Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget, internet + tv

Hej, efter mycket strul och funderande väljer jag nu att vända mig till er i för att få bukt med mitt problem. Har sökt med ljus och lykta på internet, men givetvis kan jag ha missat någon fin information där ute. Såhär ligger det till:

Bor för närvarande i lägenhet och innehar 100 Mbit/s via BBB. Till saken hör även att jag har Digital-tv via BBB. För att kunna utnyttja internet på mina datorer samt tv-utbudet använder jag mig av en router(Netgear 3500l). Det är här problemet kommer in i bilden.

Från vägguttaget kopplar jag nätverkskabeln in i WAN-porten på routern. Därifrån kopplar jag sedan via de vanliga portarna vidare nätverkskablar till övriga datorer samt en nätverkssladd till boxern som är inkopplad till tvn. På detta sätt fungerar internet på datorerna, samt även det trådlösa nätverket med internet. Vad som inte fungerar är tvn, får helt enkelt ingen kontakt eller bild, så att säga.

Jag prövade att stänga av DHCP-funktionen på routern och flytta kabeln som går till internetuttaget i väggen till en vanlig plats i routern. Det som händer då är att TVn fungerar samt internet på de datorer som är kopplade via nätverkssladdar. Det trådlösa nätverket(internet) slutar dock att fungera.

Skall även tilläggas, att om jag kopplar ut nätverkskabeln som går till boxern så börjar det trådlösa att fungera efter några minuter.

För att förtydliga vill jag alltså kunna använda samtliga anslutningar samtidigt:

Router: Netgear 3500L
*Internet via nätverkskabel
*Internet via trådlöst
*Tv via Boxer

Har ni något förslag på hur jag ska gå till väga för att få det att fungera? Har jag missat något viktigt, så tala gärna om det för mig : )

Permalänk
Medlem

Har du ringt och kollat med BBB?
De brukar kunna lösa det eller ge dig en lösning relativt lätt.
Jäkligt skumt att allt utom de trådlösa funkar när du stänger av DHCP. Kollat runt i WAN inställningarna?

Permalänk
Medlem

TV-boxen måste sitta direkt i LAN uttaget, och för att både ha den och Netgear routern inkopplad så kan du ha en switch först och sen koppla in TV-boxen och WAN porten på Netgear routern.

Permalänk
Medlem

TheWierd: har inga vidare goda erfarenheter från deras support, känns hemskt okunniga helt enkelt. Men hittar jag ingen lösning på egen hand, får jag kontakta dem. WAN-inställningarna känns ju helt korrekta, så det borde inte vara något fel där. Något speciellt att titta efter kanske?

Pkerwien: Eftersom att DHCP-funktionen stängs av på routern så blir det ju i princip som att TV-boxen sitter direkt i LAN-uttaget iallafall, eller? Kan ju förvisso pröva använda mig av en switch, men ska jag då behålla DHCP avslaget på routern när jag kopplar via WAN-porten?

Det märkligaste av allt är ju trots allt att om jag kopplar ur kabeln till boxern, så börjar det trådlösa att fungera. Stoppar jag i den igen, så slutar det trådlösa att fungera.

Permalänk
Medlem

Har Telia Bredband samt Digital TV. Och för att allt ska fungera så måste Boxern vara inkopplad i första uttaget på Modemet (De är numrerade på mitt) Kanske det hjälper för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0llah:

TheWierd: har inga vidare goda erfarenheter från deras support, känns hemskt okunniga helt enkelt. Men hittar jag ingen lösning på egen hand, får jag kontakta dem. WAN-inställningarna känns ju helt korrekta, så det borde inte vara något fel där. Något speciellt att titta efter kanske?

Pkerwien: Eftersom att DHCP-funktionen stängs av på routern så blir det ju i princip som att TV-boxen sitter direkt i LAN-uttaget iallafall, eller? Kan ju förvisso pröva använda mig av en switch, men ska jag då behålla DHCP avslaget på routern när jag kopplar via WAN-porten?

Det märkligaste av allt är ju trots allt att om jag kopplar ur kabeln till boxern, så börjar det trådlösa att fungera. Stoppar jag i den igen, så slutar det trådlösa att fungera.

pkerwien har gett dig den ända lösningen som finns, har också rotat med detta en gång i tiden, och TV måste sitta på det sättet, samt måste ha en publik IP adress, för övrigt samma med telefon från BBB

Använder du dig av switch så ska TV kopplas in i switchen, inte i routern, då funkar allt som du tänkt dig

EDIT: DHCP ska vara på, med ovan nämda lösning
router och TV kommer också ha separerade nätverk, TV publikt, övriga datorer lokalt nätverk
Finns också en del nyare TV med nätverksutag då ska detta kopplas till det lokala nätet, och vanliga TV till publika.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Angående BBB's support så är den bland dom bästa som finns, bara man vet vad man ska fråga

Och som tidigare nämnt kan du inte sätta tvboxen bakom router då hela tvsystemet är baserat på multicast
Något som inte går bra igenom dom flesta routers, och den helst ska ha ett externt ipnummer när den loggar in

Jag har såhär, [bredbandsuttag] - [switch 5port](fick från bbb när jag skaffa iptv) - därifrån går en kabel till IPtv, en till IPtele, en till stationära datorn och den sista till min trådlösa router för bärbara, och server+xbox, har alltid funkat utan problem

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

De viktiga me TV brukar ju vara att de alltid skall vara inkopplade i en speciell jäkla port me.....
Ja har BBB på allt. TV, internet o telefon. Fick byta ut den första routern ja fick från dem pga att den va så jä*la instabil, så fick en halv-tweakad switch typ för att få de fungerande o stabilt... Kör:
[Telefonjack]>[BBB Switch]>[TV][Tele][Router](Varav TV måste va i 4e eller 1a hålet typ)>[M.M]

Permalänk
Medlem

BBB´s tv-tjänst kräver inte ett externt eller skarp ip... Den tar en ip-adress inom ett helt annat ip scope. Något som endast är möjligt vid rakkoppling mot bredbandsuttaget eller i port 1x eller 4x (beroende på gw typ) i GW som BBB skickat ut.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |