varför köpa komponenter online?

Permalänk
Medlem

varför köpa komponenter online?

varför köpa en massa komponenter på online butiker, såsom komplett.se, datorbutiken,se mm

- ifall det blir krångel, tex den går sönder, så måsste man skicka in, betala frakt, svårt att kommunicera, dom skickar tillbaka, måsste betala med frakt. OM dom tycker att det är ens eget fel.

är det inte mer värt att köpa lokalt i den butik där man är stammis och då få bra support, lättare med garanti mm??!

Permalänk
Medlem

Eftersom du också bor i umeå så vet du hur begränsat urval vi har av datorbutiker. Finns i stortsett bara datakometen som tyvärr inte har ett allt för stort sortiment.
Om man bara skall köpa en komponet så spelar inte priset någon större roll, skiljer kanske 2-300kr. Men om man köper mycket så tjänar man en del.

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem

Vi har en butik här i Klippan. Känns så extremt bra att gå dit, NOT! Priserna är minst 30% högre än på DB (dvs 130% av DB:s priser). Det enda bra med den affären är att de har udda saker i lager. Exempelvis ett backupband som heter QIC-120 köpte jag där. Äckligt pris men det fanns bara i Danmark annars.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

om man bor i en håla som jag (ca 11000 pers) med 1 <-- ja 1 sk "datorbutik" där allt kostar dubbelt så mycket än på internet, så köper men väl hellre från internet då...

Permalänk
Hedersmedlem

Sen så är det inte speciellt jobbigt att reklamera grejor till online-butikerna heller. Frakten står de för (finns dock undantag, t.ex. ITButikken) ifall grejorna är/går sönder. Man kan oftast både ringa och skicka email. Men oftast är det tryggare att köpa lokalt, det håller jag med om. Och stora tunga saker som chassin brukar bli billigare att köpa lokalt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Jag köper för att det är billigare och att det finns nyare saker. Sekvencia till exempel som ligger 100 meter ifrån mig ligger några månader efter med saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

betalar hällre några hundralappar mer och köper lokalt, då har man det mer bekvämare om saggt. Min låttsas brorsa köppte en HD på komplett. tog 2 månader innan han fick tillbaka den som den skulle.. dom skicka tillbaka den och det var fel på den iaf... samma sak med ett GF2 han reklamera,. men det gick dock bättre. han fick tillbaka ett GF3 =). men lätt hänt med strul med online butiker

Permalänk
Medlem

Hur många butiker har ni provat?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har reklamerat ett grafikkort till Komplett en gång, det gick alldeles utmärkt. Alla kanske inte kan handla online..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Varför handla via internet när man har overclockers vid husknuten (nästan)

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Närmsta datorbutik som 'kan' ta hem t.ex. ett moderkort, till en hyfsad kostnad ligger 8mil härifrån, så jag beställer typ alltid genom internet...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

a precis.. ja bor i en by på 4-5k pers,,, och inte har vi nån datornbutik,,

Permalänk
Medlem

Glömde säja att det bor 800pers här...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Hedersmedlem

Trådar om köp och sånt ligger bäst i Köparens guide.
*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Varför handla via internet när man har overclockers vid husknuten (nästan)

Är det bara att stövla in där, eller?

Under vilka tider har dom öppet

Permalänk
Medlem

1. Det är ofta billigare

2. för det första så måste man inte betala frakt.. dustin betalar den om du har köpt på dustin..

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Jag tror att posten levererar produkten bättre än min kompis som köpte den på sekvencia. Han köpte en amd 1800+ och när han kom hem var ett tio-tal piggar böjda... dessutom kostade den typ 500kr mer än på DB

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

betala frakt, köper man från dustin betalar de ju frakten!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
betala frakt, köper man från dustin betalar de ju frakten!

Sen när då?

Fraktkostnad
För leverans med Posten Företagspaket tillkommer fraktkostnad med för närvarande 95 kr plus moms. För order omfattande fler än ett kolli tillkommer fraktkostnad med 65 kr plus moms per kolli. Inga ytterligare postförskotts- eller expeditionsavgifter tillkommer. Uppgifter om kostnad för andra typer av leveranser (t ex bud) lämnas av säljare då dessa priser varierar beroende på leveransadressen.

Permalänk
Hedersmedlem

I u-a är priserna i datorbutikerna helt ok

Faktiskt slår de faktiskt DB på vissa grejjor...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Mina små åsikter.

För att bli "stammis" i en IRL-butik och få support krävs antagligen att man handlar för en ansenlig summa, en komplett dator eller att man regelbundet köper sina komponenter därifrån.

Den prisskillnad det ofta handlar om ifall man köper ett komplett system av en lokal butik eller en internetbaserad butik tycker jag i alla fall är så stor att det i de flesta fall motiverar ett köp från en internetaffär. Håller man sig till de större nätaffärerna så bör det i praktiken vara lika tryggt som en lokal butik.

Det finns ju heller inga garantier för att den lokala butiken skulle vara *bättre* på att sköta eventuella garantiärenden än t ex Dustin, Datorbutiken eller Komplett (de nätaffärer jag håller mig till). Finns ett antal trådar här på Sweclockers om lokala butiker som definitivt inte sköter garantiärenden, eller andra ärenden speciellt snyggt.

I de fall jag behöver support, vägledning innan köp så brukar jag använda mig av diverse forum och recensioner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Sen när då?

Fraktkostnad
För leverans med Posten Företagspaket tillkommer fraktkostnad med för närvarande 95 kr plus moms. För order omfattande fler än ett kolli tillkommer fraktkostnad med 65 kr plus moms per kolli. Inga ytterligare postförskotts- eller expeditionsavgifter tillkommer. Uppgifter om kostnad för andra typer av leveranser (t ex bud) lämnas av säljare då dessa priser varierar beroende på leveransadressen.

De syftar på fraktkostnaden vid returer...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne

De syftar på fraktkostnaden vid returer...

Aha, my bad

Permalänk
Medlem

Re: varför köpa komponenter online?

Håller med dig. Även om du bor i UMEÅ
Bor själv på västkusten och har mängder av butiker i min närhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av montrego
varför köpa en massa komponenter på online butiker, såsom komplett.se, datorbutiken,se mm

- ifall det blir krångel, tex den går sönder, så måsste man skicka in, betala frakt, svårt att kommunicera, dom skickar tillbaka, måsste betala med frakt. OM dom tycker att det är ens eget fel.

är det inte mer värt att köpa lokalt i den butik där man är stammis och då få bra support, lättare med garanti mm??!

Permalänk
Medlem

Lokala datoraffärer? ja visst är det smidigt att bara gå in och köpa det man vill ha men...
Utbudet är mycket mindre, du kan inte skaffa det du vill ha.
Priserna är högre, ibland rena ockerpriser.

Min favoritdatoraffär ligger mitt i centrum&parkering är ett helvete>Ska man ranta omkring med en monitor på 35 kg ett par km?

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.

Permalänk
Medlem

Att alla dnördar inte har muskler vet vi redan
Det behöver du inte säga tydligt

Fördelarna med affärer är ändå att det är en affär hur man än vänder och vrider på det hela
Internet är internet, Större utbud är bara en bluff
Visst kan man göra reklam för vad man kan sälja -men i lager är som sagt bluff, Förutom dustin då. Men då är vi tillbaka och mer därtill än vad butikerna tar.
Varför finns internetbutikerna -för att tillfredställa behovet -jag köpte billigast, att jag sedan får vänta en vecka eller 3 månader och butiken får hem samma sak billigare och snabbare spelar ingen roll (lol)

Jag hatar kunskap när jag vet att det är jag som är den som kan allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredos
Lokala datoraffärer? ja visst är det smidigt att bara gå in och köpa det man vill ha men...
Utbudet är mycket mindre, du kan inte skaffa det du vill ha.
Priserna är högre, ibland rena ockerpriser.

Min favoritdatoraffär ligger mitt i centrum&parkering är ett helvete>Ska man ranta omkring med en monitor på 35 kg ett par km?

Permalänk
Medlem

Om jag skulle nu till exempel gå till Bålsta Data Center och kolla vad för erbjudanden på kompletta datorpaket och sen till exempel gemför med vad komplett har. Då skulle Kompletts priser (inklusive frakt och allt) vara mycket billigare än BDC's priser.
Senast jag kollade samma rigg i BDC som en av kompletts 16000 rigg(exklusive frakt som blir runt 200-300) så skulle jag få den för 18500 i BDC.
Vilket väljer du morbor, antingen ge 2300(frakt inräknad här) mer för att få den nästan på en gång eller vänta en vecka och tjäna 2300 ?

Och sen så har de butiker här i Bålsta inte mycket alls på lager. Och om de har så har de extrema priser på allt. De är 2 st affärer med få kunder så ma nkan ju räkna ut vad det ger i följd.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

brukar köpa där det är billigast helt enkelt, oavsett om det är online eller "offline"

Permalänk
Medlem

I Uppsala har vi 5-6 butiker..
Vissa är bra vissa e bara ren rynga..

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morbror
Att alla dnördar inte har muskler vet vi redan
Det behöver du inte säga tydligt

Fördelarna med affärer är ändå att det är en affär hur man än vänder och vrider på det hela
Internet är internet, Större utbud är bara en bluff
Visst kan man göra reklam för vad man kan sälja -men i lager är som sagt bluff, Förutom dustin då. Men då är vi tillbaka och mer därtill än vad butikerna tar.
Varför finns internetbutikerna -för att tillfredställa behovet -jag köpte billigast, att jag sedan får vänta en vecka eller 3 månader och butiken får hem samma sak billigare och snabbare spelar ingen roll (lol)

Jag hatar kunskap när jag vet att det är jag som är den som kan allt.

Ja, det finns oseriösa företag som inte har sakerna i laget och bara agerar som mellandhand...
Men håller man sig till större och seriösa affärer så finns sakerna i lagret om det står det...

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.