köp av stationär dator 15k som kan styras av laptop

Permalänk
Medlem

köp av stationär dator 15k som kan styras av laptop

hej min pappa vill ha en ny laptop men då jag tycker det är så bortkastade pengar när det gäller prestanda föreslog jag utan allt för mycket igenom tänkande att köpa en stationär som skulle styras trådlöst via hans gamla laptop ( acer aspire 5739g).

nu är min fråga är det ens möjligt att få detta att fungera? och kommer det vara någon prestada vinst i att ha en stationär då laptopen måste via wifi få all info och skicka tillbaka den ( bild mm.) har ett 5ghz nätverk hemma vilket borde hjälpa lite.

om nu detta är möjligt så vill jag ha förslag på delar är ganska insatt själv men alla synpunkter är välkomna, hade tänkt mig något i still med:

i7 920/930
6gb ram
nvidia 460 ( kanske ett ati då pappa vill ha många skärmar vilket antagligen spräcker budget om det ska vara eyefinety setup med typ 6 skärmar)
mobo som har mycket expansions möjligheter
antigen R2 eller R3 då datorn kommer stå på och ska vara ganska ljudlös och inte låta för mycket, sen skadar ju inte alla dammskydd.
sen får vi se vart vi landar prismässigt en SSD köps kanske in när generation tre kommer sen funderar jag på kylningen H50 H70 eller luft som kanske NH-D14 men det beror på hur mycket total kostnaden blir.

ska kolla lite ordentligt på delarna nu men tips på program som kan skicka över bilden så det går att styra datorn vore bra. i värsta fal får vi köpa en laptop men känns som att en i7 på 1.6 ghz inte kommer vara ett jätte lyft då programmen han använder antagligen inte klarar flera kärnor.

nu blev det långt:S tack så mycket på förhand
/bjinko

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Köp i7 950 istället för 930 Prissänkt riktigt mkt

Ang. fjärrstyrning har jag inte en aning ^^

Permalänk
Medlem

jag bara rabblade lite delar på ett ungefär hade inte kollat upp något alls körde bara hur huvudet. men program är det som jag behöver hjälp med för utan det måste jag köpa laptop istället vilket jag helst undviker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fjärrstyra vad?
är det *nix system vi pratar om så är det ju inte så svårt att fixa det.
kortfattat: är det tunga beräkning så kommer du att kunna tjäna på det, men är det grafisk så kommer du inte det.

Permalänk
Medlem

kommer användas till framför allt aktie program så väldigt mycket realtids uppdaterade grafer sen kommer det antagligen att redigeras en del film i FULL HD samt vanligt surf fast med 20talet flikar samtidigt. ( redigeringen sker antagligen direkt på den stationära)

vet tyvärr inte riktigt vad min pappa gör exakt då jag är för ointresserad av aktie handel, men ett dyrt aktie program som bara kan installeras på en dator ska inhandlas så datorn det ska installeras på ska vara framtids säker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

redigera hdfilm över trådlöst kan du glömma.

Permalänk
Medlem

ja det vet jag så tanken är att det sker vid själva datorn, det viktigaste är att aktie programmen och internet fungerar utan problem. sen vore tips på program som gör att laptopen och den stationära syncar så outlook mm alltid är syncat om man tar med sig laptopen någon annanstans.

Visa signatur