Nätverk via elnätet - 2010 (inte 2006)!

Permalänk

Nätverk via elnätet - 2010 (inte 2006)!

Hej!

Är väldigt sugen på nätverk via elnätet då alternativen tråd eller trådlös inte är några praktiska alternativ. Mobilt bredband är inte heller att tänka på då jag behöver bra ping (ska spela).

Tekniken har ju funnits ett tag men det verkar aldrig som att det har fungerat speciellt bra, men hur är det nu, 2010, egentligen? Efter att ha läst följande test:

Vi granskar 9 dosor som utnyttjar ditt eluttag - PC för Alla

Så verkar det som att nätverk via elnätet kan vara ett alternativ (även för gamers).
Sweex LC203 vann testet och jag funderar därför på att köpa 2st såna men problemet är att det bara är runt 3 butiker som fortfarande säljer dem (testet är från mars 2010).

Så nu tänkte jag höra om det finns några alternativ som presterar lika bra eller kanske ännu bättre (helst till lågt pris).
Kommentera gärna era egna erfarenheter av tekniken men gärna då erfarenheter från 2010 och inte 2006 (därav topic), då det verkar ha hänt mycket under det senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Hej!

Är väldigt sugen på nätverk via elnätet då alternativen tråd eller trådlös inte är några praktiska alternativ. Mobilt bredband är inte heller att tänka på då jag behöver bra ping (ska spela).

Tekniken har ju funnits ett tag men det verkar aldrig som att det har fungerat speciellt bra, men hur är det nu, 2010, egentligen? Efter att ha läst följande test:

Vi granskar 9 dosor som utnyttjar ditt eluttag - PC för Alla

Så verkar det som att nätverk via elnätet kan vara ett alternativ (även för gamers).
Sweex LC203 vann testet och jag funderar därför på att köpa 2st såna men problemet är att det bara är runt 3 butiker som fortfarande säljer dem (testet är från mars 2010).

Så nu tänkte jag höra om det finns några alternativ som presterar lika bra eller kanske ännu bättre (helst till lågt pris).
Kommentera gärna era egna erfarenheter av tekniken men gärna då erfarenheter från 2010 och inte 2006 (därav topic), då det verkar ha hänt mycket under det senaste året.

Hej.

Jag har ett Sweex powerlan LC205 200Mbit, vita versionen. Har nyligen flyttat in i hus med telejack på bottenplan och vi ville inte dra nätverkskabel till ett rum på ovanvåningen där jag har den stationära datorn. Så vi installerade adsl modemet där nere, kopplade den till en router, från routern in i Sweex dosan som sitter i eluttaget och sen plugga in den andra dosan i uttaget där uppe vid datorn. Tycker det fungerar över förväntan
Får samma hastighet på bredbandet uppe som nere direkt vid modemet. Inga problem med ping.
Jag har inte hunnit testa hastigheten internt mellan bärbar på bottenplan och min stationära där uppe. Återkommer om detta.

Permalänk

Är det fortfarande samma principer att man måste gå på samma fas för att få ut någon vettig kräm ur pluggarna?

Bor i gammalt hus där elen är kompletterad i omgångar så jag hoppas att, precis som trådskaparen är inne på, homeplugs anno 2010 kommit en bit framåt i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Är det fortfarande samma principer att man måste gå på samma fas för att få ut någon vettig kräm ur pluggarna?

Bor i gammalt hus där elen är kompletterad i omgångar så jag hoppas att, precis som trådskaparen är inne på, homeplugs anno 2010 kommit en bit framåt i utvecklingen.

jag är inte insatt i tekniken bakom det hela, men att gå från en fas till en annan blir svårt då de inte är ihopkopplade. däremot skulle man kunna använda nollan, men jag vet som sagt inte hur det fungerar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

^
Ahh så blir det ju så klart.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Otur:

jag är inte insatt i tekniken bakom det hela, men att gå från en fas till en annan blir svårt då de inte är ihopkopplade. däremot skulle man kunna använda nollan, men jag vet som sagt inte hur det fungerar.

Ligger uttagen på olika faser kan man sätta en "Phase Coupler för HomePlug" i elcentralen, så fungerar det.
Kjell & Company - 68659 - Phase Coupler för HomePlug

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Enligt Kjell & Company-boken så sänktes hastigheten från 70mbit/s till 12mbit/s vid fasbyte.
Ska ev. pröva D-links nya modell eller Sweex lite äldre (troligtvis efter helgen). Återkommer med hur det fungerar, huset jag bor i är från 2005 men har troligtvis olika faser i de rummen jag kommer köra mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Enligt Kjell & Company-boken så sänktes hastigheten från 70mbit/s till 12mbit/s vid fasbyte.
Ska ev. pröva D-links nya modell eller Sweex lite äldre (troligtvis efter helgen). Återkommer med hur det fungerar, huset jag bor i är från 2005 men har troligtvis olika faser i de rummen jag kommer köra mellan.

Tillägg till mitt förra inlägg efter trådskaparens.
Har testat hastighet nu och får 136 Mbit, inte så tokigt ändå

Permalänk

Köpte D-linken som länkades ovan på onoff för 800kr (i butik).
Testade i min farsas lägenhet från 60-talet och fick runt 80 Mbit/s mellan två olika faser och 180 Mbit/s på samma fas.
Helt okej med andra ord (med tanke på åldern på byggnaden + inget stambyte eller liknande).

Ska testa imorgon i en villa från 2005, återkommer.

Det är bara en sak jag undrar över. Enligt alla tillverkare ska man "teoretiskt" sätt kunna få upp till 200 Mbit/s vid optimala förhållanden med de senaste dosorna.
Men ethernet-porten på dosan klarar ju bara 100 Mbit/s (inte gigabit som jag trodde krävdes för att kunna få över 100 Mbit/s). Säljaren på OnOff blev helt ställd och svarade att det kan ju aldrig gå och att tillverkarna måste ljuga eftersom kablarna de skickar med också bara klarar 100 Mbi/s.

Någon som vet vad tillverkarna menar med 200 Mbit/s? Enligt det medföljande programet får jag 180 Mbit/s med en kabel som bara klarar 100 Mbit (cat 5e). :S
Det står ingenting i det finstilta, bara att hastigheten kan sänkas vid dåliga ledningar o.s.v.

Permalänk
Medlem

cat 5e klarar gigabit vad jag vet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Det är bara en sak jag undrar över. Enligt alla tillverkare ska man "teoretiskt" sätt kunna få upp till 200 Mbit/s vid optimala förhållanden med de senaste dosorna.
Men ethernet-porten på dosan klarar ju bara 100 Mbit/s (inte gigabit som jag trodde krävdes för att kunna få över 100 Mbit/s). Säljaren på OnOff blev helt ställd och svarade att det kan ju aldrig gå och att tillverkarna måste ljuga eftersom kablarna de skickar med också bara klarar 100 Mbi/s.

Någon som vet vad tillverkarna menar med 200 Mbit/s? Enligt det medföljande programet får jag 180 Mbit/s med en kabel som bara klarar 100 Mbit (cat 5e). :S
Det står ingenting i det finstilta, bara att hastigheten kan sänkas vid dåliga ledningar o.s.v.

En Cat5e kan köra 1000BASE-T, så det är inte i kabeln det sitter. Dock har ethernet (100BASE-TX) full duplex, d.v.s. man kan skicka 100Mbit i vardera riktningen samtidigt (förutsatt att man inte fumlat till det med konfigurationen). Kan hända att det är det som mätts upp och rapporterats, att du har typ 90Mbit i vardera riktningen. Utan att ha gigabit-ethernet är det dock inte möjligt att överskrida 100Mbit åt ett håll.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Cat 5e är som en blandning mellan cat 5 och 6. Cat 5e räcker för nästan alla hemanvändare eftersom hårdisken endå kommer vara flaskhalsen när det gäller överföring. Dessutom klarar faktiskt cat 5 mer än 100 mbit.

Läs mer på Wikipedia

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Cat 5e är som en blandning mellan cat 5 och 6. Cat 5e räcker för nästan alla hemanvändare eftersom hårdisken endå kommer vara flaskhalsen när det gäller överföring. Dessutom klarar faktiskt cat 5 mer än 100 mbit.

Läs mer på Wikipedia

Förstår inte vad du snackar om? Varför räcker cat 5e bara "för nästan alla"?
Läser man på wikipedia precis som du själv förespråkar så står det ju där att till och med cat-5 ska räcka för gigabit upp till 100m?
Gigabit Ethernet - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag har själv inte haft några som helst problem att få ut ~950 Mbit med iperf över cat 5e kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte vad du snackar om? Varför räcker cat 5e bara "för nästan alla"?
Läser man på wikipedia precis som du själv förespråkar så står det ju där att till och med cat-5 ska räcka för gigabit upp till 100m?
Gigabit Ethernet - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag har själv inte haft några som helst problem att få ut ~950 Mbit med iperf över cat 5e kablar.

Enda skillnaden mellan kabeltyperna är ju skärmningen, ju "högre" kategori desto bättre skydd/skärmning från yttre störningar som en större omgiven mängd av EL- och nätverkskablar klumpade ihop. Men detta gynnar främst bara företag, men för den paranoida...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Enda skillnaden mellan kabeltyperna är ju skärmningen, ju "högre" kategori desto bättre skydd/skärmning från yttre störningar som en större omgiven mängd av EL- och nätverkskablar klumpade ihop. Men detta gynnar främst bara företag, men för den paranoida...

Vet inte om jag är benägen att hålla med där heller.
Är varken expert på kablar eller elektromagnetism men så som jag förstått det så är även det faktum att dom 8 ledarna i sig stör varandra.

Sedan finns ju även crosstalk från andra närliggande kablar, men det verkar benämnas "alien crosstalk"

Men som sagt, så som jag förstår hela upplägget så skulle en <cat5 kabel även ensam ha problem att klara gigabit.
På samma sätt som att en ensam <cat6 kabel skulle ha problem att klara 10gbit även på korta avstånd.

Twisted pair - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

Twisted pair cabling is a type of wiring in which two conductors (the forward and return conductors of a single circuit) are twisted together for the purposes of canceling out electromagnetic interference (EMI) from external sources; for instance, electromagnetic radiation from unshielded twisted pair (UTP) cables, and crosstalk between neighboring pairs.

Även mer att läsa på cat6 sidan:

Citat:

When used for 10GBASE-T, Cat.-6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together.

Detta menar ju då på att även en ensam cat6 kabel går från 100>55m vid 10Gbit, vilket då visar på att det förekommer störningar i kabeln självt.

Så vad jag ville ha sagt är att så som jag förstår det så är kablarna inte _ENBART_ bättre skärmade för att stå emot yttre störning, utan att det även är ett krav på bättre kablar även om dom körs ensamma, därav att många förespråkar cat 5e+ för gigabit.

Permalänk

Har testat i villan nu.
Får in 100 Mbit/s mellan två faser och 190-200 Mbit/s på samma fas.
Väldigt bra resultat med andra ord. Kan tillägga att Pingen är lika låg som med vanlig kabel.

Permalänk

Detta verkar ju fullkomligen utsökt!

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Köpte D-linken som länkades ovan på onoff för 800kr (i butik).
Testade i min farsas lägenhet från 60-talet och fick runt 80 Mbit/s mellan två olika faser och 180 Mbit/s på samma fas.
Helt okej med andra ord (med tanke på åldern på byggnaden + inget stambyte eller liknande).

Ska testa imorgon i en villa från 2005, återkommer.

Det är bara en sak jag undrar över. Enligt alla tillverkare ska man "teoretiskt" sätt kunna få upp till 200 Mbit/s vid optimala förhållanden med de senaste dosorna.
Men ethernet-porten på dosan klarar ju bara 100 Mbit/s (inte gigabit som jag trodde krävdes för att kunna få över 100 Mbit/s). Säljaren på OnOff blev helt ställd och svarade att det kan ju aldrig gå och att tillverkarna måste ljuga eftersom kablarna de skickar med också bara klarar 100 Mbi/s.

Någon som vet vad tillverkarna menar med 200 Mbit/s? Enligt det medföljande programet får jag 180 Mbit/s med en kabel som bara klarar 100 Mbit (cat 5e). :S
Det står ingenting i det finstilta, bara att hastigheten kan sänkas vid dåliga ledningar o.s.v.

Cat5e klarar gigabit

Lite trevlig information till dig, du kan få lite gratis pengar
http://bit.ly/bKslWE

Permalänk

Gått ett par månader nu, fler åsikter i ärendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Gått ett par månader nu, fler åsikter i ärendet?

Jag testade också D-Link:en som det länkas till tidigare i tråden, i en villa byggd 2002, och kom aldrig över 40 Mb/s. Testade mellan 6-7 ulika uttag i huset, varav 2 i samma rum (samma säkring) och låg mellan 33-38 Mb/s.
Har endast 100Mb/s router, men ändå borde hastigheten varit högre, kan man tycka.

Den skickades tillbaka och nu har jag dragit kabel. Jobbigt var det, om det är nån som undrar

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Gått ett par månader nu, fler åsikter i ärendet?

Ligger i dagsläget på ~125-130Mbit/s över två faser i villan från 2005. Ingen skillnad mot vanlig kabel enligt mig (låg ping etc.).

Permalänk
Medlem

Hej, jag kopierar rakt av in mina egna kommentarer från ett annat forum, där det gällde homeplug mot Telia IPTV.

"Kan rapportera att dessa homeplugs (Sweex 85 mbps) funkade nästan helt ok efter att grenjack blev bortrensade. Diagnosprogrammet visade 35 mbps, och det gick att titta på TV med lite hack ibland. Jag bytte dem mot D-link 200 Mbps i hopp om att det skulle bli bättre, men det fungerade inte alls. Och det medföljande pc-programmet var riktigt dåligt. Dock var de trevligare att se på - vita, och inte fullt så brutala lysdioder som i Sweex. Men det måste ju fungera också... Nu ska jag byta tillbaka D-link mot Sweex 200 Mbps. Mycket talar för att det kommer att fungera."

Och det gjorde det också, i a f fungerar det utmärkt för den tillämpningen. Men man kan ju aldrig veta utan att prova mellan just de två eluttag det gäller.

Permalänk

Hmm verkar sannerligen vara varierande resultat.

Men om man tvingas harva runt med Telias ADSL (24/2,5 teoretisk hastighet, dock snarare 17/1,5 i de flesta fallen) borde inte min ISP vara flaskhalsen snarare än nätverket?

Ska inte flytta en massa data mellan servrar och liknande, vill endast att min spelupplevelse ska vara samma som med kabel.

Permalänk
Medlem

Kan man använda dessa dosor till att ersätta en sladd mellan bredbandsrouter -> digitaltvbox? (bredbandsbolaget)...

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av datalore:

Jag testade också D-Link:en som det länkas till tidigare i tråden, i en villa byggd 2002, och kom aldrig över 40 Mb/s. Testade mellan 6-7 ulika uttag i huset, varav 2 i samma rum (samma säkring) och låg mellan 33-38 Mb/s.
Har endast 100Mb/s router, men ändå borde hastigheten varit högre, kan man tycka.

Den skickades tillbaka och nu har jag dragit kabel. Jobbigt var det, om det är nån som undrar

Även jag köppte nu ett par D-Link DHP-307 som jag testade i vårat gamla hus men med ledningar från 2007. Man kan ju lätt säga att tekniken har gjort framsteg sen mina devolo homplugs, 2 år gamla. Plug 'n Play var ordet Lätta att installera, funkar direkt. Men hastigheten e ju såklart inte 200Mb/s.

Jag fick samma hastigheter om jag hade dem i samma rum som på samma fas (ca 15 meter imellan). Programmet sa 160 Mb/s och jag fick ungefär 70Mb/s.

När jag testade över en annan fas och längre avstånd så blev jag impad. Med ca. 35 meter emellan utagen och på 2 olika faser (utan phase-coupler) så visade programmet 90-115Mb/s och jag fick 40Mb/s. Inga superhastigheter och långt ifrån vad den lovar, men jämför man med mina gamla adaptrar så e det guld (Devolo 85Mb/s'are, 9Mb/s oavsett config)

Ska beställa ett par Netgear AV500 från komplett imorrn och testa dem med. Återkommer med statistik.

Permalänk

Fick mina netgear av500 idag, och testade dem. Fick ca. 54Mb/s på den långa vägen (se ovan) och den korta har jag inte testat än.

Permalänk
Medlem

Har sökt en hel del efter folk med erfarenheter av HomePlugs, och här verkar det ju finnas en del...

Jag har precis fått hem mina Devolo 200 AVmini och har skumma problem. Har förstått det som så att kabeldragning och kablarnas kvalitet kan ställa till en del, liksom störningar från dimmers, lågenergilampor och elektronik.

För att få ett ordentligt test så kopplade jag till slut in båda "pluggarna" i samma tvåvägsuttag (jag har testat i flera) för att göra avståndet så kort som möjligt mellan dom. Den medföljande programvaran (Cockpit) indikerar 194 Mbit/s på den ena och 189 Mbit/s på den andra.

Men när jag testar med iPerf, vanlig filöverföring och Racoons Speedtest så kommer jag inte upp i mer än 25 Mbit/s och oftast bara 20.

Så nu undrar jag förstås om någon har idéer om vad felet kan vara. Kabelproblem mellan uttagen är ju uteslutet mtp att de är inkopplade i samma uttag. All övrig elektronik i kåken har varit avstängd.

Återstår då kanske elmätaren. Kan den ställa till det? Andra idéer?

Har även testat med TP-links 85 Mbps-pluggar. De ger ännu sämre resultat, ca 7 Mbit/s...

Permalänk

Det där låter ganska skumt.
Regel nr 1: Lita aldrig på tillverkarens medskickade program, den visar inte den faktiska hastigheten. Mitt netgear program säger att jag ska ha 110Mb/s men jag har bara 16Mb/s vid filöverföringar. Och det är då med mina Netgear AV500 pluggar mellan 2 faser, ca 20 meter mellan uttagen. Jag hade tyvärr inte chansen att testa i samma uttag då min bärbara bara har 100/10 nätverk, jag kom visserligen upp i ca 100Mb/s när jag drog filer till den, och ca 10Mb/s när jag drog filer från den.

Har du testat i något annat uttag i huset? Har du flashat de med senaste firmwaret? (Fanns nytt förut när jag köppte mina gamla devolo, kolla på hemsidan).