Hjälp mig! Hur ska jag ha fläktarna + bättre sätt att dra kablarna?

Permalänk
Avstängd

Hjälp mig! Hur ska jag ha fläktarna + bättre sätt att dra kablarna?

Hej!

Jag har inga problem med temperaturen men kan det bli kallare vill jag självklart ha det!

Vad kan jag göra förutom att damma av lite som blivit dammigt i min dator för att få den att bli kallare, bättre luftflöde med mera.

Vore underbart om du dessutom kunde lägga till siffror i paint på diverse fläktar och skriva om just den ska blåsa in eller ut och med mera...

Här kommer bilder:

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du satt processorkylaren bakvänt (map fläktarna). Båda bör ju blåsa åt samma håll och båda åt vänster i bild så luftströmmarna inte tar ut varandra. Då transporteras också luften ut bakåt från kylaren och allmänvärme i chassit går uppåt och bakåt.

Sedan brukar man försöka få bort alla kablar så de inte stör luftflödet Försök lägga dem åt sidan så mkt som möjligt. Kolla kabeldragning i gallerierna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icipher:

Jag tycker du satt processorkylaren bakvänt (map fläktarna). Båda bör ju blåsa åt samma håll och båda åt vänster i bild så luftströmmarna inte tar ut varandra. Då transporteras också luften ut bakåt från kylaren och allmänvärme i chassit går uppåt och bakåt.

Sedan brukar man försöka få bort alla kablar så de inte stör luftflödet Försök lägga dem åt sidan så mkt som möjligt. Kolla kabeldragning i gallerierna.

jo, ska kika på hur mycket jag kan göra med kablarna för att få det att inte va i vägen.
Okej, är du säker att processorkylaren sitter åt fel håll? :\
blir ju ett jävla jobb att byta plats på allting om jag ska vända på den...

Permalänk
Medlem

Alltså. Fläkten i mitten på kylaren ska blåsa åt andra hållet. Sen skulle jag rekommendera insug i fronten.

Vips! Så var det bra igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

Alltså. Fläkten i mitten på kylaren ska blåsa åt andra hållet. Sen skulle jag rekommendera insug i fronten.

Vips! Så var det bra igen.

Kan du utveckla?
Kylaren i mitten ska blåsa uåt andra hållet?
räcker med att jag vänder på den då antar jag :)?

Okej, i fronten menar du där framme på chassit?
där tycker du det ska blåsa inåt istället?

Permalänk
Avstängd

EDIT: Jag hade visst fel!
fläktarna i chassit därframme blåser inåt, såg det nu att märket satt på samma sida av chassit som den andra fläkten där nere som blåser inåt, så dom blåser inåt redan!

Då är det bara fläkten i mitten på proccesorkylaren som ska vändas åt andra hållet, har jag rätt?

Permalänk
Medlem

Ok, då är det bara att vända på 140-fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markel0n:

EDIT: Jag hade visst fel!
fläktarna i chassit därframme blåser inåt, såg det nu att märket satt på samma sida av chassit som den andra fläkten där nere som blåser inåt, så dom blåser inåt redan!

Då är det bara fläkten i mitten på proccesorkylaren som ska vändas åt andra hållet, har jag rätt?

Ja. De ska båda blåsa mot chassits baksida så att luften drivs ut.

Permalänk
Medlem

Ja precis, hehe du behöver ju inte vända på hela kylaren :). Meddela gärna oss temperaturer innan och efter, vore kul o se skillnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icipher:

Ja precis, hehe du behöver ju inte vända på hela kylaren :). Meddela gärna oss temperaturer innan och efter, vore kul o se skillnaden.

Så!

Har bytt plats på den nu,
temperaturen blev ju inte direkt någon skillnad men rätt ska vara rätt ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markel0n:

Så!

Har bytt plats på den nu,
temperaturen blev ju inte direkt någon skillnad men rätt ska vara rätt ^^

Hur ska det kunna bli någon skillnad när den redan ligger lite över rumstemperatur?

Det märks säkert när den stressas.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur ska det kunna bli någon skillnad när den redan ligger lite över rumstemperatur?

Det märks säkert när den stressas.

Så, kör prime95 just nu, läser på sweclockers medans,

45c
46c
44c
45c

är max graderna jag fått fram hitills på CPU:n, med processorn på originalhastighet 2.8 ghz alltså.

Permalänk
Medlem

Angående kabeldragning så har jag likadant chassi samt nätaggregat. Jag tycker att du ska börja med att dra alla nätaggskablar i kabeldragningshålen så att de hamnar bakom moderkortsplåten till att börja med. 8 pins kontakten (som ska sitta i det övre vänstra hörnet på moderkortet) går att dra bakom moderkortsplåten men det blir väldigt tight så se till att den kabeln har fritt spelrum. Använd buntband där det känns logiskt och placera överblivna kablar där de inte blockerar luftflödet (bakom moderkortsplåten t.ex).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxarn:

Angående kabeldragning så har jag likadant chassi samt nätaggregat. Jag tycker att du ska börja med att dra alla nätaggskablar i kabeldragningshålen så att de hamnar bakom moderkortsplåten till att börja med. 8 pins kontakten (som ska sitta i det övre vänstra hörnet på moderkortet) går att dra bakom moderkortsplåten men det blir väldigt tight så se till att den kabeln har fritt spelrum. Använd buntband där det känns logiskt och placera överblivna kablar där de inte blockerar luftflödet (bakom moderkortsplåten t.ex).

okej, ska göra det när jag orkar, måste ju som sagt koppla bort moderkortet då antar jag så orkar inte med det just nu.

48c
46 c
47c
45c

grader som max i prime95 just nu med processorn på 2.8 ghz (stock)

Permalänk
Avstängd

Stängde ner prime95 nu och alla fyra coresen gick ner till 30~ på 2 sekunder,
säg en hastighet att överklocka till så provar jag igen och ser ungefär temperatur då!

Permalänk
Medlem

MEd tanke på tråden är det mest intressanta om det blev någon skillnad innan du vände på fläkten, mätte du innan?