Permalänk
Medlem

OS X säkerhet?

Hej

Sitter just nu och installerar en macbook pro 13 till grannen, och så slog det mig behöver jag installera någon extern brandvägg eller anti virus? Eller är det bara att köra på som den är nu ?

Permalänk
Musikälskare

Antivirus eller brandvägg i OSX? Nej skulle jag säga, men är man paranoid så finns det väll program att installera som fyller de behoven.

Jag kör utan något, lite av poängen att använda Mac

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Brandvägg om du sitter utan en router är alltid bra att ha.

Antivirus har jag inte kört på fyra år, vare sig i OS X eller Win7. Inga problem.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Hedersmedlem

Brandvägg finns inbyggt i OS X, men gissningsvis har han redan en hårdvarubrandvägg om han använder en router. Antivirus behövs inte.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ganska naivt att tro att man sitter inlåst i ett skyddsrum bara för man kör mac os. Skulle generellt tippa att win är ett säkrare os men att det inte upplevs så på grund av att det är måltavla för attacker i betydligt högre grad än OS X. Men ju populärare plattformen blir desto bättre idé är det nog att skydda sig, då attackerna och virus/malware med stor sannolikhet kommer att öka. En brandvägg är definitiv att rekommendera.

Hörde på radion här om dagen en kille i "branchen" jämföra en PC med en barrikaderad fästning mitt i ett våldsamt område i en stad, attackerna sker ofta men skyddet är bra. Mac var däremot som e ödslig villa mitt i skogen med dörrarna öppna. Inte många attacker där men när de kommer står allt vidöppet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cloned:

Hörde på radion här om dagen en kille i "branchen" jämföra en PC med en barrikaderad fästning mitt i ett våldsamt område i en stad, attackerna sker ofta men skyddet är bra. Mac var däremot som e ödslig villa mitt i skogen med dörrarna öppna. Inte många attacker där men när de kommer står allt vidöppet.

Det är därför UNIX aldrig används i situationer där det är viktigt att ha hög säkerhet, då använder man Windows istället. Att köra *NIX på en server vore ju helt vansinnigt. Det har jag minsann hört av en expert!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasy:

Det är därför UNIX aldrig används i situationer där det är viktigt att ha hög säkerhet, då använder man Windows istället. Att köra *NIX på en server vore ju helt vansinnigt. Det har jag minsann hört av en expert!

Visst så vinner OS X lite på sitt unix-arv men det är dumt att tro att man sitter helt säkert då apple har tummat på hanteringen av användarkonton. Några direkta virus har jag aldrig hört talas om men malware finns det massor av.

Länk1
Länk2

De system som använder samma kontohantering som klassisa UNIX är säkra på grund av det, det har ingenting med att det är immunt för att det bygger på en annan kodbas. Det har bara en annan säkerhets-filosofi än windows.

Så att säga att OS X är helt säkert är ganska rejält naivt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det håller jag fullständigt med om.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cloned:

Ganska naivt att tro att man sitter inlåst i ett skyddsrum bara för man kör mac os. Skulle generellt tippa att win är ett säkrare os men att det inte upplevs så på grund av att det är måltavla för attacker i betydligt högre grad än OS X. Men ju populärare plattformen blir desto bättre idé är det nog att skydda sig, då attackerna och virus/malware med stor sannolikhet kommer att öka. En brandvägg är definitiv att rekommendera.

Det är ju ingen som säger emot användandet av brandvägg. Antivirus finns det ju ingen användning av om det inte finns några virus. Det är som att vaccinera sig mot sjukdomar som inte finns. Hjälper ju liksom inte.

Sedan ska man ju alltid vara försiktig. Det är nog inte någon med lite sans och reson som tror att OSX kommer att vara skyddat för all evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Det är ju ingen som säger emot användandet av brandvägg. Antivirus finns det ju ingen användning av om det inte finns några virus. Det är som att vaccinera sig mot sjukdomar som inte finns. Hjälper ju liksom inte.

Sedan ska man ju alltid vara försiktig. Det är nog inte någon med lite sans och reson som tror att OSX kommer att vara skyddat för all evighet.

Sitter man i ett nätverk med både OSX och Windows burkar så bör man tänka till, även om risken att macen drabbas av virus så är det inte ovanligt att det blir en smittkälla inom nätverket, samma sak om man kör Windows på sin mac.

Permalänk
Medlem

Vilken brandvägg kan rekommenderas ?

Permalänk
Medlem

Kör router o skippa surfa på skumma sidor så är problemet ur världen.

Skrivet av Pönig:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Har använt mac i 10 år och aldrig fått virus eller ngt annat skummt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

OS X inbyggda brandvägg är det givna alternativet!