Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbavarium:

Hej igen!

Det har uppstått ett för mig helt obegripligt problem som jag skulle vara högst tacksam att lösa, förhoppningsvis med någons hjälp.

Det är nämligen så att jag i ett fall var tvungen att ladda in material från en skiva för att göra lite ändringar (vilket alltså blandades med delar av originalmaterialet). nåväl allt väl så långt. jag redigerade/exporterade och gjorde en DVD-meny i encore.

Nu till problemet:

Allting i den exporterade filen fungerar som den ska, allting i ISOn gjord i encore fungerar som den ska också. men när jag bränner den uppstår ryckningar i bilden i hela videon FÖRUTOM den delen jag redigerat på nytt från originalet från DV-banden. Jag har provat spela upp den i en DVD-spelare på TV men problemet kvarstår.

Någon som har aning om vad som är fel och vad man kan göra åt det?

Om det är interlacingproblem eller något kvalitétsproblem borde väl det synas även när man spelar ISO-filen direkt i datorn tycker man.

mvh

DV är interlaced med "bottom field first". DVD kan vara entingen "top field first" eller "bottom field first" interlaced om det inte är progressivt. "top field first" är vanligare än "bottom field first" när det gäller DVD. Risken när man blandar material från olika källor är att det blir fel i någon av dem.

Den ryckighet som uppstår om man har fel "field order" är att bilden liksom hoppar framåt, bakåt, framåt, bakåt, framåt och så vidare när man panorerar eller något rör sig i sidled över skärmen. Detta syns på TV-apparater som kan spela upp med interlacing. På en dator så avflätas videon av videospelaren och då är det inte säkert att detta fenomen syns.

Om videoredigeringsprogrammet har svårigheter att känna av "field order" på originalklippen kanske man kan hjälpa det på traven grnom att ange egenskaper för field order på respektive videokälla. Alternativt använder man något filter i t.ex. avisynth eller virtualdub och fixar så att alla källfiler får samma field order innan man redigerar. Eller så har du bara glömt att ange att ditt projekt ska renderas med "bottom field first".

Det kan även bero på andra saker.

Permalänk
Medlem

Tjena! Håller på med en film där ett rymdskepp åker i rymden.
Har du några tips på hur man får en foto realistisk bild med vray i rymden? Jag har ett rymdskepp som jag hittade på scifi3d.com jag har prövat med att lägga in en stark lampa långt bort som en sol ungefär. Shadows på såklart! Men det blir aldrig riktigt bra. Fattar inte hur man får på AO i vray häller. Vad ska jag använda för render settings? Jag ska väl inte använda GI eftersom det är helt svart omkring? Tack i förhand!

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Tjena! Håller på med en film där ett rymdskepp åker i rymden.
Har du några tips på hur man får en foto realistisk bild med vray i rymden? Jag har ett rymdskepp som jag hittade på scifi3d.com jag har prövat med att lägga in en stark lampa långt bort som en sol ungefär. Shadows på såklart! Men det blir aldrig riktigt bra. Fattar inte hur man får på AO i vray häller. Vad ska jag använda för render settings? Jag ska väl inte använda GI eftersom det är helt svart omkring? Tack i förhand!

Kollat väldigt snabbt nu på referensbilder från rymdskepp i rymden (från nasa), skeppen är väldigt ganska ljusa, inga skuggor typ. De skuggor som finns är från skeppet själv (typ någon vinge som ger skugga på nån plåt), den skuggan som kan finnas är i så fall väldigt skarp. Men allt detta vet du kanske. GAnska svårt ge tips utan att ha sett en bild från din rendering.

Det går att få till någon slags AO i Vray med Vray Dirt mtl. Men har ingen större kunskap inom det området.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

DV är interlaced med "bottom field first". DVD kan vara entingen "top field first" eller "bottom field first" interlaced om det inte är progressivt. "top field first" är vanligare än "bottom field first" när det gäller DVD. Risken när man blandar material från olika källor är att det blir fel i någon av dem.

Den ryckighet som uppstår om man har fel "field order" är att bilden liksom hoppar framåt, bakåt, framåt, bakåt, framåt och så vidare när man panorerar eller något rör sig i sidled över skärmen. Detta syns på TV-apparater som kan spela upp med interlacing. På en dator så avflätas videon av videospelaren och då är det inte säkert att detta fenomen syns.

Om videoredigeringsprogrammet har svårigheter att känna av "field order" på originalklippen kanske man kan hjälpa det på traven grnom att ange egenskaper för field order på respektive videokälla. Alternativt använder man något filter i t.ex. avisynth eller virtualdub och fixar så att alla källfiler får samma field order innan man redigerar. Eller så har du bara glömt att ange att ditt projekt ska renderas med "bottom field first".

Det kan även bero på andra saker.

Tack för hjälpen! det fixade sig!

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

DV är interlaced med "bottom field first". DVD kan vara entingen "top field first" eller "bottom field first" interlaced om det inte är progressivt. "top field first" är vanligare än "bottom field first" när det gäller DVD. Risken när man blandar material från olika källor är att det blir fel i någon av dem.

Den ryckighet som uppstår om man har fel "field order" är att bilden liksom hoppar framåt, bakåt, framåt, bakåt, framåt och så vidare när man panorerar eller något rör sig i sidled över skärmen. Detta syns på TV-apparater som kan spela upp med interlacing. På en dator så avflätas videon av videospelaren och då är det inte säkert att detta fenomen syns.

Om videoredigeringsprogrammet har svårigheter att känna av "field order" på originalklippen kanske man kan hjälpa det på traven grnom att ange egenskaper för field order på respektive videokälla. Alternativt använder man något filter i t.ex. avisynth eller virtualdub och fixar så att alla källfiler får samma field order innan man redigerar. Eller så har du bara glömt att ange att ditt projekt ska renderas med "bottom field first".

Det kan även bero på andra saker.

Jag har visst inte varit så aktiv i den här tråden på en stund. Kul att se att du håller fortet

Permalänk
Medlem

Kul om man kan hjälpa någon ibland trots att man bara är en simpel hobbypulare. Proffsprogrammen med alla effekter och annat ni pratar om i tråden är en okänd värld för mig. Men de små detaljerna såsom interlacingproblem, avisynth-filter, codecs och konvertering av filformat med allahanda freewares har jag nog lite bättre koll på. Videohobbyn har väl gått lite på lågvarv för egen del på sistone men ska ta tag i det igen snart hoppas jag. Man får väl ge sig ut och filma lite om det blir fint vårväder.

Permalänk

Hej,

jag har en ny fråga. om man ska bränna en film på blue-ray som man har redigerat i premiere, går det göra det om den är exporterad som vanlig MPEG-2 eller måste den vara exporterad som MPEG-2 Blue-ray. i mpeg-2 är den ju bara 8 gigabyte ungefär men när jag lägger den för bränning i img-börn blir den över 12. känns inte som kvaliten blir intakt på det sättet eller? jag har ingen aning därför frågar jag.

mvh

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om hur man gör effecten direkt efter skottet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Någon som har en aning om hur man gör effecten direkt efter skottet?
http://www.youtube.com/watch?v=8Umuz5z3K7U

"Radial Blur" kallas den.
Snabb googling visade faktiskt en tutorial som visar exakt vad du letar efter:
http://www.youtube.com/watch?v=suOfAWGOO44

Edit:
Om du vill göra det lite mer effektfullt skulle nog lite glow passa fint. Om du har trapcode shine så kan du med fördel leka lite med den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

"Radial Blur" kallas den.
Snabb googling visade faktiskt en tutorial som visar exakt vad du letar efter:
http://www.youtube.com/watch?v=suOfAWGOO44

Edit:
Om du vill göra det lite mer effektfullt skulle nog lite glow passa fint. Om du har trapcode shine så kan du med fördel leka lite med den också.

Fast nu är det ju så att den går fram och tillbaka inte i en cirkel

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Fast nu är det ju så att den går fram och tillbaka inte i en cirkel

Du kan välja i effekten om du vill ha "spin" eller "zoom". Välj zoom.

Edit: Han gick ju igenom det i videon jag länkade till.

Permalänk
Medlem

Ska visst vara CC LIghtburst... Vet dock inte hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ska visst vara CC LIghtburst... Vet dock inte hur

I det flesta fall finns det många olika metoder för att uppnå en viss effekt. Tyckte du inte det blev bra med radial blur?
Det finns två reglage i CC Light Burst, det är bara att dra i båda och se vad som händer. Har du ens testat?

Dock blir resultatet mer eller mindre exakt likadant som om du använder Radial Blur och lite glow, som jag nämnde i första inlägget.
CC light burst kan ses lite som en vidareutveckling av en vanlig radial blur, och trapcode shine kan ses som en vidareutveckling av cc light burst. Så med andra ord, om du vill ha så mycket valmöjligheter som möjligt är trapcode shine det bästa alternativet. (dock också det krångligaste, när du där har betydligt fler än två reglage att dra i)

Permalänk
Medlem

Självklart, har suttit i snart 3 timmar utan resultat, drar i reläerna men den går inte utanför boxen som du ser på klippet, där går den en cm utanför själva clipet,

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Självklart, har suttit i snart 3 timmar utan resultat, drar i reläerna men den går inte utanför boxen som du ser på klippet, där går den en cm utanför själva clipet,

Vilken box? Vilket klipp?

Ett tips om du känner att det hela är lite förvirrande är att kolla igenom dessa tutorials:
http://www.videocopilot.net/basic/

Det ger en ganska bra grundförståelse för hur programmet fungerar.

Permalänk
Medlem

Fick till det tillslut

Permalänk
Medlem

Hej! Denna tråden verkar vara lite halvt nedgången men jag gör ett försök här. Jag köpte en Canon 550D/t2 för några månader sedan men har inte filmat särskilt mycket men igår fick jag ett sug av att filma något. Jag satt och spawnade lite idéer och en intressant idé flög upp (en luddig förklaring:D ) Klassiskt/gammalt i en futuristisk miljö. En person som är klassiskt klädd/finklädd (Chinos, vit skjorta/slips/fluga med en pullover) står i ett rum/hörn där väggarna är paneler/skärmar där diverse rörliga element finns. Tanken är alltså att personen står i rummet och kikar/pillar på monitorerna. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång då jag är relativt ny inom after effects men: Green-screen i hörnet för att sedan kunna ersätta tyget med en grå bakgrund med glaspanel framför. Försöka skapa enkla rörelseelement på panelen. Blir det att skapa dom för sig i en eget projekt mot en transparent bakgrund och sedan vrida dem för att passa vinkeln på panelen? Det här är min tanke och det bör vara genomförbart, alla råd, tips och trix uppskattas!! MVH

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingo95:

Hej! Denna tråden verkar vara lite halvt nedgången men jag gör ett försök här. Jag köpte en Canon 550D/t2 för några månader sedan men har inte filmat särskilt mycket men igår fick jag ett sug av att filma något. Jag satt och spawnade lite idéer och en intressant idé flög upp (en luddig förklaring:D ) Klassiskt/gammalt i en futuristisk miljö. En person som är klassiskt klädd/finklädd (Chinos, vit skjorta/slips/fluga med en pullover) står i ett rum/hörn där väggarna är paneler/skärmar där diverse rörliga element finns. Tanken är alltså att personen står i rummet och kikar/pillar på monitorerna. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång då jag är relativt ny inom after effects men: Green-screen i hörnet för att sedan kunna ersätta tyget med en grå bakgrund med glaspanel framför. Försöka skapa enkla rörelseelement på panelen. Blir det att skapa dom för sig i en eget projekt mot en transparent bakgrund och sedan vrida dem för att passa vinkeln på panelen? Det här är min tanke och det bör vara genomförbart, alla råd, tips och trix uppskattas!! MVH

Hur pass svårt detta blir är väldigt beroende på hur svårt du väljer att göra det. Jag gjorde en liknande grej för några år sedan faktiskt.
Till att börja med, ja, greenscreen är att föredra här. Tänk på att ljussätta den extremt väl, och tänk på att inte få med skuggor från personen på själva greenscreenen.
Ett tips är att ta samtliga bilder två gånger, en gång med greenscreen och en gång som en clean plate. (Alltså utan vare sig greenscreen eller personer i bild).
Ska du ha rörliga bilder så bör du sätta ut trackingpunkter för detta. Eftersom att du använder en 550D får du tänka på rolling shutter-fenomenet också, vilket avsevärt försvårar trackingen i snabba rörelser. Så med andra ord, om du tänker röra kameran så gör det långsamt, kör ingenting handhållet.

Har du keyat många greenscreens förut? Om inte rekommenderar jag starkt att du övar på detta, när en dåligt genomförd greenscreen förstör allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Hur pass svårt detta blir är väldigt beroende på hur svårt du väljer att göra det. Jag gjorde en liknande grej för några år sedan faktiskt.
Till att börja med, ja, greenscreen är att föredra här. Tänk på att ljussätta den extremt väl, och tänk på att inte få med skuggor från personen på själva greenscreenen.
Ett tips är att ta samtliga bilder två gånger, en gång med greenscreen och en gång som en clean plate. (Alltså utan vare sig greenscreen eller personer i bild).
Ska du ha rörliga bilder så bör du sätta ut trackingpunkter för detta. Eftersom att du använder en 550D får du tänka på rolling shutter-fenomenet också, vilket avsevärt försvårar trackingen i snabba rörelser. Så med andra ord, om du tänker röra kameran så gör det långsamt, kör ingenting handhållet.

Har du keyat många greenscreens förut? Om inte rekommenderar jag starkt att du övar på detta, när en dåligt genomförd greenscreen förstör allt.

Har aldrig använt en greenscreen så ja, får nog öva lite på diverse greenscreen effekter. Angående kameran så tänker jag ha den still på ett stativ. Åker iväg på semester i nästa vecka så hinner nog inte börja än (mer tid till planering vilket gynnar mig)! Tack för tipsen förövrigt!!
MVH

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingo95:

Har aldrig använt en greenscreen så ja, får nog öva lite på diverse greenscreen effekter. Angående kameran så tänker jag ha den still på ett stativ. Åker iväg på semester i nästa vecka så hinner nog inte börja än (mer tid till planering vilket gynnar mig)! Tack för tipsen förövrigt!!
MVH

Okej! Här har du en bra sida med en hel bunt olika greenscreen-klipp som du kan öva på, där de dessutom ger dig små tips på lösningar på olika problem som kan uppstå:

http://www.hollywoodcamerawork.us/greenscreenplates.html

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de kan få allt att gå snabbt här och samtidigt röra "kameran" sakta?

http://www.youtube.com/watch?v=2-AssLAH_9M

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Någon som vet hur de kan få allt att gå snabbt här och samtidigt röra "kameran" sakta?

http://www.youtube.com/watch?v=2-AssLAH_9M

De har använt en mod som heter Camera Studio. Med den kan man göra en "bana" som ens gubbe åker längs på en förbestämd tid. Säg att du har installerat Camera Studio och vill göra det här.
Då får du först göra din bana eller path.
Välj en tid säg 3 timmar. Då kommer det alltså ta tre timmar för gubben att röra sig från säg punkt A till B.
Sen bygger ni.
Sen lägger ni in inspelningen i valfritt redigeringsprogram och trycker ihop tre timmar till typ 5 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Någon som vet hur de kan få allt att gå snabbt här och samtidigt röra "kameran" sakta?

http://www.youtube.com/watch?v=2-AssLAH_9M

Och du menar i just Minecraft? Inte hur man återskapar en sådan effekt i verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Och du menar i just Minecraft? Inte hur man återskapar en sådan effekt i verkligheten?

Nej hur man återskapar en sådan effekt i verkligheten

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Nej hur man återskapar en sådan effekt i verkligheten

Okej. Ja då är det lite svårare. Det du ska göra är en så kallad timelaps, som helt enkelt är en extremt långsam film. Dessa gör oftast genom att ställa upp en stillbildskamera och ta en bild en gång i minuten/timman/dan beroende på hur fort det ska gå. Att få till en åkning är svårt, på de flesta snygga videor du ser (tänk typ BBC Earth och liknande) så använder man speciella anordningar som flyttar kameran exakt rätt för varje bild.
Du kan ju dock såklart göra det för hand genom att helt enkelt skjuta fram kameran extremt lite varje gång. Dock säger det ju sig självt hur pass svårt det är att göra det helt exakt, när det är så extremt små marginaler du jobbar med. Man kan till viss del stabilisera detta i efterhand, men det garanterar absolut inte ett bra resultat.

Permalänk

Grafikkort?

Hej jag undrar lite på det här med grafikkort och mjukvara. det finns ju typ Quadro kort mm som är byggda för 3D&Videoredigering men om man jobbar främst i Photoshot och Lightroom finns det några + att sitta på ett sånt kort mot ett "vanligt spelkort"?

och sen funderade jag på om man har ett mobo med xfire kan man ha ett spelkort på den ena PCI-E sloten och ett typ quadro kort på andra utan brygga mellan dom så att när man sitter och jobbar har man skärmen kopplad till quadro kortet och sen när man ska spela sätter man skärmen på spelkortet? kanske tom, går att ha en sladd från varje kort till en skärm och sen ange i programvaran vilket kort som ska användas?

mer frågor;)
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyGrief:

Hej jag undrar lite på det här med grafikkort och mjukvara. det finns ju typ Quadro kort mm som är byggda för 3D&Videoredigering men om man jobbar främst i Photoshot och Lightroom finns det några + att sitta på ett sånt kort mot ett "vanligt spelkort"?

och sen funderade jag på om man har ett mobo med xfire kan man ha ett spelkort på den ena PCI-E sloten och ett typ quadro kort på andra utan brygga mellan dom så att när man sitter och jobbar har man skärmen kopplad till quadro kortet och sen när man ska spela sätter man skärmen på spelkortet? kanske tom, går att ha en sladd från varje kort till en skärm och sen ange i programvaran vilket kort som ska användas?

Nu svarar jag här egentligen bara för att säga att detta inte är något jag kan svara på.
Kanske att någon annan kan svara, annars brukar de ha rätt bra koll på sånt i hårdvarudelarna av forumet.

Permalänk
Inaktiv

Tjenna, du jag har en fråga

Hur får jag upp preview rutan i fullscreen? Finns en shortcut men jag hittar den inte..

"det svarta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andragaz:

Tjenna, du jag har en fråga

Hur får jag upp preview rutan i fullscreen? Finns en shortcut men jag hittar den inte..

http://i.imgur.com/rnkcF.jpg

"det svarta"

Du kan börja med att importera ett klipp så får du en preview i den svarta rutan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andragaz:

Tjenna, du jag har en fråga

Hur får jag upp preview rutan i fullscreen? Finns en shortcut men jag hittar den inte..

http://i.imgur.com/rnkcF.jpg

"det svarta"

Japp, det finns en shortcut, men tyvärr är det en tangent som vi inte har på det svenska tangentbordet. Det är "tilda key" på amerikanska tangentbord, tydligen någon av de två som ligger direkt till vänster om enter. Du kan klicka på den lilla pilen på fliken, till höger om "comp 1" och välja "maximize frame".

Du kan också gå in och manuellt ändra shortcuten till den funktionen manuellt genom att ändra i en .txt-fil. Kommer inte ihåg exakt var den ligger, men det bör en googling kunna lösa.

Edit: C:\Users\(user)\AppData\Roaming\Adobe\After Effects\10.0\Adobe After Effects 10.0 Shortcuts.txt
(För visst är det CS5 du har? v10.0 är cs5)

edit2: Tror det är följande rad du ska leta rätt på och ändra:
"ToggleTabPanelMaximize" = "(`)"