Microstuttering a CF/SLI problem? Myth busted

Permalänk
Medlem

Microstuttering a CF/SLI problem? Myth busted

Med denna tråd som utgångspunkt så har jag lärt mig en del om microstuttering.

Microstuttering a CF/SLI problem? Myth busted - Futuremark / YouGamers Forums

Vad medlemmarna på yougamers kommit fram är att microstutter inte beror på crossfire eller sli. Däremot tycks CF och SLI oftast öka på problemet med microstuttering. Microstuttering förekommer alltså när du också har endast ett grafikkort.

Jag tycker det vore intressant att veta varifrån alla problem kommer och hur dessa kan minimeras och jag tror att fler är intresserade av det. Själv skulle jag gilla om sweclockers gjorde en djupdykning inom området också.

Det tycks som microstuttering kan minimeras genom att ställa upp framebufferten och köra vsync. Det är för många av oss dock inte en möjlighet då detta kan avsevärt öka på input lag.

Jag tror problemen varierar per grafikkort och modell men även moderkort och processor. Jag vill se saklig information och vettig diskussion och inget flamewar mellan galna ati och nvidia fans.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

MS verkar vara störst vid AFR alltså Alternating Frame Rendering. Logiskt sett borde det bero på att var kort renderar en hel bild växelvis och det är ju vanligtvis en viss tid mellan varje bild med ett kort men jag tror problemet som uppstår är att när ett kort renderat klart sin bild och det visas på skärmen så tätt inpå kommer nästa bild från det andra kortet och visas kort efter varav det sedan uppstår en lägre tidsfördröjning till nästa sett med 2 bilder är klara och visas med kortar intervaller mellan varan.

Typ såhär Bild1-Bild2---Bild1-Bild2---Bild1-Bild2 osv där strecken symboliserar tiden mellan bilderna och bild1 är första kortet och bild2 är andra kortet. Min teori i alla fall eftersom MS problemet sägs lösas med SFR alltså Split Frame Rendering där kort 1 och 2 renderar samma bild ihop tills den är komplett och sedan visas på skärmen.

Kort1+2--Kort1+2--Kort1+2 osv. Det bör ge samma effekt som ett separat kort i hur man upplever flytet. Även om AFR skulle dubblar FPS:en så kan ju intervallerna vara ojämna och därmed upplevs inte vinsten i fps som direkt märkbar eller tillfredsställande. AFR tenderar till att ge högst FPS madens SFR ofta har lägre fps men ofta anses ge det bästa flytet mellan bilderna och därmed bäst upplevda prestandaökning och flyt.

Kör själv SLI så det är min teori i alla fall.
Så det är nog en fråga om att synkronisera bilderna.

Permalänk
Medlem

Yup. Lösningen är v-sync. Och då inte via nforce eller catalyst utan externa program såsom D3Doverrider . Ta och testa och säg vad du tycker- det skulle vara kul eftersom vi har ett snarlikt system

First 30 secs of Unigine bench on different settings

CrossFire, V-Sync, Triple Buffering

CrossFire

test av Kaotika
Microstuttering a CF/SLI problem? Myth busted - Page 13 - Futuremark / YouGamers Forums

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

MS verkar vara störst vid AFR alltså Alternating Frame Rendering. Logiskt sett borde det bero på att var kort renderar en hel bild växelvis och det är ju vanligtvis en viss tid mellan varje bild med ett kort men jag tror problemet som uppstår är att när ett kort renderat klart sin bild och det visas på skärmen så tätt inpå kommer nästa bild från det andra kortet och visas kort efter varav det sedan uppstår en lägre tidsfördröjning till nästa sett med 2 bilder är klara och visas med kortar intervaller mellan varan.

Typ såhär Bild1-Bild2---Bild1-Bild2---Bild1-Bild2 osv där strecken symboliserar tiden mellan bilderna och bild1 är första kortet och bild2 är andra kortet. Min teori i alla fall eftersom MS problemet sägs lösas med SFR alltså Split Frame Rendering där kort 1 och 2 renderar samma bild ihop tills den är komplett och sedan visas på skärmen.

Kort1+2--Kort1+2--Kort1+2 osv. Det bör ge samma effekt som ett separat kort i hur man upplever flytet. Även om AFR skulle dubblar FPS:en så kan ju intervallerna vara ojämna och därmed upplevs inte vinsten i fps som direkt märkbar eller tillfredsställande. AFR tenderar till att ge högst FPS madens SFR ofta har lägre fps men ofta anses ge det bästa flytet mellan bilderna och därmed bäst upplevda prestandaökning och flyt.

Kör själv SLI så det är min teori i alla fall.
Så det är nog en fråga om att synkronisera bilderna.

Det här är bra förklarat och ungefär som jag förstår det också. Nyare kort har inte de extrema begränsningar i framebuffer som 9800gx2 hade. Därför är det sällan ett problem nuförtiden. Microstuttering har dock inte försvunnit med nyare kort och potentialen till det kommer inte att försvinna helt om man inte går över till SFR. MS blir dessutom mer synligt ju mer hela systemet stressas.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Yup. Lösningen är v-sync. Och då inte via nforce eller catalyst utan externa program såsom D3Doverrider . Ta och testa och säg vad du tycker- det skulle vara kul eftersom vi har ett snarlikt system

First 30 secs of Unigine bench on different settings

CrossFire, V-Sync, Triple Buffering
http://home.akku.tv/~akku38901/Stutteringtests/veUnigineTBVsy...

CrossFire
http://home.akku.tv/~akku38901/Stutteringtests/veUnigineCF-30...

test av Kaotika
Microstuttering a CF/SLI problem? Myth busted - Page 13 - Futuremark / YouGamers Forums

Det löser ju inte problemet som jag förstår det för de som gillar fps. Jag kan inte tänka mig att köra bad company 2 med ett påslag med flera ms på input lag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det löser ju inte problemet som jag förstår det för de som gillar fps. Jag kan inte tänka mig att köra bad company 2 med ett påslag med flera ms på input lag.

Just bad company 2 har jag inte så stor koll på, men i de fps jag lirar (tf2, quake;et, crysis, stalker 1,2,3, far cry 2 och bioshock) så återfinns inget av vad som benämns input lag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får microstuttering lite då och då och jag har ett 5770. Är asjobbigt när det ser ut att lagga fast det egentligen inte gör de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Just bad company 2 har jag inte så stor koll på, men i de fps jag lirar (tf2, quake;et, crysis, stalker 1,2,3, far cry 2 och bioshock) så återfinns inget av vad som benämns input lag.

Input lag har inte med ett specifikt spel att göra normalt. Input lag är den fördröjning det tar för skärmen att rita upp en bild. Vissa skärmar har 0 i input lag och andra har 15ms och det finns de som har 30-60+ ms i input lag osv. Har du exempelvis 15 ms input lag så får du se bilden 15 ms för sent, har du 60 ms i input lag så ligger du ca 4 frames efter dina motspelare. Att buffra och köra vsync ökar på input lag med varierande tider vilket jag inte tycker är acceptabelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

V-sync vill man ju för övrigt inte veta av överhuvudtaget, om man inte har en skärm med snabb bilduppdatering. De som sitter på dubbelmackor och/eller flerkortssystem planerade gissningsvis inte att spela i 60-85 FPS.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Input lag har inte med ett specifikt spel att göra normalt. Input lag är den fördröjning det tar för skärmen att rita upp en bild. Vissa skärmar har 0 i input lag och andra har 15ms och det finns de som har 30-60+ ms i input lag osv. Har du exempelvis 15 ms input lag så får du se bilden 15 ms för sent, har du 60 ms i input lag så ligger du ca 4 frames efter dina motspelare. Att buffra och köra vsync ökar på input lag med varierande tider vilket jag inte tycker är acceptabelt.

Tack för den utförliga förklaringen. Skönt att jag har något att skylla på nu när jag lirar tf2

Skrivet av b0ck3n:

V-sync vill man ju för övrigt inte veta av överhuvudtaget, om man inte har en skärm med snabb bilduppdatering. De som sitter på dubbelmackor och/eller flerkortssystem planerade gissningsvis inte att spela i 60-85 FPS.

Jo då, vi finns. Väldigt märklig gissning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jo då, vi finns. Väldigt märklig gissning.

Jag antar att det beror på vad man spelar, och man får naturligtvis en högre undre gräns med ett 5970 än med ett 5870, så det är förstås inte lönlöst och jag ber om ursäkt för det antagandet.

edit: däremot känns det tråkigt att du med din vattenkylda rigg inte ska kunna låta grafikkortet springa fritt, men förhoppningsvis kan ATI få bukt med problemet via drivrutiner.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Jag antar att det beror på vad man spelar, och man får naturligtvis en högre undre gräns med ett 5970 än med ett 5870, så det är förstås inte lönlöst och jag ber om ursäkt för det antagandet.

edit: däremot känns det tråkigt att du med din vattenkylda rigg inte ska kunna låta grafikkortet springa fritt, men förhoppningsvis kan ATI få bukt med problemet via drivrutiner.

Låt korten springa fria! Det är sommar

Jag använder v-sync för att främst av allt slippa tearing skärmen, men även för att grafikkorten inte ska behöva jobba för fullt konstant och för att jag inte har något behov av +60 fps (jag är en av dem ja). Samtidigt finns det många spel som pressar 5970 för fullt i den upplösningen jag lirar i (och med de grafiska inställningar jag vill ha), så visst pressas kortet till sitt yttersta även om jag tvingar på v-sync.

Att det skulle vara ATIs drivrutiner stämmer inte då jag upplever screen tearing hos en vän med ett 470 kort samtidigt som samma typ av problem återfinns hos mig när jag exempelvis enbart kör med en gpu kärna aktiverad (alltså tvingar 5970 till ett 5870 kort).

För lite mer läsning : GeForce GTX 470 SLI against Radeon HD 5970: Deathmatch (page 6) - X-bit labs

edit: Om det finns något sätt att kringgå just screen tearing så uppskattar jag alla tips som finns i boken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

edit: Om det finns något sätt att kringgå just screen tearing så uppskattar jag alla tips som finns i boken

Vsync

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Om det finns något sätt att kringgå just screen tearing så uppskattar jag alla tips som finns i boken

Jag börjar bli väldigt sugen på en 120hz skärm, då har jag inget emot att vertikalsynka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Jag börjar bli väldigt sugen på en 120hz skärm, då har jag inget emot att vertikalsynka

Jag vill ha en 27 tums skärm med 120hz

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Screentearing's relation till microstuttering vet jag inte om den är så stark så det är nog lite offtopic? 120Hz tror jag inte hjälper mot screentearing heller. Däremot så vore det givetvis trevligt med 120Hz 27+" 16:10 skärm med hög upplösning, ips panel och små kanter. Men det hör inte riktigt till denna tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Screentearing's relation till microstuttering vet jag inte om den är så stark så det är nog lite offtopic? 120Hz tror jag inte hjälper mot screentearing heller. Däremot så vore det givetvis trevligt med 120Hz 27+" 16:10 skärm med hög upplösning, ips panel och små kanter. Men det hör inte riktigt till denna tråd.

Vi gick från att vsync stabiliserar FPS och minskar microstuttering, och via vsync kom vi in på screen tearing. Anledningen till att jag inte kör vsync nu, förutom i väldigt krävande spel där jag inte får högre FPS än så ändå, är att jag sitter med en 60Hz skärm. Desto mer intressant att låsa FPS på 120.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta en dum fråga men vad är microsuttering? Har lirat online spel i ~12 år har inte märkt nånting mer än att man laggar pga av att uppkopplingen suger med hoppande ping å packetloss till följd.
Samt att FPS i en del spel (mest förr när man hade sunkiga datorer å spel som krävde sin man, (ex. RtCW)

Är de nåt ja bör oroa mej för samt är de ett nytt påfund?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Varför vill man INTE ha V-sync? Hur hade du tänkt att få nytta av fler bilder än skärmen kan visa? Ända som händer är att skärmen visar delar av 2 eller fler bilder villket betyder att bilden delar sig på 2 eller fler ställe horizontelt villker gör att bilden river sönder sig. Ser förjävligt ut, ger inte högre FPS synligt.

60fps är fullt tillräkligt med Vsync. En av anlednigarna till att jag har SLI är för att jag vill ha 60 FPS kosntant i Vsync. Flyter på ypperligt.

Köra utan är vedervärdigt ju med all tearing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta en dum fråga men vad är microsuttering? Har lirat online spel i ~12 år har inte märkt nånting mer än att man laggar pga av att uppkopplingen suger med hoppande ping å packetloss till följd.
Samt att FPS i en del spel (mest förr när man hade sunkiga datorer å spel som krävde sin man, (ex. RtCW)

Är de nåt ja bör oroa mej för samt är de ett nytt påfund?

Du såg inte länken i första posten?

Microstuttering, i sin ursprungliga bemärkelse var att ett dubbelkort var ur synk så att bilden från det ena gput kom väldigt nära bilden från det andra gput.

Det mest kända exemplet är 9800gx2 som hade underdimensionerad framebuffer och ofta var ospelbart även vid höga fps. Microstuttering kan i värsta fall göra att 60 fps uppfattas som 30fps.

Med moderna CF/SLI kombinationer är det mycket mindre vanligt men kan i synnerhet vara märkbart vid lägre fps.

Folk börjar mer och mer börja tala om micrustuttering med enkelkort. Problemet blir ännu mer komplicerat av att det inte nödvändigtvis är grafikkortet som är huvudorsaken till stutteringen. Datorn är ett komplext system, vilket gör att folk kan vara ensamma om att ha stuttering i ett visst system. Medan övriga inte får stuttering med det kortet.

Edit: Du har alltså aldrig hört talas om microstuttering? Med tanke på att din poster så gott som undantagsläst är ämnade för att trolla och vilseleda folk får du ursäkta mig om jag är misstänksam

Om jag söker i din posthistorik, kommer jag inte att hitta någon post som rör microstuttering då?

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Varför vill man INTE ha V-sync? Hur hade du tänkt att få nytta av fler bilder än skärmen kan visa? Ända som händer är att skärmen visar delar av 2 eller fler bilder villket betyder att bilden delar sig på 2 eller fler ställe horizontelt villker gör att bilden river sönder sig. Ser förjävligt ut, ger inte högre FPS synligt.

60fps är fullt tillräkligt med Vsync. En av anlednigarna till att jag har SLI är för att jag vill ha 60 FPS kosntant i Vsync. Flyter på ypperligt.

Precis, valet mellan tearing och vsync är enkelt. Däremot slår jag alltid av vsync med ett nytt spel och sätter bara på det när jag ser att det är ett problem.

Jag är inte extremkänslig för tearing dock.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag kör vsync när jag tycker att det behövs, dvs när jag får mycket tearing. Det senaste exemplet på det är Assassins Creed II, som tearar något fruktansvärt utan vsync. 1an däremot körde jag i +200 FPS utan att det nånsin såg förjävligt ut.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av astrob0y:

Låt korten springa fria! Det är sommar

Jag använder v-sync för att främst av allt slippa tearing skärmen, men även för att grafikkorten inte ska behöva jobba för fullt konstant och för att jag inte har något behov av +60 fps (jag är en av dem ja).
---Text--

Just detta att grafikkortet inte behöver jobba mer än nödvändigt, är ett av många starka argument för V-sync.
Man skall också komma i håg att grafikrutinerna även belastar belastar minne och CPU, något för alla här på forumet som oroar sig för att "CPU:n flaskar" att tänka på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Får man mindre FPS i spelet än vad ens refresh-rate på skärmen är halveras ens FPS direkt om man har Vsync på. Dessutom får du en del input-lag, eftersom utan Vsync ligger grafikkortet och ritar om bilden hela tiden tills skärmen uppdaterar. Med Vsync på väntar grafikkortet med att rita om bilden tills skärmen hämtar den förra bilden som grafikkortet blev klart med. Rör man då musen när grafikkortet ligger och väntar på skärmen så kommer inte den rörelsen med förens nästa frame. Har man en 60 Hz skärm antar jag att man kan få input lag upp emot 1/60 av en sekund, beroende på hur snabbt grafikkortet är på att bli klar med bilden.

Jag har själv aldrig upplevt eller sett tearing tror jag. Och jag kör alltid med Vsync av.

Källa: How VSync works, and why people loathe it - [H]ard|Forum

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Drawmly;10194990
Jag har själv aldrig upplevt eller sett tearing tror jag. Och jag kör alltid med Vsync av.

Källa: How VSync works, and why people loathe it - [H]ard|Forum[/QUOTE]

Kan det vara så att du använder dig av en crt skärm? För det är konstigt att jag upplever tearing utan v-sync medan du inte gör det Jag använder en 60 hz lcd skärm.

Och tack för länken. Det var mycket intressant läsning. Är citat som följer sanningsägande?

"So in effect there is no halving of the framerate. You get the benefit of VSYNC enabled (no tearing) and have no drawbacks with halving of the framerate."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kan det vara så att du använder dig av en crt skärm? För det är konstigt att jag upplever tearing utan v-sync medan du inte gör det Jag använder en 60 hz lcd skärm.

Och tack för länken. Det var mycket intressant läsning. Är citat som följer sanningsägande?

"So in effect there is no halving of the framerate. You get the benefit of VSYNC enabled (no tearing) and have no drawbacks with halving of the framerate."

Jag får tearing oavsett om jag använder min CRT skärm med 100Hz eller min LCD med 60Hz. Tearing har ingenting med vilken typ av skärm du har eller vilken refresh rate. Tearing är när 2 eller mer frames har blivit renderade på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag kör också med en 60 Hz lcd skärm. Men det kan mycket väl vara att jag haft tearing, bara att jag inte lagt märke till det, det varar väll bara i 1/60 sekund ändå? Dessutom får man väll mindre tearing om man har jättehög FPS? Och jag tror jag har 200+ fps i de flesta spel jag spelar

Såvitt jag förstår det så om man kör med tripple-buffering (vilket enligt länken inte stödjs av många spel idag) så blir inte FPSen halverad längre (som det blir med double-buffering, vanligaste Vsync tekniken) utan man får ut 2/3 istället tror jag. Han tar ju en 75hz skärm som exempel där ju. Om han kom under 75 FPS med double-buffering Vsync på fick han bara 37,5 FPS. Men med tripple-buffering på fick han 50 FPS istället. Så det är ju fortfarande en nackdel med att man får lägre FPS, men inte lika stor. Men som sagt tripple-buffering Vsync verkar vara ovanligt och det verkar vara krävande att köra. (Enligt den tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Dessutom får du en del input-lag, eftersom utan Vsync ligger grafikkortet och ritar om bilden hela tiden tills skärmen uppdaterar. Med Vsync på väntar grafikkortet med att rita om bilden tills skärmen hämtar den förra bilden som grafikkortet blev klart med. Rör man då musen när grafikkortet ligger och väntar på skärmen så kommer inte den rörelsen med förens nästa frame. Har man en 60 Hz skärm antar jag att man kan få input lag upp emot 1/60 av en sekund, beroende på hur snabbt grafikkortet är på att bli klar med bilden.

Hittade detta om Vsync och input lag, tänkte jag kunde länka det med, rätt intressant läsning. Det verkar som om ju snabbare dator du har, dvs hur mycket mer FPS över Vsync-cappen har, destu mer input-lag får du.
Efter att läst detta är jag nu säker på att jag ska köra med Vsync av, hellre tearing än input-lag och risk för halverad FPS

Skrivet av http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=164868:

Time meaningfully progresses every 1/60th of a second, when a new frame is sent to the monitor. If your video card is fast enough to render 240fps for game X, then it will render and DISCARD about 3 or so frames before the next monitor refresh. Meaning that regardless of buffer the next frame WILL display your input. If your video card is vsynced that it would have instead rendered 3 "future" frames that are each 1/60th of a second apart and EACH is going to be displayed, resulting in X/60th of a second input lag.

vsync off (250fps, frames 1/250th of a second apart):
time=0 : Frame 1 is displayed.
time=1/250s: Frame 2 created.
time=1.5/250s: input from user
time=2/250s: Frame 3 created.
time=3/250s: Frame 4 created.
time=1/60s: Frame 4 begins sending to monitor
time=4/250s: Frame 5 enters buffer while frame 4 is being sent. Resulting in tearing as the top half of frame 4 and bottom half of frame 5 are displayed.

vsync on (250fps CAPABLE card working at 60fps) :
time=0 : Frame 1 is displayed.
time=1/250s: Frame 2 created
time=1.5/250s: input from user
time=2/250s: Frame 3 created.
time=3/250s: Frame 4 created.
time=1/60s: Frame 2 (which is missing the last input) begins sending to monitor, when it finishes, frame 5 will begin rendering.

Basically with very high FPS situation, input lag will be introduced by triple and double buffering. (2/60th and 1/60th of a second respectively). But the tearing is eliminated. With low FPS the input lag is lessened because it is less like that frames are rendered ahead (since the video card is just not fast enough), but it might still occur in times of high FPS spikes. However tearing is completely gone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Jag kör också med en 60 Hz lcd skärm. Men det kan mycket väl vara att jag haft tearing, bara att jag inte lagt märke till det, det varar väll bara i 1/60 sekund ändå? Dessutom får man väll mindre tearing om man har jättehög FPS? Och jag tror jag har 200+ fps i de flesta spel jag spelar

Såvitt jag förstår det så om man kör med tripple-buffering (vilket enligt länken inte stödjs av många spel idag) så blir inte FPSen halverad längre (som det blir med double-buffering, vanligaste Vsync tekniken) utan man får ut 2/3 istället tror jag. Han tar ju en 75hz skärm som exempel där ju. Om han kom under 75 FPS med double-buffering Vsync på fick han bara 37,5 FPS. Men med tripple-buffering på fick han 50 FPS istället. Så det är ju fortfarande en nackdel med att man får lägre FPS, men inte lika stor. Men som sagt tripple-buffering Vsync verkar vara ovanligt och det verkar vara krävande att köra. (Enligt den tråden)

Ju Höger FPS man har ju fler delar av fler bilder vissas. Separationen minskar mellan varje del men totalt set bör den förskjutas lika mycket. Tearing upplevs ju vid horizontela rörelser.

Kan man inte se tearing utan Vsync så bör man nog kolla synen för så svårt är det inte.
Vissa här påstår sig ju aldrig ha upplevt det och talar imot Vsync. Kanske vissa är känsligare än andra men det fenomenet är ganska tydligt.

Sedan att FPS:en halveras om Vsync är på om FPS:en droppar under skärmens frekvens tror jag inte stämmer helt. Av det jag testat så verkar det inte vara fallet alltid men fall finns. Tror lite nyare kort, spel osv kan kompensera genom att visa vissa bilder mer än en gång madens övriga visas en gång. Klart flyter ju inte lika bra som om FPS:en hade matchat Vsync men det ger inte det där plötsliga 60 till 30 fps droppet. Tex Har jag sett en del droppa till 45fps villket antagligen beror på att hälften av bilderna visas 2 gånger och andra helften en gång men en gissning men det skapar ju lite MS effekt i så fall men endast temporärt. Vet inte hur mycket med spelet det har att göra än det har med grafikkort och dirvrutiner att göra. Det jag använder mina GTX260 till så har jag 60FPS konstant i 99% av fallen och skulle det droppa så är det inte till hälften.

halva vitsen med en fet 2-4 vägs SLI eller CF setup tycker jag är just att Min FPS blir ens Avragde FPS med V-sync på. 60,75,100 eller 120hz vad man nu valt. Optimala är ju en Konstant och oförändrad FPS det jag strävar efter i alla fall. Allt annat är en kompromiss.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tänkt på tearing alls faktiskt, skall prova Vsync när jag kommer hem och se vad det blir för skillnad. Bara hört talas om MS problemet men som sagt inte tänkt så mycket på det heller. Ibland så hackar ju spel till, sånt man får leva med tänker jag men då kanske det här löser problemet. Precis beställt en Intel 930 också så det hjälper väll till lite också ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/