Permalänk

Ljuddämpning

Tja

Funderar på att köpa ett stycke ljuddämpande mattor från inet...

Hur bra är dom?

Blir tempen högre?

Blir det en brandrisk?!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Avstängd

Funkar hur bra som helst för mig, sänker ljudet med ungefär 8dB!

Inte något nämnvärt, nej.

Är det så att dina delar blir så varma att det finns den risken ska du nog köpa ny kylning istället för ljuddämpande mattor.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning sänker inte ljudnivån märkvärt, har du högljudda delar så kommer dator låta mycket även efter. Byt kylning och i värsta fall komponenter. Ljuddämpning är alltid sista åtgärden.

Temperatur blir inte högre om du har fritt luftflöde i lådan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag har 4st noctua fläktar NF-S12B FLX.
Och en Cooler master v8... Men jag misstänker att det är grafikkortet som gör det mesta av ljudet.

Men datorn är kanske så tyst den kan vara.

Den kanske blir tystare om jag sätter dom dära adapterna på fläktarna?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Det är det sista du ska göra för det är svårt att göra ogjort, någon megaskillnad gör det inte men det filterar bort vissa frekvenser utav ljud när man gjort allt i sin makt genom att byta fläktar och dämpa hårddiskarna som är dom stora bovarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror helt på vilka frekvenser ljudet ligger på. Olika fläktar/hårddiskar ger ifrån sig ljud på olika frekvenser, likaså fungerar olika mattor på olika frekvenser... Jag kan rekommendera silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers för att få mer information om ljudfrekvenser. Mycket bra sida som går in riktigt detaljerat på att få bort oljud.

Visa signatur

Complete silence is an expensive hobby....