klämma sig vid hårda kurvor
prestandamässig de radiatorer du valde är bättre än swiftech så det får stanna
pump är bra och liknar MCP355 i prestanda men då kommer också samma problem med ljudet (18W) men du kan alltid koppla på 5-7V för att dämpa ljudet och kolla om prestanda är bra
den block du valde till processor är bra men Heat Killer (HK) 3.0 1366 levererar bättre prestanda
innan du beställer denna block kolla om din grafikkort har referens design på PCB annars kontakta försäljare så de kollar det för det finns också modell V2 som passar typ XFX XXX modeller
den reservoaren du valde från XSPC är som top till laing DDC eller swiftech MCP350 och MCP355 pumpar så den passar inte den pump du valde och inte heller MCP655, men du kan titta på XSPC reservoaren som tar bara en 5,25" plats och ser nästa likadant eller ta EK vattenfall reservoar som jag tycker är ganska grym (sipn bay den heter)
vad som gäller nipplar så de kompression nipplar ger inte mer prestanda men ser bättre ut men det kostar typ 2-3 gånger mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

du måste vara kompis till WeeMaan
till de grejer du valde så jag ser på namn att slangen är inte slangen bara coil, sånt fjäder som man sätter på slangen för att den skulle inte klämma sig vid hårda kurvor
prestandamässig de radiatorer du valde är bättre än swiftech så det får stanna
pump är bra och liknar MCP355 i prestanda men då kommer också samma problem med ljudet (18W) men du kan alltid koppla på 5-7V för att dämpa ljudet och kolla om prestanda är bra
den block du valde till processor är bra men Heat Killer (HK) 3.0 1366 levererar bättre prestanda
innan du beställer denna block kolla om din grafikkort har referens design på PCB annars kontakta försäljare så de kollar det för det finns också modell V2 som passar typ XFX XXX modeller
den reservoaren du valde från XSPC är som top till laing DDC eller swiftech MCP350 och MCP355 pumpar så den passar inte den pump du valde och inte heller MCP655, men du kan titta på XSPC reservoaren som tar bara en 5,25" plats och ser nästa likadant eller ta EK vattenfall reservoar som jag tycker är ganska grym (sipn bay den heter)
vad som gäller nipplar så de kompression nipplar ger inte mer prestanda men ser bättre ut men det kostar typ 2-3 gånger mer

Mycket bra tips. Naä jag kan inte påstå att jag är kompis med weemaan men definitivt där jag fått inspirationen. hans låda är ju bara helt klockren, förutom att jag kommer ha en 2x120 i taket med.
en grej, varför är den reservoaren bara till dom? vad är det som gör den ickefunktionell med tex. mcp655?
PS: Vill updatera min lista på delar:

Bitspower rak SM10/13 G1/4 Svart Matt --- Nipplar
Black Water Coil 11,2 mm Black (1/2) --- Slangtillbehör
EK Water Blocks EK-D5 X-Top v2 Laing Acetal G1/4 --- Top till pump
EK Water Blocks EK-FC 5870 CF - Acetal --- GPU Block
Feser One 1L UV Black --- Vatten/Vätska
Feser Tube - 10/13 White UV - 2,5m --- Slang
Swiftech Apogee GTZ Ci7 - LGA1366 --- CPU Block
Swiftech MCP655 12V (Laing D5 Vario) --- Pump
XSPC 5,25 Bay Reservoir Alu --- Reservoar
XSPC RX240 --- Radiator
XSPC RX480 --- Radiator

Note: då jag inte kör med 2st GPU just nu kommer jag inte beställa nipllarna till det med detta kit, det kommer senare. Men som sagt, jag kommer inte beställa nåt på iaf en månad. och ja jag ska kolla så GPU blocket passar. (har inte gjort det än)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok
nu grejerna passar bättre och det blir snygg

sen den reservoar du valde innan är en blandning av rer och top till pump, som top till DDC (MCP350/355 osv) passar inte D5 (MCP655) så denna reservoar passar inte heller och det finns bara ingång och utgång med 1/4" gängor och en håll där du fäster pumpen så man skulle behöva fylla den håll om den reservoar skulle fungera utan den pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

ok
nu grejerna passar bättre och det blir snygg

sen den reservoar du valde innan är en blandning av rer och top till pump, som top till DDC (MCP350/355 osv) passar inte D5 (MCP655) så denna reservoar passar inte heller och det finns bara ingång och utgång med 1/4" gängor och en håll där du fäster pumpen så man skulle behöva fylla den håll om den reservoar skulle fungera utan den pump

Den reservoar jag valt på listan där är bara en vanlig med hål för nipplar. Pumpen kommer kopplas med slang som i sin tur kommer stå på botten av chassit framför nätagget med den stora Radiatorn brevid med fläktarna på utsidan av radiatorn så dom trycker in luft, den mindre radiatorn i taket kommer trycka ut luft. samt den som finns bak på chassit kommer även där trycka ut luft. Jag bara har inte bestämt om jag borde köpa Block till nord och syd bryggorna med. Beror väl på hur mycket jag kommer klocka den till. Men kommer antagligen hamna på 210 FSB x 22 multipel = 4620 (Då 22 multipel är max på en i7 930) och 210 är så hög FSB som jag känner är stabil på min burk. Det enda som hitills hindrat mig att nå denna klock är tempraturen. Så det ska bli riktigt spännande när jag bygger ihop den här burken. Snygg kommer den bli med. Och som en finish kommer jag lacka in min logo på sidan över fönstret diagonalt ''Avuriel'' med ett snyggt motiv. Hoppas bara jag kommer ha pengarna i handen snart så jag kan börja bygga
Har även toppat detta med en ny skärm (BenQ V2420 24'' LED)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja, det blir najs och glöm inte fixa bygglog här på sweclockers
om reservoaren: den du valde nu xspc alu bay är bra och som du sagt bara med nipplar, du frågade innan om varför den första du valde passar inte mcp655 så förklarade jag lite om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

ja, det blir najs och glöm inte fixa bygglog här på sweclockers
om reservoaren: den du valde nu xspc alu bay är bra och som du sagt bara med nipplar, du frågade innan om varför den första du valde passar inte mcp655 så förklarade jag lite om det

jepp, tackar för alla tips
Kommer definitivt lägga upp en bygglogg när jag kommit lite närmare min finansiering

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PS till alla som läser och undrar vilka återförsäljare kan vara bra i sverige, så kan jag rekomendera:

Cooling Stuff, vattenkylning till datorer
| Indomo Online AB

Visa signatur

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Avuriel:

Swiftech Apogee GTZ Ci7 - LGA1366 --- CPU Block

NEJ! NEJ! NEJ! kör på Swiftech Apogee XT eller EK Supreme HF

EK blocket kyler ca 1c bättre än XT
btw det är dom 2 bästa vattenblocken på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

NEJ! NEJ! NEJ! kör på Swiftech Apogee XT eller EK Supreme HF

EK blocket kyler ca 1c bättre än XT
btw det är dom 2 bästa vattenblocken på marknaden

Jo jag ska köpa den från Indomo, jag bara la upp min förra lista som preliminär guideline till ca. vad och hur det kommer se ut. ^^
Denna är den jag slutligen tänkt köpa.
Swiftech Apogee XT Extreme Performance 1156/1366 | Indomo Online AB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu finns de ju radiatorer som man monterar pumpen rakt på.

Borde inte de va nice?

Sparar plats iaf.

Swiftech MCR320 Drive Radiator 360mm, utan pump | Indomo Online AB

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

om det är nice beror på vilket radiator du kan montera pumpen och med vilket pump, swiftech pump är visst bra men det blir bättre köpa EK coolstream eller xspc rx serie en köra swiftech radiator tycker jag

Permalänk
Medlem

Den ser bra ut, men för min del skulle den aldrig få plats tillsammans med en 120x4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kollade inte priset på den radiator länkade Ant3 men nu ser jag saftiga 1,4k för enbart radiator (trippel) så man måste köpa pump omg
din quad radiator kostar mindre och det blir mycket bättre prestanda

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Avuriel:

Jo jag ska köpa den från Indomo, jag bara la upp min förra lista som preliminär guideline till ca. vad och hur det kommer se ut. ^^
Denna är den jag slutligen tänkt köpa.
Swiftech Apogee XT Extreme Performance 1156/1366 | Indomo Online AB

ah okej, det var bättre IMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

jag kollade inte priset på den radiator länkade Ant3 men nu ser jag saftiga 1,4k för enbart radiator (trippel) så man måste köpa pump omg
din quad radiator kostar mindre och det blir mycket bättre prestanda

Jo den quad radiatorn är bland de bästa ute just nu efter vad jag har förstått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite ytterligare råd.
Jag har tänkt använda vattenblock till alla varma delar. CPU, NB, SB, Mosfet 1 & 2, GPU x1 (för tillfället) allt med 1 loop efter vad jag förstått ofta kan ge en mer balanserad temp.

Jag är lite osäker om allt kommer passa mitt Asus P6T deluxe V2.
Mosfet 1 & 2 -- EK-MOSFET ASUS X58 KIT | Indomo Online AB
NB och SB (2x sånna block) -- EK-NB/SB 5 | Indomo Online AB
CPU Block -- Swiftech Apogee XT Extreme Performance 1156/1366 | Indomo Online AB
GPU Block -- EK-FC5870 V2 | Indomo Online AB

Jag har tagit referens till en annans sätt att göra, men han använder ett lite annorlunda Block på sitt SB vilket jag blev osäker på om den jag specificerat kommer passa?
i7 Water Cool BIG LOOP? Help needed! - Overclockers Australia Forums

Jag kommer sen koppla ihop allt med 1/2'' Tubing kopplat med Radiatorer och pump som jag listat i föregående inlägg. (kommer även lägga till fläktkontrollers till alla rörliga delar i chassi 7x Fläktar plus pump om den kan kontrolleras), nämligen 2x Scythe Kazer Server 5,25-tum fläktkontroller svart | Indomo Online AB

Uppskattar verkligen all hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

först till NB/SB bäst skulle vara Cooling Stuff, vattenkylning till datorer
du kan förresten gå på CoolingConfigurator.com och kolla efter din moderkort
sen den fläktkontroller kommer inte klara pump på 18W, men istället för det varför inte köpa en som klarar och de andra fläktar bara koppla med Y-kabel så du får fler på samma kanal och behöver inte fler kontroller
bra tips är den här Cooling Stuff, vattenkylning till datorer som du bara fixar inställningar och sen den går automatisk, dvs styr pump och fläktar efter behöv
en loop är också att föredra, istället för att ha typ dubbel radiator bara till gpu och dubbel till cpu så i spel typ din gpu belastas mer men cpu inte riktig så hård, dvs med två loop du får en radiator varm och andra kallare, därför det blir mer ballanserat med en loop där om du spelar värme från gpu sprider sig i alla radiatorer samt om du typ redigerar video/bild eller ngt annat som belastar hård processor också går på alla radiatorer så man får lite lägre temp eller man får dra ner fläktarna för att ha det helt tyst

Permalänk
Medlem

Göttans, med ett ''Fullbridge'' Block löser alla mina problem ^^ dessutom är den grymt snygg också.
Dom där fläktkontrollers valde jag bara för designens skull. Den du visade är bra som attan, Men det tar ju bort min möjlighet att manuellt styra systemet. Jag tycker egentligen bara det skulle se snyggt ut med lite manuella kontrollers på framsidan, men som man säger (smaken är som baken) hehe
Har inte riktigt tänkt färdigt på hur allt kommer bli i slutändan, men det börjar sätta sig på plats.
Negativt är bara att ju mer jag tänker på det desto dyrare blir hela kalaset, haha

Är uppe i hela 6800 SEK för bara kylningen, sen måste jag ju ha chassit med. (Tj07)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oroar du dig för ljudet på laing655 så kan jag rekommendera EK 4.0, mycket tyst (örat nära för att höra), vibrationerna som ALLA pumpar har får du dämpa, annars kan de bli hörbara.

Permalänk
Casemod-mästare

jag vet inte vart du ska sätta pumpen men jag föreslår att du inte sätter den i en 5.25" plats för då vibrerar den mycket och låter mycket, det är det enda jag ångrade med min vattenkylning, så sätt den på något vibrationsdämpande material i chassit

Permalänk
Medlem

som Mr 3D säger så pumpen på mer än 10W bättre ha mer bak än i 5,25" plats, men om EK DCP 4,0 är tystare än swiftech mcp655 är jag inte säkert, på mpc655 har du möjlighet att välja hastighet och med de top som man får köpa extra om man vill använda nipplar med 1/4" gängor det är tystare
vad som gäller vibrationer så faktisk med så kraftfulla pumpar det är alltid lite ljud men det värsta är små luftbubblor, det kanske man se inte riktig bra då vatten cirkulerar men då riktig små orsakar vibrationer, i värsta fall om man har inte luftat ordentlig pump och där finns vid lager lite luft så den går sönder efter ett tag
om du har en kraftig pump så kolla om den inte dra luft från tanken, om den gör så att luft cirkulerar så blir det lite ljud där

den block jag länkade tyvärr är inte riktig fullcover då du fortfarande behöver de VRM block du har länkat innan

övrig om bygge, tyvärr det är så att man vill ha det bättre, snyggare och priset börjar flyga upp som få och kanske det är en av grejerna som lockar oss till vattenkylning, med luft kylning får du inte så spännande bygge, man får planera och egentligen priset kan vara lika hög som hela dator hehe, snacka med WeeMan om hur mycket pengar brände han på sitt bygge, fast nu får han mycket beröm för jäklig bra jobb

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt, smakar det så kostar det. Apropå pumpen, den ska jag ha i botten på lådan och antagligen på en liten gummiplatta och även då med en V2 TOP för en smartare circulations-lösning som undviker turbulens i pumpen som då naturligtvis får vattnet att passera pumpen mycket tystare. Förhoppningsvis blir det bra.
Den Fullbridge är ju helt klockren, Även om jag måste ha det där Mosfet 1 & 2 kitet.
Jag har dock funderat lite på om jag borde passa ihop alla block till EK plexi. Dom är grymt snygga... får se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan säkert få de i plexi också, kontakta bara butiken så de hjälper dig säkert, Artur från coolingstuff.se fick mycket bra omdöme här på forumet iaf

Permalänk
Medlem

Indirekt fortsättning på mina tankar om en vattenkyld låda med stil
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...
Skulle vara fint med lite råd angående själva lådan och dess passning till mina tankar, därav en ny tråd i ''chassi & Nätagg'' kategorin.

Visa signatur