Word Problem med sidbrytning dylikt.

Permalänk
Medlem

Word Problem med sidbrytning dylikt.

Hejsan,

Har alltid undrat hur man ska göra för att slippa detta problem.

När man har flera sidor i word.
och sen ändrar på kanske en sida i mitten.
Så ändras varenda sida i hela word allting hänger ihop med varandra
måste vara det sämsta jag någonsin varit med om.

Snälla någon som vet?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad du menar... I grund och botten är det löpande text så att allting flyttar sig om du ändrar längden någonstans är inte så konstigt. Du kan lägga in sidbrytningar som håller sig på plats så länge det på föregående sida inte blir längre än den sidan dock. Det gör du med ctrl+enter.

Permalänk
Medlem

Jaha jo så kanske det är. Ska testa det med sidbrytningar.
Svårt att förklara exakt vad jag menar men ska försöka!

Har 20 sidor i word.
och säg att 19 är bra.
Vill bara klippa om lite på sida 3
Då tar jag bort en rad där
och helt plötsligt är alla 19 sidor helt förstörda allting hoppade en rad bak så ingen rubrik är på rättplats

Det jag vill göra är alltså
att låsa alla sidor så dom är enskilda
så jag kan ändra vad jag vill på varje sida utan att det påverkar någon annan.

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Sidbrytningar åstadkommer det du söker så länge ingen sida blir full så att texten går över på nästa sida. Det säger sig självt eftersom texten måste få plats någonstans.

Permalänk
Medlem

Japp märkte att det fungerade exakt som jag ville. om jag bara hade använt det från början verkar lite småkrångligt att få till sidbrytningar i efterhand
Ställer mig längst ner och till högerpåsidan och trycker på ctrl+enter. då hoppar alla sidor framför detta ett steg ner istället :s

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Om du har 2007 eller nyare, använd kapitel/avsnittsbrytningar istället, annars kommer inte automatiska innehållsförteckningar fungera(om du använder det). Layout -> Brytningar -> Sektionsbrytningar -> Nästa Sida

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrl:

Japp märkte att det fungerade exakt som jag ville. om jag bara hade använt det från början verkar lite småkrångligt att få till sidbrytningar i efterhand
Ställer mig längst ner och till högerpåsidan och trycker på ctrl+enter. då hoppar alla sidor framför detta ett steg ner istället :s

Du har förmodligen använt en massa radbrytningar för att flytta runt texten och då blir det förstås lite mer jobb att få ordning på.

Skrivet av ToJa92:

Om du har 2007 eller nyare, använd kapitel/avsnittsbrytningar istället, annars kommer inte automatiska innehållsförteckningar fungera(om du använder det). Layout -> Brytningar -> Sektionsbrytningar -> Nästa Sida

Mjae...
Sätter man rubrikerna med stilarna så fungerar det oavsett så länge man ser till att uppdatera innehållsförteckningen.