Compaq LTE 5300 P133 inköpt för gamla spel, sjukligt slö och skum universalladdare...

Permalänk
Medlem

Compaq LTE 5300 P133 inköpt för gamla spel, sjukligt slö och skum universalladdare...

Hej!

Har länge vart ute efter en äldre "speldator", en så vass dator som möjligt utan Fat32 som inte klarar av äldre spel. Var för typ 2 månader sedan inne på tradera och hittade drömmen, har länge letat efter en Compaq LTE då min kompis hade en 5400 för några år sedan, värstingmodellen med P150 processor, 80 mb ram (maxad ), 2.1 gb hdd, grafikkort med 1 mb VRAM och dockningsstation som han köpte för 350kr av en lärare då jag gick på högstadiet. Men då för typ 2 månader sedan lyckades jag få tag i en 5300, två modellnummer under hans (5000, 5100, 5200, 5280, 5300, 5380, 5400 tror jag serien var). 133 MHz, 32 MB RAM, sedan var den identisk med kompisens 5400, förutom att jag fick med en liten Logitech laddare istället för den stora fula dockningsstationen så datorn verkligen går att bära med sig 190kr med frakt gav jag för den, så jag kände mig ganska nöjd tills datorn kördes igång och jag upptäckte hur oerhört slö den var. Det går inte att lyssna på musik samtidigt som man är inne i Notepad och skriver dokument, rita i paint eller fippla runt i utforskaren utan att musiken hackar ordentligt, tetris (thinking blocks) går som ett bildspel, battlejeep 1.03 orkar den knappt med alls... Testade även Age of Empires, men det fick jag ta bort för det var stört omöjligt, datorn svarade inte ens på ctrl-alt-del.. kunde köra alla dessa nämnda program utan problem på kompisens dator samtidigt.. ska det verkligen vara så stor skillnad på 17 MHz och 48mb Ram's differens? Vi kör ju samma os, windows 98 första utgåvan (andra har ju inte stöd för äldre spel).. tycker det verkar konstigt. Även min stationära AST Bravo P166:a med 48 ram gör denna datorn totalt chanslös vad det än handlar om...

Ett annat problem är laddaren till datorn. På undersidan av monstermaskinen står det att det ska vara en laddare med max 18 volt och 2.6 ampere, logitech universalladdaren jag fick med i köpet ger 24 volt och 0.75 ampere.. har märkt att bildskärmen är väldigt, för att inte säga oerhört, ljussvag även på högsta ljusstyrkan, min LG Flatron L1930S lyser upp lika mycket med 20% ljusstyrka och 64% kontrast... har även provat koppla in den till denna bildskärmen och något fel på grafikkortet verkar det inte vara.

Har liks aldrig hållt på och skruva i laptops, har haft 2st, en thinkpad 755c för gamla spel och en dell latitude 131L som gymnasiedator den har ju edo minnen vet jag , har fattat att det inte går att plocka minnena ur min gamla pentium 166a som ska skrotas, eller? Vad kan man stoppa i för processor i datorn typ? Klarar den av pentium pro månne, och är det någon speciell "mobile processor" även till äldre laptops eller går det att trycka i typ vad som helst bara moderkortet och kylningen pallar?
Det finns ingen som möjligen har några såna delar som bara ligger, eller en äldre laptop (med senast win98 fe) typ dell latitude eller någon best som man kan få köpa loss till ett vettigt pris som verkligen funkar? Skulle vart tacksamt

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Trevlig serie från Compaq det där! Har jobbat mkt dom under mina dagar. Jag tror helt enkelt att du har för lite minne i datorn. Vad jag kommer ihåg så gick dessa bra med Windows 3.11 men gick väldigt segt i Windows 95. Se till att ta bort alla tjänster och program du inte behöver som startar med Windows. Har du Antivirus på datorn så ta bort det omgående.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Trevlig serie från Compaq det där! Har jobbat mkt dom under mina dagar. Jag tror helt enkelt att du har för lite minne i datorn. Vad jag kommer ihåg så gick dessa bra med Windows 3.11 men gick väldigt segt i Windows 95. Se till att ta bort alla tjänster och program du inte behöver som startar med Windows. Har du Antivirus på datorn så ta bort det omgående.

Korrekt. 32MB är alldeles för lite minne för windows 98. Skaffa mer minne eller försök få tag på en tidig version av Windows 95 istället.

Permalänk
Medlem

Jag hade inga såna problem när jag hade en P133 med 32MB ram för några år sen. Den gick att lyssna på Winamp, surfa och göra något mer med samtidigt i Windows 98SE utan problem. Visst gick det lite tungt ibland men fick den knattra i någon minut brukade den hinna ifatt.