Datorfläkt kopplad till 230v, hur?

Permalänk
Medlem

Datorfläkt kopplad till 230v, hur?

Hej, hoppas först och främst att jag postat i rätt forumdel. Till problemet, jag har mina tv boxar i ett skåp och måste lista ut ett smart att kyla av dessa. Min tanke är att sätta fläktar upptill med galler, ca 3 st, och i underkant av skåpet enbart sätta ett galler. Men hur ska jag koppla vanliga datorfläktar med 3-pin kontakter till ett vanligt 230v växelström uttag?
Tittade runt lite på internet men hittade inga bra tips mer än att det redan finns 230v fläktar, dock tror jag att datorfläktar skulle bli tystare. Den enda slutledningen jag fått är att en batterieliminator på ngt sätt skulle kunna kopplas till fläktarnas 3-pins kontakt genom lödning kanske?

De produkter jag tittat på:
Clas Ohlson Internetbutik
Scythe 120mm Ultra Kaze Fan, 3000rpm - Inet.se (3 st)
Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart - Inet.se

Anledningen till att jag för tillfället valt en 3000 rpm fläkt är då jag även valt fläktkontrollern. Väntar ivrigt på att få massor av tips och idéer

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Du får väll köpa en 230>12v omvandlare sen koppla på en fläkt alt ta en bordsfläkt från elgiganten och koppla in typ.
Finns säkert någon i moddardelen som kan hjälpa dig då jag inte har superkoll om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret. Hmm hittade en kille som lyckats koppla fläktarna så men det framgår tyvärr inte riktigt hur han gjort det =( Minhembio.com - Hemma hos Johan-A - Kylning av TV-bänk

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk

Jag tycker att du går på 12V-linjen. Strömförsörjning och fläktreglering hanterar du inifrån datorn.
Vad du behöver är förlängningskablar för fläktarna så att du kan ha dem utanför lådan.
Denna förlängningskabel är bara 30cm lång (a' 39:- ) men om du hittar längre så blir det billigare.
Förlängningskabel för fläkt

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator, juste glömde nämna att jag inte har någon dator i skåpet. Enbart receiver, tv-box samt DVD. Därav uppkommer detta knepiga problem Verkar som att folk köpt transformatorer 230->12v men hur sätter jag ihop den med 3 pin kontakten? Löda fast eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upptäckte förresten precis att de fläktarna jag länkade inte skulle funka då den batterieliminatorn max stödjer 1,4 A vid 12V. Scythe 120mm Ultra Kaze Fan, 2000rpm - Inet.se borde funka ist.
Den stora frågan som jag hoppas att ngn kunnig kanske vet om, är hur jag ska koppla ihop 3-pin (eller verkar vara 2-pin från fläktkontrollen) till en transformator.

Visa signatur

Permalänk

Om du kör med 12V-lösningen så kan du vara så 'ful' att du bara avisolerar trådarna och virar ihop dem (+ isoleringstape).
Koppla trådarna Röd & Svart i fläktarna (gula är för återmatning av varvtalet) till batterieleminatorns + & - trådar.

Själv har jag satt in en 5V mobilladdare som driver en liten 12V fläkt i dörren under diskbänken för att driva ut fukten från slaskhinken.

EDIT: Om du skaffar en batterieleminator med varierbar utspänning så behöver du ingen annan regulator. Dessutom drar 12V fläktar cirka 0,3A vid full spänning så du kan driva 5 fläktar med 1.4A. Du vill ju inte att fläktarna går med full styrka så därför kör du dem med 5-7V.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ok bra du verkar kunna detta! Alltså: kopplar in de 3 fläktarna till fläktkontrollen mha 3-pin kontakter, därefter tar jag 2 pin kontakten som driver kontrollen och skalar av denna samt skalar av transformatorns kabel. Kopplar ihop dessa, får prova mig fram vilken som matchar vilken (?) och därefter kan jag använda en sockerbit som permanent lösning för att hålla kablarna på plats.

Edit: Angående Ampere osv ser det ut som att dessa produkter passar ihop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok läste precis din edit, dock tänkte jag dels ha regulatorn som en lite snygg grej^^ samt att det är smidigt att ha den som switch för de 3 (kanske ska köra på 4 ) fläktarna. 0,3Ax4=1,2, verkar som att jag klarar mig bra på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet du förövrigt om det går att få tag på något snyggt ventilgaller som passar för 3 st 120 mm fläktar på rad? Vill gärna ha svart i någon metall

Visa signatur

Permalänk

Det primära med fläktarna är väl luftväxlingen och att fläktarna inte stör.
Alltså kan du eliminera fläktkontrollern helt och nöja dig men en batterieleminator som kan ställas om för olika utspänningar.
Sedan vrider du ratten på eleminatorn tills du får en tyst och effektiv luftväxling. När du kopplar samman alla fläktar med eleminatorn så skall dess ampere styrka räcka till summan av fläktarnas strömförbrukning. (Eleminator 4,5 - 12V och 1.4A => 4 * 0,3A 12V fläktar.)

EDIT: Du hann skriva en hel del under tiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men hur ska jag koppla så att alla fläktar går på eliminatorn? Kan man seriekoppla på ngt sätt då lr? Annars så är ju kontrollern mest tänkt som en enkel switch, dvs det behövs ju bara en kabel för ström mellan transformatorn och kontrollern och sedan fördelar kontrollern ström till fläktarna.

Edit: Snabb på fingrarna heh

Visa signatur

Permalänk

Du parallellkopplar fläktarna.
Alltså alla fläktarnas röda trådar ihop och alla svarta ihop till en dubbel sockerbit och därifrån till eleminatorns trådar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, tack för all hjälp ikväll, kommer nog dock att dröja lite innan själva projektet kommer igång, måste bla hitta ett galler och ta hem en snickare som kan montera ner det snyggt, skåpet är en fast montering mot väggen. Men efter all denna info känns det positivt iallafall Får se dock hur många fläktar det blir, vid närmare eftertanke får det kanske bli några mindre mer diskreta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av adb_92:

Ok, tack för all hjälp ikväll, kommer nog dock att dröja lite innan själva projektet kommer igång, måste bla hitta ett galler och ta hem en snickare som kan montera ner det snyggt, skåpet är en fast montering mot väggen. Men efter all denna info känns det positivt iallafall Får se dock hur många fläktar det blir, vid närmare eftertanke får det kanske bli några mindre mer diskreta.

Om du inte hittar något passande fläktgaller så kan du spänna upp ett flugnät i nylon över en enkel ram och måla det svart. Lycka till med bygget !

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Undrar också detta.

Själv har jag bestämt mig för att bygga en enkel hushbox med 4-6 fläktar på ca 1000 rpm. Inget nätagg i närheten.

Köper man alltså 1 batterieleminator och fixar förgrenare till 6 sådana fläktar, funkar det??