Hjälp med att uppgradera HP-dator

Permalänk

Hjälp med att uppgradera HP-dator

Hejsan!

Behöver hjälp med att uppgradera min gamla HP dator. Problemet är att jag inte vet riktigt vilka komponenter som behövs eller kan användas eftersom jag inte är så insatt i det.

Vill kunna uppgradera processorn,RAM-minnet och grafikkortet för att de tre sakerna står alltid i vägen för att kunna spela vissa spel jag vill kunna köra.

Jag vet inte riktigt hur mycket info ni behöver om datorn för att kunna hjälpa mig men här är några:

HP Pavilion t3000

Moderkort:MSI AMETHYST-M 1.0

Grafikkort: Nvidia Geforce 6600

Processor: AMD Athlon 64 Processor 3800+

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag tror att många i forumet kommer påpeka att du ska köpa en helt ny dator, och att en uppgradering inte är prisvärd. Vad är din budget och vilka spel spelar du/vill kunna spela?

Mvh

Permalänk

Det beror helt på hur mycket det kostar, men kanske 4-5000 som max om det blir mycket i prestanda. De flesta spelen är mer som sådana som är exklusiva till pc eller spel som jag kommer köra med vänner på steam:

Ex: Crysis

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska glömma tanken på att försöka uppgradera datorn och satsa på en helt ny, försök få den såld på blocket så du kan sträcka budgeten något. Crysis är ett krävande spel och det blir svårt att sätta ihop en dator för 4-5000 som kommer klara av det på ett tillfredsställande sätt.

Permalänk
Skrivet av Sammy86:

Jag tycker du ska glömma tanken på att försöka uppgradera datorn och satsa på en helt ny, försök få den såld på blocket så du kan sträcka budgeten något. Crysis är ett krävande spel och det blir svårt att sätta ihop en dator för 4-5000 som kommer klara av det på ett tillfredsställande sätt.

Inte ens uppgradering för 5000 kan klara spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruffygoth:

På medium utan AA klarar det nog det. Kanske aningen högre men någon annan får rätta mig om det är så.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Det är inget att uppdatera, så här kommer ett förslag på en ny dator...

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se
Cooler Master Elite 310, Svart/Orange - Inet.se
FSP 400-60APN Bulk 400W - Inet.se
AMD Athlon2 X4 635 2,9Ghz AM3 - Inet.se
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - Inet.se

Med ett XFX Radeon HD5670 512MB - Inet.se blir det 5088kr, men spara hellre ihop till ett XFX Radeon HD5770 1GB - Inet.se minst!

Sälj gamla datorn och köp en ny skärm t.ex. BenQ TFT 21.5" G2220HD - Inet.se

ESD-armband: ESD - Armband Engångs Eurostat - Inet.se

Gratis frakt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Angående Crysis, så är det ett jäkligt dåligt optimerat och krävande spel, så ska du spela det med nån spelglädje får du minst dubbla din budget!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruffygoth:

En uppgradering skulle i stort sett inbegripa en ny dator i vilket fall.

Nytt moderkort, ditt moderkort är gammalt och har inte stöd för moderna processorer och grafikkort
Ny processor, för att ha någon som helst chans att kunna spela moderna spel behöver du minst en dual-core
Nya minnen, minst 2gb och helst 4gb utav DDR2 eller DDR3 minnen är rekommenderat
Nytt grafikkort, den viktigaste komponenten när det kommer till spel
Nytt chassi, chassit skulle kunna ha gått att återanvända men har för mig att det inte stöder vanligt ATX-format
Ny nätdel, antagligen har datorn en äldre OEM variant som med största sannolikhet inte har kraften eller kontakterna för att driva ett modernt system

Eventuellt kan du spara din optiska läsare om det är en DVD läsare, du kan eventuellt också spara hårddisken om den är i någorlunda skick. Dock är dom här två sakerna inte speciellt dyra och därför kan ett nyköp vara befogat iaf.

Permalänk

Antar att det är bättre att köpa en ny dator då =D

Tackar för svaren och datortipset från pirpen.Ska kolla in lite andra datorförslag här på forumet innan jag bestämmer mig.