Hejsan!
Nu har jag tröttnat på att vänta på min gamla ide disk samt alldeles strax ska göra en storuppdatering av hela datorn så jag tog och köpte mig en SSD disk för att få en liten försmak utav prestandan!
Det jag undrar är vad/vilka inställningar jag kommer behöva att göra för att det ska fungera att ha och boota på m.m.
Jag undrar även om det kommer att fungera på ett SATA 150 interface, vilket jag antar att det gör för att det är ju bakåtkompatibelt, men jag kan nog ha fattat fel på det med. . .
De inställningar jag finner i bios om Serial ATA är
Under något som kallas "ide configuration"
SATA Operation Mode (står just nu på RAID) ska det stå på non-raid (eftersom jag har 2 st sata interfaces och jag kommer endast att köra en disk)..
Det är dock det enda jag kan hitta om sata i min bios, jag har ami-bios(senaste uppdaterade nyligen) och denna dator spec:
cpu: Pentium 4 prescott 2.8 oc 2.98
mobo: P4v8x-mx
ram: 1.5 gb ddr @ 333 mhz
måste dock tillägga att jag tydligen kan boota från min externa usb-disk (som är en sata disk).
Operativet som jag ska installera är Windows 7 så jag behöver inte tänka på sata grejjen med xp..
Testade att ställa om Sata operation mode och gick tillbaka in i bios efter en omstart och upptäckte att det hade dykt upp 2 st nya "val" i "main" SATA1 och SATA2
Under dessa menyer står det:
LBA/Large mode [Auto]
Block(Multi-Sector Transfer) M [Auto]
PIO Mode [Auto]
DMA Mode [Auto]
SMART Monitoring [Disabled] (ska slås på så fort jag får min ssd)
32Bit Data Transfer [Disabled]
och jag undrar om det är några av dem jag måste ställa in ifall min SSD ska fungera som den ska!
Kollade hos intel (Intel® High Performance Solid State Drive — Intel® SATA Solid-State Drive Installation Guide)
på hur man installerade ssdn
Close the computer case and restart your system. Your computer should automatically recognize the newly-installed SSD.
If not, use the following instructions to detect the new drive:
Restart the computer again. While the system is initializing, run the system set-up program, which can
be activated by pressing a special key such as ESC, F1, or DELETE. Check your computer’s documentation for the correct key(s).
While in the system setup program (also known as BIOS), instruct the system to auto detect the new drive.
Save the settings, and exit BIOS.
Restart the computer.
When the computer restarts, it should now recognize the new drive. If your computer still does not recognize the drive, please contact your local Intel representative for support
.
Känns som om de missade en hel del där (även fast jag lämnar det mesta på auto så känns det som om det inte kommer fungera iallafall..)
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.