Råd för uppgradering max 10 000kr

Permalänk

Råd för uppgradering max 10 000kr

Hej.
Jag skulle vilja uppgradera/byta ut en av mina datorer.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
AeroCool ExtremEngine 3T
Q6600
(kylaren bytte jag ut till en stor Scythe och 120 fläktar)
NEC DVD-brännare
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
Gigabyte GA-P35-DS4
Hiper 530W Type-R Modulär (gick sönder och bytte till Corsair 650W)
500 + 300 GB HDD
8800GTX 768mb
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Körde detta förr med en fyrkandig samsung TFT på 19". Gick över till en gammal tv sen. En platt Samsung 26" på 720p som jag matar med VGA kabel då den inte klarar pixelmappa på HDMI.(skit TV)

Jag har aldrig varit speciellt nöjd med ljudet på den här datorn. Har inte lyckats få fläktkontrollerna på lådan att fungera. Fläktarna tror jag körs alltid i samma hastighet. Iallafall låter de alltid lika mycket. Har aldrig lyckats få processorn särkilt stabil i över 3GHz. Det är den första utgåvan av Q6600 och inte den andra som har bättre stepping (som jag inte minns namnet på).

Förutom att jag har HTPC, nettop, XB360 osv som fyller mina behov gillar jag att ha en BRA dator i huset. Ibland kör jag 3DS Max, AutoCAD, Musikskapande / redigering, spel, bildredigering osv. Även om det mest blir spel. Civilization, Football Manager, World in Conflict, Crysis är några av de titlar jag älskar på PC.

Senast jag uppgraderade var från en Dell C2D6600 med 8600 grafikkort. Då blev valet att sälja hela datorn för 3500 och bygga en ny själv. Nu har jag inte hängt med i datormarknaden sedan senaste uppgraderingen och skulle behöva lite hjälp.

Jag har haft ett eget rum för datorn hittills, men nu ska en liten unge flytta in i det rummet och jag har inte riktigt plats för en datorhörna. Funderade på lite olika lösningar och en som faller mig i smaken är att ta ett litet fyrkantigt IKEA bord jag har. Sätta dit botten samt sidor med någon sorts utblås och inblås på fram samt baksida. Då skulle jag kanske kunna ha datorn i lådan. Tangentbord och mus på bordet, samt en 32" /tex) fullHD TV ovanpå bordet. Detta skulle jag kunna ha bredvid fåtöljen i vardagsrummet. Alternativt en mindre skärm som får plats inuti bordet. Så att man bygger om bordet och kan hissa ner skärmen när man inte använder den. Generellt gillar jag aldrig att SITTA framför datorn. Det ska antingen vara en säng eller en skön fåtölj med fotpall som man kan luta sig tillbaka i. Har även funderat på en bra bärbar, men har alltid tyckt om stationära datorer. De är bättre och ger mer bang for the buck.

Skulle inte heller vilja bygga en ny dator utan att den innehåller en SSD. Så nu är jag och fiskar efter idéer. Kommer snart sälja av lite gammal teknik som skräpar på Tradera. Mobiler, TV, stereo osv., så det kommer bli en slant över för nytt system.

Det enda jag vet är att det är SSD, DDR3 samt PCIE2.0? som gäller nu. Läste lite om tesselering för ett taq sedan och senast idag men blir lite förvirrad. Förr läste jag att det var en teknik som skulle göra att föremål långt borta inte renderar med lika många trianglar, vilket skulle ge prestanda över som kan användas annanstans utan att påverka utseendet. Idag på swec läste jag att det är något som gör föremål rundare?

Har ni några förslag för mig? Ska jag sälja datorn med och satsa på nytt "from scratch" eller ska jag använda några av mina delar och uppgradera? Är det nödvändigt att byta CPU, moderkort och minne tillsammans med grafikkortet om jag nu ska uppgradera? Kommer man i så fall någonstans om man bara skaffar en SSD och nytt grafikkort eller måste man gå till helt nytt system för att få bättre spelprestanda. Dvs om jag skaffar nytt grafikkort, kommer jag kutnna utnytja det maximalt eller åtminstone vettigt utan PCIE 2.0. Mitt mål är att gå över till 1080p iom nästa uppgradering.

IKEA bordet är 55 cm och en 26" är 58 cm utan kanter. Innebär att man får köra på max 24" om man ska köra på bordgrejen och hålla det någorlunda kompakt.

Så nu tack att du orkat dig igenom hela inlägget. Har du några kreativa idéer, förslag, tankar osv.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

Det som skulle ge mest i prestandaökning är helt klart byte av grafikkort då det du har är ganska antikt idag. De två kort som gäller just nu är HD5870 och GTX470 och de turas om att vara bäst beroende på spel. En klockad Q6600 håller än så du kan behålla moderkort och processor. Ge oss en budget att hålla oss till så vore det lite enklare att ge förslag.

HD5870
Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

GTX470
Komplett.se - Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX

En uppgradering till Windows7 64 bitars och ytterligare 2GB minne vore inte helt fel då dagens spel vill ha lite mer än 2GB.

Jag skulle byta till ett modernare chassi med bättre ventilation och ljuddämpning.
Komplett.se - Fractal Design Define R3 Arctic White

När det gäller SSD så har Kingston släppt en mycket prisvärd enhet.
Komplett.se - Kingston SSDNow V+ Series GEN 2 128GB

Annars är fortfarande Intel de som har de bästa SSD enheterna.
Komplett.se - Intel X25-M SSD 160GB 2,5",

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tack för det snabba svaret!

Budgeten kan vi säga är max 10 000 kr. Det får gärna kosta midre. Det ska liksom vara värt pengarna. Ska jag byta ut allt så kan man ju lägga mer kanske. Allt handlar om vad som är bästa valet. Mest bang for the buck.

Då ska en skärm ingå. Är inte jättekräsen vad gäller skärm. En som kostar 2000 borde duga med tanke på vad jag kör idag.

Tycker de grafikkorten du länkar till verkar mycket intressanta. Du tror inte de hämmas av mitt lite föråldrade system? DDR2 Q6600 och att jag inte har PCIE 2.0?

Så om vi säger att graffet kostar 3000, skärmen 2000 och kanske en Intel SSD på 80GB för 2000. Där har vi 7000. Lite minne för 1000 kr? så har vi 8000kr.

Är det då värt att göra denna uppgradering eller ska man satsa på nytt? Pallar mitt PSU med detta nya system i så fall.

Chassit kommer jag skippa om jag ska göra bordsmodellen. Blir lite nya tystare fläktar bara isf.

EDIT: Kör redan Win7 64 på den. Om vi säger att CPU inte verkar gå över 3,0-3,2 GHz stabilt med Prime, vilket min inte verkar göra.

Permalänk
Medlem

GPU Skulle jag satsa på ett eller 2 GTX 460, mest prisvärt just nu.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av LionelMessi:

Budgeten kan vi säga är max 10 000 kr. Det får gärna kosta midre. Det ska liksom vara värt pengarna. Ska jag byta ut allt så kan man ju lägga mer kanske. Allt handlar om vad som är bästa valet. Mest bang for the buck.

Då ska en skärm ingå. Är inte jättekräsen vad gäller skärm. En som kostar 2000 borde duga med tanke på vad jag kör idag.

Tycker de grafikkorten du länkar till verkar mycket intressanta. Du tror inte de hämmas av mitt lite föråldrade system? DDR2 Q6600 och att jag inte har PCIE 2.0?

Så om vi säger att graffet kostar 3000, skärmen 2000 och kanske en Intel SSD på 80GB för 2000. Där har vi 7000. Lite minne för 1000 kr? så har vi 8000kr.

Är det då värt att göra denna uppgradering eller ska man satsa på nytt? Pallar mitt PSU med detta nya system i så fall.

Chassit kommer jag skippa om jag ska göra bordsmodellen. Blir lite nya tystare fläktar bara isf.

EDIT: Kör redan Win7 64 på den. Om vi säger att CPU inte verkar gå över 3,0-3,2 GHz stabilt med Prime, vilket min inte verkar göra.

Har du 10,000:- att lägga kan du ju lika gärna köpa ny? Får du lätt en bra dator för idag.

Permalänk

Har jag någon nytta av två st då?
Mitt mobo ger inte pcie x16 på bägge om man kör sli, så vitt jag vet. Tror det går ner till 8x eller nått om man kör sli.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LionelMessi:

16x PCI-E räcker fortfarande så det är inget problem. Jag kör själv med en Q6600 klockad till 3GHz och så länge som man kommer upp till just 3GHz räcker även processorn gott och väl än idag och du kan vänta med att uppgradera den då Intel byter sockel nästa år vad jag förstår.

Köp en riktig skärm med IPS panel då det inte kostar så mycket mer. Det är en budget IPS så den har brister men är bättre än skärmar med TN panel.
DELL U2211H ULTRASHARP 21,5" WIDE TFT BLACK - IPS-skärm med Full-HD! - Specifikationer

Din PSU räcker och blir över då det är ett kvalitets agg.

En SSD på 80GB räcker för en installation och några spel men jag rekommenderar att du tar en på 120GB eller större så slipper du avinstallera spel hela tiden men som sagt det går.

Skrivet av LionelMessi:

Har jag någon nytta av två st då?
Mitt mobo ger inte pcie x16 på bägge om man kör sli, så vitt jag vet. Tror det går ner till 8x eller nått om man kör sli.

Man kan inte köra SLI på P35 kort så då får du hålla dig till CrossFire men det blir 16 + 4 PCI-E så man tappar lite bandbredd på det andra kortet och i så fall är det bättre att köpa ett HD5970 som redan har två GPU:er på kortet i CrossFire konfiguration.
Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tack för svaren! Nu har jag lite mer kött på benen. Det lutar åt en uppgradering med grafikkort, minne SSD och skärm.