Koppla internt ljudkort?

Permalänk

Koppla internt ljudkort?

Alltså har ett integrerat ljudkort som stöder hd audio. Sen bredvid hd audio sladden hänger ac'97. Nu till frågan. Tänkte koppla i ett SupremeFX II internt ljudkort i burken. Men vad ska kopplas i det sedan? Är det en sladd från nätagget? Vilken isf? Det är ju samma "pinnar" som hd audio och ac'97 kabeln hade. Men sen är det ett uttag på kortet som det är 4 pinnar. Första gången jag kopplar en dator så:P

Permalänk
Medlem

Kablaget som är märkt HD Audio och AC 97 är till högtalarkontakten i fronten på datorn; läs i manualen för ditt ljudkort vilket den stödjer. Annars ska det bara vara att trycka i kortet i en passande plats; jag har aldrig hört talas om ett ljudkort som kräver extra strömmatning...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Ljudkortet tar ström från porten du trycker in det i på moderkortet, dvs PCI eller PCI-Express porten.

Är det detta kort?

Den gröna är väl till för att koppla in ut/ingångar på framsidan av ditt chassi skulle jag tro. Den lilla svarta behöver du dig inte bry dig om.

Detta är tydligen ett ljudkort som följer med Asus moderkort beroende på vilken bräda man köper om jag förstått de rätt?

Vet då ej om detta räknas som det interna ljudkortet eller inte.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Ljudkortet tar ström från porten du trycker in det i på moderkortet, dvs PCI eller PCI-Express porten.

Är det detta kort?
http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/206349d12690917...

Den gröna är väl till för att koppla in ut/ingångar på framsidan av ditt chassi skulle jag tro. Den lilla svarta behöver du dig inte bry dig om.

Detta är tydligen ett ljudkort som följer med Asus moderkort beroende på vilken bräda man köper om jag förstått de rätt?

Detta är rätt:D Så ingen speciell strömförsörjning behövs? Bara att plugga i alltså? Om jag tar ac'97 sladden som kommer från chassit och kopplar i den i supremefx kortet, funkar då det integrerade kortet på baksidan ändå?

Permalänk
Medlem

ja det kommer fortfarande funka och det kan bli irriterande i längden. du kan troligtvis stänga av det integrerade ljudkortet i BIOS.

den svarta kontakten är för att koppla in i din DVD-spelare, men nu för tiden tror jag knappt folk har sådana kablar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Är det detta kort?
http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/206349d12690917...

Skrivet av Otur:

ja det kommer fortfarande funka och det kan bli irriterande i längden. du kan troligtvis stänga av det integrerade ljudkortet i BIOS.

den svarta kontakten är för att koppla in i din DVD-spelare, men nu för tiden tror jag knappt folk har sådana kablar.

Ska följa med en sådan med dvd spelaren då eller? Men vrf skulle det behövas en till spelaren isf? Den läser väl av ljudet om man har några högtalare ikopplade?

Permalänk
Medlem

Det var till för W95 och fram till xp när man ville ha digitalt ljud då operativ systemet inte kunde omvandla signalen till analogt via pci gränssnittet och sedan låta ljudkortet omvandla det till digitalt igen.... tror det va XP som va först med det. så på dagens system behövs ej den kabeln

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Skrivet av Neomike:

Det var till för W95 och fram till xp när man ville ha digitalt ljud då operativ systemet inte kunde omvandla signalen till analogt via pci gränssnittet och sedan låta ljudkortet omvandla det till digitalt igen.... tror det va XP som va först med det. så på dagens system behövs ej den kabeln

Okej thanks^^ Satte bara i kortet i spåret, skruvade fast och satte fast HD Audio kabeln på det gröna uttaget:D