Komma åt kontakter och annat "utan" SIM?

Permalänk

Komma åt kontakter och annat "utan" SIM?

Hejsan!

Morsans Sony Ericsson S500i började strula för ett par veckor sedan. Det inleddes med att den startade om sig, vilket följdes av att den hade svårt att hitta SIM-kortet. Ett par dagar senare upphörde den helt att ta SIM-kortet, och ingenting hjälpte. Inte att starta om, inte att använda andra SIM-kort, inte att försöka rengöra telefonen. SIM-kortsläsaren har uppenbarligen dött.

Då telefonen har drygt tre år på nacken fick lösningen bli att köpa en ny, en HTC Wildfire. Så långt allt väl. En fantastisk telefon. Men ett dilemma kvarstår, att komma åt diverse uppgifter i den gamla telefonen, främst hennes kontakter/telefonbok. Hon har tyvärr inte säkrat dessa på annat sätt.

Tanken har aldrig riktigt slagit mig tidigare, men utan ett enligt telefonen korrekt SIM-kort, så släpps du ju inte ens in i den. Jag hoppades på att flygplansläge skulle kunna vara en lösning, men icke. Telefonen skriker om ett SIM-kort.

Det är väl bra med säkerhet, men känns samtidigt lite fånigt och orimligt. Min fråga är nu, finns det verkligen inget sätt att komma åt uppgifterna när telefonens SIM-kortsläsare har packat ihop?

Tack på förhand!

Permalänk

Borde du inte kunna ansluta mobilen till en dator via usb-kabeln och köra programmet "sony ericsson pc suite" för att hämta ut datan, vet att det går att flytta kontakter på det viset mellan sony ericsson telefoner men är osäker på om det funkar att föra över till ett annat märke!

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV

Permalänk
Skrivet av tintinskoog:

Borde du inte kunna ansluta mobilen till en dator via usb-kabeln och köra programmet "sony ericsson pc suite" för att hämta ut datan, vet att det går att flytta kontakter på det viset mellan sony ericsson telefoner men är osäker på om det funkar att föra över till ett annat märke!

Åfan! Strålande om det är så "enkelt". Det viktiga är inte överföringsmöjligheterna, utan att kunna komma åt kontakterna. Bonus om manuell inmatning kan undvikas, men räddandet av dem är prio ett. Stort tack för tipset! Ska ta mig an frågan till helgen.

Permalänk
Medlem

Om S500i har blåtand så kan du helt enkelt dela hela kontaktlistan direkt till din Wildfire. Det var så ja gjorde när jag förde över kontakter mellan min K800i och min Galaxy S

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Om S500i har blåtand så kan du helt enkelt dela hela kontaktlistan direkt till din Wildfire. Det var så ja gjorde när jag förde över kontakter mellan min K800i och min Galaxy S

Den har blåtand, men i och med att SIM-kortsläsaren har packat ihop så kommer jag ju inte in telefonen, och kommer alltså inte åt blåtand eller kontaktlista. Annars är jag fullt medveten om möjligheten att göra som du beskriver, men det fungerar inte i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Du kan väl starta telefonen utan att SIM-kortet känns av? Det kan iaf jag med min k800i..
edit: haha, nej det kunde jag inte alls. Jäkla Sony Ericsson...

edit2: det finns en kod som tydligen ska fungera på vissa av SE:s telefoner. Om man trycker **04*0000*0000*0000# och sen Ok, så ska man komma in. Fick det inte att fungera på min.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Du kan väl starta telefonen utan att SIM-kortet känns av? Det kan iaf jag med min k800i..
edit: haha, nej det kunde jag inte alls. Jäkla Sony Ericsson...

edit2: det finns en kod som tydligen ska fungera på vissa av SE:s telefoner. Om man trycker **04*0000*0000*0000# och sen Ok, så ska man komma in. Fick det inte att fungera på min.

Hehe, precis. Nix. En helt rubbad begränsning.

Men koden var spännande. DEN ska jag testa när jag är ute hos päronen nästa gång. Tack!

... Annars kör jag datorvarianten.